ΑΠΟΨΗ: Με 25άρι diesel ή ηλεκτρικό;

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΥΡΗΣ


Μέχρι πριν ένα-δυο δεκαετίες η κύρια περιβαλλοντική δράση αφορούσε τη δεντροφύτευση και τη δημιουργία κουλτούρας προστασίας του περιβάλλοντος, ενθάρρυνσης της ανακύκλωσης και περιορισμού των σκουπιδιών. Σήμερα τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά και η παγκόσμια κατάσταση σε σχέση με το περιβάλλον, από τον αέρα που αναπνέουμε έως την εικόνα των θαλασσών και από τις πυρκαγιές έως την άνοδο της θερμοκρασίας, θέτουν πιο επιτακτικά παρά ποτέ ως απόλυτη προτεραιότητα την πράσινη προσέγγιση στους σχεδιασμούς των κρατών και στην κουλτούρα των κοινωνιών. 

Το μέλλον και κυρίως μέσα από την ατζέντα που θέτει και πιέζει για να εφαρμοστεί η ΕΕ, σχεδιάζεται με γνώμονα να είναι πιο πράσινο, πιο παραγωγικό, με μεγαλύτερη ευελιξία τόσο στην παραγωγή έργου όσο και στην παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη και τα επιχειρήσεις. 

Πιο πράσινο σημαίνει ότι το αποτύπωμα του ανθρώπου στο περιβάλλον θα περιορίζεται όλο και περισσότερο, τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους πολίτες, σε κάθε έκφανση οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας, των αναγκών ενός νοικοκυριού, την παραγωγή ενέργειας ή τον περιορισμό για ενεργειακές ανάγκες. 

Για παράδειγμα η εξάρτηση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων από τη συμβατική ηλεκτροδότηση της ΑΗΚ, η οποία κατά κύριο λόγο βασίζεται στην παραγωγή ενέργειας μέσω καύσης μαζούτ πρέπει αρχικά να περιοριστεί, με απώτερο στόχο να εκλείψει. Λίγα γίνονται σε αυτό το πεδίο, ενώ οι αυξήσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου φέρνουν πρόσκαιρα τη συζήτηση στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, όπως συμβαίνει το φετινό καλοκαίρι. 

Στο πεδίο των αυτοκινήτων, τόσο τα κίνητρα από την πολιτεία όσο και οι υποδομές για φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων επιβάλλεται να ενισχυθούν. Την ίδια ώρα είναι καιρός να σταματήσει η παράλογη εισαγωγή αυτοκινήτων πχ των 2500 κυβικών με κινητήρες πετρελαίου, τα οποία καταλήγουν στην Κύπρο αφού πιο προηγμένες χώρες περιορίζουν ολοένα και περισσότερο τη χρήση συμβατικών κινητήρων και μάλιστα αυτών με τους πιο ψηλούς ρύπους. 

Πλάνο για τοποθέτηση φωτοβολταϊκών σε δημόσια κτήρια, παροχή κινήτρων για μείωση κατανάλωσης και αξιοποίηση των ΑΠΕ από νοικοκυριά, αλλά και εφαρμογή τεχνολογιών και έξυπνων συστημάτων σκίασης, θέρμανσης και ψύξης, ελέγχου κατανάλωσης κ.α. αποτελούν τον απαραίτητο συνδυασμό της πράσινης προσέγγισης σε συνδυασμό με την τεχνολογία. Στόχος βεβαίως η ευρύτερη απόδοση της οικονομίας να είναι στο υψηλότερο δυνατό βαθμό, με τον χαμηλότερο δυνατό αντίκτυπο στο περιβάλλον. Η Κύπρος ήδη έχει καθυστερήσει στην εφαρμογή ή έστω στον σχεδιασμό έργων υποδομής, σχέδιων κινήτρων για ανανέωση του στόλου οχημάτων στους κυπριακούς δρόμους και ενεργειακής αναβάθμισης κτηρίων. 

Η κυκλική οικονομία, ο περιορισμός των συμβάλλων, ο καθαρισμός των γειτονιών, η ενίσχυση των υποδομών αλλά και των ευκολιών που παρέχονται για τους πολίτες και της κουλτούρας ενίσχυσης των χώρων πρασίνου, της οργανωμένης αύξησης του πρασίνου στις πόλεις, η μείωση των ρύπων τόσο για παραγωγή ενέργειας, όσο και για τις διακινήσεις και η ενεργειακή απόδοση των κτηρίων αποτελούν το μεγάλο στοίχημα της επόμενης δεκαετίας. Μπορούμε να το πετύχουμε ή να συνεχίσουμε να αγοράζουμε σε «καλές τιμές» 25άρια turbo diesel επειδή είναι όμορφα, να γεμίζουμε τις γειτονιές κλαδέματα και καναπέδες και να κτίζουμε σπίτια εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ αλλά να σκεφτόμαστε αν θα βάλουμε φωτοβολταϊκά που θα στοιχίσουν κάπου 6-7 χιλιάδες ευρώ. 

Tags
Ανδρέας Κωστουρής