ΑΠΟΨΗ: Οικονομία και οργανισμοί στον κόσμο των fake news 

  • Οι ψευδείς ειδήσεις «επιβάλλονται» στα facebook, στα καφέ, τις κοινωνικές συνάξεις, σε χώρους εργασία
  • Για να αντιμετωπίσεις τους καρκίνους χρειάζεται υπομονή, δεξιότητες και στρατηγική


Το 2017  το λεξικό Collins επέλεξε τη λέξη «fake news» ως τη λέξη της χρονιάς. Τι σημαίνει αυτή η λέξη; Σημαίνει ψευδείς, συχνά εντυπωσιακές πληροφορίες που διαδίδονται υπό το πρόσχημα της είδησης. Η Επιτροπή Σύνταξης του λεξικού εξηγούσε ότι η απόφασή της στηρίζεται στην αύξηση της χρήσης των ψευδών πληροφοριών κατά 365% σε σχέση με το 2016. 

Οι φήμες, οι ψευδείς ειδήσεις, η προπαγάνδα αναδεικνύονται καθημερινά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Διαδίδονται αστραπιαία και μετά αρχίζει η αναπαραγωγή, διαστρεβλωμένη μεν, αλλά με μεγάλη απήχηση ανάμεσα στις μάζες που διψούν για κουτσομπολιό και hot ειδήσεις.

Όμως, άλλο η ψεύτικη, η ατεκμηρίωτη, η πληροφορία του καφενέ και του κάθε αργόσχολου του facebook, που ζει για να λαμβάνει likes, και άλλο η τεκμηριωμένη και εμπεριστατωμένη πληροφορία που δίνεται από έγκυρους αναλυτές, δημοσιογράφους ή σοβαρούς οργανισμούς. Να το παραδεχθούμε, όλοι στερεύουν. Όπως και οι τεκμηριωμένες ειδήσεις.

Γιατί; Γιατί όλοι θέλουν να εντυπωσιάσουν, και για να εντυπωσιάσεις πρέπει να αναδείξεις την καταστροφολογία, να … αποδείξεις ότι ξέρεις πριν από τους άλλους και ότι έχεις τη δύναμη να βγάλεις πρώτος την … είδηση. Ποια είδηση και πια πληροφορία; 

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Η οικονομία 
Τα μεγάλα γεγονότα, προ και μετά την «κουρέματος» εποχή, σταθμοί στη σύγχρονη οικονομική ιστορία,  που έδωσαν υλικό και τροφή για ειδήσεις και πληροφορίες, και όχι άδικα, ήταν η ευκαιρία για να ακουστεί μια πληθώρα fake news. 

Εφτά χρόνια και πλέον μετά, οι … ειδήσεις δεν έχουν σταματημό. Αυξάνονται και πληθύνονται, όπως τα συνοικιακά καφέ, και σαρώνουν με την …επιβλητική τους παρουσία στις προσωπικές ιστοσελίδες και τα facebook, για να αναδειχθούν στη συνέχεια σε μεγάλα και καυτά θέματα στις συζητήσεις στα καφέ, στα σπίτια, τις κοινωνικές συνάξεις, σε χώρους εργασίας, σε προσωπικές ιστοσελίδες. Και μετά στο κομμωτήριο, στις γυναικείες συνάξεις στα καφέ, στα αθλητικά σωματεία και τα καφενεία.

Όσο αυξάνονται οι οικονομικές επιπτώσεις και επιβαρύνσεις, άλλο τόσο αναπτύσσεται ένα μεγάλο κύμα λαϊκισμού. Στο «παιγνίδι» εισέρχονται και οι πολιτικές δυνάμεις από το σύνολο του πολιτικού κόσμου, από αριστερά και δεξιά, οι οποίοι και προτάσσουν τον οξύ πολιτικό τους λόγο, για να  εισπράξουν πολιτικά την κοινωνική αγανάκτηση και δυσφορία από τις όποιες οικονομικές αποφάσεις ή άλλα μεγάλα οικονομικά και τραπεζικά γεγονότα.

Η … εκμετάλλευση της μάζας
Οι πολιτικές δυνάμεις, για να χειραγωγήσουν και να ελέγξουν την αγανάκτηση και τον θυμό των πολιτών αποδίδουν, πολλές φορές ατεκμηρίωτα ευθύνες, σε οργανισμούς, εταιρείες, τράπεζες,  πολιτικούς αντιπάλους και «διεθνείς κύκλους». Και καταλήγουν σε ατεκμηρίωτα συμπεράσματα και στημένες «αλήθειες» για τους δικούς τους λόγους.

Για να σβήσουν τις φωτιές στα δικά τους στρατόπεδα, για να ξηλώσουν το σπίτι του γείτονα όταν το δικό τους μπάζει νερά από παντού, για να στρέψουν τα φώτα της δημοσιότητας στο στρατόπεδο των αντιπάλων.

Διάβαζα τελευταία ένα άρθρο του βραβευμένου δημοσιογράφου και επαγγελματία των δημοσίων σχέσεων  Guy Bergstrom σχετικά με τη δύναμη των ψευδών ειδήσεων, των ψεύτικων πληροφοριών: «Tα ψέματα υπάρχουν ως η άθλια υπονόμευση της αλήθειας. Η προπαγάνδα είναι ακόμη πιο σκληρή για να την πολεμήσεις. Είναι μια οργανωμένη εκστρατεία παραπληροφόρησης, φόβου, λογοκρισίας, μισής αλήθειας, και ψεμάτων. Για να αντιμετωπίσεις αυτούς τους καρκίνους χρειάζεται υπομονή, δεξιότητες και στρατηγική.

Οι άνθρωποι θέλουν να γνωρίσουν το άγνωστο. Οι άνθρωποι θα κουτσομπολεύουν πάντοτε τα δημόσια πρόσωπα, τα άτομα στην εξουσία, και κανένας δεν είναι υπεράνω αυτής της παροιμιώδους παράλογης συνομιλίας, ακόμη κι αν αποτύχουν να αντιληφθούν ότι συμμετέχουν στο κουτσομπολιό μέχρι να τελειώσει η συνομιλία. Είναι αναπόφευκτο».

Είναι γεγονός ότι η διαπίστωση μπορεί να ενοχλήσει, γιατί είναι σκληρή: αν δεν μπορείς να πολεμήσεις τους εχθρούς με τα ίδια ανέντιμα μέσα, τα πράγματα είναι δύσκολα. Γιατί πλέον η δύναμη των ψευδών πληροφοριών είναι δυνατή.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ειδικά, εάν η προπαγάνδα χρησιμοποιείται από ανθρώπους που βρίσκονται σε θέσεις εξουσίας. 

Οι αισιόδοξοι θα στηρίξουν την όποια άποψή τους σε θετικές προοπτικές και θα υπερτονίσουν ότι η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, για όσους πολεμούν με έντιμα μέσα και τεκμηριωμένα στοιχεία. Για όλους εκείνους που θέλουν να ξέρουν τις αλήθειες, να λαμβάνουν έγκυρη ενημέρωση και να έχουν μια πλήρη εικόνα για όσα συμβαίνουν: στην οικονομία, τον τραπεζικό τομέα, τους μεγάλους οργανισμούς.

Η δύναμη όσων αντιμάχονται με τα fake news είναι η σωστή πληροφόρηση, η αλήθεια, η διαφάνεια. Εκτός βέβαια και αν πιστεύετε σε όσα ο Αδόλφος Χίτλερ διακήρυττε: «Αν θέλετε την εύνοια των μαζών, πρέπει να λέτε τα πιο ηλίθια και τα πιο χοντρά ψέματα».

Χρύσω Αντωνιάδου