ΑΠΟΨΗ: Όταν τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Πέφτουν…

Ξαφνικά βλέπω «breaking news-Twitter is down» .Το Twitter έπεσε!

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΗΒΗ ΛΑΜΠΡΟΥ*

Το βράδυ της Πέμπτης έγραφα το σχόλιο μου πάνω στην εκλογική συμπεριφορά των Ελλήνων, και παράλληλα στην οθόνη είχα  ανοιχτά 3 παράθυρα με ειδήσεις, τα social media (Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης ελληνιστί) και βεβαίως απέναντι την τηλεόραση για να κάνει αντιπερισπασμό στο θόρυβο του κλιματιστικού. Ξαφνικά βλέπω «breaking news-Twitter is down» .Το Twitter έπεσε! 

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Η αντίδραση μου άμεση. Παράτησα την επιχειρηματολογία  μου για την στάση των Ελλήνων ψηφοφόρων που χρησιμοποιούν την ψήφο τους για να καταψηφίσουν παρά για να υπερψηφίσουν πολιτικές, και προσπάθησα να μπω στον λογαριασμό μου στο Twitter. «Τεχνικό πρόβλημα , λυπούμαστε αλλά ευχαριστούμε που το προσέξατε. Θα επανέλθουμε σύντομα»  διαβεβαίωνε το παράθυρο, ενώ η μετοχή του στο χρηματιστήριο έπεφτε.

Τον τελευταίο καιρό είχαμε μια συνεχόμενη «αστοχία υλικού» . Η οικογένεια του Facebook  στο οποίο  έχει λογαριασμό γύρω στο 60 % του παγκόσμιου πληθυσμού, και του Instagram με την πρωτοκαθεδρία στην εικονολατρία και στους νέους,  αντιμετώπισε αντίστοιχο θέμα πρόσφατα.  

Μόλις γίνει αντιληπτό, οι χρήστες των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, γκουγκλάρουν το πρόβλημα, και μετά αντιμετωπίζουν το θέμα όπως η μάνα το μικρό της όταν έχει πυρετό. Ανά δίλεπτο τσεκάρουν αν έπεσε ο πυρετός, αν επανήλθε το μέσο. Μια έντονη ανάγκη να ποστάρουν, να διαβάσουν , να μοιραστούν την εμπειρία  αυτής της εξορίας μοιάζει να τους κατατρώει.  Ελέγχουν με μανία το κινητό τους για να δουν αν επανήλθε και ένας βαθύς, συλλογικός  αναστεναγμός ανακούφισης ακούγεται όταν η βλάβη διορθωθεί . 

Και ενώ όσοι χρησιμοποιούν αυτά τα Μέσα στα πλαίσια μιας ευρύτερης (ατομικής) κοινωνικοποίησης δεν βιώνουν  παρά μια χρονική ενόχληση, ή έστω μια ‘απεξαρτητική’ δυσφορία,   συμβατικές και διαδικτυακές επιχειρήσεις που διαφημίζουν ή εμπορεύονται διαδικτυακά αντιμετωπίζουν ξαφνικά και χωρίς δική τους υπαιτιότητα, προβλήματα . Οι επιχειρήσεις συνειδητοποίησαν πολύ νωρίς ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα social media για να τονώσουν τη ζήτηση και να δημιουργήσουν στοχοθετημένες προσφορές προϊόντων και υπηρεσιών. Μελέτες δείχνουν ότι η εφαρμογή κοινωνικών δικτύων στο χώρο εργασίας μπορεί να ενισχύσει την ανταλλαγή γνώσεων και πληροφοριών με αποτέλεσμα τη βελτίωση επιμέρους δραστηριοτήτων . Τα social media άλλαξαν τον τρόπο που οι εταιρείες προσεγγίζουν πέρα από τους πελάτες και τους πιθανούς εργαζόμενους τους, διαφοροποιήσαν τις τεχνικές μάρκετινγκ  και πωλήσεων , ενίσχυσαν την ορατότητα τους πέρα από χωρικά και χρονικά όρια. Τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης μπορεί να λειτουργήσουν ως εργαλεία μάθησης στα πλαίσια μιας μη τυπικής εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Δεν είναι βέβαια όλα αγγελικά πλασμένα. Οι κίνδυνοι που αναπτύσσονται με την χρήση των social media είναι υπαρκτοί και πολλοί:  παραβίαση ιδιωτικότητας, εκφοβισμός , τρολαρίσματα, κατασκευή και  διάδοση  ψευδών ειδήσεων, υποκλοπές, πολλαπλές ταυτότητες.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Έχει ειπωθεί ότι οι πληροφορίες είναι δύναμη, εξουσία. Χωρίς μέσο διανομής πληροφοριών, οι άνθρωποι δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την εξουσία , αυτή τη δύναμη. Πλατφόρμες όπως το Facebook, το LinkedIn, το Twitter έχουν καταστήσει δυνατή την πρόσβαση σε πληροφορίες με το πάτημα ενός κουμπιού. Και αυτό  είναι μια εξαιρετικά σημαντική κατάκτηση. Ψηφιακοί γηγενείς και  μετανάστες οφείλουμε να διαφυλάξουμε την ασφαλή και ισότιμη πρόσβαση στο διαδίκτυο, στις πλατφόρμες , σε αυτές τις πληροφορίες, με την στήριξη του ψηφιακού κριτικού γραμματισμού και την κανονικοποιήση της χρήσης των social media.

*Η Ήβη Λάμπρου είναι καθηγήτρια στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου Frederick

Ήβη Λάμπρου