ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΥΡΗΣ
Κάθε τόσο προκύπτει κάποιο θέμα στην επικαιρότητα και ενίοτε κρίσεις, οι οποίες δημιουργούν συζητήσεις για το τι και ποιος έφταιξε, ποιοι ευθύνονται και τι πρέπει να γίνει προς αποφυγή μελλοντικών κακοτοπιών. Συνήθως, το κάθε θέμα ξεχνιέται μέχρι να προκύψει εκ νέου κάτι παρόμοιο.
Για θέματα οικονομικής διαχείρισης, κοινωνικού χαρακτήρα ακόμη και για τις επιλογές των πολιτών σε σχέση με τις πολιτικές τους προτιμήσεις αυτό στο οποίο ως πολιτεία επιβάλλεται να βρούμε λύσεις είναι η αξία της παιδείας, το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και η ανάπτυξη κριτικής σκέψης, θέματα στα οποία ως κοινωνία διαχρονικά υστερούμε. Κυριαρχούν κυρίως τα συνθήματα την ώρα μάλιστα που αρκετοί αγνοούν βασικά στοιχεία ενός ζητήματος, είτε διότι βαριούνται να ασχοληθούν είτε επειδή ζούν ωχαδερφίστικα αμελώντας να διαβάσουν, να μάθουν και να ρωτήσουν για πράγματα που αφορούν λίγο πολύ όλους μας.
Η κρίση της πανδημίας ανέδειξε πολλά τέτοια θέματα. Μέσα από κοινωνικές, οικονομικές ακόμη και πολιτικές εκφάνσεις των περασμένων μηνών έχουμε δει τα κενά που υπάρχουν σε επίπεδο χρηματοοικονομικής αντίληψης, ψηφιακής κατάρτισης των πολιτών και βεβαίως του πολιτικού κριτηρίου που αρχίζει και τελειώνει στον πολιτικό κόσμο με ενδιάμεσες -απαραιτήτως- στάσεις στην κοινωνία, η οποία με χαμηλές απαιτήσεις και επιφανειακές προσεγγίσεις καθορίζει συχνά μια λαϊκίστικη και απλοϊκή πολιτική ατζέντα. Τα θέλω της κοινωνίας αποτελούν πελατειακού χαρακτήρα επιταγές, τις οποίες το πολιτικό προσωπικό -πολύ περισσότερο πριν από εκλογές- πρόθυμα είναι έτοιμο να εκπληρώσει.
Παρόλο που έγιναν σημαντικά βήματα προόδου σε σχέση με την επαφή της κοινωνίας με τις ψηφιακές λύσεις, για εργασία, εκπαίδευση, εμπόριο, εξασφάλιση υπηρεσιών ακόμη και για καθημερινούς λόγους υγείας υπάρχουν σοβαρά κενά σε σχέση με τις ψηφιακές δεξιότητες σημαντικής μερίδας πολιτών. Όσοι γνωρίζουν, έστω κάποια βασικά, το έχουν πετύχει μόνοι δίχως παρότρυνση μέσω προγραμμάτων από την πολιτεία και κυρίως χωρίς παροχές υποδομών και λύσεων προς διεύρυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων (ταχύτητες και γεωγραφική κάλυψη διαδικτύου, έξυπνες συσκευές, ενημερωτικά προγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό).
>>> Όλες οι απόψεις που φιλοξενεί η Brief <<<
Ταυτόχρονα, διεφάνη ότι πέραν των προβλημάτων οικονομικής φύσης που αποτελούν απότοκο της προηγούμενης μεγάλης κρίσης που πέρασε η Κύπρος, πολλοί ακόμη αγνοούν βασικές έννοιες στο χρηματοοικονομικό πεδίο, όπως είναι οι όροι: δάνειο, επιτόκιο, χρέος ή ευρύτερα πόσο σημαντική είναι η αξία της εξυπηρέτησης των οφειλών και ως παράγοντας εύρυθμης λειτουργίας μιας επιχείρησης ή ενός νοικοκυριού.
Κορυφαίο ζήτημα στο οποίο επίσης καταγράφεται ημιμάθεια είναι το Κυπριακό, για το οποίο η ευθύνη βαραίνει πολύ περισσότερο το πολιτικό κατεστημένο της χώρας το οποίο μάλλον βολεύεται με τη μερική αντίληψη της πλατιάς μάζας του κόσμου για το Πρόβλημα «πουλώντας» θέσεις και κάνοντας εμπόριο πατριωτισμού.
Οι κρίσεις θα μας βρίσκουν ξανά και ξανά, οικονομικές, κοινωνικές ή άλλες. Τα προβλήματα αντί να περιορίζονται θα διαιωνίζονται και πιθανώς θα διογκώνονται ενώ η πρακτική της ασπιρίνης σε κάποιον που βρίσκεται στην εντατική θα δίδεται ξανά και ξανά από τον πολιτικό κόσμο που ευνοείται δίνοντας πρόσκαιρες και επιφανειακές λύσεις, αντί μακροπρόθεσμες και συνεπώς ουσιαστικές λύσεις.
Αυτήν την αλλαγή, στο πεδίο της ευρύτερης προσέγγισης για εκπαίδευση των πολιτών, είναι που πρέπει να διεκδικήσει η κοινωνία. Η κοινωνία που θέλει να πάει μπροστά και που δεν βολεύεται στο πελατειακό σύστημα που γεννά κρίσεις. Πρώτα βέβαια πρέπει η ίδια να απαντήσει το ερώτημα εάν θέλει να πάει μπροστά. Σε μερικούς μήνες θα δώσει -έστω μια πρώτη- απάντηση στο ερώτημα.