ΑΠΟΨΗ: Σύγχρονο κράτος και πολίτες/ πελάτες

Ο πολίτης πρέπει να αναγνωριστεί ως “πελάτης” με την σωστή έννοια του όρου

Του Μίλτου Μιλτιάδους*

Ξεπερνώντας (ελπίζουμε οριστικά) τις “μέρες του Κορωνοϊού” μπορεί εύκολα κάποιος να αναλογιστεί τις δραματικές και κάποτε απεγνωσμένες προσπάθειες που έγιναν από την πολιτεία για να επιταχυνθεί η υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων στα προβλήματα που προέκυψαν από τον περιορισμό της κίνησης και την αποφυγή της φυσικής παρουσίας για την διεκπεραίωση των διεργασιών ανάμεσα στο κράτος και τον πολίτη. 

Στο διάστημα που προηγήθηκε, είδαμε να στήνονται πλατφόρμες ηλεκτρονικής πληροφόρησης αλλά και αλληλεπίδρασης μεταξύ του κράτους και των πολιτών μέσα σε ένα πολύ περιορισμένο διάστημα χρόνου και αν κάποιος αξιολογήσει σφαιρικά την περίοδο αυτή, πιθανόν να καταλήξει στο συμπέρασμα ότι έγιναν πάρα πολλά σε πολύ λίγο χρόνο. Συγκεκριμένες υπηρεσίες μάλιστα (π.χ. Υπ. Εργασίας) διαχειρίστηκαν πολλαπλάσιο όγκο πληροφοριών μέσα σε ένα ασφυκτικά μικρό χρονικό διάστημα, με αρκετά μεγάλο βαθμό δυσκολίας και καθολικά αποδεκτή επιτυχία. 

>>> Όλες οι απόψεις που φιλοξενεί η Brief <<<

Σήμερα βρισκόμαστε μπροστά στην επόμενη μέρα. Η πολιτεία έχει αποκτήσει, κάτω από την πίεση των συνθηκών που προαναφέρθηκαν, μια σαφώς πιο λεπτομερή εικόνα για τις ανάγκες που προέκυψαν αυτή την περίοδο για τις διάφορες ομάδες του πληθυσμού αλλά επίσης υποχρεώθηκε να σκεφτεί “έξω από το κουτί” για πρώτη φορά μετά το 1974 για την διαχείριση της σχέσης της με τον πολίτη. 

Ο πολίτης του 2020 (και πολύ περισσότερο του 2030, 2040 ή και 2050 για τον οποίο επί της ουσίας πρέπει να σκεφτόμαστε συζητώντας το θέμα) ζει ή θα ζει σε πολύ διαφορετικούς ρυθμούς από αυτούς που έχουμε συνηθίσει στην Κύπρο παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έχουν κάνει κάποια μεμονωμένα τμήματα και υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα η διαδικτυακή πληρωμή λογαριασμών, το τμήμα φορολογίας κλπ. 

Τα χαρακτηριστικά παραδείγματα περιπτώσεων που χρήζουν βελτίωσης άπειρα. Παραγγελίες που φτάνουν από την άλλη άκρη του κόσμου στην Κύπρο σε 5 μέρες και απαιτούνται άλλες 10-15 μέρες να φτάσουν στο ταχυδρομείο της γειτονιάς μας (που κλείνει στις 2:30 μ.μ.). Αιτήσεις που υποβάλλονται σε έντυπα και όχι ηλεκτρονικά, μερικές φορές χωρίς αποδείξεις παραλαβής, επικοινωνία με υπηρεσίες και νοσοκομεία που γίνεται με τηλέφωνα και φαξ και υπηρεσίες που παρέχονται “με επιτόπια επίσκεψη” μόνο. 

Για να μπορέσουμε να αντιληφθούμε την σημαντικότητα μεταρρυθμίσεων τέτοιων που θα επιταχύνουν τις υπηρεσίες των διαφόρων τμημάτων προς τον πολίτη, είναι σκόπιμο να αλλάξουμε θέση στο τραπέζι των συσκέψεων και να περάσουμε στη θέση του πολίτη / πελάτη. Πρέπει να αντιληφθούμε την διαχείριση χρόνου - είτε αυτός προέρχεται από την εργασία είτε από τον ελεύθερο χρόνο του - που καλείται να κάνει ο κάθε πολίτης.

Πολλαπλασιάζοντας αυτόν το χρόνο με τους πολίτες που χρησιμοποιούν την κάθε υπηρεσία, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί κάποιος ότι τα οφέλη μιας μεταρρύθμισης που θα επιταχύνει την παροχή υπηρεσιών ή για να επεκτείνουμε, ακόμα και την απόδοση της δικαιοσύνης, θα έχει πολλαπλάσιο όφελος από την όποια επένδυση πρέπει να γίνει. 

Ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε όλο το εύρος του δημόσιου και ημιδημόσιου τομέα, είναι αδιαμφισβήτητα μια αναγκαιότητα που πρέπει να πηγάζει όχι από τις εξαγγελίες οποιασδήποτε κυβέρνησης ή αιτήματα της όποιας αντιπολίτευσης, αλλά από την καθολική αναγνώρισή της από το σύνολο του πολιτικού κόσμου και των ίδιων των λειτουργών, σε όλες τις βαθμίδες, μέχρι και τους Γενικούς Διευθυντές των υπουργείων. 

Ο πολίτης πρέπει να αναγνωριστεί ως “πελάτης” με την σωστή έννοια του όρου. 

Ένας χρήστης του συστήματος τον οποίο το “σύστημα” οφείλει να τον αντιμετωπίσει με αξιοπρέπεια και εστίαση στις δικές του ανάγκες και προτεραιότητες έτσι ώστε να τον έχει ευχαριστημένο, όπως μια επιχείρηση προσπαθεί να έχει ευχαριστημένο τον κάθε δικό της πελάτη. Η λογική του εφησυχασμού που κυριάρχησε τα προηγούμενα χρόνια, εδώ και καιρό δεν είναι αποδεκτή από τον πολίτη και εν μέρει σε αυτήν πηγάζει μεγάλο μέρος της απογοήτευσης που καταγράφεται για την πολιτική και τους πολιτικούς. 
Ας πάρουμε αφορμή από τις πρωτοβουλίες που αναπτύχθηκαν λόγω του Κορωνοϊού και να εφαρμόσουμε επιτέλους στην Κύπρο ένα σύστημα δημόσιας διοίκησης και δημόσιων υπηρεσιών προσβάσιμο από όλους και που να ανταποκρίνεται στην εποχή μας και που να αντιμετωπίζει τον κάθε πολίτη με αξιοπρέπεια αλλά και σεβασμό στον χρόνο και την ταλαιπωρία του. 

* Εκπαιδευτικός, Πρόεδρος Παγκύπριου Αντιαναιμικού Συνδέσμου
 

Μίλτος Μιλτιάδους