Επιβάλλεται να ξεμπερδέψουμε με τα «φαντάσματα» του ξεπλύματος 

Το εθνικό συμφέρον υπαγορεύει μηδενική ανοχή σε τέτοιου είδους φαινόμενα

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΥΡΗΣ


Κενά υπήρχαν και πάντα θα υπάρχουν. Το σημαντικό όμως δεδομένο, αν όχι το σημαντικότερο, είναι πως η Κύπρος κάνει πλέον πολλά σε σχέση με την καταπολέμηση του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος, ή πιο ορθά για την πάταξη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας. 

Η Κύπρος ως κέντρο παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών, έφτιαξε μια ολόκληρη βιομηχανία η οποία άμεσα και έμμεσα δημιούργησε και συντηρεί χιλιάδες θέσεις εργασίας η οποία στηρίζει την οικονομική ανάπτυξη των τελευταίων ετών, καλύπτοντας ταυτόχρονα το μεγαλύτερο μέρος του κυπριακού ΑΕΠ, κάπου 70% ως ποσοστό.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Για χρόνια η Κύπρος παράλληλα με τη δημιουργία της βιομηχανίας των επαγγελματικών υπηρεσιών, έκτισε διεθνώς κακό όνομα ως φορολογικός παράδεισος, ως χώρος «φιλοξενίας» κυρίως Ρώσων ολιγαρχών οι οποίοι απέκτησαν και διαχειρίζονται πολλά εκατομμύρια άγνωστης προέλευσης δίχως πολλούς ελέγχους και μάλιστα με την αρωγή, την ανοχή ή την ανικανότητα ελέγχου εκ μέρους της Πολιτείας. 

Αυτά πριν το 2013. 

Κάποια δικαιολογημένα και τεκμηριωμένα, κάποια άλλα όχι. Η φρενήρης πορεία της δεκαετίας του 2000 μέχρι την οικονομική κατάρρευση του 2013, ήταν τόσο έντονη όσο και το κακό όνομα που η χώρα δημιούργησε διεθνώς. Και όπως πολύ καλά ξέρουμε το κακό όνομα δεν αλλάζει από τη μια μέρα στην άλλη. Κατ’ ακρίβεια χρειάζονται πολλά περισσότερα για να πείσεις ότι οι πρακτικές, οι αδυναμίες ή οι παραλείψεις περασμένων ετών ανήκει μόνο στο παρελθόν. 

Τα τελευταία, όμως, χρόνια η χώρα έχει ενισχύσει σε τεράστιο βαθμό, τόσο το νομικό όσο και το εποπτικό της πλαίσιο, προκειμένου να είναι και να φαίνονται διαφανείς και νόμιμες οι παρεχόμενες υπηρεσίες, οι συναλλαγές, η δημιουργία και η διατήρηση τραπεζικών λογαριασμών, η εγγραφή και λειτουργία εταιρειών, η μεταφορά χρημάτων και περιορισμός της έκθεσης σε υψηλού κινδύνου χώρες, άτομα ή επιχειρήσεις και η εφαρμογή διεθνών κυρώσεων, ακόμη και των μη υποχρεωτικών που προέρχονται από τις ΗΠΑ. 

Η Κύπρος πλέον μπορεί να υποστηρίζει ξεκάθαρα ότι δημιούργησε ένα αυστηρό πλέγμα νόμων, διαδικασιών και μηχανισμών για καταπολέμηση του ξεπλύματος. Κάθε μερικούς μήνες όλο και κάτι καινούργιο προστίθεται στους μηχανισμούς πάταξης του βρώμικου χρήματος. 

Η Κύπρος δεν είναι η χειρότερη χώρα στον κόσμο σε σχέση με το ξέπλυμα, δεν είναι βεβαίως ούτε η καλύτερη. Αυτό που έχει σημασία είναι σταδιακά να κερδίζει μάχες στο συγκεκριμένο πεδίο και η βελτίωση να αποτελεί κανόνα στην πορεία της χώρας, ανεξαρτήτως του πόσο διαμαρτύρονται όσοι χάνουν δουλειές από την αυστηρότητα των νέων δεδομένων. 

Παράλληλα, τους τελευταίους μήνες η Κύπρος αποκόμισε θετικά σχόλια για την πρόοδό της, τόσο από τον υφυπουργό Οικονομικών, αρμόδιο για τέτοιας φύσης θέματα Μάρσαλ Μπίλινγκσλι, όσο και από την Πρόεδρο της Επιτροπής Χρηματοοικονομικών Υπηρεσιών της αμερικανικής Βουλής και μέλος του Δημοκρατικού Κόμματος (έχει κι αυτό την ιδιαίτερη σημασία του), Μαξίν Γουότερς. 

Όλα τα πιο πάνω αποδεικνύουν ότι πρακτικά η Κύπρος αγγίζει ουσιαστικά τα θέματα καταπολέμησης του ξεπλύματος. Παρόλα αυτά, σε αυτό που το κράτος οφείλει να επικεντρωθεί είναι να κλείσει τους λογαριασμούς του παρελθόντος. Και για αυτά που έγιναν και για αυτά που δεν έγιναν. Κανένας δημοσιογράφος και κανένα ΜΜΕ ή μη κυβερνητικός οργανισμός στο εξωτερικό δεν γνωρίζουν σε βάθος τι, πώς και ποιος πιθανώς να εμπλέκεται σε παράνομες διαδρομές χρημάτων. Οι οργανισμοί που έχουν και την τεχνογνωσία και το νομικό υπόβαθρο για διεξαγωγή τέτοιων ελέγχων έχουν υποχρέωση έναντι της Πολιτείας, να κάνουν ότι περνά από το χέρι τους, ούτως ώστε εάν υπάρχει κάτι που δεν έχει αποκαλυφθεί να το εντοπίσουν, να επιβάλουν ποινές και να αποδείξουν ότι η Κύπρος ξεμπέρδεψε με τα «φαντάσματα» του παρελθόντος. 

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Αυτά που πλέον εφαρμόζονται, ήδη αξιολογούνται θετικά, την ώρα που η χώρα προσθέτει όλο και περισσότερη αυστηρότητα, εργαλεία, νόμους και μηχανισμούς στον αγώνα για καταπολέμηση του ξεπλύματος. Ωστόσο, αυτά αφορούν το σήμερα. 

Με το παρελθόν όμως δεν ξεμπερδεύεις εύκολα. 

Το εθνικό συμφέρον, για το οποίο πολλές φορές γίνεται επίκληση ακόμη και για ήσσονος σημασίας θέματα, υπαγορεύει μηδενική ανοχή και πλήρη διερεύνηση της όποιας πιθανής, πραγματοποιηθείσας ή ακόμη και μη βάσιμης υπόθεσης προκειμένου να διασφαλιστεί το παρόν αλλά και το μέλλον της χώρας, μακριά από περιπέτειες όπως αυτή του 2013. 

Ανδρέας Κωστουρής
 
195
Thumbnail

Αν η Άγκυρα θέλει άτυπη Διάσκεψη, τότε γιατί όχι μια τυπική και επίσημη Διάσκεψη στην οποία να ξεκαθαριστούν τα πάντα συμπεριλαμβανομένου και του κατά πόσο η Τουρκία είναι έτοιμη να μην έχει εγγυήσεις και στρατό στην επανενωμένη Κύπρο… Τολμά η Άγκυρα; Ας την δοκιμάσει ο Νίκος Αναστασιάδης

ad1mobile


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Αρκετός ντόρος και «ττόζι» προκάλεσαν οι δηλώσεις του Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών, Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ο οποίος επισκέφτηκε τα κατεχόμενα από τις 8 Σεπτεμβρίου και αναχώρησε στις 9 Σεπτεμβρίου 2019. Τόσος ντόρος και τόση θολούρα που αμφιβάλλω αν εντοπίστηκαν τα κύρια σημεία των (πολλών) δηλώσεων του που προέβαινε ο Τσαβούσογλου σε κάθε περιοχή των κατεχομένων που επισκεπτόταν αλλά και μετ’ έπειτα ενώ βρισκόταν στην Τουρκία. 

Πολλά τα σημεία, πολλές οι λέξεις, πολλές οι αναφορές. Αλλά ποια ήταν τα κυριότερα και τα ουσιαστικότερα απ’ όσα είπε ο Τούρκος ΥΠΕΞ; 

Ουσιαστικά ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου μας είπε τέσσερα πράματα: 

Πρώτον. Ότι οι Όροι Αναφοράς πρέπει να συμφωνηθούν σε μια 5μερή Διάσκεψη, στην οποία η κάθε πλευρά να ξεκαθαρίσει και τι θέλει. 

Στις 8/9/19 ο Μ. Τσαβούσογλου μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε επί τούτου: «Για να μπορέσουν να ξεκινήσουν ξανά οι διαπραγματεύσεις, πρέπει πρώτα να ξεκαθαρίσει τι θα τύχει διαπραγμάτευσης». 

Στις 9/9/19 κατά την Κοινή Διάσκεψη με τον Μ. Ακκιντζί δήλωσε: «Η άποψη ‘να ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις και βλέπουμε’ δεν είναι αποδεκτή, συνέχισε ο Τούρκος ΥΠΕΞ, «το δοκιμάσαμε αυτό για 50 χρόνια και δεν πέτυχε». Πρόσθεσε δε πως «ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι ειδήμονας στο να λέει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικά άτομα». Γι’ αυτό, συνέχισε, «σε μια πενταμερή άτυπη συνάντηση είπαμε, να ξεκαθαριστούν αυτά. Το τί θα διαπραγματευτούμε να το αποφασίσουμε μαζί. Αφού ξεκαθαρίσει αυτό, όπως έχει πει και ο κ. Ακιντζί, τότε μπορεί να υπάρξει λεπτομερής σαφήνεια του εγγράφου για τους όρους αναφοράς. Δηλαδή, να δούμε ξεκάθαρα τί διαπραγματευόμαστε και μετά μαζί να ξεκαθαρίσουμε με λεπτομέρεια το έγγραφο των όρων αναφοράς. Και μετά θα αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις. Χωρίς το έγγραφο των όρων αναφοράς Τουρκία και τ/κ πλευρά πιστεύουν ότι δεν μπορούν να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις», ανέφερε.

Στις 10/9/19  κατά τη διάρκεια Συνέντευξης Τύπου Τσαβούσογλου με τον ομόλογό του του Μαυροβουνίου στην Άγκυρα επανήλθε στο θέμα και είπε: «Ειδικά ο κύριος Αναστασιάδης πρώτα είπε για λύση δύο κρατών, όχι μόνο σε μένα, αλλά και στους Ε/Κ και στην Ελλάδα και στον Ακιντζί το είπε. Μετά είπε συνομοσπονδία, χαλαρή ομοσπονδία, αποκεντρωμένη. Διαφορετικές ιδέες συνεχώς», ανέφερε. Ο Τούρκος ΥΠΕΞ πρόσθεσε ότι «εμείς τότε είπαμε στα Ηνωμένα Έθνη να συναντηθούν οι πέντε, δηλαδή οι τρεις εγγυήτριες δυνάμεις και οι δύο πλευρές στο νησί, και να πουν όλοι τί θέλουν. Μετά που θα καθοριστεί αυτό, να διαμορφώσουμε μαζί αυτό το έγγραφο αναφοράς. Επειδή αν κοιτάξουμε την τελευταία απόφαση του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, το έγγραφο αναφοράς διαμορφώνεται από όλες τις πλευρές. Αυτό που λέμε είναι να πάμε σε μια διαπραγμάτευση που να είναι επικεντρωμένη στο αποτέλεσμα, το έγγραφο πλαισίου αναφοράς να είναι πολύ ξεκάθαρο».


Δεύτερον. Ότι η Τουρκία και οι Τ/κ δεν πρόκειται να παρακαθίσουν σε διαπραγματεύσεις ως συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που έμειναν στο Crans Montana και επιπλέον δεν πρόκειται να συνομιλήσουν εάν η Ελληνοκυπριακή πλευρά δεν αποδεχθεί ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ την πολιτική ισότητα και την εκ περιτροπής προεδρία. 

Ο Μ. Τσαβούσογλου αναφέρθηκε τέσσερεις φορές σε αυτό. Στις 8/9/19 μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε: «Δεν είναι εφικτό να συνεχίσουμε από εκεί που μείναμε στο Κραν Μοντάνα» και πρόσθεσε «για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις πρέπει να είναι γνωστό εκ των προτέρων, η πολιτική ισότητα, η εκ περιτροπής προεδρία, υπάρχουν; Υπάρχουν τα στοιχεία εκείνα που θα διαφυλάττουν τα δικαιώματα των Τ/κ; Να ξεκαθαρίσουν αυτά και θ’ αρχίσουμε μια διαδικασία όπου μια διαπραγμάτευση θα είναι επικεντρωμένη στο αποτέλεσμα».

Κατά την Κοινή Διάσκεψη με τον Τουρκοκύπριο ηγέτη, στις 9/9/19, ο τούρκος ΥΠΕΞ είπε: «η ουσία του πράγματος είναι η ε/κ πλευρά να αποδεχθεί την πολιτική ισότητα, με όλα τα στοιχεία που εμπεριέχει, εκ των προτέρων». Ενώ πρόσθεσε: «Εάν η ε/κ πλευρά θέλει να διαμοιραστεί με την τ/κ πλευρά την εξουσία και την ευμάρεια, στη βάση της πολιτικής ισότητας, αυτό πρώτα συμφωνείται στην βάση αρχών και μετά αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις. Εάν λες ότι αυτό δεν μπορείς να το κάνεις, τότε αυτό που προσπαθείς να κάνεις δεν είναι ένας συνεταιρισμός στη βάση της πολιτικής ισότητας, αλλά στη βάση της κυριαρχικής ισότητας».

Στις 10/9/19, ο τούρκος υπεξ επανήλθε επί του συγκεκριμένου (κατά την Συνέντευξη Τύπου με τον ομόλογό του του Μαυροβουνίου στην Άγκυρα), και είπε: «Για μας και για τους Τ/Κ υπάρχουν κόκκινες γραμμές που δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε. Το πιο σημαντικό στοιχείο είναι η πολιτική ισότητα, η αποτελεσματική συμμετοχή, η εκ περιτροπής προεδρία. Αυτά πρέπει να ξεκαθαρίσουν από προηγουμένως με ένα ξεκάθαρο τρόπο και να είναι εκτός διαπραγμάτευσης».

>>> Όλες οι ειδήσεις χρονολογημένες - επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Τρίτον. Ότι δεν πρέπει να διανοείται κανείς ότι μπορεί να υπάρξει λύση χωρίς τουρκικές εγγυήσεις. 

Με το που κατέφθασε στα κατεχόμενα, ο Τούρκος ΥΠΕΞ στις 8/9/19 μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα, είπε ως προς το θέμα των εγγυήσεων: «η τουρκική πλευρά είναι υπέρ μιας λύσης που θα διασφαλίζει την πολιτική ισότητα της τ/κ πλευράς και τα άλλα της δικαιώματα, αλλά μια λύση με μηδέν ασφάλεια και μηδέν εγγυήσεις δεν μπορεί να είναι ούτε στην φαντασία»… 

Και ξεκαθαρίζει πως εννοεί τις Τουρκικές Εγγυήσεις, λέγοντας «υπάρχει ανάγκη για τις εγγυήσεις και την ασφάλεια της Τουρκίας τώρα πιο πολύ από ποτέ» και προχωρά για να προειδοποιήσει Τουρκοκύπριους που τάσσονται κατά της συνέχισης των Εγγυήσεων λέγοντας, «και εάν κάποιος λέει ότι οι εγγυήσεις και η ασφάλεια είναι μόδα που πέρασε, να ξέρουν ότι είναι απερίσκεπτοι και προδότες, είναι λυπηρό να βλέπουμε τέτοια άτομα».


Τέταρτον. Ότι θα αξιοποιηθεί η κατεχόμενη Αμμόχωστος και η περίκλειστη πόλη των Βαρωσίων. 

Ο Τσαβούσογλου στις 8/9/19 (μιλώντας σε συγκέντρωση κατοίκων εκ Τουρκίας – εποίκων – από χωριά της Καρπασίας, στην Γιαλούσα) ανακοίνωσε το άνοιγμα «προξενείου» στην Αμμόχωστο, λέγοντας πως αυτό γίνεται με εντολή του Τούρκου Προέδρου, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν «για να μην πηγαίνουν οι Τούρκοι πολίτες της περιοχής της Καρπασίας στην Λευκωσία για την διεκπεραίωση προξενικών υποθέσεων.. Έχει καθορισθεί και το μέρος», είπε χωρίς να το ανακοινώσει, ενώ ανέφερε ότι «πρόξενος» θα είναι ο Κασίμ Καμπάν. «Θα γίνει ό,τι χρειάζεται για την ανάπτυξη της περιοχής της Καρπασίας», πρόσθεσε.

Σε συνέντευξη του στο CNN Turk (προγραμματισμένη για μετάδοση Σάββατο (14/9) βράδυ) και αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στις 12/9/19, ο Τούρκος ΥΠΕΞ για το θέμα των Βαρωσίων δήλωσε πως «γίνονται προετοιμασίες για το άνοιγμα των Βαρωσίων».

>>> Αρθρογραφία Brief <<< 

Λοιπόν. Αυτά τα τέσσερα πράματα μας είπε ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Συνοπτικά: 
1/ Πρώτα άτυπη Πενταμερής Διάσκεψη να ξεκαθαρίσει το τοπίο και μετά Όροι Αναφοράς, 
2/ Όχι συνέχιση των συνομιλιών απ’ εκεί που έμειναν στο Crans Montana και εκ των προτέρων αποδοχή πολιτικής ισότητας και εκ περιτροπής προεδρίας θέματα τα οποία θα θεωρούνται συμφωνημένα και θα είναι εκτός διαπραγματεύσεων, 
3/ Δεν νοείται λύση χωρίς την συνέχιση των Τουρκικών Εγγυήσεων στην επανενωμένη Κύπρο και 
4/ Προχωρούν σε ανάπτυξη της περιοχής των Βαρωσίων. 

Ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου έχει σε ένα σημείο δίκαιο. Ότι όντως επιβάλλεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Και όντως μια Διάσκεψη θα βοηθούσε

Αλλά γιατί άτυπη; Γιατί όχι τυπική και επίσημη; 

Και γιατί να ξεκαθαρίσει μόνο η βάση; Να ξεκαθαρίσουν όλα όσα εκκρεμούν. 

Να πάμε στη Διάσκεψη και να ξεκαθαρίσει και η Βάση και να ξεκαθαρίσει και η Άγκυρα αν επιμένει ή όχι σε Τουρκικές Εγγυήσεις μετά τη λύση. Να ξεκαθαρίσει και η πλευρά μας ότι αποδέχεται την πολιτική ισότητα και την εκ περιτροπής. 

Και αν ξεκαθαρίσουν αυτά και συμφωνηθούν αυτά και μείνουν εκτός της διαπραγμάτευσης για τις τελικές λεπτομέρειες σε άλλα θέματα τότε να ορίσουν νέα Διάσκεψη σε 30 μέρες και να υπογραφεί η λύση.

ad2mobile

Τολμά η Άγκυρα να πάμε σε μια Διάσκεψη αυτού του τύπου και με αυτή την ατζέντα;

Ας την δοκιμάσει ο Νίκος Αναστασιάδης… 

article 1