Επιτόκιο υπερημερίας: Πώς μπορεί να ρυθμιστεί το ύψος της χρέωσης

Η νομοθετική εξουσία καλείται να βάλει ένα όριο στο ύψος της χρέωσης αυτής, συνδέοντας το με αντικειμενικό δείκτη

ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΜΑΡΙΟΣ ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ*

Δεν θα καταχραστώ το χρόνο σας μπαίνοντας σε αχρείαστη ανάλυση νομοθεσιών, κανονισμών κτλ. Γράφω, θεωρώ, με απλά και κατανοητά λόγια ώστε να καταλαβαίνουμε όλοι μας γιατί μιλάμε. 

Επιτόκιο υπερημερίας είναι το επιτόκιο που χρεώνεται επιπλέον του συμφωνηθέν επιτοκίου σε μια δανειστική σύμβαση στην περίπτωση που ο δανειολήπτης καθυστερήσει την πληρωμή μιας ή περισσοτέρων δόσεων. Η χρέωση αυτή αφορά στο ποσό σε καθυστέρηση ή σε ολόκληρο το ποσό του δανείου, όταν το δάνειο έχει τερματιστεί.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Τη δεδομένη στιγμή όλα τα πιστωτικά ιδρύματα επιλέγουν να χρεώνουν τους λογαριασμούς σε καθυστέρηση με το υψηλότερο ποσοστό τόκου υπερημερίας που προβλέπει η νομοθεσία, δηλαδή με 2% - υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά είναι ελάχιστες.

Λαμβάνοντας υπόψη το ύψος των καταθετικών επιτοκίων αλλά και το ύψος των δανειστικών επιτοκίων στην εποχή μας, τολμώ να πω ότι η εφαρμογή χρέωσης επιτοκίου υπερημερίας ύψους 2% αποτελεί υπερβολή και αγγίζει τα όρια της αισχροκερδείας.

Οφείλω να ομολογήσω ότι πλείστα τα πιστωτικά ιδρύματα αφαιρούν αυτές τις χρεώσεις κατά τη διάρκεια της αναδιάρθρωσης μιας πιστωτικής διευκόλυνσης, πρακτική που ακολουθούν πολλές φορές και οι αποφάσεις των δικαστηρίων. Το ερώτημα όμως παραμένει. Γιατί να παρέχεται στις τράπεζες αυτή η δυνατότητα αρχής εξαρχής;

Η νομοθετική εξουσία καλείται να βάλει ένα όριο στο ύψος αυτής της χρέωσης συνδέοντας το ανώτερο επιτρεπόμενο ύψος της με κάποιο αντικειμενικό δείκτη, όπως είναι, για παράδειγμα, το βασικό επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρική Τράπεζας. Έτσι θα εφαρμόζεται αυτόματα αναπροσαρμογή του ανωτέρου επιτρεπόμενου ποσοστού χρέωσης χωρίς να χρειάζεται κάποια παρέμβαση όταν τα δεδομένα αλλάζουν.  

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Απλά και εύκολα, εφαρμόσιμα μετρά, που είναι προς όφελος τόσο της κοινωνίας των πολιτών όσο και των ιδίων των τραπεζών, οι οποίες ούτως η άλλως απαλείφουν ή υποχρεώνονται να απαλείφουν τη συγκεκριμένη χρέωση.

*Χρηματοοικονομικός Σύμβουλος – Σύμβουλος Αφερεγγυότητας, Πρόεδρος Οργάνωσης Νέων Επιστημόνων ΔΗΣΥ
 

Μάριος Πελεκάνος
 
396
Thumbnail

Ο δεύτερος λόγος είναι επειδή όλοι κρίνονται και ευτυχώς που οι εκλογές είναι μόλις σε 11 μήνες διότι οι ψηφοφόροι γενικώς έχουν κοντή μνήμη και ξεχνούν αλλά αυτή τη φορά επειδή τα πράγματα θα είναι ακόμη νωπά θα μπορούν οι πολίτες να τιμωρήσουν αυτούς που θέλουν και να επιβραβεύσουν αυτούς που θέλουν... 

ad1mobile


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Τελικά ο Αναστασιάδης τα κατάφερε; Ούτε εγγυήσεις, ούτε Γενικούς Ελεγκτές, ούτε και εγκρίσεις από την Βουλή των Αντιπροσώπων; Ήθελε να δώσει ένα γενναίο πακέτο προς τις επιχειρήσεις -μικρές, μεσαίες, μεγάλες- όπως και προς τους αυτοτελώς εργαζομένους για το restart της Οικονομίας και φαίνεται πως βρήκε τον τρόπο, αλλά την ίδια ώρα ακόμη δεν ξεκαθάρισε κατά πόσο για κάποια μέτρα απαιτείται η έγκριση ή όχι από τη Βουλή. Στο ίδιο πακέτο, η Κυβέρνηση πρόσθεσε και «κοινωνικές πινελιές» για ιδιώτες που επιθυμούν να προχωρήσουν σε αγορά ή να κτίσουν το δικό τους σπίτι. Στα 13 μέτρα που εξήγγειλε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης, την Τετάρτη (27/5) περιλαμβάνονται και προτάσεις στήριξης του Τουρισμού.

Το δεύτερο πακέτο του Νίκου Αναστασιάδη (αυτό που εξήγγειλε δηλαδή την 27η Μαΐου) είναι πέραν των 2 δισεκατομμυρίων ευρώ (είναι γύρω στα 1,9δισεκατομμύρια η εφάπαξ χρηματοδότηση μαζί με τα διάφορα κονδύλια για δάνεια και επιπλέον τα ποσά που θα δαπανηθούν για την επιδότηση των επιτοκίων) ενώ το πρώτο πακέτο (ειδικά ανεργιακά επιδόματα, επιδόματα φοιτητών, επιδόματα φροντίδας, κτλ) ήταν ύψους 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ

Με λίγα λόγια η Κυβέρνηση Αναστασιάδη έριξε (και θα ρίξει) χρήμα στην αγορά ύψους περίπου 3,2 δισεκατομμυρίων ευρώ

Άλλαξε όμως το κλίμα της αγοράς; Το χρήμα αυτό, το οποίο ρίχτηκε και θα ριχτεί στο παζάρι μέσω διαφόρων προγραμμάτων, αυτό υποτίθεται πως πρέπει να κάνει. Να διαδραματίσει το δικό του ρόλο ώστε να αλλάξει το κλίμα και να αρχίσει η οικονομία να εξέρχεται από την ύφεση. Τα δεδομένα είναι εκεί: Οι  μισθοί των εργαζομένων «επιδοτούνται» από το κράτος βοηθώντας την ίδια ώρα κατ’ αυτό τον τρόπο τους εργοδότες να παίρνουν οικονομικές ανάσες, από την άλλη, τώρα, θα διατεθεί «φτηνό χρήμα» στους επιχειρηματίες ώστε να κάνουν reboost. Οι μεν εργαζόμενοι μέσω των πρώτων προγραμμάτων στα οποία μετείχαν οι εργοδότες τους μπορούν να νιώθουν επαγγελματική σιγουριά αφού δεν μπορούν να απολυθούν… τουλάχιστον για την ώρα! 

Το κλίμα πάντως μέχρι στιγμής δεν φαίνεται να είναι και ιδιαίτερα θετικό. Οι απόψεις διίστανται με κάποιους να εμφανίζονται αισιόδοξοι αλλά με κάποιους άλλους να εμφανίζονται απαισιόδοξοι. 

Ευτυχώς όμως που έρχονται και εκλογές. Βουλευτικές. Για δυο λόγους: 

Ο πρώτος λόγος, που ίσως να ακούγεται και οξύμωρο (διότι αρκετοί είναι αυτοί που θεωρούν ότι ακριβώς λόγω εκλογών και λόγω πολιτικών παίγνιων το πακέτο στήριξης των επιχειρήσεων αρχικώς ακυρώθηκε (λόγω ασυμφωνίας) και μετέπειτα ακόμη και το Plan B καθυστέρησε τόσο πολύ που τώρα -κάποιοι υποστηρίζουν- είναι δώρο άδωρο), είναι πως τα πράγματα ενδεχομένως να ήταν πολύ χειρότερα αν δεν βρισκόμασταν τόσο κοντά στις βουλευτικές εκλογές 

ad2mobile

Διότι αν τώρα οι πολιτικές που ανακοινωθήκαν και εφαρμόζονται διαθέτουν φιλολαϊκή προσέγγιση, υπάρχουν αμφιβολίες αν θα διέθεταν αυτή την προσέγγιση αν δεν είχαμε εκλογές. Αν τώρα τα πακέτα προστατεύουν έστω και λίγο τους εργαζομένους, υπάρχουν αμφιβολίες αν θα τους προστάτευαν αν δεν είχαμε εκλογές. Αν τώρα είναι όλοι «στην πρίζα» για τα μέτρα, υπάρχουν αμφιβολίες αν θα ήταν alert αν δεν είχαμε εκλογές. Αν τώρα δεν μπήκαμε σε Μνημόνιο, υπάρχουν αμφιβολίες αν δεν θα μπαίναμε αν δεν είχαμε εκλογές (όχι πως αυτό είναι απαραίτητα αρνητικό). Αν τώρα συντηρήθηκαν οι μισθοί στο Δημόσιο χωρίς παγοποιήσεις, υπάρχουν αμφιβολίες αν θα έμεναν ανέγγιχτοι αν δεν είχαμε εκλογές. 

Ο δεύτερος λόγος είναι επειδή όλοι κρίνονται και ευτυχώς που οι εκλογές είναι μόλις σε 11 μήνες διότι οι ψηφοφόροι γενικώς έχουν κοντή μνήμη και ξεχνούν αλλά αυτή τη φορά επειδή τα πράγματα θα είναι ακόμη νωπά θα μπορούν οι πολίτες να τιμωρήσουν αυτούς που θέλουν και να επιβραβεύσουν αυτούς που θέλουν... 

article 1