Κρατικές Εγγυήσεις: Θα υπάρχει και έλεγχος για ματσαράγκες (;) 

…Άλλωστε η ουσία και το ζητούμενο εδώ ποιο είναι; Να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις μέσω γρήγορών διαδικασιών δανειοδότησης αλλά την ίδια ώρα να υπάρχει και ο έλεγχος ώστε να μην επωμιστεί τελικά το κόστος ο φορολογούμενος πολίτης. Διότι δεν μιλάμε για κάποιο μικροποσό, αλλά για ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ…!!!


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την περασμένη Πέμπτη (7/5) το περιβόητο Νομοσχέδιο για τις Κρατικές Εγγυήσεις. Η Στήλη ασχολήθηκε και παλαιότερα με το θέμα, μιας και πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα, το οποίο ήταν και το τελευταίο κομμάτι στο πάζλ του όλου αρχικού σχεδιασμού του Κράτους για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της Πανδημίας. Το είπαμε ξανά: Η ουσία εδώ ποια είναι; Ότι εξασφαλίζεται φτηνό χρήμα -μέσω δανειοδότησης- προς τις εταιρείες ώστε αυτές με την σειρά τους να κάνουν τα «κουμάντα» τους και τον επανασχεδιασμό τους για τους εναπομείναντες 7 μήνες του 2020 αλλά και για το 2021. 

Ο φτηνός δανεισμός θα επιτευχθεί μέσω κρατικών εγγυήσεων μεγάλου ποσοστού του συνολικού ποσού που θα δανείζεται κάθε εταιρεία. 

Δηλαδή, για τις Κατηγορίες Πολύ Μικρές Εταιρείες και Αυτοτελώς Εργαζόμενους, το κράτος θα εγγυάται το 85% του ποσού που δανειστούν και για τις Μικρομεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις το κράτος θα εγγυάται το 70% του ποσού που θα δανείζονται. 

Ας το δούμε όμως σε νούμερα και τι σημαίνει αυτό πρακτικά. 

Λοιπόν. 
Για Αυτοτελώς Εργαζόμενους και Πολύ μικρές Επιχειρήσεις θα διατεθεί ποσό 300εκ ευρώ για δανεισμό. 
Για Μικρομεσαίες και Μεγάλες επιχειρήσεις θα διατεθεί το ποσό 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για δανεισμό (1δις για Μικρομεσαίες και 200εκ για τις Μεγάλες επιχειρήσεις). 

Σημειώνουμε εδώ πως τα ποσά αυτά, είναι αυτά που αντιστοιχούν στην κάλυψη των κρατικών εγγυήσεων. Δηλαδή για την πρώτη κατηγορία τα συνολικά δάνεια θα είναι 345εκ ευρώ εκ των οποίων το Κράτος θα εγγυηθεί τα 300εκ ήτοι 85%, και στη δεύτερη κατηγορία το συνολικό ποσό δανείων θα είναι 1,7 περίπου δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 1,2δισεκατομμύρια θα έχουν κρατική εγγύηση ήτοι 70%. 

Πρακτικά τι σημαίνει αυτό; 
Πρακτικά σημαίνει πως αν μια πολύ μικρή εταιρεία ή αυτοτελώς εργαζόμενος δανειστεί 50,000ευρώ και δεν αποπληρώσει το δάνειό του, το κράτος θα πληρώσει το 85% του ποσού του δανείου του (προς την Τράπεζα), δηλαδή το ποσό 42,500ευρώ. 
Αν μια Μικρομεσαία ή Μεγάλη Επιχείρηση δανειστεί 1εκ ευρώ και δεν αποπληρώσει το δάνειο της, τότε το κράτος θα πληρώσει το 70% του ποσού του δανείου της προς την Τράπεζα, δηλαδή τις 700,000ευρώ. 

Το Κράτος όμως δεν είναι αόριστη έννοια. Το Κράτος είναι κάτι το συγκεκριμένο και ειδικά όταν μιλάμε και για δαπάνες. Και σε αυτές τις περιπτώσεις (όπως και σε άλλες) όταν λέμε «Κράτος», ο όρος «κράτος» σημαίνει «φορολογούμενοι πολίτες». Δηλαδή όλοι μας, θα κληθούμε να πληρώσουμε είτε το 85% είτε το 70% (αναλόγως κατηγορίας επιχείρησης) στην περίπτωση που μια επιχείρηση δεν αποπληρώσει το δάνειο που θα λάβει μέσω αυτού του Πακέτου Στήριξης. 

Και εδώ αρχίζουν τα πράγματα να γίνονται ενδιαφέροντα και να αφορούν όλους μας. Αν υπάρχει έστω και μια πιθανότητα (υπάρχουν περισσότερες από μια) οι Φορολογούμενοι να κληθούν να πληρώσουν δάνεια επιχειρήσεων, τότε πρέπει να υπάρχει ΕΛΕΓΧΟΣ

Ο Υπουργός Οικονομικών, Κωνσταντίνος Πετρίδης, φρόντισε να εντάξει στο Νομοσχέδιο σχετική Πρόνοια, με την οποία δημιουργείται «Επιτροπή Παρακολούθησης», η οποία αποτελείται από την Γενική Λογίστρια, ένα εκπρόσωπο του Υπουργείου Οικονομικών (που διορίζεται απευθείας από τον Υπουργό) και δυο εκπροσώπους της Κεντρικής Τράπεζας (που διορίζονται απευθείας από τον Κεντρικό Τραπεζίτη). 

Υπάρχουν όμως φωνές που υποστηρίζουν πως ο έλεγχος θα έπρεπε και θα πρέπει να ασκείται από την Ελεγκτική Υπηρεσία, η οποία είναι και Ανεξάρτητη Αρχή. 

Δεν ξέρω αν η διαφωνία είναι επί της ουσίας ή απλώς και μόνο διαφωνούμε για να διαφωνούμε. Ούτε και η Στήλη έχει ισχυρή άποψη ως προς το ποιος θα πρέπει να ασκεί τον έλεγχο, δηλαδή είτε η «Επιτροπή Παρακολούθησης» είτε η Ελεγκτική Υπηρεσία (προσωπικά όμως, εκ πρώτης όψεως, μου φαντάζει πιο «αξιόπιστος» ο έλεγχος από την Ελεγκτική Υπηρεσία). 

Αυτό που πρέπει όμως να έχουν όλοι υπόψη είναι πως αυτή η διαδικασία πρέπει να είναι «fast track», δηλαδή να είναι χρονικά σύντομη και σχεδόν «αυτόματη». 

Αν γίνουν αλλαγές, και οι αλλαγές αυτές δημιουργήσουν μια χρονοβόρα διαδικασία τότε το μέτρο αυτό χάνει και την ουσία αλλά και την αξία του

Αν γίνουν αλλαγές, έχοντας όμως υπόψη πως δεν πρέπει να επιμηκυνθεί ο χρόνος εξέτασης των αιτήσεων των επιχειρήσεων, τότε οι αλλαγές πρέπει να είναι πέραν από ευπρόσδεκτες… και ας κάνει τον έλεγχο και η Ελεγκτική Υπηρεσία ή ακόμη και ο Χασάνης… 

Άλλωστε η ουσία και το ζητούμενο εδώ ποιο είναι; Να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις μέσω γρήγορών διαδικασιών δανειοδότησης αλλά την ίδια ώρα να υπάρχει και ο έλεγχος ώστε να μην επωμιστεί τελικά το κόστος ο φορολογούμενος πολίτης. Διότι δεν μιλάμε για κάποιο μικροποσό, αλλά για ενάμιση δισεκατομμύριο ευρώ…!!!
 

Υγ. Μήπως θα έπρεπε να εισαχθεί και πρόνοια για μη απολύσεις για ένα χρονικό διάστημα για όσους θα δανειοδοτηθούν με κρατικές εγγυήσεις; Διότι εγγυητής θα είναι ο φορολογούμενος πολίτης, και κατ' επέκταση οι εργαζόμενοι. Μια απλουστευμένη  προσέγγιση, η οποία όμως κάνει νόημα είναι η εξής: Ένας υπάλληλος θα είναι την ίδια ώρα εκ των εγγυητών του δανείου του εργοδότη του. Και αφού ο εργοδότης του εξασφαλίσει το δάνειο μετά θα τον απολύσει; Και θα τον φορτώσει και του κράτους για να του δίνει ανεργιακό; Δηλαδή θα βάλουν όλοι τις πλάτες τους κάτω για φτηνό δανεισμό προς τις επιχειρήσεις και αυτές θα δικαιούνται να απολύουν κόσμο; (δεν μιλάμε για απολύσεις λόγω μη απόδοσης ή λόγω άλλων εργασιακών ζητημάτων αλλά απολύσεις λόγω οικονομικών δυσκολιών. Μα αφού ένας λόγος που παραχωρείται φτηνός δανεισμός είναι και για κάλυψη των μισθών μιας εταιρείας). 

Παναγιώτης Τσαγγάρης
 
392
Thumbnail

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΣΚΙΔΗΣ*

ad1mobile

Στις 22 Μαΐου 2020 η Βουλή των Αντιπροσώπων ενέκρινε με τροποποιήσεις, μετά από πολλές συζητήσεις, τις εισηγήσεις της κυβέρνησης για τα ενοίκια.

Όπως είναι γνωστό, ένας αριθμός ενοικιαστών, τόσο οικιστικών όσο και εμπορικών ακινήτων αντιμετώπισαν και θα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν θέματα ρευστότητας λόγω της πανδημίας.

Μερίδα από αυτούς αφορά καλούς ενοικιαστές, οι οποίοι ήταν μέχρι τώρα συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, αλλά η παρατεταμένη αδράνεια λόγω κορωνοϊού, τους δημιούργησε προβλήματα ρευστότητας.

Άλλη μερίδα ενοικιαστών, κακόπιστα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση απαιτώντας υπέρμετρες μειώσεις ή αναστολή στην καταβολή των ενοικίων.

Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να ενημερώσουμε τι πραγματικά ισχύει από νομικής άποψης σ’ ό,τι αφορά τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των ιδιοκτητών και των ενοικιαστών.

Το πρώτο σκέλος της νομοθεσίας, που τροποποιήθηκε, αφορά φορολογικές πιστώσεις προς όφελος των ιδιοκτητών ακινήτων.

Στην ουσία, το κράτος, αναγνωρίζοντας ότι μια μαζική μείωση των ενοικίων θα ήταν τόσο άδικη όσο και αντισυνταγματική, αποφάσισε να προτρέψει τους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν εθελοντικά σε διευθετήσεις με τους ενοικιαστές τους που το έχουν ανάγκη.

Σε περίπτωση που ιδιοκτήτης αποφασίσει να προχωρήσει σε έκπτωση ενοικίου, τότε το κράτος θα του παρέχει φορολογικές πιστώσεις ύψους 50% στην έκπτωση που ο ίδιος έκανε.

Για να επωφεληθεί του φορολογικού κινήτρου ο ιδιοκτήτης, η έκπτωση του ενοικίου πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 30% και 50% του ενοικίου. Κι αυτό για μέγιστη περίοδο τριών μηνών.

Νοείται ότι για να επωφεληθεί ο ιδιοκτήτης της φορολογικής πίστωσης πρέπει να πληρώνει φόρο εισοδήματος που να υπερκαλύπτει την πίστωση. 

Για παράδειγμα, σε μηνιαίο ενοίκιο 1000 ευρώ με έκπτωση 40% για τρεις μήνες, η συνολική έκπτωση είναι 1200 ευρώ και η μέγιστη φορολογική πίστωση που θα επωφεληθεί ο ιδιοκτήτης θα είναι 600 ευρώ.

Η δεύτερη πρόνοια αφορά ακίνητα που υπόκεινται στον νόμο περί ενοικιοστασίου.

Τον Δεκέμβρη του 2019, όπως είναι γνωστό, η Βουλή είχε τροποποιήσει τον νόμο περί ενοικιοστασίου ώστε να επιτυγχάνεται ταχύτερη έξωση, σε περίπτωση καθυστέρησης στην καταβολή του ενοικίου.

Ουσιαστικά το βάρος απόδειξης της καταβολής του ενοικίου μεταφέρθηκε στους ώμους του ενοικιαστή, ο οποίος, αν δεν μπορεί να αποδείξει ότι πλήρωσε το ενοίκιο, τότε οδηγείται το θέμα στο δικαστήριο και η δίκη γίνεται πολύ πιο γρήγορα και χωρίς την παρουσία του ενοικιαστή.

Με την παρούσα τροποποίηση, αφαιρείται το δικαίωμα από τον ιδιοκτήτη να χρησιμοποιήσει τη σχετική πρόνοια του νόμου για εξώσεις, για τους μήνες Απρίλιο μέχρι και Σεπτέμβριο συμπεριλαμβανομένων, του 2020.

Δηλαδή, αν ο ενοικιαστής δεν καταβάλει το ενοίκιο για ένα ή και περισσότερους από τους πιο πάνω μήνες, ο ιδιοκτήτης δεν έχει το δικαίωμα να απαιτήσει έξωση από το Δικαστήριο.

Έχει όμως το δικαίωμα να προσφύγει στο Δικαστήριο και να απαιτήσει την καταβολή των ενοικίων του.

Είμαστε σίγουροι ότι οι καλοί ιδιοκτήτες θα βρουν μια ικανοποιητική διευθέτηση με τους συνεπείς ενοικιαστές, που πραγματικά έχουν ανάγκη την έκπτωση αυτή.

ad2mobile

Σε τελευταία ανάλυση, δεν συμφέρει σε κανένα μια πιθανή σύγκρουση που θα οδηγηθεί μάλιστα στα Δικαστήρια, με όλες τις συνεπακόλουθες συνέπειες. 

*Διευθυντής FOX Smart Estate Agency, Πρόεδρος Κυπριακού Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΚΣΙΑ)
 

article 1