Θα έρθει ο Σώρρας να σώσει και τις Επιχειρήσεις και τον Τουρισμό 

Λαϊκιστές και φωστήρες υπάρχουν παντού. Και εντός Κοινοβουλίου και εκτός… Ουαί και αλλοίμονο να καθοδηγούν αυτοί την ορθολογική σκέψη, το πρέπον και το ορθόν για το καλό της Κοινωνίας.


ΓΡΑΦΕΙ Ο
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΣΑΓΓΑΡΗΣ 
Twitter: @tsangarisp

Εντάξει. Κανένα άγχος δεν δικαιολογείται. Με το πάσο σας, όπως άλλωστε όλα στην Νήσο μας. Η κατάσταση είναι ξεκάθαρη και δεν νομίζω ότι χρειάζεται να λεχθούν πολλά. 

Η κυβέρνηση εξήγγειλε ένα πακέτο από μια σειρά μέτρων για να περιορίσει όσο γίνεται τις ζημιές στην Οικονομία από την πανδημία του Covid19. 

Όλα πολύ καλά, αλλά το ένα συμπληρώνει το άλλο. Χωρίς το ένα, το άλλο είναι δώρο άδωρο και αντιστρόφως. Τι εννοώ: 

- Το ότι για παράδειγμα η Ζέτα προχώρησε σε αυτά τα πακέτα ειδικού ανεργιακού επιδόματος, είναι καλό. 
- Το ότι η Ζέτα επέκτεινε αυτό το μέτρο και έδωσε το δικαίωμα στον εργοδότη να συμπληρώνει πέραν του 60% του επιδόματος με αντίστοιχο χρόνο εργασίας κατόπιν συμφωνίας εργοδότη και εργοδοτούμενου είναι πολύ καλό. 
- Το ότι η Ζέτα υποχρέωσε όσες εταιρείες συμμετέχουν σε αυτό το πρόγραμμα να μην μπορούν να απολύουν κόσμο για ένα χρονικό διάστημα βάσει της φόρμουλας «χρόνος χρήσης μέτρου Χ2+1» (δηλαδή αν μια εταιρεία εκμεταλλεύτηκε το πακέτο ειδικού ανεργιακού επιδόματος για τους υπαλλήλους της για 3 μήνες τότε για επτά μήνες δεν θα μπορεί να απολύσει) είναι πάρα πολύ καλό.   

Αυτό αποτελούσε το ένα μέρος όμως του όλου πακέτου

Το δεύτερο μέρος αποτελούσε την χαλάρωση των κανόνων δανεισμού, το οποίο ομολογουμένως ήταν απόφαση της ΕΚΤ αλλά συμπεριλήφθηκε στο όλο πακέτο. Και αυτό πολύ καλό μέτρο. 

Το τρίτο και ουσιαστικότερο μέτρο όμως ήταν/είναι ο δανεισμός επιχειρήσεων μέσω κρατικών εγγυήσεων. Μια πονεμένη ιστορία, η οποία ήδη χρονολογείται εδώ και 3 μήνες. Ορθώς κατόπιν εισηγήσεων των κομμάτων διαχωρίστηκε το 1,5 δισεκατομμύριο που θα διαθέσει το κράτος υπό μορφή εγγυήσεων σε 300 εκατομμύρια για άμεση χρηματοδότηση από το κράτος προς τους αυτοεργοδότουμενους και πολύ μικρές επιχειρήσεις και ορθώς διαχωρίστηκε το υπόλοιπο 1,2δις με 1 δισεκατομμύριο για εγγυήσεις σε δάνεια που αφορούν μόνο αυτοτελώς, μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και με 200εκ ευρώ σε εγγυήσεις για δάνεια πολύ μεγάλων εταιρειών. 

Απ’ εκεί και πέρα, υπάρχει μια διαφωνία ως προς το ποιος θα κάνει τον έλεγχο και ότι στην κυβερνητική πρόταση εξαιρείται από τον έλεγχο η Ελεγκτική Υπηρεσία. 

Αυτό που επιβάλλεται να γίνει είναι να βρεθεί η χρυσή τομή και να ψηφιστεί το Νομοσχέδιο την ερχόμενη Τρίτη. 

Οι εταιρείες αιμορραγούν, δεν αντέχουν κομματικά παίγνια. Υπάρχουν εταιρείες, οι οποίες δεν θα ανοίξουν ξανά. Η ζημιά είναι τεράστια και η ζημιά μεγαλώνει με γεωμετρική πρόοδο κάθε μέρα που περνά χωρίς κατάληξη σε αυτό το ζήτημα. 

Λαϊκιστές και φωστήρες υπάρχουν παντού. Και εντός Κοινοβουλίου και εκτός, στα SocialMedia. Ουαί και αλλοίμονο να καθοδηγούν αυτοί την ορθολογική σκέψη, το πρέπον και το ορθόν για το καλό της Κοινωνίας. 

Διότι αυτό επιβάλλεται και αυτό επιτάσσεται. Και ποιος θα γυρίσει να αντικρίσει τους χιλιάδες άνεργους, αν αύριο κλείσουν οι εταιρείες; Ποιος και Ποιοι; Εξυπνόβλακες στα Social Media ή λαϊκιστές εντός του Κοινοβουλίου; 

Και ποιος θα σώσει την κατάσταση; Ο Σώρρας; Οι Ρώσσοι; Ή θα ακούσουμε τις μπαρούφες που ακούγαμε και το 2013 πριν το κούρεμα; 

Συνέλθετε. Το Νομοσχέδιο ΠΡΕΠΕΙ να ψηφιστεί, να το προσπαθήσουμε, να το παλέψουμε. Να μπουν όσες ασφαλιστικές δικλίδες πρέπει και επιβάλλεται, να γίνεται ο έλεγχος που πρέπει και επιβάλλεται. 

Η Πολιτεία οφείλει να πράξει το καθήκον της. Διότι μόνο μια εναλλακτική υπήρχε (όπως και το 2013) αλλά καμία Κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να επωμιστεί αυτό το κόστος. Να αφήσει το παζάρι να δουλέψει χωρίς παρέμβαση, χωρίς στήριξη, χωρίς επιδόματα μισθών και να ρυθμίσει η αγορά ποιοι θα μείνουν άνεργοι, ποιοι θα μείνουν ανοικτοί και πόσοι θα μείνουν ανοικτοί (κάτι που θα συνεπάγεται πως το 80% θα κλείσουν). Αλλά η επιλογή δεν ήταν και δεν είναι αυτή. Επιλέχθηκε άλλος δρόμος. Και από την στιγμή που επιλέχθηκε άλλος δρόμος, πρέπει να τον ακολουθήσουμε. Αλλά όχι με μισά μέσα. Με όλα όσα εξαγγέλθηκαν. 

Το γοργόν και χάριν έχει, αν και ήδη αργήσαμε… Πολύ! 

Παναγιώτης Τσαγγάρης
 
392
Thumbnail

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΣΚΙΔΗΣ*

ad1mobile

Στις 22 Μαΐου 2020 η Βουλή των Αντιπροσώπων ενέκρινε με τροποποιήσεις, μετά από πολλές συζητήσεις, τις εισηγήσεις της κυβέρνησης για τα ενοίκια.

Όπως είναι γνωστό, ένας αριθμός ενοικιαστών, τόσο οικιστικών όσο και εμπορικών ακινήτων αντιμετώπισαν και θα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν θέματα ρευστότητας λόγω της πανδημίας.

Μερίδα από αυτούς αφορά καλούς ενοικιαστές, οι οποίοι ήταν μέχρι τώρα συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, αλλά η παρατεταμένη αδράνεια λόγω κορωνοϊού, τους δημιούργησε προβλήματα ρευστότητας.

Άλλη μερίδα ενοικιαστών, κακόπιστα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί την κατάσταση απαιτώντας υπέρμετρες μειώσεις ή αναστολή στην καταβολή των ενοικίων.

Στόχος του παρόντος άρθρου είναι να ενημερώσουμε τι πραγματικά ισχύει από νομικής άποψης σ’ ό,τι αφορά τα δικαιώματα και υποχρεώσεις των ιδιοκτητών και των ενοικιαστών.

Το πρώτο σκέλος της νομοθεσίας, που τροποποιήθηκε, αφορά φορολογικές πιστώσεις προς όφελος των ιδιοκτητών ακινήτων.

Στην ουσία, το κράτος, αναγνωρίζοντας ότι μια μαζική μείωση των ενοικίων θα ήταν τόσο άδικη όσο και αντισυνταγματική, αποφάσισε να προτρέψει τους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν εθελοντικά σε διευθετήσεις με τους ενοικιαστές τους που το έχουν ανάγκη.

Σε περίπτωση που ιδιοκτήτης αποφασίσει να προχωρήσει σε έκπτωση ενοικίου, τότε το κράτος θα του παρέχει φορολογικές πιστώσεις ύψους 50% στην έκπτωση που ο ίδιος έκανε.

Για να επωφεληθεί του φορολογικού κινήτρου ο ιδιοκτήτης, η έκπτωση του ενοικίου πρέπει να κυμαίνεται μεταξύ 30% και 50% του ενοικίου. Κι αυτό για μέγιστη περίοδο τριών μηνών.

Νοείται ότι για να επωφεληθεί ο ιδιοκτήτης της φορολογικής πίστωσης πρέπει να πληρώνει φόρο εισοδήματος που να υπερκαλύπτει την πίστωση. 

Για παράδειγμα, σε μηνιαίο ενοίκιο 1000 ευρώ με έκπτωση 40% για τρεις μήνες, η συνολική έκπτωση είναι 1200 ευρώ και η μέγιστη φορολογική πίστωση που θα επωφεληθεί ο ιδιοκτήτης θα είναι 600 ευρώ.

Η δεύτερη πρόνοια αφορά ακίνητα που υπόκεινται στον νόμο περί ενοικιοστασίου.

Τον Δεκέμβρη του 2019, όπως είναι γνωστό, η Βουλή είχε τροποποιήσει τον νόμο περί ενοικιοστασίου ώστε να επιτυγχάνεται ταχύτερη έξωση, σε περίπτωση καθυστέρησης στην καταβολή του ενοικίου.

Ουσιαστικά το βάρος απόδειξης της καταβολής του ενοικίου μεταφέρθηκε στους ώμους του ενοικιαστή, ο οποίος, αν δεν μπορεί να αποδείξει ότι πλήρωσε το ενοίκιο, τότε οδηγείται το θέμα στο δικαστήριο και η δίκη γίνεται πολύ πιο γρήγορα και χωρίς την παρουσία του ενοικιαστή.

Με την παρούσα τροποποίηση, αφαιρείται το δικαίωμα από τον ιδιοκτήτη να χρησιμοποιήσει τη σχετική πρόνοια του νόμου για εξώσεις, για τους μήνες Απρίλιο μέχρι και Σεπτέμβριο συμπεριλαμβανομένων, του 2020.

Δηλαδή, αν ο ενοικιαστής δεν καταβάλει το ενοίκιο για ένα ή και περισσότερους από τους πιο πάνω μήνες, ο ιδιοκτήτης δεν έχει το δικαίωμα να απαιτήσει έξωση από το Δικαστήριο.

Έχει όμως το δικαίωμα να προσφύγει στο Δικαστήριο και να απαιτήσει την καταβολή των ενοικίων του.

Είμαστε σίγουροι ότι οι καλοί ιδιοκτήτες θα βρουν μια ικανοποιητική διευθέτηση με τους συνεπείς ενοικιαστές, που πραγματικά έχουν ανάγκη την έκπτωση αυτή.

ad2mobile

Σε τελευταία ανάλυση, δεν συμφέρει σε κανένα μια πιθανή σύγκρουση που θα οδηγηθεί μάλιστα στα Δικαστήρια, με όλες τις συνεπακόλουθες συνέπειες. 

*Διευθυντής FOX Smart Estate Agency, Πρόεδρος Κυπριακού Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΚΣΙΑ)
 

article 1