Αναζωπυρώνεται ο ψηφιακός πόλεμος για το Brexit;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην πολιτική διαφήμιση

Υπάρχουν ενδείξεις ότι ο ψηφιακός πόλεμος για το Brexit αναθερμαίνεται. Το Συντηρητικό κόμμα της Τερέζα Μέι διοχέτευσε χωρίς τυμπανοκρουσίες μια σειρά διαφημίσεων στο Facebook την Πέμπτη, καλώντας τον λαό να υποστηρίξει τη συμφωνία της με την Ευρωπαϊκή Ένωση για το Brexit.

Αυτή η κίνηση αποτελεί μέρος της στρατηγικής της Μέι να αποτείνεται απ’ ευθείας στους ψηφοφόρους αντί στους επικεφαλείς των βουλευτών που διαφωνούν με τη συμφωνία. Η κάθε μία από τις έξι διαφημίσεις παρουσιάζει ένα άτομο –περιλαμβανομένου κάποιου που ψήφισε για παραμονή και μίας γυναίκας από τη Βόρειο Ιρλανδία- που κοιτάζει στην κάμερα και λέει γιατί υποστηρίζει τη συμφωνία, ζητώντας από τους βουλευτές να κάνουν το ίδιο κατά την ψηφοφορία στη Βουλή στις 11 Δεκεμβρίου.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πλέον διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην πολιτική διαφήμιση, ενώ οι οργανώσεις μπορούν να προσεγγίσουν πιθανούς ψηφοφόρους με μεγαλύτερη ακρίβεια από ποτέ. Το Facebook ανταποκρίθηκε στις ανησυχίες για την έλλειψη διαφάνειας των πολιτικών διαφημίσεων με την εισαγωγή ενός δημόσιου εργαλείου διαχείρισης διαφημίσεων, ο οποίος παρουσιάζει τα 180 βίντεο που προωθούνται από το Συντηρητικό κόμμα αλλά παρέχει μόνο λίγες λεπτομέρειες ως προς το σε ποιους απευθύνονται. Σύμφωνα με τον Sam Jeffers, συνιδρυτή του γκρουπ Who Targets Me, οι στοχευμένες τοποθεσίες μπορούν να εξηγήσουν την στρατηγική.

«Θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε εάν φτάνουν μόνο στις περιοχές διστακτικών βουλευτών των Τόρι», είπε.

«Εάν στοχεύουν μόνο στις περιοχές 40 Συντηρητικών βουλευτών, τότε είναι περισσότερο κομματική διαχείριση, παρά προώθηση της συμφωνίας στο Η.Β.».  

Το εργαλείο του Facebook αποκαλύπτει ότι έχουν δει τα περισσότερα βίντεο γύρω στα 1,000 άτομα και το κόμμα έβαλε λιγότερες από 100 στερλίνες σε κάθε διαφήμιση, κάτι που υποδηλοί ότι ενδεχομένως να κάνει δοκιμές για να καταλάβει ποια ομάδα ανθρώπων ανταποκρίνεται καλύτερα στην κάθε μία.

Οι άνθρωποι που πατάνε πάνω στο βίντεο οδηγούνται σε μία σελίδα που ετοίμασε πρόσφατα το κόμμα, την «Back the Brexit Deal», που επιτρέπει στους ψηφοφόρους να στείλουν απευθείας μηνύματα στους βουλευτές τους. Επιτρέπει, επίσης, στο κόμμα, να συλλέγει τις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις.

Αλλά δεν είναι μόνο οι Συντηρητικοί που προσπαθούν να προσεγγίσουν κόσμο μέσω Facebook. Νωρίτερα τον Νοέμβριο το Εργατικό κόμμα διοχέτευσε τη δική του συλλογή διαφημίσεων, ανάμεσα στις οποίες υπήρχε και ένα βίντεο «γιατί η συμφωνία της Μέι είναι κακή για τη Βρετανία». Περισσότερα από 100,000 άτομα είδαν ορισμένες από αυτές τις διαφημίσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του Facebook. 

Siraj Datoo