Έγιναν δισεκατομμυριούχοι πουλώντας βασικά προϊόντα φθηνά 

Ο ρόλος της Goldman Sachs

Η εταιρεία τους, Fix Price Group, που ιδρύθηκε το 2007 για να παρέχει βασικά προϊόντα σε φθηνές τιμές, είχε μεγάλη απήχηση στους Ρώσους καταναλωτές, ενώ πέρυσι επένδυσε σε αυτή και η Goldman Sachs. Είναι πλέον ο μεγαλύτερος έμπορος λιανικής πώλησης των λεγόμενων προϊόντων του ενός δολαρίου και η αρχική δημόσια προσφορά του στη Μόσχα και το Λονδίνο αποδεικνύεται εξίσου δημοφιλής στους επενδυτές. Η εταιρεία εξέδωσε 178 εκατομμύρια αποθετήρια έγγραφα μετοχών, στο υψηλότερο επίπεδο του εύρους της τιμής διάθεσης.

Οι δύο ιδρυτές, οι οποίοι είχαν μαζί το 83% της Fix Price πριν από τη δημόσια προσφορά, έχουν περιουσία 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια ο καθένας, σύμφωνα με το Bloomberg Billionaires Index.

Η IPO εκτιμάται ότι θα είναι η μεγαλύτερη που έχει πραγματοποιήσει ρωσική εταιρεία για πάνω από μία δεκαετία.

Η Αρχή Επενδύσεων του Κατάρ και τα funds που διαχειρίζονται οι BlackRock, GIC Private και APG Asset Management ήταν οι βασικοί επενδυτές και δέσμευσαν συνολικά 475 εκατομμύρια δολάρια, δήλωσε η Fix Price αυτή την εβδομάδα.

>>> Bloomberg στην ελληνική  <<<

Λειτουργώντας κατά τα πρότυπα του επιχειρηματικού μοντέλου της Dollar Tree στις ΗΠΑ, η Fix Price αναπτύχθηκε την ώρα που οι μισθοί στη Ρωσία αγωνίζονται να ανακάμψουν από την κατάρρευση του ρουβλιού το 2014 και η πανδημία οδήγησε ορδές αγοραστών στα καταστήματά της. Οι πωλήσεις σημειώνουν αύξηση επί 16 συνεχόμενα τρίμηνα, με τον αριθμό των καταστημάτων να διπλασιάζεται σε πέντε χρόνια.

Η αλυσίδα λιανικής πουλά τα πάντα, από τρόφιμα έως προϊόντα καθαρισμού και καλλυντικά με λιγότερα από 249 ρούβλια (3,40 δολάρια) το τεμάχιο, λανσάροντας περίπου 50 νέα προϊόντα κάθε εβδομάδα για να προσελκύσει τους «κυνηγούς ευκαιριών». Η εταιρεία διαθέτει πλέον περισσότερα από 4.000 καταστήματα στη Ρωσία και τις πρώην χώρες της Σοβιετικής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Λευκορωσίας, του Καζακστάν και του Ουζμπεκιστάν.

Ο Lomakin και ο Khachatryan ήταν πρωτοπόροι στο λανσάρισμα του μοντέλου του καταστήματος του «ενός δολαρίου» στη Ρωσία – μια μορφή που οι μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας αντέγραψαν αργότερα. Αφού ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους στο Κρατικό Πανεπιστήμιο Μηχανικών Μεταλλείων-Μεταλλουργών της Μόσχας, άρχισαν οι δυο τους να πουλούν τρόφιμα και καφέ προτού εργαστούν ως κορυφαία στελέχη στο εκπτωτικό κατάστημα Kopeika, όπου ήταν μέτοχοι μειοψηφίας. Πούλησαν τα μερίδιά τους το 2007 και ξεκίνησαν την Fix Price αμέσως μετά.

Κατά τα πρώτα τρία χρόνια λειτουργίας της, η Fix Price άνοιξε περίπου 100 καταστήματα σε ολόκληρη τη Ρωσία. Επεκτάθηκε ραγδαία μέσω franchising, φτάνοντας σε περισσότερα από 1.100 καταστήματα έως το 2013. Τρία χρόνια αργότερα, άνοιξε τα πρώτα καταστήματα στο εξωτερικό, με συνεργάτες στη Γεωργία και το Καζακστάν. Η Goldman Sachs αγόρασε μερίδιο 4% από τους ιδρυτές της εταιρείας στις αρχές του 2020.

>>> Bloomberg στην ελληνική  <<<

Μετά την κατάρρευση του ρουβλιού το 2014, η Fix Price μείωσε τις εισαγωγές μη εδώδιμων αγαθών, που αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεών της, και διαμόρφωσε τις τιμές λιανικής για να προστατευτεί από την αστάθεια του νομίσματος. Η κρίση του Covid-19 έδωσε μία ακόμη ώθηση στην αλυσίδα λιανικής, καθώς τα εισοδήματα των καταναλωτών μειώθηκαν 3,5% το 2020 μετά από χρόνια στασιμότητας και οι αγοραστές προσπαθούσαν να ξοδέψουν λιγότερα. Τα έσοδα της Fix Price αυξήθηκαν κατά 33% στα 190 δισεκατομμύρια ρούβλια πέρυσι.

«Με τη συρρίκνωση των εισοδημάτων, οι καταναλωτές προσπαθούν να αποφύγουν τα ψώνια στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, όπου ποτέ δεν ξέρεις πόσα χρήματα θα καταλήξεις να ξοδέψεις», δήλωσε ο Lomakin σε συνέντευξη του, τον Νοέμβριο.

Πηγή: Bloomberg/mononews

 
3466