Γιατί ανεβαίνει η τιμή της σοκολάτας και των κραγιών

Ποια η σχέση με τα βιοκαύσιμα

Η αλματώδης άνοδος των τιμών του φοινικέλαιου είναι πολύ πιθανό να οδηγήσει στη διόγκωση του κόστους σχεδόν για όλους: από τα εστιατόρια, τα ζαχαροπλαστεία έως και τη βιομηχανία παραγωγής καλλυντικών. Ενδεχομένως μάλιστα να οδηγήσει σε αλλαγές ως προς τα πρότυπα κατανάλωσης.

Όπως επισημαίνει το πρακτορείο Bloomberg, το πλέον δημοφιλές είδος λαδιού στους καταναλωτές «είδε» την τιμή του να αυξάνεται πάνω από 120% τον περασμένο χρόνο και έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ, στα 1.091 $ ανά τόνο την Τετάρτη.

>>> Bloomberg στην ελληνική  <<<

Το εν λόγω έλαιο, το οποίο βρίσκεται σε προϊόντα τόσο διαφορετικά όσο η σοκολάτα, τα αρτοσκευάσματα, τα σαπούνια, τα κραγιόν και τα βιοκαύσιμα, και χρησιμοποιείται ευρέως στην ασιατική κουζίνα, έχει «παρασυρθεί» στο παγκόσμιο ράλι εμπορευμάτων καθώς οι γεωργικές καλλιέργειες εκτοξεύονται λόγω των ανησυχιών για τις καιρικές συνθήκες αλλά και το αγοραστικό «κρεσέντο» της Κίνας.

Το φοινικέλαιο, το οποίο παράγεται κυρίως στην Ινδονησία και στη Μαλαισία, είναι τόσο δημοφιλές που σύμφωνα με μία έγκυρη μελέτη περιέχεται στο ήμισυ περίπου όλων των συσκευασμένων προϊόντων που βρίσκονται στα σούπερ μάρκετ.

Ενώ υπάρχουν εναλλακτικά προϊόντα όπως το σογιέλαιο και το ηλιέλαιο, οι τιμές τους αυξήθηκαν επίσης, γεγονός που εντείνει την ανησυχία για τον παγκόσμιο πληθωρισμό τροφίμων, ο οποίος είναι ήδη στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και επτά χρόνια.

>>> Bloomberg στην ελληνική  <<<

δ
Ο μεγαλύτερος εισαγωγέας είναι η Ινδία, και ακολουθεί η Κίνα. Ενώ το λάδι αντιμετωπίζει δυσκολίες στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ λόγω ανησυχιών ότι η καλλιέργειά του προκαλεί αποψίλωση, το ράλι στις τιμές του εδώδιμων ελαίων θα μπορούσε να αυξήσει το κόστος σε εταιρείες όπως η Unilever, η οποία αγοράζει περίπου 1 εκατομμύριο τόνους φοινικέλαιο, έλαιο φοινικοπυρήνα και παράγωγά τους ετησίως για χρήση σε προϊόντα όπως παγωτό, καλλυντικά και σαπούνια, καθιστώντας την έναν από τους μεγαλύτερους αγοραστές στον κόσμο.

>>> Bloomberg στην ελληνική  <<<

δ
Οι εταιρείες που επιθυμούν να στραφούν σε άλλα έλαια ενδέχεται να βρουν περιορισμένες ευκαιρίες λόγω του υψηλότερου κόστους, όποια κι είναι η επιλογή τους. Το λάδι σόγιας, το δεύτερο πιο δημοφιλές έλαιο, αυξήθηκε κατά 150% το προηγούμενο έτος ενώ και οι τιμές του ουκρανικού ηλιελαίου από την Ουκρανία έχουν υπερδιπλασιαστεί.

Πηγή: Bloomberg/newmoney

Tags
 
3703