Η αυτοκινητοβιομηχανία στη «μετά Μέρκελ» εποχή

Γιατί αγωνιούν οι μεγάλοι του κλάδου

Λιγότερο από τρεις εβδομάδες έχουν μείνει μέχρι τη διεξαγωγή των προγραμματισμένων εθνικών εκλογών στη Γερμανία, με την Καγκελάριο Μέρκελ να ετοιμάζεται να αποσυρθεί από τα καθήκοντά της έπειτα από 16 ολόκληρα χρόνια στο τιμόνι της Γερμανικής ηγεσίας.

Στο μεταξύ, όμως, τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας βρίσκονται σε αναβρασμό, δίχως να γνωρίζουν ποια είναι τα σχέδια του διαδόχου της. Άραγε, ο επόμενος Καγκελάριος θα ακολουθήσει την ίδια πολιτική με τη Μέρκελ ή θα υιοθετήσει μια εντελώς διαφορετική στρατηγική; Υπάρχει περίπτωση να δούμε ακόμη και ανοιχτή σύγκρουση ανάμεσα σε αυτοκινητοβιομηχανίες, προμηθευτές και σε μια πιο «πράσινη» κυβέρνηση που ίσως σκοπεύει προωθήσει σημαντικές αλλαγές στον κλάδο;

Το τοπίο όμως, δεν αναμένεται να ξεκαθαρίσει σύντομα με την Μέρκελ, από την πλευρά της, να στέλνει ξεκάθαρο μήνυμα σε όλους τους πολιτικούς που επιθυμούν να εισέλθουν στην επόμενη κυβέρνηση. Υπάρχει πράγματι, μια λεπτή γραμμή μεταξύ της στήριξης του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας και της προστασίας του περιβάλλοντος.

Με μία σχετική καθυστέρηση, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες (BMW AG, Daimler AG και Volkswagen AG) αναγνωρίζουν τα οφέλη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Σε έκθεσή της η BMW, ανακοίνωσε ότι διπλασιάζει τις παραγγελίες για ηλεκτρικές μπαταρίες σε μια περίοδο που η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει εκτοξευτεί. Ακόμη, ο διευθύνων σύμβουλος της BMW, δήλωσε πως η εταιρεία του «είναι σε θέση να διαχειριστεί την πολυπλοκότητα της σημερινής εποχής. Δεν φοβόμαστε το μέλλον» αλλά και η VW ετοιμάζει τη δημιουργία ενός μικρού ηλεκτρικού οχήματος – ιδανικό για τις πόλεις. Όσο για την Bosch, το μεγαλύτερο προμηθευτή εξαρτημάτων αυτοκινήτων, η επόμενη κυβέρνηση οφείλει να εστιάσει στους ήδη υπάρχοντες στόχους και όχι να δημιουργήσει νέους. Ο διευθύνων σύμβουλος της Daimler, Ola Kaellenius, αναμένει ότι η επόμενη κυβέρνηση θα επιδιώξει να συνδυάσει την προστασία του περιβάλλοντος με την οικονομική ανάπτυξη. 

'[ip

Τεταμένες σχέσεις

Οι διαφορές όμως ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην εν λόγω βιομηχανία έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα. Αγκάθι στις σχέσεις τους υπήρξε η απόφαση της Γερμανικής κυβέρνησης να μην διαθέσει χρήματα σε οχήματα με κινητήρα καύσης παρά το γεγονός ότι πέρσι παρουσίασε ένα τεράστιο πακέτο ανάκαμψης 130 δισεκατομμυρίων ευρώ. Σε αντίθεση με την περίοδο της οικονομικής κρίσης που τότε η αυτοκινητοβιομηχανία έλαβε την έμπρακτη στήριξη της Γερμανικής κυβέρνησης.

Το μέλλον της Γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας

Σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, το CDU της Μέρκελ κινδυνεύει με μια σφοδρή ήττα και μπορεί να χάσει την εξουσία για πρώτη φορά μετά από 16 χρόνια. Συγχρόνως, υπάρχουν αρκετές πιθανότητες, το Κόμμα των Πρασίνων να αποτελεί μέρος της επόμενης κυβέρνησης. Αυτό αναμένεται να περιπλέξει ακόμη περισσότερο τη σχέση με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, που χαρακτηρίζεται απαρχαιωμένη από τους νέους, οικολογικά συνειδητοποιημένους ψηφοφόρους του κόμματος που ζουν στις πόλεις.

Εργατικά συνδικάτα και ινστιτούτα εκτιμούν ότι περισσότερες από 100.000 θέσεις εργασίας θα μεταβληθούν στη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έως το 2030. Αυτό είναι το 10πλάσιο της κλίμακας των θέσεων εργασίας σε σύγκριση με τη σταδιακή διακοπή της παραγωγής άνθρακα που ανακοίνωσε η Γερμανία για το 2038. Ορισμένα πολιτικά κόμματα υποστηρίζουν μια σταδιακή μετατόπιση προς τις νέες τεχνολογίες και όχι μια ταχεία κατάργηση του κινητήρα καύσης. Μιλώντας σε διαδικτυακό σεμινάριο του Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, ο επικεφαλής του φιλελεύθερου κόμματος FDP, Κρίστιαν Λίντνερ, είπε ότι ο κινητήρας καύσης εξακολουθεί να έχει μέλλον και δεν πρέπει να απορριφθεί εντελώς. «Είμαστε ένα έθνος μηχανικών και πρέπει να αναπτύξουμε ανώτερες τεχνολογίες» δήλωσε ο Λίντνερ. «Μια πολιτική προσέγγιση που εστιάζει μόνο στις απαγορεύσεις και παραβιάζει τον ατομικό τρόπο ζωής δεν μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για τον κόσμο».

Πηγή: Newmoney.gr/Bloomberg

 
4206