Η Ελλάδα προχωρά με τις πωλήσεις λιμανιών 

Στόχος η τόνωση της οικονομίας

(Bloomberg) - Η Ελλάδα προσπαθεί να ιδιωτικοποιήσει περισσότερα περιφερειακά λιμάνια για να ενισχύσει το καθεστώς της ως κόμβου μεταφορών και να βοηθήσει την τόνωση μιας οικονομίας επηρεασμένης από την δεκαετή κρίση χρέους και τις επιπτώσεις από τον κορωνοϊό.

Το ταμείο κρατικών ιδιωτικοποιήσεων της μεσογειακής χώρας σχεδιάζει στις αρχές του επόμενου έτους να ξεκινήσει τη διαδικασία υποβολής προσφορών για δύο ακόμη λιμάνια -του Ηρακλείου και του Βόλου- ακολουθώντας τις πρόσφατες προσφορές για λιμάνια στην Αλεξανδρούπολη, την Καβάλα και την Ηγουμενίτσα, ανέφερε ο Ρικάρντο Λαμπίρης, διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) είπε σε συνέντευξή του στην Αθήνα.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Το λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ελλάδας, έχει γίνει το κορυφαίο λιμάνι διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων της Μεσογείου και το τέταρτο μεγαλύτερο στην Ευρώπη από τότε που η China Cosco (Hong Kong) Group Ltd αγόρασε το μερίδιο πλειοψηφίας το 2014. Η Ελλάδα ολοκλήρωσε επίσης την πώληση του 67% του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, του δεύτερου μεγαλύτερου, το 2018.

«Με την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών λιμένων, σε συνδυασμό με τα ήδη ανεπτυγμένα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, η Ελλάδα γίνεται γρήγορα ένας κόμβος μεταφορών και εφοδιαστικής για την περιοχή», δήλωσε ο κ. Λαμπίρης. «Η ανάπτυξη των λιμένων θα φέρει ανάπτυξη καθώς έχουν σημαντικό επιχειρησιακό δυναμικό», πρόσθεσε.

Η Ελλάδα έχασε περίπου το ένα τέταρτο της οικονομικής της παραγωγής κατά τη διάρκεια της κρίσης χρέους που έλαβε χώρα πριν από μια δεκαετία, και η οικονομία αναμένεται να συρρικνωθεί κατά περίπου 8% φέτος λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού. Το ποσοστό ανεργίας εξακολουθεί να είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.

Η ανάπτυξη της δραστηριότητας στη μεταφορά εμπορευμάτων θα μπορούσε να βοηθήσει στην ανάκαμψη. Τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Αλεξανδρούπολης βρίσκονται στα δύο άκρα της Εγνατίας Οδού που διασχίζει τη βόρεια Ελλάδα και συνδέει την Ιταλία με την Τουρκία, ενώ η Αλεξανδρούπολη παρέχει επίσης εύκολη πρόσβαση στα Βαλκάνια.

Η ανάπτυξη της δυνατότητας εισαγωγής και αποθήκευσης φυσικού αερίου είναι μια άλλη πιθανή πηγή ανάπτυξης, δήλωσε ο κ. Λαμπίρης. Η Gastrade SA αναπτύσσει μια πλωτή μονάδα λήψης, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης κοντά στην Αλεξανδρούπολη, ενώ το λιμάνι της Καβάλας βρίσκεται κοντά σε μια προγραμματισμένη υπόγεια εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Covid Impact
Η Ελλάδα έχει καταγράψει πάνω από 4.000 περιστατικά κορωνοϊού, σε σύγκριση με περισσότερα από 200.000 στην Ιταλία και την Ισπανία και η πανδημία είχε περιορισμένο αντίκτυπο στα σχέδια του ταμείου, δήλωσε ο Λαμπίρης. Θα προωθήσει ένα διαγωνισμό για την πώληση μεριδίου 30% στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών και η διαδικασία πιθανότατα θα ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους.

«Ο Covid-19 έχει αυξήσει την αποφασιστικότητά μας να προχωρήσουμε στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου αγαθού», δήλωσε ο κ. Λαμπίρης και συνέχισε: «Υπάρχει μία μεγάλη λίστα έργων που αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2021».

Μια μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα από το Ίδρυμα Οικονομικής και Βιομηχανικής Έρευνας, ένα think tank με έδρα την Αθήνα, έδειξε ότι η ιδιωτικοποίηση ενίσχυσε την ελληνική οικονομική παραγωγή κατά περίπου €1 δις κατά μέσο όρο για κάθε έτος από το 2011 έως το 2019.

Ένα άλλο βασικό έργο είναι η προγραμματισμένη πώληση φέτος των δραστηριοτήτων αερίου DEPA Commercial και DEPA Infrastructure.

Η Ελλάδα έχει επιλέξει επτά εταιρείες που έχουν υποβάλει προσφορά για αγορά του 65% της DEPA Commercial, με την επιτυχούσα εταιρεία να έχει την επιλογή να αγοράσει το υπόλοιπο μερίδιο, και έξι εταιρείες για δεσμευτικές προσφορές να αποκτήσουν το 100% των υποδομών της DEPA.

>>> Bloomberg στην ελληνική <<<

Η DEPA Commercial επιβλέπει τις δραστηριότητες χονδρικής και λιανικής πώλησης φυσικού αερίου του κρατικού προμηθευτή φυσικού αερίου DEPA SA, συμπεριλαμβανομένης της εισαγωγής φυσικού αερίου στην Ελλάδα είτε μέσω αγωγών είτε ως LNG, ενώ η DEPA Infrastructure εκτελεί τη διανομή φυσικού αερίου.

«Θα επιθυμούσαμε να έχουμε τους προτιμώμενους πλειοδότες για την υποδομή DEPA και την DEPA Commercial το τέταρτο τρίμηνο του 2020», δήλωσε ο κ. Λαμπίρης.

Paul Tugwell, Sotiris Nikas