Opinion: Πώς η Google προστατεύει τις διαφημίσεις 

Ο έλεγχος ενός κυρίαρχου browser δίνει στην εταιρεία εξαιρετικά μεγάλη επιρροή στο διαδίκτυο

Πολλά μπορούν να συμβούν όταν σερφάρεις στο διαδίκτυο. Φαινομενικά διαβάζεις απλώς το nytimes.com, όμως πίσω η σελίδα έχει ανεβάσει περισσότερα από 30 external scripts. Τα περισσότερα βρίσκονται εκεί για να σου προσφέρουν μια πιο σχετική εμπειρία. Αυτό σημαίνει στοχευμένες διαφημίσεις. 

Τα καλά νέα είναι πως μπορείς να εφαρμόσεις extention στον browser σου για να μπλοκάρεις μη επιθυμητό περιεχόμενο. Τα κακά νέα είναι πως η Google το ξέρει αυτό και έχει εισηγηθεί αλλαγές που θα περιορίσουν την μελλοντική σου ικανότητα να χρησιμοποιείς ad blockers. 

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Σε μια πρόσφατη πρόταση, η Google περιγράφει μια αλλαγή του interface εφαρμογών, που θα θέσει εκτός λειτουργίας τα υφιστάμενα extentions που μπλοκάρουν περιεχόμενο. Ένας browser δεν είναι απλώς ένα παράθυρο στο διαδίκτυο αλλά ένας παράγοντας που λειτουργεί εκ μέρους του χρήστη. Μεταφέρει πληροφορίες για τη συσκευή ενός χρήστη σε σέρβερ, έτσι ώστε οι σελίδες να μπορούν να προσφέρουν την κατάλληλη εμπειρία. Όταν ανοίξει μια σελίδα, μπορεί να δώσει οδηγίες στον browser να προβεί σε επιπλέον πράξεις. Για παράδειγμα, πολλοί εκδότες, περιλαμβάνουν scripts που περιέχουν κώδικα που συλλέγει πληροφορίες, τις οποίες ανεβάζει σε διαφημιστικό σέρβερ. 

Οι χρήστες δεν βρίσκονται εντελώς στο έλεος των browser τους. Πολλοί (περίπου το 71% των χρηστών διαδικτύου στις ΗΠΑ) κατεβάζουν ad blockers και φίλτρα, για να διαχειριστούν τη ροή δεδομένων τους. Αυτή η δύναμη των χρηστών δεν είναι πάντα καλή: Οι άνθρωποι μπορεί, χωρίς να το καταλάβουν, να εγκαταστήσουν κακά σχεδιασμένα extensions, που κάνουν τον browser πιο αργό ή που έχουν κρυμμένα malware, που επιτρέπουν επιθέσεις στις συσκευές τους. Η λογική της Google για τον περιορισμό αυτής της ικανότητας είναι να βελτιωθεί η ασφάλεια, η ιδιωτικότητα και η απόδοση, αν και μπορεί να ερμηνευθεί ως μια προσπάθεια να σιγουρευτεί πως τίποτα δεν θα βρίσκεται μεταξύ των διαφημίσεων και των ματιών μας. 

Η προτεινόμενη αλλαγή αφορά τόσο το Chrome όσο και το Chromium. Το Chromium αποτελεί τη βάση για το Google Chrome, καθώς και για τα Amazon Silk, Opera, Microsoft Edge και Yandex. Μαζί αποτελούν το 70% της χρήσης browser. 

Ο έλεγχος ενός κυρίαρχου browser δίνει στην εταιρεία εξαιρετικά μεγάλη επιρροή στο διαδίκτυο. Πέρσι, η Google εισήγαγε μια εφαρμογή που μπλοκάρει πολύ ενοχλητικές διαφημίσεις, όπως είναι τα pop-ups και οι αναγκαστικές καθυστερήσεις. Πριν καν τη διάθεση του browser, πολλές σελίδες έσπευσαν να εκσυγχρονιστούν, ώστε να είναι συμβατές με τα νέα πρότυπα της Google, για να μην κινδυνεύσουν να μπλοκαριστούν. 

Είναι αλήθεια πως η Google έκανε πολλά για να είναι το ίντερνετ ένα λιγότερο εχθρικό περιβάλλον. Στις αρχές του 2000 το διαδίκτυο ήταν γεμάτο pop-ups, πλαίσια και εκτυφλωτικά κείμενα. Εάν μία σελίδα ήταν αργή, ήταν σχεδόν αδύνατο να ξέρεις κατά πόσον αυτό συνέβαινε επειδή υπήρχε malware ή πολύ κακός σχεδιασμός.  

Το Google Chrome εισήγαγε το safe browsing για να προστατέψει τους χρήστες από κακές σελίδες και το JavaScript που τρέχει scripts γρηγορότερα. Οι χρήστες κατέβαζαν το Chrome επειδή ήταν γρήγορο και ελαφρύ, ενώ οι κατασκευαστές σελίδων εκμεταλλεύτηκαν την απόδοσή του για να γεμίσουν τις σελίδες τους με scripts που θα ήταν δυσκίνητα υπό άλλες συνθήκες. 

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ενώ οι σελίδες συνεχίζουν να βελτιώνονται για το Google Chrome, περισσότεροι χρήστες θεωρούν ότι πρέπει να το χρησιμοποιούν για καλύτερη εμπειρία. Τα tracking scripts της Google τώρα εμφανίζονται σε περισσότερο από 50% από τα 10 εκατομμύρια πιο δημοφιλείς σελίδες και την περασμένη εβδομάδα, ένας  μάνατζερ στη Microsoft ενθάρρυνε τον Mozilla να παρατήσει το Firefox και να αγκαλιάσει το Chromium. 

Οι συζητήσεις για τα προσωπικά δεδομένα τείνουν να επικεντρώνονται στο είδος των πληροφοριών που μπορούν να φυλάνε και να πουλούν τρίτες υπηρεσίες, χωρίς να δίδεται μεγάλη σημασία στην πρώτη γραμμή άμυνας του χρήστη. Το τελευταίο προπύργιο ιδιωτικότητας εξαρτάται από το γεγονός πως οι χρήστες μπορούν, σε κάποιο βαθμό, να ελέγξουν το είδος πληροφοριών που δίνουν. 

Elaine Ou