Amazon: Έτοιμη για συμβιβασμό με την Κομισιόν

Ο κολοσσός του διαδικτύου και των ηλεκτρονικών αγορών φέρεται να είναι έτοιμος να παίξει λίγο πιο… δίκαια με τους ανταγωνιστές

Η Amazon φέρεται να προχωράει σε αλλαγές των επιχειρηματικών πρακτικών της με στόχο να επιλύσει τα προβλήματα που προκαλούν δύο ευρωπαϊκές έρευνες για μονοπωλιακές πρακτικές οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη.

Οι σχετικές έρευνες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο του 2019 και τον Νοέμβριο του 2020, με αντικείμενο τον έλεγχο εάν η Amazon χρησιμοποιεί ιδιωτικά δεδομένα προερχόμενα από εμπόρους που πωλούν αγαθά μέσω της αμερικανικής πλατφόρμας ηλεκτρονικού εμπορίου.

Οι έρευνες επικεντρώθηκαν στον έλεγχο του διπλού ρόλου που κατέχει η Amazon, τόσο σαν έμπορος λιανικής όσο και σαν διαχειριστής της πλατφόρμας (marketplace) στην οποία συμμετέχουν άλλοι ανεξάρτητοι έμποροι.

Η ανησυχία της Κομισιόν είναι ότι «η Amazon εμφανίζεται να χρησιμοποιεί ανταγωνιστικά ευαίσθητες πληροφορίες – σχετικά με τους πωλητές στο marketplace, τα προϊόντα και τις συναλλαγές τους» ώστε να κερδίζει το πλεονέκτημα.

Ο συμβιβασμός

Σύμφωνα με δημοσιεύματα των New York Times και των Financial Times, η Amazon συμφώνησε σε μία συμφωνία συμβιβασμού η οποία πρόκειται να ανακοινωθεί στις 20 Δεκεμβρίου. Ο συμβιβασμός, όπως αναφέρεται στα δημοσιεύματα, προβλέπει ότι η Amazon θα συμφωνήσει να μην χρησιμοποιεί τα συγκεκριμένα δεδομένα για να ανταγωνίζεται τους υπόλοιπους εμπόρους.

Δηλαδή, η Amazon δεν θα είναι σε θέση να διερευνά τα στατιστικά στοιχεία που κατέχει ιδιωτικά για τους εμπόρους της για να τους υποβαθμίσει ή να τους ξεπεράσει εντός του marketplace της Amazon.

Οι πωλητές θα επιτρέπεται να συμμετέχουν στο Amazon Prime χωρίς να χρησιμοποιούν την υπηρεσία logistics της Amazon για την αποστολή των προϊόντων τους. Επιπλέον, θα τους παρέχεται ίση πρόσβαση σε χώρο οθόνης, ο οποίος επηρεάζει την ορατότητα των προϊόντων και συνεπώς τις πωλήσεις.

Οι λόγοι της μεταστροφής

Ένας λόγος για τη διευθέτηση που μεθοδεύεται πιστεύεται ότι είναι η υιοθέτηση από την Ευρώπη του νόμου για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act) και του νόμου για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act), οι οποίοι συμφωνήθηκαν τον Μάρτιο και τον Απρίλιο αντίστοιχα και τέθηκαν σε ισχύ τον περασμένο μήνα.

Σύμφωνα με αυτούς τους νέους κανόνες, οι οποίοι στοχεύουν στην προστασία των δικαιωμάτων των ατόμων που χρησιμοποιούν ψηφιακές υπηρεσίες και στην προώθηση του ανταγωνισμού περιορίζοντας τη δύναμη των διαδικτυακών κολοσσών, στην Amazon θα μπορούσε ενδεχομένως να επιβληθεί πρόστιμο έως και 10% των ετήσιων εσόδων της για παραβιάσεις κανόνων.

Αυτές οι νομοθετικές αλλαγές έχουν προκαλέσει την αλλαγή πολιτικής και άλλων μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας. Η Apple, για παράδειγμα, λέγεται ότι ετοιμάζεται να επιτρέψει καταστήματα εφαρμογών τρίτων για συσκευές iOS το επόμενο έτος ως συνέπεια του DMA.