Ελλάδα: Αυξάνονται οι τιμές αερίου, μειώνονται οι εισαγωγές LNG

Τι σημαίνουν οι εξελίξεις αυτές για την ελληνική αγορά και πως επηρεάζονται οι εισαγωγές αερίου;

Η περυσινή χρονιά ήταν σημαδιακή για την αγορά του φυσικού αερίου στην Ελλάδα, καθώς οι εξαιρετικά ευνοϊκές τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου, έφεραν ανατροπή στους συσχετισμούς των εισαγωγών. Έτσι για πρώτη φορά οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, ξεπέρασαν τις εισαγωγές φυσικού αερίου μέσω των αγωγών. 

Η ανατροπή αυτή συνδυάστηκε και με ρεκόρ ετήσιας κατανάλωσης για το καύσιμο, με την ελληνική αγορά να ανέρχεται σε 57,4TWh. Από αυτήν την ποσότητα το 54,5% αφορούσε σε εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας.

Βεβαίως ήδη από πέρυσι, οι ειδικοί της αγοράς του φυσικού αερίου είχαν προειδοποιήσει ότι οι εξαιρετικά χαμηλές τιμές του καυσίμου έχουν ημερομηνία λήξης και ότι είναι θέμα χρόνου να γίνει το rebound σε πιο λογικά επίπεδα τιμών. 

Ωστόσο η πανδημία και τα lockdodown της περασμένης άνοιξης καθυστέρησαν για λίγους μήνες την ανάκαμψη των τιμών, η οποία ωστόσο αποτελεί πραγματικότητα το τελευταίο διάστημα. Συγκεκριμένα η τιμή των futures του φυσικού αερίου στην Ολλανδική αγορά TTF από τα χαμηλά των 11,4 ευρώ την άνοιξη και το καλοκαίρι έχουν πλέον ξεπεράσει μέσα τον Οκτώβριο τα 14 ακόμη και τα 15 ευρώ, σηματοδοτώντας την επιστροφή στην… «κανονικότητα» της αγοράς αερίου.

Τι σημαίνουν οι εξελίξεις αυτές για την ελληνική αγορά και πως επηρεάζονται οι εισαγωγές αερίου; Ήδη από τον περασμένο μήνα καταγράφεται σημαντική επιβράδυνση των εισαγωγών υγροποιημένου φυσικού αερίου στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Συγκεκριμένα τον Οκτώβριο έφτασαν μόλις δύο φορτία και εισήχθησαν 293 χιλιάδες κυβικά μέτρα LNG όταν τον ίδιο μήνα πέρυσι είχαμε 7 φορτία 524 χιλιάδων κυβικών μέτρων.

Αλλά και για το Νοέμβριο προγραμματίζονται να έρθουν μόλις 2 φορτία 222 χιλιάδων κυβικών μέτρων όταν πέρυσι τον ίδιο μήνα είχαμε 8 φορτία 615 χιλιάδων κυβικών μέτρων.

Με δεδομένο ότι η συνολική κατανάλωση φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά βαίνει αυξανόμενη, είναι σαφές ότι η ζήτηση καλύπτεται με εισαγωγές φυσικού αερίου από αγωγούς.

Η αλλαγή αυτή των συσχετισμών στο ισοζύγιο των εισαγωγών φυσικού αερίου έρχεται σε μια ιδιαίτερη χρονική στιγμή καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η κρίσιμη αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Ειδικότερα η θέση της εταιρείας είχε εξασθενήσει καθώς οι αθρόες εισαγωγές ευκαιριακών φορτίων LNG είχαν οδηγήσει σε σημαντική μείωση του μεριδίου αγοράς της ΔΕΠΑ. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Πλέον με την ενίσχυση των εισαγωγών φυσικού αερίου από αγωγούς, η ΔΕΠΑ ανακτά το χαμένο έδαφος εκμεταλλευόμενη και το γεγονός ότι πρόσφατα επαναδιαπραγματεύτηκε καλύτερους όρους προμήθειας από τους βασικούς προμηθευτές της. 

Στην πραγματικότητα οι μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας της ΔΕΠΑ από «βαρίδι» την εποχή των χαμηλών τιμών του LNG, εξελίσσονται σε πλεονέκτημα κατά την περίοδο της ομαλοποίησης της αγοράς που διανύουμε. 

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι ο διαγωνισμός για την ΔΕΠΑ Εμπορίας, στον οποίο έχει εκδηλωθεί μη δεσμευτικό ενδιαφέρον από όλους τους μεγάλους παίκτες της εγχώριας ενεργειακής αγοράς, αναμένεται να ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών στα μέσα Μαρτίου.

(capital.gr)