Επικυρώνεται από τη Βουλή η διακρατική συμφωνία για τον EastMed

Τι προνοεί, η σημασία της και τα χαρακτηριστικά του έργου – Τι ακολουθεί μετά την κύρωση της από Ελλάδα, Κύπρο, Ισραήλ

Γράφει η
Ξένια Προδρόμου


>>> Αν έχετε πρόβλημα και δεν βλέπετε φωτογραφίες, έγγραφα, πίνακες στο θέμα μπορείτε να πατήσετε εδώ <<<

Στην Ολομέλεια της Βουλής για επικύρωση οδηγείται σήμερα (17/7) η διακρατική συμφωνία για τον αγωγό EastMed, την οποία υπέγραψαν Κύπρος, Ελλάδα και Ισραήλ στις 2 Ιανουαρίου.

Η συμφωνία καθορίζει διάφορα θέματα μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών, όπως είναι οι θαλάσσιες δικαιοδοσίες, θέματα περιβάλλοντος και ασφάλειας και εγαθιδρύει κοινή ομάδα εργασίας μεταξύ των εν λόγω χωρών για παρακολούθηση και διεκπεραίωση των εργασιών που απαιτούνται για τη δημιουργία του υπό αναφορά έργου. 

Επίσης, η συμφωνία καθορίζει τις αρμοδιότητες και τις δικαιοδοσίες μίας εκάστης των χωρών που συμμετέχουν στα ζητήματα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος.

>>> ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ BRIEF <<< 

Επιπρόσθετα, στην συμφωνία περιλαμβάνονται πρόνοιες οι οποίες επιτρέπουν στην Ιταλική Δημοκρατία να την υπογράψει, όταν θα είναι έτοιμη.

Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως, η συμφωνία είναι πολιτικής, αλλά και στρατηγικής σημασίας, καθώς στις διαπραγματεύσεις έλαβαν μέρος και εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. 

Η συμφωνία έχει ήδη επικυρωθεί από την Ελληνική Δημοκρατία, ενώ το Κράτος του Ισραήλ βρίσκεται στη διαδικασία επικύρωσής της. 

Τι ακολουθεί
Σημειώνεται πως, μετά την κύρωση της συμφωνίας από όλα τα κράτη που την συνυπογράφουν, θα εκπονηθούν τέσσερις μελέτες, εκ των οποίων η πρώτη θα αφορά τις θαλάσσιες επισκοπήσεις.

Οι υπόλοιπες τρεις μελέτες θα αφορούν τις λεπτομερείς τεχνικές μελέτες (Front-End Engineering Design ή FEED) τόσο για τις χερσαίες εγκαταστάσεις, όπως είναι οι αγωγοί και σταθμοί μετατροπής όσο και για την τεχνική μελέτη FEED για τον υποθαλάσσιο αγωγό καθ’ αυτόν.

Σκοπός του αγωγού EastMed
Ο αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline («EastMed») αποτελεί έργο κοινού ενδιαφέροντος της ΕΕ και αποσκοπεί στο να παρέχει μια επιλογή για την εμπορική αξιοποίηση των κοιτασμάτων Φυσικού Αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.

Ο αγωγός EastMed, συνολικού κόστους 6 δισεκατομμυρίων ευρώ, θα συνδέει τα αποθέματα φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ με την Ελλάδα και την Ιταλία, παρακάμπτοντας την Τουρκία.

Επίσης, ο αγωγός EastMed, ο οποίος σχεδιάζεται να λειτουργεί συμπληρωματικά με άλλα έργα της ευρύτερης περιοχής, αποτελεί σήμερα το πιο ώριμο έργο για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη δημιουργία ενός ενεργειακού διαδρόμου που θα συνδέει τις νέες πηγές φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και τις αγορές της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Ο αγωγός EastMed θα έχει μήκος 1.872 χλμ., εκ των οποίων 1.335 χλμ. περίπου υποθαλάσσιο τμήμα και 537 χλμ. Περίπου χερσαίο.

Θα είναι, αρχικά, δυναμικότητας 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, ενώ υπάρχει δυνατότητα επέκτασης της έως και 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου τον χρόνο.

>>> ΕΙΔΗΣΕΙΣ - ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΕΡΓΕΙΑ BRIEF <<< 

Επίσης, το έργο αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
165χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
732χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
421χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
292 χλμ περίπου για τη διάσχιση της Πελοπόννησο μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου.
17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.

Το όλο έργο αναμένεται πως θα κοστίσει 5,2 δις ευρώ.

Ξένια Προδρόμου