Έρχεται σημαντική μείωση στο τέλος ΑΠΕ σε λογαριασμούς της ΑΗΚ

Η μείωση, εάν εγκριθεί από την Ολομέλεια της Βουλής, θα τεθεί σε ισχύ από τον Ιανουάριο – Τι αλλάζει και γιατί

Σημαντική μείωση του τέλους για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), το οποίο επιβάλλεται στους λογαριασμούς ρεύματος της ΑΗΚ, αναμένεται πως θα ψηφίσει σήμερα (6/12) η Ολομέλεια της Βουλής, μετά από απόφαση της Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας.

Ειδικότερα ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής θα τεθούν προς ψήφιση «ο περί Προϋπολογισμού του Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας του 2020 Νόμος του 2019» και «οι περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Μεθοδολογία Υπολογισμού Ύψους Τέλους Κατανάλωσης) Κανονισμοί του 2019».

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Όπως αναφέρεται σε έκθεση της Κ.Ε. Ενέργειας, σκοπός των κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 44(στ) του «περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας Νόμου», είναι ο καθορισμός της μεθοδολογίας υπολογισμού του ύψους του τέλους κατανάλωσης επί της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας που επιβάλλεται στους καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, οι κανονισμοί, σε αντίθεση με τους υφιστάμενους κανονισμούς στους οποίους προβλέπεται σταθερό τέλος κατανάλωσης, προβλέπουν τον υπολογισμό του τέλους κατανάλωσης ως συνάρτηση του συνολικού ποσού που πρέπει να εισπραχθεί από το τέλος κατανάλωσης (με βάση τον εκάστοτε εγκεκριμένο προϋπολογισμό του ταμείου) διά της αναμενόμενης συνολικής ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για το έτος. 

Με τους εν λόγω κανονισμούς διασφαλίζεται ότι το ύψος του τέλους κατανάλωσης θα ανταποκρίνεται στις ετήσιες ανάγκες του ταμείου, μειώνοντας ταυτόχρονα το ρίσκο και την έκθεσή του σε εξωγενείς παράγοντες, όπως είναι οι τιμές των καυσίμων. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους ίδιους εκπροσώπους και με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, το τέλος κατανάλωσης για το έτος 2020 αναμένεται να καθοριστεί στα 0,4 ευρωσέντ ανά κιλοβατώρα επί της αναγεγραμμένης στον σχετικό λογαριασμό ή τιμολόγιο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδεται από τον παροχέα ηλεκτρικής ενέργειας.

Σύμφωνα, επίσης, με τους ίδιους εκπροσώπους, στο κείμενο του νομοσχεδίου περιλήφθηκε πρόνοια η οποία προβλέπει τη δυνατότητα του Υπουργού Ενέργειας να εκδίδει διάταγμα για αναθεώρηση του ύψους του τέλους κατανάλωσης σε έκτακτες περιπτώσεις, όπως είναι η σημαντική μείωση του κόστους αποφυγής ή η απρόβλεπτη αύξηση παραγωγής από εγκαταστάσεις ΑΠΕ, όπου το συνολικό εισπραχθέν ποσό από το τέλος κατανάλωσης δεν επαρκεί, για να καλύψει συμβατικές υποχρεώσεις του ταμείου. 

Σημειώνεται ότι η εν λόγω πρόνοια αρχικά προτάθηκε όπως ενσωματωθεί στους κανονισμούς, αλλά έπειτα από υπόδειξη της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας ενσωματώθηκε στο νομοσχέδιο για τον προϋπολογισμό του Ταμείου, γιατί δεν παρεχόταν η σχετική εξουσιοδότηση από το νόμο, ώστε να περιληφθεί στους κανονισμούς. 

Συναφώς, το νομοσχέδιο για τον προϋπολογισμό του Ταμείου ΑΠΕ που κατατέθηκε στη Βουλή περιλαμβάνει πρόνοια αναφορικά με τη δυνατότητα του Υπουργού Ενέργειας για έκδοση διατάγματος σε έκτακτες περιπτώσεις για αναθεώρηση του τέλους κατανάλωσης, η οποία δεν περιλαμβανόταν στο νομοσχέδιο του οποίου αποφασίστηκε η απόσυρση από το Υπουργικό Συμβούλιο. 

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

Οι προβληματισμοί των Βουλευτών
Στο πλαίσιο της περαιτέρω μελέτης των προνοιών τόσο του νομοσχεδίου όσο και των κανονισμών, την Επιτροπή απασχόλησαν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1/ Η δυνατότητα του Υπουργού Ενέργειας να εκδίδει διάταγμα σε έκτακτες περιπτώσεις για αναθεώρηση του τέλους κατανάλωσης χωρίς την ενημέρωση της Βουλής, η οποία εγκρίνει τον προϋπολογισμό του ταμείου και ενημερώνεται κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του προϋπολογισμού για τον αρχικό υπολογισμό του τέλους κατανάλωσης.

2/ Ο υπολογισμός του τέλους κατανάλωσης στα 0,4 ευρωσέντ ανά κιλοβατώρα επί της αναγεγραμμένης στον σχετικό λογαριασμό ή τιμολόγιο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδεται από τον παροχέα ηλεκτρικής ενέργειας, το οποίο είναι πολύ χαμηλότερο από το μέχρι στιγμής καθορισμένο σταθερό τέλος, γεγονός που θα μειώσει τα έσοδα του ταμείου και ενδέχεται να οδηγήσει σε πιθανή χρησιμοποίηση του αποθεματικού του ταμείου και μελλοντική κατακόρυφη αύξηση του τέλους κατανάλωσης τις επόμενες χρονιές, ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες του ταμείου, ή θα είναι αναγκαία η στήριξη από το κράτος, για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητά του.
    
Συναφώς, η Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της τόσο από τους κυβερνητικούς αρμοδίους όσο και από τους παρευρισκόμενους φορείς, αποφάσισε τα ακόλουθα:

1/ Να διαγράψει από το κείμενο του νομοσχεδίου τις πρόνοιες που προβλέπουν τη δυνατότητα του Υπουργού Ενέργειας να εκδίδει διάταγμα για διαφοροποίηση του τέλους κατανάλωσης σε έκτακτες περιστάσεις.

2/ Να τροποποιήσει το κείμενο των κανονισμών, ώστε το τέλος κατανάλωσης να καθοριστεί σε σταθερό ποσό 0,5 ευρωσέντ ανά κιλοβατώρα επί της αναγεγραμμένης στον σχετικό λογαριασμό ή τιμολόγιο κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που εκδίδεται από τον παροχέα ηλεκτρικής ενέργειας.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ο προϋπολογισμός του Ταμείου ΑΠΕ
Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό του Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας, ο οποίος οδηγείται στην Ολομέλεια μαζί με άλλους 10 προϋπολογισμούς Οργανισμών Δημοσίων Δικαίου, προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €50.418.019 και συνολικά έσοδα ύψους €20.387.514.

Τα έσοδα του Ταμείου συνοψίζονται μεταξύ άλλων στα ακόλουθα:

  • Τέλος ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ) (€19.587.317).
  • Αντισταθμιστικά οφέλη (€800.167).

Οι κυριότερες δαπάνες του ταμείου αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

  • Επιχορηγήσεις (€49.316.609).
  • Λειτουργικές και άλλες δαπάνες (€301.233).
  • Αντισταθμιστικά οφέλη (€800.167). 
Κυπριάνα Σταύρου