Γιατί το υδρογόνο είναι το καύσιμο του μέλλοντος

Πότε θα δούμε στην Κύπρο τα πρώτα αυτοκίνητα με υδρογόνο - Πώς λειτουργεί - Παράδειγμα με το κόστος καυσίμου

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Πρατήριο το οποίο θα παράγει και θα προμηθεύει υδρογόνο ετοιμάζεται να αποκτήσει η Κύπρος και συγκεκριμένα η Λάρνακα. Μια εξέλιξη η οποία σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής καθώς το υδρογόνο εκτιμάται ότι θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος.

Ο Χαράλαμπος Καπετάνιος, Μηχανολόγος-Μηχανικός οχημάτων, που φιλοξενήθηκε στην εκπομπή Business Hour by Brief, εξήγησε τον τρόπο με τον οποίο παράγεται το υδρογόνο.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι παράγεται από το νερό και είναι σε αέρια μορφή. Το πράσινο υδρογόνο που θα παράγεται στο πρατήριο στην Κύπρο θα χρησιμοποιείται σε βαρέα οχήματα δηλαδή λεωφορεία και φορτηγά.

Επεσήμανε μάλιστα ότι τα αυτοκίνητα που κινούνται με υδρογόνο έχουν ξεκινήσει να κατασκευάζονται από το 2015 από συγκεκριμένες εταιρείες και κυκλοφορούν ήδη σε Αμερική, Ιαπωνία, Κορέα και Γερμανία.

Ερωτηθείς για το πότε θα έχουμε αυτοκίνητα υδρογόνου στην Κύπρο ο κ. Καπετάνιος απάντησε πως υπάρχει σχετική νομοθεσία η οποία προνοεί πως μέχρι την 31 Δεκεμβρίου του 2025 θα πρέπει να υπάρχουν επαρκή σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πλήρωσης για οχήματα με υγραέριο και υδρογόνο.

Σε σχέση με την τιμή του υδρογόνου, επεσήμανε πως ένα αυτοκίνητο χρειάζεται 5-6L, άρα ουσιαστικά με €50-€60 γεμίζει, αφού η τιμή του κυμαίνει περίπου στα €10.

Αυτούσια τα όσα δήλωσε ο κ. Καπετάνιος

- Πριν λίγες μέρες είχαμε ανακοίνωση από εταιρεία στην Κύπρο για κατασκευή πρατηρίου για παραγωγή και προμήθεια του πράσινου υδρογόνου ως καύσιμο. Με αφορμή και αυτή την ανακοίνωση σας έχουμε μαζί μας για να μιλησουμε για το υδρογόνο. Κατ’ αρχάς εξηγήστε μας τι εννοούμε ακριβώς καύσιμο υδρογόνου. Πώς δημιουργείται, πως λειτουργεί…

Το υδρογόνο είναι το πιο καθαρό καύσιμο που υπάρχει στον πλανήτη και παράγεται κυρίως από το νερό. Δηλαδή, το νερό μπορούμε να το διασπάσουμε σε υδρογόνο και οξυγόνο με τη βοήθεια της ηλεκτρικής ενέργειας και την διαδικασία της ηλεκτρόλυσης. Είναι σε αέρια μορφή και μπορούμε να το χρησιμοποιήσουμε ως καύσιμη ύλη.

Στην περίπτωση του πρατηρίου που θα κατασκευαστεί στην Κύπρο, θα έχουμε πράσινο υδρογόνο και θα χρησιμοποιείται σε βαρέα οχήματα (λεωφορεία, φορτηγά κλπ). Συγκεκριμένα, το υδρογόνο χωρίζεται σε διάφορους χρωματισμούς. Το πράσινο υδρογόνο παράγεται από τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας -αιολική και ηλιακή ενέργεια-. Επίσης έχουμε το μπλε υδρογόνο, το γκρι υδρογόνο και το τιρκουάζ και τα οποία παράγονται από διαδικασίες παραγωγής του φυσικού αερίου.

- Γιατί λέγεται ότι θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος; Είναι όντως έτσι τα πράγματα;

Ήδη κάποιες εταιρείες (Toyota, Honda, Hyundai) από το 2015 έχουν κατασκευάσει αυτοκίνητα τα οποία κινούνται με υδρογόνο και η επιτυχία είναι πολύ μεγάλη. Τα αυτοκίνητα αυτά έχουν ξεκινήσει και μπαίνουν και στην ευρωπαϊκή αγορά. Ουσιαστικά είναι αυτοκίνητα όπως τα ηλεκτρικά και η διαφορά είναι πως αντί να το βάζουμε στο ρεύμα να φορτίζει, μπορώ να του να του βάλω καύσιμο υδρογόνο (5-6L),να μην παράγει καθόλου ρύπους και την από την εξάτμιση να βγάζει νερό. Επίσης υπάρχει το κέρδος ότι τα km που διανύει, είναι πολύ περισσότερα από ένα συμβατικό αλλά και ηλεκτρικό όχημα.

- Είναι πολύ πιο φθηνό; Μπορούμε ενδεικτικά να πούμε μια τιμή στο περίπου;

Η πιο κοντινή αγορά για το υδρογόνο μέχρι στιγμής είναι η αγορά της Αμερικής και συγκεκριμένα στην Καλιφόρνια. Η τιμή του κυμαίνεται από $10-17 το κιλό, δηλαδή περίπου €10 το λίτρο. Ένα όχημα, παίρνει γύρω στα 5-6L υδρογόνο, οπόταν με €50-€60 γεμίζει. Τα χιλιόμετρα που έχουμε σε κέρδος είναι πολύ περισσότερα. Ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να διανύσει μέχρι και 500km με την αυτονομία που έχει και ένα όχημα με €60 υδρογόνο μπορεί να διανύσει γύρω στα 1000km με βάσει τα δεδομένα του 2022.

- Ποια τα δεδομένα σήμερα; Σε ποιες χώρες χρησιμοποιείται;

Οι χώρες οι οποίες χρησιμοποιούν το υδρογόνο, είναι η Αμερική, η Ιαπωνία και η Κορέα. Επίσης πριν από 6 μήνες, ξεκίνησε και η Γερμανία να μπαίνει στο παιχνίδι.

- Τα μειονεκτήματά του ποια είναι;

Από το 2015 που ξεκίνησε η παραγωγή των αυτοκινήτων, έχουν βρεθεί κάποια προβλήματα και κάποια μειονεκτήματα, εκ των οποίων πολλά έχουν διορθωθεί. Το αρχικό πρόβλημα ήταν οι σταθμοί παροχής υδρογόνου, κάτι το οποίο έχει επιλυθεί. Επίσης, η απόδοση των μηχανών δεν ήταν και τόσο επαρκής στα πρώτα μοντέλα που κυκλοφόρησαν, σε σύγκριση με σήμερα που είναι πολύ αποδοτικά.

- Αντιλαμβανόμαστε ότι ειδικά στην αρχή θα είναι και πολύ πιο ακριβά τα οχήματα που θα κινούνται με υδρογόνο;

Οι τιμές των οχημάτων που θα κινούνται με υδρογόνο κυμαίνονται περίπου στις τιμές των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς η τεχνολογία είναι παρόμοια. Ένα όχημα το οποίο έχει κυψέλες καυσίμου και όχι μπαταρίες, θα έχει τιμή περίπου €40-€45.000. Εάν πάρει κάποιος όχημα το οποίο έχει και κυψέλη καυσίμου αλλά και μπαταρία, η τιμή ξεκινά από τις €60.000. 

- Μπορεί να γίνει κάποια εκτίμηση πότε θα αρχίσει να χρησιμοποιείται αρκετά στην Ευρώπη και την Κύπρο; Πότε θα δούμε τα πρώτα αυτοκίνητα με υδρογόνο να κυκλοφορούν στους δρόμους μας;

Η Ευρώπη με τα δεδομένα που έχει μέχρι στιγμής, υπολογίζεται ότι από το 2024 θα ξεκινήσει να χρησιμοποιεί τα οχήματα με καύσιμο υδρογόνου. Στις μεταφορές έχει ήδη και ξεκινήσει, εξού και το πράσινο υδρογόνο που έρχεται στην Κύπρο.

Σε ό,τι αφορά την Κύπρο, εάν εφαρμοστούν όσα λέει η νομοθεσία “περί προώθησης και ανάπτυξης υποδομών των καυσίμων” που ψηφίστηκε το 2017 από τη Βουλή, μέχρι την 31 Δεκεμβρίου του 2025 θα πρέπει να υπάρχουν επαρκή σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και πλήρωσης για οχήματα με υγραέριο και υδρογόνο.

Δείτε στο βίντεο όλα όσα δήλωσε ο κ. Χαράλαμπος Καπετάνιος, Μηχανολόγος-Μηχανικός οχημάτων