Με το ΟΚ του Κώστα Κληρίδη υπογράφηκε η σύμβαση για το τερματικό στον Βασιλικό

Ο τότε Υπ. Ενέργειας προχώρησε με την υπογραφή της σύμβασης μετά από νομική συμβουλή από τον τότε Γενικό Εισαγγελέα

Συνεχίστηκε χθες (15/2) η συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου για το πολύκροτο ζήτημα που αφορά τη σύμβαση για την κατασκευή του τερματικού υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στον Βασιλικό. Η συνεδρία ήταν κεκλεισμένων των θυρών όπως και στην πρώτη συνεδρία αφού το όλο ζήτημα βρίσκεται υπό διαιτησία σε δικαστικό επίπεδο μεταξύ εργολάβου και Κυπριακής Δημοκρατίας ενώ παράλληλα κατά την προηγούμενη συνεδρία της Επιτροπής σημειώθηκαν αντεγκλήσεις μεταξύ Ελεγκτικής Υπηρεσίες και ΔΕΦΑ.

>>> Διαβάστε επίσης: Αυτό είναι το Έγγραφο ΔΕΦΑ για Τερματικό με αιχμές στην Ελεγκτική Υπηρεσία – Τι απαντά ΕΥ <<<

Με το ΟΚ του τότε Γενικού Εισαγγελέα η υπογραφή της σύμβασης 

Παρόντες στη συνεδρία της Επιτροπής ήταν ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, η πρώην Υπουργός Ενέργειας, Νατάσσα Πηλείδου, αλλά και πρώην Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Λακκοτρύπης, ο οποίος βρέθηκε στο μάτι του κυκλώνα, καθώς επί Υπουργίας έγινε η υπογραφή της σύμβασης με τον εργολάβο. 

Συμφωνία, ωστόσο, που όπως πληροφορείται η Brief, έγινε μετά από τη σύμφωνο γνώμη και τη νομική συμβουλή του τότε Γενικού Εισαγγελέα, Κώστα Κληρίδη.  

Ειδικότερα, σύμφωνα με τις πληροφορίες της Brief, ενώπιον του τότε Υπουργού Ενέργειας Γιώργου Λακκοτρύπη είχαν υποβληθεί 2 απόψεις. Από τη μια, η ΔΕΦΑ με τους εμπειρογνώμονες και νομικούς της συμβούλους, οι οποίοι υποστήριζαν πως η σύμβαση μπορεί να υπογραφεί και από την άλλη η Ελεγκτική Υπηρεσία, η οποία εξέφραζε επιφυλάξεις. 

Αποτέλεσμα ήταν ο τότε Υπουργός Ενέργειας και η Κυβέρνηση να απευθυνθούν στον Νομικό Σύμβουλο του κράτους, δηλαδή στον Γενικό Εισαγγελέα, τότε Κώστα Κληρίδη, ο οποίος συμβούλεψε την κυβέρνηση να προχωρήσει με την υπογραφή της σύμβασης

Μάλιστα, την πληροφορία αυτή επιβεβαίωσε χθες (15/2) και η Εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου.

Αιχμές ΔΕΦΑ για Ελεγκτική - Ζητά 200 εκατ. ευρώ ο εργολάβος

Να σημειώσουμε πως η Brief είχε αποκαλύψει τις προηγούμενες ημέρες το υπόμνημα που είχε καταθέσει η ΔΕΦΑ στη Βουλή και άφηνε σοβαρές αιχμές κατά του Γενικού Ελεγκτή και της Υπηρεσίας του, αφού όπως υποστηρίζει τα στοιχεία που αποκαλύπτονται σε σχετική Έκθεση της ΕΥ (Διαβάστε την αυτούσια εδώ), αξιοποιούνται στην Αίτηση Απαιτήσεως (Statement of Claim) της εταιρείας (CMC) που ανέλαβε την ανέγερση του έργου, ενώπιον Διεθνούς Διαιτητικού Δικαστηρίου, σε βάρος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία (CMC) αποδίδει στην Κυπριακή Δημοκρατία, μεγάλο μέρος των καθυστερήσεων που παρουσιάζει η ολοκλήρωση του έργου  και διεκδικεί από την Κυπριακή Δημοκρατία αποζημιώσεις ύψους 200 εκ Ευρώ

Υπουργός Ενέργειας: Αυτές είναι οι 2 επιλογές του κράτους για να τελειώσει το τερματικό

Η Κυβέρνηση επικεντρώνεται στο πώς να ολοκληρώσει το έργο του τερματικού εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Κύπρο, και αυτό θα γίνει είτε με συνέχιση της συνεργασίας με την ανάδοχο εταιρεία, είτε με διακοπή του συμβολαίου και συνέχιση με άλλο τρόπο. Αυτό δήλωσε ο Υπουργός Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας Γιώργος Παπαναστασίου μετά από τη συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου της Βουλής, η οποία εξέτασε την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή για το συγκεκριμένο έργο.

Σε δηλώσεις του μετά την Επιτροπή, ο κ. Παπαναστασίου είπε πως ως Υπουργείο έχουν τοποθετηθεί και ως Κυβέρνηση «συγκεντρωνόμαστε στο πώς θα υλοποιήσουμε την εισαγωγή του Φυσικού Αερίου μέσα από αυτό το τερματικό, το οποίο σημαίνει να ολοκληρωθεί το συγκεκριμένο τερματικό, να έρθει η πλωτή μονάδα αεριοποίησης στην Κύπρο για να μπορέσουν τα δύο να λειτουργήσουν».

Ο κ. Παπαναστασίου είπε πως η πλωτή μονάδα στη Κίνα είναι ολοκληρωμένη κατά 95%, και αναμένει την πιστοποίηση το συγκεκριμένο πλοίο για δύο ρόλους, για αεριοποίηση Φυσικού Αερίου και για μεταφορά υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.

Για το χερσαίο τερματικό, ανέφερε ο Υπουργός, το οποίο αποτελείται από δύο μέρη, η πλατφόρμα έχει ξεκινήσει και είναι ολοκληρωμένη κατά 1/3 και οι εγκαταστάσεις στο έδαφος οι οποίες είναι ολοκληρωμένες κατά 40%. Συνολικά, εξήγησε, το έργο, πλωτή μονάδα και χερσαίο τερματικό με προβλήτα, είναι ολοκληρωμένο κατά 70%, κάτι όμως που δεν είναι αρκετό για να λειτουργήσει και να εξυπηρετήσει το σκοπό του.

Ο κ. Παπαναστασίου είπε πως η ολοκλήρωση του τερματικού μπορεί να γίνει είτε με τον ίδιο εργολάβο, αφού γίνει η διαπραγμάτευση, είτε θα πρέπει να γίνει τερματισμός της σύμβασης και να ολοκληρωθεί το έργο με άλλες λύσεις. «Θα πρέπει τις επόμενες μέρες να έχουμε κάποιες εξελίξεις που αφορούν το θέμα», είπε.(Διαβάστε αναλυτικά εδώ όλες τις δηλωσεις μετά τη συνεδρία).