Ντονμέζ: Σε 3-4 μήνες οι έρευνες στις περιοχές συμφωνίας με Λιβυή

Σε 3-4 μήνες θα ξεκινήσει η Τουρκία εργασίες έρευνας ΦΑ στις περιοχές που περιλαμβάνει η συμφωνία της με Λιβυή

Σε 3-4 μήνες θα ξεκινήσει η Τουρκία εργασίες έρευνας φυσικού αερίου στις περιοχές που περιλαμβάνει η ‘συμφωνία’ της με τη Λιβύη, δήλωσε ο Τούρκος Υπουργός Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ υποστηρίζοντας ότι “τώρα είναι καιρός να αναθεωρήσουν τις δραστηριότητές τους στη Μεσόγειο όσοι επιχειρούν την εξαπάτηση της Τουρκίας με ψεύτικες πολιτικές”.

Σε ομιλία του στην τελετή απόπλου του πλωτού γεωτρύπανου Φατίχ για τη Μαύρη Θάλασσα, ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι το Γιαβούζ συνεχίζει τη γεώτρησή του στη Μεσόγειο, στο ‘Σελτσούκ 1’ η οποία είναι η 7η στα βαθιά νερά της Μεσογείου, προσθέτοντας ότι και τα ερευνητικά σκάφη Μπαρμπαρός και Ορούτς Ρέις χτενίζουν τη θάλασσα. Για το τρίτο γεωτρύπανο που εντάχθηκε φέτος στον στόλο της Τουρκίας εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος θα πλεύσει στη Μεσόγειο για πρώτη φορά μετά τις εργασίες συντήρησής και αναβάθμισής του.

“Το Φατίχ πηγαίνει στη Μαύρη Θάλασσα, αλλά κανείς να μην πιστέψει ότι κάνουμε ένα διάλειμμα από τις δραστηριότητές μας στη Μεσόγειο. Αντιθέτως, δύο σκάφη σεισμικών ερευνών και δύο  γεωτρύπανα στην ανατολική Μεσόγειο θα συνεχίσουν να λειτουργούν στο  100%”, ανέφερε.

>>> Ειδήσεις – Κεφάλαιο Ενέργεια Brief <<< 

Αναφερόμενος στην υπογραφή της ‘συμφωνίας’ της Τουρκίας με τη Λιβύη, ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ) “έχει υποβάλει αίτηση στη Γενική Διεύθυνση Εξορύξεων και Πετρελαίου για την αναζήτηση πετρελαίου στις δικές μας ‘αδειοδοτημένες’ περιοχές”.

Ελπίζω ότι μετά τις σχετικές διαδικασίες θα ξεκινήσουμε τις δραστηριότητές μας εδώ σε 3-4 μήνες. Θα ξέρουμε πού να πραγματοποιήσουμε γεώτρηση πρώτα μέσω σεισμικών ερευνών και έπειτα αναλύοντας τα δεδομένα. Αν δεν είχαμε πάρει αυτά τα ‘πλοία’ εγκαίρως, αν δεν είχαμε υπογράψει τη ‘συμφωνία’ με τη Λιβύη, σήμερα, αυτοί που είναι ενάντια στην Τουρκία, θα είχαν μεγάλο πλεονέκτημα. Δόξα τω Αλλάχ δεν επιτρέψαμε τίποτα από αυτά. Διαθέτουμε πλέον την ισχύ και την ικανότητα να εκτελούμε από μόνοι μας όλες αυτές τις δραστηριότητες”, ανέφερε. Ο Φατίχ Ντονμέζ υποστήριξε ότι “τώρα είναι καιρός να αναθεωρήσουν τις δραστηριότητές τους στη Μεσόγειο όσοι επιχειρούν την εξαπάτηση της Τουρκίας με ψεύτικες πολιτικές”, προσθέτοντας ότι “σε μια εποχή που κανείς δεν το περίμενε, καταστρέψαμε όλους τους κανόνες του παιχνιδιού και καταφέραμε να γυρίσουμε τα πάντα υπέρ μας”.

 “Ήμασταν εδώ χθες, είμαστε εδώ σήμερα και θα είμαστε εδώ αύριο. Οι δραστηριότητές μας στη Μεσόγειο δεν αφορούν μόνο ένα στείρο πείσμα, μία κενή ρητορική ή κυκλικές εξελίξεις. Μακροπρόθεσμα, έχουμε μια σταθερή στρατηγική που στέκεται ισχυρή και λέει, ‘Εάν υπάρχει (φυσικό αέριο), σίγουρα θα το βρούμε’. Λόγω του κορωνοϊού, οι εταιρείες στην ανατολική Μεσόγειο ‘ρίχνουν λευκή πετσέτα’ η μία μετά την άλλη και είμαστε αποφασισμένοι να συνεχίσουμε τις δραστηριότητές μας αδιαλείπτως στο πλαίσιο του προγράμματος που καθορίσαμε”, ανέφερε.

Υποστήριξε ότι “εκείνοι που σχεδιάζουν έργα, που δεν έχουν την οικονομική ευκαιρία να αποκλείσουν την Τουρκία από την εξίσωση, πνίγονται σήμερα στη δίνη της αβεβαιότητας”. “Δεν επιτρέπουμε σε κανέναν να υφαρπάξει τα δικαιώματά μας στη Μεσόγειο και εμείς δεν υφαρπάζουμε το δικαίωμα των άλλων”, ανέφερε.

Ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι ως Τουρκία, θεωρούν εαυτόν ως σημαντικό παράγοντα για την λειτουργία της διεθνούς αγοράς ενέργειας. “Η προσπάθειά μας δεν είναι στο να χωρίσουμε, αλλά στο να οικοδομήσουμε μια ισχυρή αγορά. Θα εργαστούμε ενεργά για τη συνεργασία όλων των ενδιαφερομένων σε μια αγορά ενέργειας, όπου οι πόροι χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά”, ανέφερε. Ο Τούρκος Υπουργός είπε ότι “παρ' όλες τις εντάσεις στην περιοχή μας, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Θα συνεχίσουμε να είμαστε η βασική χώρα στα ενεργειακά έργα”.

Όπως είπε “όσοι κατανοούν την στάση της Τουρκίας και τείνουν χείρα φιλίας πάντα θα κερδίζουν”. “Εκφράζουμε την ετοιμότητά μας για κάθε είδους συνεργασία σε κάθε πλατφόρμα, υπό τον όρο ότι θα γίνονται σεβαστά τα δικαιώματα της Τουρκίας. Θέλω αυτό να το επαναλάβω εδώ για άλλη μια φορά”, ανέφερε.

(ΚΥΠΕ)

 
1794
Thumbnail

Το κόστος δανεισμού και το μέγεθος της χρηματοδότησης του ΕΣΠΑ είναι οι δύο ρυθμιστές του ύψους των χρεώσεων που θα κληθούν να καταβάλλουν οι καταναλωτές μετά το 2023 και σε βάθος 35ετίας για την αποπληρωμή και απόσβεση του έργου 1 δισ. ευρώ της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.

ad1mobile

Ο ΑΔΜΗΕ, μέσω της θυγατρικής του «Αριάδνη Interconnection» που εκτελεί το project της ηλεκτρικής διασύνδεσης συνολικής ισχύος 1.000 MW, επί ένα χρόνο ήταν σε διαπραγματεύσεις με ελληνικές και ξένες τράπεζες για τους όρους του δανεισμού ύψους 400 εκατ. ευρώ που χρειαζόταν προκειμένου να κλειδώσει όλες της πηγές του σκέλους της χρηματοδότησης του εμβληματικού έργου. Τελικά πέτυχε, όπως αναφέρουν πηγές του Διαχειριστή, τους καλύτερους όρους με τη Eurobank για το δάνειο δεκαετούς διάρκειας με επιτόκιο 2% και ύψος 400 εκατ. ευρώ. Ο Διαχειριστής δεν επέλεξε κοινοπρακτικό δάνειο κρίνοντας ότι με το μοντέλο «beauty contest», δηλαδή με την προσέγγιση χωριστά των τραπεζών από την Ελλάδα και το εξωτερικό κερδίζει καλύτερα περιθώρια δανεισμού.

Υπενθυμίζεται ότι ο Διαχειριστής εξασφάλισε επίσης δάνειο 200 εκατ. ευρώ πενταετούς διάρκειας με περιθώριο δανεισμού 2,4%, όπως είχε ανακοινώσει το 2018, από δύο κινεζικές τράπεζες (Bank of China και Industrial and Commercial Bank of China).

>>> Ειδήσεις – Κεφάλαιο Ενέργεια Brief <<<

Το ΕΣΠΑ
Τα υπόλοιπα 400 εκατ. ευρώ έχουν προεγκριθεί από το ΕΣΠΑ και αναμένεται η τελική έγκριση στο τέλος του χρόνου. Τότε, άλλες πηγές αναφέρουν, θα αποφασιστεί και το ακριβές ύψος της χρηματοδότησης, αν και ο ΑΔΜΗΕ κάνει τους υπολογισμούς του με δεδομένη την επιχορήγηση των 400 εκατ. ευρώ. Ο Διαχειριστής θεωρεί βέβαιη την έγκριση καθώς το έργο πληροί τις προϋποθέσεις της κοινοτικής χρηματοδότησης, συνάδει δηλαδή με τις πολιτικές προτεραιότητες της «πράσινης» οικονομίας.

Αν έρθουν τα 400 εκατ. ευρώ, τότε το ποσό αυτό δεν υπολογίζεται στα έσοδα που πρέπει να ανακτήσει ο ΑΔΜΗΕ με χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος, και άρα αυτές θα είναι χαμηλότερες.  

Καμία χρέωση το 2020-2023
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική  είναι το πρώτο έργο «Μείζονος Εθνικής Σημασίας» (PMI) το οποίο σημαίνει ότι για όσο διάστημα κατασκευάζεται δεν θα εισπράττει η Εταιρεία έσοδα μέσω των λογαριασμών ρεύματος (χρεώσεις συστήματος). Αυτό συμβαίνει επειδή για το ίδιο διάστημα (2020-2023), οι καταναλωτές επιβαρύνονται ήδη με σημαντικό ποσό, 400 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω της παραγωγής ενέργειας από ντίζελ στην Κρήτη. Οι καταναλώσεις ρεύματος του νησιού επιδοτούνται ουσιαστικά από τους υπόλοιπους καταναλωτές ώστε η τιμή της κιλοβατώρας να είναι στο ίδιο ύψος με εκείνη του διασυνδεδεμένου συστήματος.

Οι καταναλωτές αυτό το ποσό το πληρώνουν μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ στους λογαριασμούς ρεύματος.

Μετά το 2023 ο λογαριασμός…
Έτσι, οι χρεώσεις για τη χρήση του καλωδίου θα ισχύσουν όταν μπει σε λειτουργία η διασύνδεση το 2023. Τότε τα 400 εκατ. ευρώ στο μεγαλύτερο μέρος τους θα πάψουν να χρεώνονται. Θα απομείνει, ίσως λένε οι πληροφορίες, ένα ποσό της τάξης των 80 εκατ. ευρώ για τις μονάδες που θα βρίσκονται σε εφεδρεία.

>>> Ειδήσεις – Κεφάλαιο Ενέργεια Brief <<<

Η ανάκτηση από τον ΑΔΜΗΕ του ποσού των 600 εκ. ευρώ (αφού αφαιρεθούν τα 400 εκ. ευρώ του ΕΣΠΑ) θα γίνει μέσα από τις χρεώσεις του Συστήματος Μεταφοράς στους λογαριασμούς ρεύματος. Η είσπραξη θα έχει βάθος 35ετίας και το ύψος των χρεώσεων εξαρτάται από το κόστος δανεισμού (το οποίο θεωρείται χαμηλό), το premium WACC (μπόνους απόδοσης κεφαλαίων της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ), αλλά και το βασικό WACC της περιόδου μετά το 2023. Το premium WACC για το έργο είχε προσδιοριστεί να είναι ανάμεσα στο 1 με 2,5% ανάλογα με το πότε θα ηλεκτριστεί το καλώδιο. Το ποσοστό θα μειώνεται μετά το 2022 και άρα από τη στιγμή που θα ολοκληρωθεί το 2023 δεν θα είναι στο 2,5%. Επιπλέον, όπως έχει ορίσει η ΡΑΕ το premium WACC o ΑΔΜΗΕ θα το εισπράττει για μία 12ετία.  

ad2mobile

Το όφελος των 400 εκατ.
Όπως και να χει το δεδομένο είναι ότι οι καταναλωτές από το 2023 θα πρέπει να διαπιστώσουν μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ κατά 400 εκατ. ευρώ συνολικά.

Το κέρδος αυτό σίγουρα θα ψαλιδιστεί εξαιτίας των χρεώσεων που θα επιβληθούν στο Σύστημα Μεταφοράς, για τη διπλή ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττικής. Ως προς το ύψος των χρεώσεων αυτών ο τελικός θα λογαριασμός θα εξαχθεί ανάλογα με το ύψος της επιχορήγησης του ΕΣΠΑ, το τελικό κόστος του δανεισμού και τις αποφάσεις της ΡΑΕ για το WACC και το premium WACC της περιόδου μετά το 2023.  

Πηγή: euro2day.gr - Χρήστος Κολώνας

article 1