Παπαναστασίου: Έπρεπε να δοκιμάσουμε εδώ και καιρό εναλλακτικές για το Φυσικό Αέριο

Υπ. Ενέργειας: Δεν άλλαξε ο Σχεδιασμός, άλλαξαν οι ανάγκες & ο Υπουργός – Πρώτος στόχος να μειώσει τις τιμές ηλεκτρισμού

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΖΑΚΟΣ

Τη μείωση της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας με κάθε τρόπο θέλει ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, αναφέροντας παράλληλα στην Brief πως προς αυτό τον σκοπό θα κινηθούν όλοι οι σχεδιασμοί του Υπουργείου του. 

Την ίδια ώρα ο Υπουργός αναφέρθηκε και στους ενεργειακούς σχεδιασμούς για την ΑΟΖ, τονίζοντας πως αυτοί δεν άλλαξαν, αλλά απλά, όπως τόνισε, πρόσθεσε στο τραπέζι εναλλακτικές σκέψεις λόγω νέων συνθηκών, οι οποίες θα βοηθήσουν και στην εγχώρια παραγωγή ηλεκτρισμού, αλλά θα καταστήσουν και την Κύπρο ως χώρα διοχέτευσης Φυσικού Αερίου προς άλλες αγορές. Παράλληλα, ο Υπουργός ανέφερε πως ενδεχομένως η Κυπριακή Δημοκρατία να έπρεπε να είχε σκεφτεί και εναλλακτικές το προηγούμενο διάστημα σχετικά με την αξιοποίηση του Φυσικού Αερίου. 

Όσον αφορά την έλευση Φυσικού Αερίου για ηλεκτροπαραγωγή ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε πως η χερσαία υποδομή στον Βασιλικό θα είναι έτοιμη είτε τέλη του 2023, είτε αρχές του 2024, σημειώνοντας την ίδια ώρα πως ο «Προμηθεάς» ενδεχομένως να μην έρθει στην Κύπρο έως ότου ολοκληρωθούν οι υποδομές και να αξιοποιηθεί ώστε να φέρει έσοδα στην Κυπριακή Δημοκρατία. 

Η Κύπρος μπορεί να γίνει χώρα διοχέτευσης Φυσικού Αερίου σε άλλες αγορές

«Ο σχεδιασμός δεν έχει αλλάξει. Άλλαξε μόνο ο Υπουργός», είπε στην Brief, ερωτηθείς σχετικά με τα όσα σημειώνονται για διαφοροποίηση της θέσης του από την προκάτοχο του σε σχέση με τον τρόπο εκμετάλλευσης του Φυσικού Αερίου του κοιτάσματος «Αφροδίτη». 

«Αυτό που λέω εγώ είναι ότι με βάση τις νέες προτεραιότητες που προέκυψαν μετά από πολλά χρόνια που είχαμε λάβει τις αρχικές αποφάσεις, πρέπει να επικαιροποιήσουμε αυτές τις ανάγκες μας», είπε, σημειώνοντας πως για το «Αφροδίτη» συνεχίζει το σχέδιο ανάπτυξης το οποίο έχει συμφωνηθεί μεταξύ κράτους και εταιρείας (Chevron) για να πάει το Φυσικό Αέριο στην Αίγυπτο. 

«Δεν σταματούμε το σχέδιο ανάπτυξης. Είναι συμφωνημένο. Αυτό που λέμε στην εταιρεία είναι πως επειδή το περιβάλλον όταν είχαμε συμφωνήσει έχει αλλάξει, έχουν αλλάξει και οι διεθνείς προτεραιότητες αλλά και της χώρας μας και θα πρέπει να βάλουμε στο τραπέζι και μία επανεξέταση και μία ενναλακτική που μπορεί να βοηθήσει και εσάς σαν εταιρεία αλλά και εμάς σαν χώρα», σημείωσε, επεξηγώντας ταυτόχρονα πως «αυτό που λέμε εμείς είναι να σκεφτεί, όχι μόνο η εταιρεία, αλλά και όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ΑΟΖ, πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μέσα από συνέργειες κάτι που να είναι στην Κύπρο και όλη η προσπάθεια να συγκεντρωθεί στο να γίνει η Κύπρος ένας μικρός χώρος διοχέτευσης Φυσικού Αερίου προς τις αγορές, αλλά παράλληλα να εξυπηρετήσουμε και τη συμβατική παραγωγή στην Κύπρο». 

Η Κύπρος θα πρέπει να διοχετεύει και Φυσικό Αέριο προς τις αγορές, όπως επεξήγησε ο Υπουργός, επειδή η παραγωγή ηλεκτρισμού μόνο στην Κύπρο δεν δικαιολογεί τις επενδύσεις και τις υποδομές που χρειάζεται να γίνουν ώστε να μεταφερθεί το Φυσικό Αέριο από το «Αφροδίτη», «Γλαύκος» και άλλα κοιτάσματα στην Κύπρο.  

Έτοιμος το καλοκαίρι του 2023 ο Προμηθέας – Καθυστερούν οι υποδομές στον Βασιλικό

Αναφερόμενος στην καθυστέρηση που παρατηρείται με την έλευση Φυσικού Αερίου στην Κύπρο ο Υπουργός σημείωσε πως το γεωπολιτικό μας πρόβλημα με την Τουρκία επιβαρύνει τις όλες αποφάσεις, υπογραμμίζοντας ωστόσο πως «στην πορεία ίσως δεν αξιολογήσαμε και ενναλακτικά σενάρια που με κάποιους τρόπους – τουλάχιστον να δοκιμάζαμε – να φέρουμε Φυσικό Αέριο από δικούς μας και γειτονικούς πόρους προς την Κύπρο για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής». 

Ερωτηθείς σχετικά με τους λόγους που δεν μελετήθηκαν αυτά τα σενάρια ο Υπουργός είπε πως ενδεχομένως να θεωρήσαμε δεδομένο ότι δεν μπορούσαμε να το κάνουμε, τονίζοντας πως «πρέπει να το δοκιμάσεις για να ξέρεις αν μπορείς να το κάνεις. Δεν μπορείς να λες εξ αρχής δεν μπορείς να το κάνεις». 

Σχετικά με το πότε θα δούμε Φυσικό Αέριο για ηλεκτροπαραγωγή στην Κύπρο ο Υπουργός Ενέργειας, ανέφερε πως το χρονοδιάγραμμα που είναι πιο ορατό είναι εκείνο του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, το οποίο είναι το τερματικό που κατασκευάζεται με πολλές καθυστερήσεις στο Βασιλικό, για σκοπούς εισαγωγής υγροποιημένου, αεριοποίησης στην πλωτή μονάδα και καύση στην ηλεκτροπαραγωγή. 

«Μετά από τις συζητήσεις που είχαμε με την κινέζικη κοινοπραξία, ορίζεται πως η πλωτή μονάδα θα ολοκληρωθεί γύρω στον Ιούνιο, Ιούλιο του 2023 στην Σανγκάη και το πλοίο (Προμηθέας) θα μεταφερθεί είτε στην Κύπρο, είτε να πάει κάπου αλλού», είπε. 

«Η χερσαία υποδομή και η προβλήτα που είναι στο Βασιλικό είναι εκείνο που θα προκαλέσει καθυστέρηση. Η παράδοση θα γίνει τέλος του 2023 ή αρχές του 2024», σημείωσε. 

Αναφορικά με το τι θα γίνει με τον «Προμηθέα», αφού θα το πλοίο θα είναι έτοιμο πριν τις χερσαίες υποδομές, ο Υπουργός σημείωσε πως γίνονται σκέψεις ούτως ώστε να αυτό το πλοίο να αξιοποιηθεί ώστε να φέρνει εισόδημα στην Κυπριακή Δημοκρατία μέχρι να ολοκληρωθούν οι άλλες υποδομές. 

Δεν θα δοθούν αντικίνητρα σε παραγωγούς ΑΠΕ 

Ο Υπουργός ερωτηθείς σχετικά με το αν υπάρχουν σκέψεις ώστε να δοθούν αντικίνητρα σε παραγωγούς ΑΠΕ για να προχωρήσουν με επενδύσεις για μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, είπε πως ένα τέτοιο μέτρο δεν θα ήταν σωστό, καθώς όπως τόνισε σκοπός είναι να δοθούν κίνητρα για να γίνουν επενδύσεις σε αποθήκευση. «Η ελεύθερη αγορά θα δουλέψει από μόνη της. Θα πηγαίνει ο καταναλωτής να αγοράζει από την εταιρεία που θα πουλά ηλεκτρισμό. Οι εταιρείες θα αγοράζουν συγκεκριμένες ώρες κιλοβατώρες από τον παραγωγό που εκείνες τις ώρες θα είναι πιο φτηνός, με αποτέλεσμα το χαμηλό κόστος να μετακυλήσει στον καταναλωτή», είπε. 

Όπως επεξήγησε «βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο για την αγορά ηλεκτρισμού και υπάρχουν πολλές στρεβλώσεις. Δίνουμε κίνητρα λόγω της μεταβατικής περιόδου προς την ελεύθερη αγορά για να βοηθήσουμε τα δίχτυα, την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Μετά την μεταβατική που θα λειτουργήσει η ελεύθερη αγορά δεν θα χρειαζόμαστε κίνητρα». 
Αναφορικά με την χορηγία που δίνει το κράτος για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών ο Υπουργός σημείωσε ανέφερε πως «δίνουμε κίνητρα επειδή είναι κάτι ακριβό και επειδή σαν κράτος θέλουμε να πάμε στην πράσινη μετάβαση και πρέπει να μειώσουμε το αποτύπωμα των ρύπων μας που παράγει η ΑΗΚ». 

Χαράλαμπος Ζάκος