Προωθούν αλλαγή στον καθορισμό του τέλους για το ταμείο ΑΠΕ

Αλλαγές στο τρόπο υπολογισμού του τέλους κατανάλωσης για το ταμείο ΑΠΕ στους λογαριασμούς της ΑΗΚ

Το Υπουργείο Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας προώθησε στην Βουλή, για συζήτηση και ψήφιση, νομοσχέδιο για  αλλαγή στον τρόπο υπολογισμού του τέλους που καρπώνεται το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) από τους λογαριασμούς της ΑΗΚ. 

Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί πως το συγκεκριμένο τέλος είναι ο βασικός χρηματικός -  αιμοδότης του ταμείο ΑΠΕ και συνεπώς και του προϋπολογιζόμενου ποσού για τα προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την Υπηρεσία Ενέργειας.

>>>Διαβάστε επίσης  -Τα σχέδια που επεξεργάζεται η Υπηρεσία Ενέργειας για ΑΠΕ<<<

Ο προϋπολογισμός του ταμείου για ΑΠΕ για το 2020, όπως αυτός κατατέθηκε αναθεωρημένος στη Βουλή, είναι πλεονασματικός και αυτό επειδή η μέση βασική τιμή αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ (μέσο κόστος αποφυγής) για το 2019 ήταν αυξημένη σε σχέση με την παραδοχή που υιοθετήθηκε κατά την ετοιμασία του προϋπολογισμού του έτους, ενώ τα πραγματικά έξοδα του Ταμείου για τα έργα ηλεκτροπαραγωγής που λαμβάνουν επιδότηση ήταν μειωμένα σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον προϋπολογισμό ποσά, με αποτέλεσμα έως το τέλος του 2019 το Ταμείο να διαθέτει αποθεματικό το οποίο εκτιμάται σε 34,9 εκατομμυρίων ευρώ. 

Σημειώνεται πως, οι πόροι του Ταμείου για τη χρηματοδότηση των Σχεδίων Χορηγιών και κάλυψη των λειτουργικών του εξόδων προέρχονται κυρίως από την επιβολή και είσπραξη του τέλους κατανάλωσης επί της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας.

Η αλλαγή όμως που προωθείται εντοπίζεται σε αυτό το σημείο. Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει το νομοσχέδιο και αφορά την αλλαγή του κανονισμού για τον τρόπο του υπολογισμού του τέλους, σε περίπτωση που υπάρξει το αντίθετο σενάριο και αφήσει εκτεθειμένο το προϋπολογισμό του Ταμείο ΑΠΕ όσον αφορά τα προγράμματα που χρηματοδοτεί ή θα χρηματοδοτήσει μέσα στο 2020, τότε το τέλος θα αναπροσαρμόζεται αναλόγως. 

Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως σε αντίθεση με τους προηγούμενους κανονισμούς οι οποίοι καθορίζουν το Τέλος ως σταθερό ποσό, οι προτεινόμενοι «περί Προώθησης και Ενθάρρυνσης της Χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας κανονισμοί του 2019» προβλέπουν ότι το Τέλος θα υπολογίζεται ως συνάρτηση του συνολικού ποσού που πρέπει να εισπραχθεί από το Ταμείο δια της αναμενόμενης συνολικής ετήσιας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας για το έτος. όπως προβλέπεται η ψηφίζεται στον εκάστοτε ετήσιο προϋπολογισμό του. 

Η προτεινόμενη επιλογή, σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση, διασφαλίζει ότι το ύψος του Τέλους θα ανταποκρίνεται με τις ετήσιες ανάγκες του Ταμείου όπως αυτές προβλέπονται στον ετήσιο Προϋπολογισμό του, μειώνοντας ταυτόχρονα και το ρίσκο ή την έκθεση του σε εξωγενείς παράγοντες όπως για παράδειγμα οι τιμές των καυσίμων.

Επιπρόσθετα σημειώνεται ότι κατά τον νομοτεχνικό έλεγχο των υπό αναφορά Κανονισμών, υποδείχθηκε από τη Νομική Υπηρεσία ότι συγκεκριμένη πρόνοια που υπήρχε στο προσχέδιο των Κανονισμών δεν μπορεί να περιληφθεί σε αυτούς, καθώς το περιεχόμενο της δεν συγκαταλέγεται στα θέματα για τα οποία δύναται να εκδώσει Κανονισμούς το Υπουργικό Συμβούλιο σύμφωνα με το άρθρο 44 του Νόμου. 

>>>Διαβάστε επίσης - Κατάλογος έργων για Σχέδιο Παραγωγής Ηλεκτρισμού από ΑΠΕ<<<

Σύμφωνα, επίσης, με τη Νομική Υπηρεσία για το συγκεκριμένο θέμα θα μπορούσε να περιληφθεί πρόβλεψη στον περί Προϋπολογισμού του Ταμείου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας του 2020 Νόμο του 2019. Εξού και η ετοιμασία του νέου νομοσχεδίου για το προϋπολογισμό του ταμείου που καθιστά σύννομη την πρόνοια αυτή.

Συνεπώς με βάση τα πιο πάνω, εάν το εν λόγω νομοσχέδιο εγκριθεί από την Βουλή, τότε ο εκάστοτε Υπουργός Ενέργειας θα έχει την ευχέρεια να εκδίδει διάταγμα, με το οποίο θα αυξάνεται το Τέλος ΑΕΠ που επιβάλλεται στους λογαριασμού της ΑΗΚ ούτως ώστε να μπορεί το ταμείο να καλύψει τον προϋπολογισμό του.

Ευαγόρας Προκοπίου