Ταμείο ΑΠΕ: Δεν ξέρουν από πού προέρχονται και πού πάνε τα ευρώ

«Υπάρχει μια πληθώρα αριθμών είτε προέλευσης χρημάτων είτε χρήσης χρημάτων και πρέπει να μπει μια ταξινόμηση»

Το Ταμείο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΑΠΕ και ΕξΕ), παρουσιάζει έλλειμμα και θα καλυφθεί από το αποθεματικό του Ταμείου, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που εξέτασε την Τρίτη (23/11) η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας, με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, Βουλευτή του ΔΗΣΥ Κυριάκο Χατζηγιάννη να τονίζει ότι το Ταμείο ΑΠΕ και ΕξΕ έχει σκοπό έχει να διασφαλίσει την διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα και να βοηθήσει, ώστε σταδιακά να εισέλθουμε στην πράσινη μετάβαση και πρόκειται για έναν ιδιαίτερα σημαντικό, αναπτυξιακό προϋπολογισμό, με δαπάνες €49 εκ. και έσοδα €28 εκ. 

>>>Δείτε ακόμη: Από το αποθεματικό θα καλυφθεί το έλλειμμα στο Ταμείο ΑΠΕ και ΕξΕ

Αυτούσια η δήλωση κ. Χατζηγιάννη:

Είχαμε σήμερα στην Επιτροπή Ενέργειας της Βουλής συζήτηση του προϋπολογισμού του ταμείου ΑΠΕ ΕΞ.Ε. Ένα ταμείο το οποίο ουσιαστικά σκοπό έχει να διασφαλίσει την εφαρμογή των ΑΠΕ στο ενεργειακό μας μείγμα και να βοηθήσει ώστε σταδιακά να εισέλθουμε στην πράσινη μετάβαση. Είναι ένας προϋπολογισμός ιδιαίτερα σημαντικός, ένας προϋπολογισμός ο οποίος είναι κατά βάση αναπτυξιακός, με άλλα λόγια συνδράμει στο να επεκταθούν οι ΑΠΕ στο ενεργειακό μας ισοζύγιο.

Έχουμε προϋπολογιζόμενες δαπάνες για το 2022 περί τα 49 περίπου εκατομμύρια, ωστόσο έχουμε και έσοδα τα οποία δεν ξεπερνούν τα 28-29 εκατομμύρια. Υπάρχει ένα κενό το οποίο θα κληθεί το αποθεματικό του ταμείου να το καλύψει. Θέλω όμως να πω ότι παρά τη διαφορά η φιλοσοφία που πρέπει να επικρατήσει σε σχέση με τη διαχείριση των προϋπολογισμών αλλά και των πόρων  που έχει το ταμείο, είναι υπέρ της επιδότησης των ΑΠΕ και υπέρ της επιδότησης λειτουργίας των ΑΠΕ, τόσο για νέα σχέδια όσο και για τις υφιστάμενες ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ακούστηκαν από πλευράς των συναδέλφων καθώς επίσης και των παρευρισκόμενων στη συνεδρίαση αρκετές απόψεις. Είναι ένα γεγονός, ότι υπάρχει μια σύγχυση πόσα χρήματα στο τέλος της ημέρας χρησιμοποιούνται και από που προέρχονται, γιατί δαπανούμε δεκάδες εκατομμυρίων δημιουργούμε ή αναφερόμαστε σε έσοδα πάλι δεκάδων εκατομμυρίων. Όλα αυτά είναι εδώ, εκεί, παντού και πουθενά. Υπάρχει μια πληθώρα αριθμών είτε προέλευσης χρημάτων είτε χρήσης χρημάτων και ως εκ τούτου πρέπει να μπει μια ταξινόμηση, πρέπει να μπουν τα πράγματα σε μια εικόνα κάτω σε ένα πίνακα που να μπορούμε να γνωρίζουμε πραγματικά ποιοι είναι οι αριθμοί εκείνοι οι οποίοι έρχονται προς την κατεύθυνση του Ταμείου και φεύγουν από πλευράς του Ταμείου.

Θέλω επίσης να πω ότι όταν μιλούμε για ΑΠΕ ή για πράσινη μετάβαση δεν πρέπει να αγγίζουμε τα αποθεματικά οποιουδήποτε είτε Ταμείου είτε Οργανισμού. Πάνω σ΄ αυτό θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί και ιδιαίτερα αυστηροί θα πρέπει να είναι και η τέταρτη εξουσία γιατί αυτό σημαίνει ότι όταν αγγίζεις τα αποθεματικά επιβραδύνεις τον ρυθμό μετάβασης στην πράσινη εποχή. Άρα λοιπόν σημαίνει ότι θα πληρώνουμε περισσότερους ρύπους και θα είναι σε βάρος των καταναλωτών. Να είμαστε ξεκάθαροι, δεν μπορεί να λύνουμε σήμερα προβλήματα με τα αποθεματικά για να πληρώνουμε μέσω των ρύπων τεράστια χρήματα είτε αύριο είτε ακόμα και στους παρόντες λογαριασμούς να τους μετακυλούμε από εξαμηνία σε εξαμηνία. Εδώ χρειαζόμαστε να είμαστε πολύ παρατηρητικοί και είναι έκκληση μου. Δεν μπορεί κανείς να έρχεται με έτσι υπεραπλουστευμένες προσεγγίσεις και να επηρεάζει τον ρυθμό μετάβασης στην πράσινη οικονομία μας.

‘Έχουμε υποβάλει σήμερα εισήγηση σχετικά με την επεξεργασία ή με την επιδότηση μιας άλλης μορφής ΑΠΕ, της βιολογικής, της παραγωγής μέσα από τη βιομάζα ενέργειας. Γιατί το έχουμε υποβάλει ως εισήγηση, ότι πρέπει να ετοιμαστεί σχέδιο, με αυξημένες συγκριτικά επιδοτήσεις για να είναι βιώσιμες αυτές οι μονάδες λειτουργίας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τη βιομάζα. Η απάντηση είναι στο ότι έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα επεξεργασίας των λυμάτων είτε της κτηνοτροφίας είτε από οπουδήποτε αλλού προέρχονται απορρίμματα και θα πρέπει οπωσδήποτε οι μονάδες αυτές να είναι οικονομικά βιώσιμες. Μέχρι σήμερα αποδείχθηκε εξού και το ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στην επεξεργασία των λυμάτων, αποδείχθηκε ότι αυτές οι μονάδες είναι στα όρια της βιωσιμότητας τους ή κλείνει η μια μετά την άλλη ή δεν δημιουργούνται άλλες, δεν γίνονται επενδύσεις. Εκ των πραγμάτων το Ταμείο καλέστηκε να ετοιμάσει σχέδιο μαζί με το Υπουργείο και ποιους άλλους, προκειμένου να ετοιμαστεί ειδικό σχέδιο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από τη βιομάζα. Είναι ένα διπλό καλό που θα προσφέρουμε στον τόπο αν και εφόσον αυτό το σχέδιο έρθει αρωγός. Θα αντιμετωπίσουμε και την επεξεργασία των λυμάτων ή της παραγωγής λυμάτων που αυτό σημαίνει παραγωγή διοξειδίου, μεθανίου και άλλων επιβλαβών αερίων στην ατμόσφαιρα. 

Επίσης έχουμε πει ότι δεν μπορεί να έχουν εισπράξει 200 εκατομμύρια από την δημοπρασία των ρύπων και να λέμε ότι τα χρησιμοποιούμε οπουδήποτε αλλού. Ε, πού τα χρησιμοποιούμε; Για σκοπούς πράσινης μετάβασης εννοώ, πρέπει οπωσδήποτε να υπάρξει μια σύνοψη πως έχουν χρησιμοποιηθεί, πως έχουν εισπραχτεί, σε ποια έτη, πόσα, τα έσοδα από τη δημοπρασία των ρύπων και να πούμε και σε ποιες πολιτικές έχουμε διοχετεύσει αυτά τα χρήματα, ποιες πολιτικές υπέρ της πράσινης μετάβασης.

Για όση ώρα μιλούμε στη γενικότητα δεν παρουσιάζουμε μετρήσιμη πολιτική προς όφελος της πράσινης μετάβασης. Εγώ είμαι Βουλευτής, απολογούμαι που μιλώ με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να μην είναι αυτά τα οποία χρειάζεται να ακούει ο καταναλωτής ή ο πολίτης, όμως το όφελος το μεγάλο και του πολίτη και του καταναλωτή είναι να τερματίσουμε το βάρος το οικονομικό που του δημιουργούμε πάνω σε μηνιαία βάση μέσα από την πληρωμή ρύπων. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να έχουμε γρηγορότερη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια κυρίως μέσω των ΑΠΕ. Υπάρχει αυτή η ευχέρεια; Ναι υπάρχει αυτή η ευχέρεια. Με ποιόν τρόπο; Ναι κάθε σπίτι και φωτοβολταϊκά. Ένας τρόπος. Και άλλες επενδύσεις που πρέπει να βρούμε κίνητρα να τις επισπεύσουμε.

Είναι διασφαλισμένο από το αποθεματικό. Αυτό είναι μεταβατικό. Σήμερα παίρνει λιγότερα, λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων ο τρόπος που υπολογίζεται η επιχορήγηση προς τις μονάδες είναι ανάλογος, σήμερα πληρώνει περισσότερα το ταμείο απ’ ότι η ΑΗΚ μέσα από το κόστος αποφυγής συγκριτικά. Υπάρχει το κόστος αποφυγής και το υπόλοιπο συμπληρώνεται από το ταμείο. Σήμερα το κόστος αποφυγής είναι μεγαλύτερο λόγω του κόστους των καυσίμων και χρειάζεται το ταμείο λιγότερο ποσό. Όμως να πούμε ότι αυτός ο υπολογισμός έγινε για τα δεδομένα του πρώτου εξαμήνου του 2021 και όχι του δεύτερου εξαμήνου του 2021.

Σε ερώτηση δημοσιογράφου για το αν θα γίνει νέος υπολογισμός, ο κ. Χατζηγιάννης απάντησε:

Νι. Δεν είναι κάτι παράνομο ή παράτυπο. Είναι θέμα το πως προσαρμόζονται οι μεθοδολογίες και οι τύποι υπολογισμού ανάλογα με τις παραμέτρους που καθορίζουν τον καθορισμό του ποσού που πληρώνει το Ταμείο.

Επίσης αν θέλετε να πω και για την πρόταση νόμου που έχουμε ετοιμάσει ως Επιτροπή Εμπορίου σχετικά με τις ηλεκτρονικές πληρωμές. Θέλω να πω ότι έχουμε ένα νόμο, οφείλουμε να τον εφαρμόσουμε. Κάθε καταναλωτής έχει το δικαίωμα να πληρώνει με ηλεκτρονικό τρόπο, με τη visa του, με την κάρτα του. Η ηλεκτρονική πληρωμή αποτελεί πλέον δικαίωμα του καταναλωτή και ταυτόχρονα αποτελεί και υποχρέωση του καταστήματος να παρέχει αυτή τη δυνατότητα. Από πλευράς μας ετοιμάσαμε ως Επιτροπή Εμπορίου μια πρόταση νόμου.

Θεωρώ εγώ ότι δεν μπορεί να υπάρχουν λόγοι για τους οποίους να προβάλλονται νομικού χαρακτήρα προσκόμματα ούτως ώστε να συνεχιστεί η μη παραχώρηση ή η μη διασφάλιση του δικαιώματος του καταναλωτή να πληρώνει με ηλεκτρονικό τρόπο γιατί ενδεχομένως να υπάρχει κώλυμα στον τρόπο συγγραφής μιας πρότασης νόμου.

Εμείς είμαστε αποφασισμένοι αν και εφόσον υπάρχουν εισηγήσεις, κάποιες έχουν κατατεθεί, αρχές του Γενάρη να ενσωματώσουμε εκείνες τις προτάσεις που έχουν ουσία στην δική μας πρόταση νόμου και μέσα του Γενάρη θα πάει η πρόταση νόμου στην ολομέλεια για ψήφιση ή καταψήφιση.

Αλλά να θυμίσω ότι είναι εκ μέρους της Επιτροπής άρα λοιπόν το κείμενο όπως θα το διαμορφώσουμε έχει όλες τις προϋποθέσεις να ψηφιστεί, μάλιστα τολμώ να πω και με επιφύλαξη έστω, ότι θα είναι και ομόφωνο. Αυτός ο οποίος θα βάλει προσκόμματα θα είναι υπόλογος έναντι του λαού γιατί δεν θα ήθελε με το τρόπο και τη συμπεριφορά του να επιταχύνει την ρύθμιση της εφαρμογής μιας νομοθεσίας που μπάζει. Δεν είναι υποχρέωση μόνο της Βουλής να ρυθμίζει ή να διορθώνει νομοθεσίες που δεν τηρούνται.

Δείτε τη δήλωση του Κυριάκου Χατζηγιάννη:

 
2670