Τρέχει η ΡΑΕΚ για ρυθμιστικό πλαίσιο για μπαταρίες ρεύματος

Λόγω της καθυστέρησης στο άνοιγμα της Αγοράς Ρεύματος θα δίνει άδεια σε πάρκα για να αποθηκεύουν ενέργεια

Μονόδρομο θεωρεί η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας Κύπρου την εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας πριν το άνοιγμα της Ανταγωνιστικής Αγοράς Ηλεκτρισμού. 

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ, Ανδρέας Πουλλικκάς, ενώπιον της βουλής κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό της Αρχής, για να υπάρξει αύξηση της διείσδυσης ενέργειας από ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα ηλεκτρικό σύστημα - σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η Κύπρος δεν είναι ηλεκτρικά διασυνδεδεμένη - καθιστάται αναγκαία η εγκατάσταση συστημάτων αποθήκευσης.

Λόγω του πιο πάνω όπως συμπληρώνει, αν και το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία συστημάτων αποθήκευσης στην Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού (ΑΑΗ) έχει ήδη εγκριθεί, εντούτοις, λόγω της καθυστέρησης η Αρχή ετοιμάζει ρυθμιστικό πλαίσιο για τη λειτουργία συστημάτων αποθήκευσης στη Μεταβατική Ρύθμιση της ΑΑΗ.

Περεταίρω, όπως ανέφερε ο κ. Πουλικκάς η ΡΑΕΚ έχει αδειοδοτήσει μέχρι σήμερα οκτώ αυτόνομα συστήματα αποθήκευσης και εκατό τριάντα τέσσερις υβριδικούς σταθμούς ΑΠΕ συνδυασμένων με συστήματα αποθήκευσης.

Να υπενθυμίσουμε πως σύμφωνα και με τα όσα μετέδωσε η Brief σε προηγούμενο της ρεπορτάζ ο Υπουργός Ενέργειας αλλά και η ΡΑΕΚ ζήτησαν όπως η Ανταγωνιστική Αγορά Ηλεκτρισμού να ανοίξει το αργότερο μέχρι το τέλος του 2024 ή στις πρώτες ημέρες του 2025 και όχι το Φθινόπωρο του 2025 που θέλει ο ΔΣΜΚ. (Διαβάστε εδώ το ρεπορτάζ).

Αυξημένες κατά 35% οι δαπάνες της ΡΑΕΚ για το 2024

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, ο προϋπολογισμός της ΡΑΕΚ για το 2024 είναι ελλειμματικός και προβλέπει συνολικές δαπάνες ύψους €5.710.717 και έσοδα ύψους €2.684.331, τα οποία θα προέλθουν κυρίως από την επιβολή ετήσιων τελών για την παραχώρηση άδειας λειτουργίας σταθμών παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρισμού και τελών αίτησης για παραχώρηση άδειας εγκατάσταση αποθήκευσης ηλεκτρισμού, έσοδα από τη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα, καθώς και έσοδα από εισπρακτέους τόκους σε προθεσμιακές καταθέσεις της Αρχής.

Οι συνολικές δαπάνες της ΡΑΕΚ για το 2024 προβλέπεται να είναι αυξημένες κατά 35% περίπου σε σχέση με τις αντίστοιχες δαπάνες για το έτος 2023 και αφορούν στα ακόλουθα:

1.    Αποδοχές προσωπικού (€2.036.445).
2.    Δαπάνες λειτουργίας (€340.084).
3.    Άλλες δαπάνες (€2.412.484).
4.    Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€911.705).
5.    Απρόβλεπτες δαπάνες (€10.000).

Το έλλειμμα του προϋπολογισμού ύψους €3.026.387, σύμφωνα τα ίδια στοιχεία, θα καλυφθεί από το ταμειακό αποθεματικό της Αρχής, το οποίο αποτελείται από συσσωρευμένα πλεονάσματα προηγούμενων ετών.

Στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος ο πρόεδρος της Αρχής ανέλυσε τα επιμέρους κονδύλια του προϋπολογισμού της ΡΑΕΚ και αναφέρθηκε ειδικότερα στην ανάγκη απόκτησης εξειδικευμένης τεχνογνωσίας μέσω της αυξημένης δαπάνης που αφορά σε μίσθωση υπηρεσιών λόγω αρμοδιοτήτων που πηγάζουν από την εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας. 

Περαιτέρω, ο ίδιος αξιωματούχος ενημέρωσε την επιτροπή ότι ο προϋπολογισμός της ΡΑΕΚ είναι ελλειμματικός για τέταρτη συνεχή χρονιά, γεγονός που μειώνει κατά πολύ μεγάλο βαθμό το χρηματικό αποθεματικό της Αρχής.  

Τι έγινε με τις αυξήσεις που ζήτησε ο ΑΗΚ 

Ο κ. Πουλικκάς, ερωτηθείς σχετικά με τα αιτήματα της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου για αύξηση των βασικών διατιμήσεών της για τα έτη 2023 και 2024, επεξήγησε πως η ΑΗΚ, λόγω της θέσης ισχύος που κατέχει στην αγορά ηλεκτρισμού, είναι ρυθμιστικός οργανισμός, ως εκ τούτου υποβάλλει βάσει νομοθεσίας τα αιτούμενα επιτρεπόμενα έσοδά  της στη ΡΑΕΚ προς έγκριση.

Επομένως, η ΡΑΕΚ, λαμβάνοντας υπόψη:

α/  τις σταθερά υψηλές τιμές της ενέργειας, οι οποίες έχουν όλο και πιο αρνητικό αντίκτυπο στους πολίτες και τις επιχειρήσεις,
β/ την προστασία των καταναλωτών ενάντια σε μονοπωλιακές τιμές και
γ/ τις έκτακτες συνθήκες και τις οικονομικές επιπτώσεις της τρέχουσας κρίσης στην παγκόσμια οικονομία, οι οποίες επηρεάζουν άμεσα τους Κυπρίους καταναλωτές, έκρινε πως είναι προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος να παραμείνουν σε ισχύ για το 2023 οι ίδιες διατιμήσεις που ίσχυαν για το έτος 2022. 

Συναφώς, όπως συμπλήρωσε ο κ. Πουλικκάς η ΡΑΕΚ, απέρριψε αίτημα της ΑΗΚ για αύξηση των βασικών της διατιμήσεων, γεγονός για το οποίο η ΑΗΚ έχει προσφύγει στο Διοικητικό Δικαστήριο.

Αναφορικά με το αίτημα της ΑΗΚ για αύξηση των επιτρεπόμενων εσόδων της που αφορούν τις βασικές διατιμήσεις για το έτος 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν οι προτεινόμενες αυξήσεις είναι αρκετά μειωμένες σε σύγκριση με αυτές που ζητήθηκαν και απορρίφθηκαν για το έτος 2023, και η ΡΑΕΚ βρίσκεται στο τελικό στάδιο λήψης σχετικής απόφασης, όπως συμπλήρωσε ο κ. Πουλικκάς. 

Στα €76,62 το μέσο κόστος αγοράς ρύπων τον Νοέμβριο του 2023

Ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ αναφέρθηκε και στο μέσο κόστος αγοράς για δικαιώματα θερμοκηπιακών αερίων. Όπως ανέφερε, βάσει των στοιχείων που διαθέτει η ΡΑΕΚ, για τον μήνα Νοέμβριο του 2023 ήταν €76,62 ανά δικαίωμα. Συναφώς, το μελλοντικό κόστος αγοράς δικαιωμάτων θερμοκηπιακών αερίων θα εξαρτηθεί αναλόγως των διεθνών εξελίξεων και των αναγκών της ενεργειακής μετάβασης σε κεφαλαιουχικές δαπάνες για υποστηρικτικά συστήματα για τη λειτουργία συστημάτων αποθήκευσης και αναβάθμισης των ηλεκτρικών δικτύων.

Προγραμματίζει 5 διαγωνισμούς για το 2024 η ΡΑΕΚ

Όσον αφορά στην αύξηση στο κονδύλι που αφορά σε μίσθωση υπηρεσιών ο κ. Πουλικκάς σημείωσε πως κρίνεται αναγκαία, ώστε να επιτευχθεί η μεταφορά εξειδικευμένης τεχνογνωσίας από τους συμβούλους προς το προσωπικό της ΡΑΕΚ και ως εκ τούτου λογίζεται ως εφάπαξ έξοδο που περιέχει ανταποδοτικά οφέλη.

Ειδικότερα, οι κύριοι διαγωνισμοί που προγραμματίζονται για αγορά υπηρεσιών αφορούν τα εξής:

α/ Ετοιμασία ρυθμιστικού πλαισίου ηλεκτρικών διασυνδέσεων.
β/ Ετοιμασία ρυθμιστικού πλαισίου διασυνδέσεων φυσικού αερίου.
γ/ Ετοιμασία ρυθμιστικού πλαισίου αγοράς υδρογόνου.
δ/ Ετοιμασία ρυθμιστικού πλαισίου λειτουργικού διαχωρισμού της ΔΕΦΑ.
ε/ Ολοκλήρωση μηχανισμού παρακολούθησης της ΑΑΗ.

Καταληκτικά ο Πρόεδρος της ΡΑΕΚ ανέφερε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, πως η Αρχή προχώρησε με την ετοιμασία κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με την ανάγκη ανάπτυξης του ρυθμιστικού πλαισίου που θα διέπει την αγορά υδρογόνου, οι οποίες έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της ΡΑΕΚ και για τις οποίες έχει ενημερωθεί το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, γεγονός που αποτελεί την έναρξη της διαδικασίας για την κατάρτιση του ρυθμιστικού πλαισίου για την αγορά υδρογόνου.