Υδρογόνο ως καύσιμο στην Κύπρο: Τρέχουν για υποδομές

Για την παραγωγή υδρογόνου και τη διάθεσή του στις μεταφορές και στη βιομηχανία, αλλά και για τα ποια οφέλη και οι προσδοκίες από τη χρήση του, μίλησε στο Business Hour by Brief ο Πρόεδρος του νεοσυσταθέντος Συνδέσμου Υδρογόνου Κύπρου, Μάκης Κετώνης

Ο κ. Κετώνης αρχικά ανέφερε ότι σκοπός ίδρυσης του Συνδέσμου, (σ.σ. Μάρτιο του 2021), είναι η προώθηση της παραγωγής και διάθεσης υδρογόνου ως εναλλακτικού καυσίμου, αλλά και ως μια τεχνολογία η οποία μπορεί να παρέχει αποθήκευση ενέργειας, για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που είναι και το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες εταιρείες παραγωγής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως σημείωσε. 

Αναφορικά με τη χρήση του υδρογόνου ο κ. Κετώνης ανέφερε πως είχαν συναντήσεις με αρμόδιους φορείς αλλά και Υπουργεία, και ειδικά με το Υπουργείο Μεταφορών, καθώς οι χρήστες του υδρογόνου θα είναι πρωτίστως τα Μέσα Μαζικών Μεταφορών

Όπως ανέφερε στη συνάντηση με τον Υπουργό Μεταφορών έγινε συζήτηση σχετικά με την ενθάρρυνση των εταιρειών οι οποίες ασχολούνται με τις δημόσιες συγκοινωνίες για την εξασφάλιση οχημάτων τα οποία θα καταναλώνουν υδρογόνο

Αναφορικά με το αν υπάρχουν οι υποδομές στην Κύπρο ο κ. Κετώνης σημείωσε πως υστερούμε σημαντικά, χαρακτηρίζοντας τις ως «ανύπαρκτες», ωστόσο επεξήγησε πως αυτό είναι κάτι λογικό αφού το υδρογόνο μόλις πρόσφατα μπήκε στην ατζέντα των ευρωπαϊκών θεμάτων. Γι’ αυτό το λόγο – όπως σημειώνει ο κ. Κετώνης – ο σύνδεσμος προωθεί τη δημιουργία ενός πιλοτικού έργου το οποίο θα προωθήσει την παραγωγή υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και ταυτόχρονα την εισαγωγή λεωφορείων τα οποία θα μπορούσαν να καταναλώνουν το υδρογόνο ως εναλλακτικό καύσιμο

Σχετικά με τα οφέλη της χρήσης υδρογόνου, ο κ. Κετώνης ανέφερε χαρακτηριστικά πως είναι το «μόνο αθώο από τα καύσιμα», ενώ παράλληλα είναι και άφθονο. 

«Εμείς ουσιαστικά ασχολούμαστε με την παραγωγή υδρογόνου από την ηλεκτρόλυση η οποία θα παράγεται από κατανάλωση ενέργειας η οποία θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Συνεπώς αυτό θα δίνει μια διέξοδο στους παραγωγούς ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε περιόδους όπου η χρήση της ενέργειας πιθανόν να μην μπορεί να απορροφηθεί από το δίκτυο και το υδρογόνο θα διατίθεται ως εναλλακτικό καύσιμο σε οχήματα που θα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν», σημείωσε.

Ποια οχήματα μπορούν να το χρησιμοποιήσουν 

Σύμφωνα με τον κ. Κετώνη τα οχήματα που μπορούν να το χρησιμοποιήσουν θα πρέπει να είναι νέας τεχνολογίας (fuel cells) τα οποία ουσιαστικά θα παίρνουν το υδρογόνο, από ειδικές αντλίες, και θα το μετατρέπουν σε ηλεκτρισμό. 

Όπως σημείωσε αρχικά όλες οι αλλαγές γίνονται σε μεγάλα οχήματα, όπως λεωφορεία, ωστόσο το υδρογόνο θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε ΙΧ, όμως επειδή η τεχνολογία βρίσκεται σε αρχικό στάδιο θα χρησιμοποιηθεί σε μεγάλα οχήματα. 

Αναφορικά με το αν μπορεί ένα όχημα να δεχθεί μετατροπή ώστε να χρησιμοποιεί υδρογόνο – και όχι αναγκαστικά να είναι καινούργιο – ο κ. Κετώνης σημείωσε πως κάποιες εταιρείες ασχολούνται με την μετατροπή μηχανών εσωτερικής καύσης ούτως ώστε να καίνε υδρογόνο, ωστόσο δεν έχουν φτάσει ακόμη σε επίπεδο όπου θα μπορούσαν να γίνουν μαζικές αλλαγές. 

Ο κ. Κετώνης εκτιμά ότι θα δούμε ΙΧ οχήματα υδρογόνου μετά το 2030

Ποιες οι διαφορές με την ηλεκτροκίνηση

Ο κ. Κετώνης σημείωσε επίσης ότι οι βασικές διαφορές μεταξύ ηλεκτροκίνητων και αυτοκινήτων υδρογόνου είναι ότι τα δεύτερα θα εφοδιάζονται με καύσιμο που θα προέρχεται από καθαρή ενέργεια, από ειδικά πρατήρια τα οποία θα δημιουργηθούν και θα παίρνει λίγο χρόνο, ενώ για τα ηλεκτρικά θα υπάρχει το ερωτηματικό αν θα φορτίζονται από παραγωγή ηλεκτρισμού από ανανεώσιμες πηγές ή από τα συμβατικά καύσιμα.  

Δείτε αναλυτικά όσα ανέφερε στο Business Hour by Brief: 

Την εκπομπή Business Hour by Brief φέρνει κοντά σας η RCB