Αντιδρούν οι ιδιοκτήτες οχημάτων Ζ για τα απλήρωτα πρόστιμα

'Απαράδεκτη η προσπάθεια μεταβίβασης της ευθύνης για είσπραξη εξωδίκων οδηγών αυτοκινήτων Ζ  στις εταιρείες εκμισθώσεων'' αναφέρουν σε ανακοίνωση - Τι προτείνουν

Έντονη είναι η αντίδραση των ιδιοκτητων οχημάτων Ζ καθώς θεωρούν απαράδεκτη την προσπάθεια μεταβίβασης της ευθύνης για είσπραξης εξωδίκων οδηγών αυτοκινήτων Ζ στις εταιρείες εκμισθώσεων.

Μάλιστα μέσα από ανακοίνωση τους προτείνουν όπως οι εταιρείες εκμίσθωσης θα είναι υπόχρεες να προωθούν τα στοιχεία του μισθωτή – παραβάτη στην αρμόδια αρχή για απευθείας είσπραξη. Παράλληλα σε τυχόν περίπτωση που ο μισθωτής ζητήσει από τον εκμισθωτή να πληρώσει το πρόστιμο εκ μέρους του (και μόνο τότε), πχ. κατά την παράδοση του αυτοκινήτου, η διαδικασία είσπραξης θα προβλέπεται στην σύμβαση ενοικίασης.

Την ίδια ώρα σημειώνουν πως πρέπει να γίνει ξεκάθαρος διαχωρισμός που να εξηγεί ότι αν το όχημα ανήκει σε επιχείρηση ενοικιάσεως και είναι μισθωμένο, ως παραβάτης είναι πάντα ο μισθωτής ή ο οδηγός που προκύπτει από το ενοικιαστήριο έγγραφο και πως απαλλάσσεται με τη παρούσα σύμβαση ο αδειοδοτημένος Εκμισθωτής ( εταιρεία Ζ) από οποιαδήποτε ευθύνη για εξώδικο πρόστιμο συνέπεια της παράβασης του μισθωτή.

Αυτούσια η ανακοίνωση του συνδέσμου:

Μετά από πολλές επικλήσεις του Συνδέσμου μας για διαβούλευση σχετικά με τροπολογίες για τον νόμο περί φωτοεπισήμανσης και τα εξώδικα, που αφορούν τον κλάδο μας λάβαμε μέρος στην συζήτηση της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής στις 14/10.

Απαιτούνται τροποποιήσεις οι οποίες αφορούν κενά που προκύπτουν στο νομοσχέδιο περί φωτοεπισήμανσης. Το κράτος, χωρίς επαρκή διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη και κυρίως με τον Σύνδεσμο μας, και με προσπάθεια μεταβίβασης της ευθύνης είσπραξης σε τρίτους, θέλει να πακετοποιήσει τις απαράδεκτες εισηγήσεις του Υπουργείου Μεταφορών με τροποποιήσεις στον νόμο περί εκμίσθωσης οι οποίες βρίσκονται στο στάδιο διαβούλευσης μεταξύ άλλων και με τον Σύνδεσμο μας. Η πίεση χρόνου που υπάρχει για το κράτος λόγω της σύμβασης που υπέγραψε με την εταιρεία διαχείρισης του συστήματος φωτοεπισήμανσης δεν μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένες νομικά αποφάσεις για την ευθύνη πληρωμής των εξωδίκων.

Η κάθετη διαφωνία του Συνδέσμου μας είναι πως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί ο εκμισθωτής να είναι υπόλογος, να έχει ευθύνη, για τυχόν πρόστιμα που αφορούν μισθωτές των οχημάτων ενοικίασης και δεν έχουν εισπραχθεί από το κράτος ή τις δημοτικές αρχές.  

Επιπλέον οι εταιρείες εκμίσθωσης δεν μπορούν να χρεώνουν τους πελάτες τους για εξώδικα πρόστιμα αλλά ούτε και να δεσμεύουν προκαταβολικά ποσά για σκοπούς αποκοπής προστίμων για δύο λόγους: α. Δεν έχουν όλοι οι μισθωτές πιστωτική κάρτα και β. τέτοια κίνηση θα περιορίσει σημαντικά το διαθέσιμο ποσό που θα ξοδευτεί για τουριστικούς σκοπούς στη χώρα μας. Να σημειώσουμε ότι τα εκμισθούμενα οχήματα είναι δημόσιας χρήσης και ως εκ τούτου η ευθύνη κατά την χρήση βαρύνει τον οδηγό και όχι τον ιδιοκτήτη. Στη συζήτηση στην Επιτροπή, οι εταιρείες πιστωτικών καρτών εξήγησαν πως οι διαδικασίες είσπραξης προστίμων από επιχειρήσεις εκμίσθωσης περιέχουν κινδύνους και είναι πολύ πιο απλό στα πλαίσια τεχνολογίας αυτή η ευθύνη να παραμείνει στην αστυνομία και στους δήμους. 

Σύμφωνα με το ΤΟΜ, η ενημέρωση του συστήματος κατά την καταγραφή του εξωδίκου, μπορεί να είναι άμεση ούτως ώστε η εταιρεία εκμίσθωσης να γνωρίζει άμεσα ότι έχει γίνει παράβαση πριν την παράδοση του αυτοκινήτου από τον μισθωτή - παραβάτη. Με αυτό τον τρόπο τα ανείσπραχτα εξώδικα θα μειωθούν σημαντικά. Ελάχιστο.

Έχοντας μελετήσει τι συμβαίνει σε άλλες χώρες της Ευρώπης αλλά και στην Αγγλία είναι ξεκάθαρο ότι στις πλείστες χώρες δεν υπάρχει ευθύνη του εκμισθωτή για πρόστιμα τα οποία αφορούν μισθωμένα αυτοκίνητα (δημόσιας χρήσης) κατά την στιγμή που οδηγούνται από πελάτες.

Για παράδειγμα, στην Αγγλία όσον αφορά το πρόστιμο, εάν δεν καταβληθεί, ο οδηγός θα θεωρηθεί υπεύθυνος καθώς η εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων είναι υπόχρεη, σύμφωνα με το άρθρο 172 του νόμου περί Οδικής Κυκλοφορίας του 1988 (τροποποιημένος), να διαβιβάσει τα στοιχεία τους στις τοπικές αρμόδιες κατά περίπτωση αρχές. Στη συνέχεια, εναπόκειται στις τοπικές αρχές να αποφασίσουν τι μέτρα θα ληφθούν εναντίον του οδηγού και ο τρόπος επικοινωνίας μαζί με τον παραβάτη. 

Η διαδικασία, εφόσον υπάρχει ανείσπραχτο πρόστιμο, είναι η ακόλουθη:

Α) Οι αρχές στέλνουν την ενημέρωση για πρόστιμο στην εταιρεία ενοικίασης στην οποία ανήκει το αυτοκίνητο.

Β) Η εταιρεία ελέγχει ποιος οδηγούσε την ημερομηνία της παράβασης

Γ) Αν η ενοικίαση έγινε σε ευρωπαϊκή χώρα, η εταιρεία ενοικίασης στέλνει τα στοιχεία του οδηγού (όνομα και διεύθυνση επικοινωνίας) στην αρμόδια αρχή.

Η εταιρεία ενοικίασης θα λάβει την ενημέρωση (ΝΙΡ – notice of intended prosecution) εντός 14 ημερών. Θα συμπληρώσει το έντυπο δηλώνοντας ότι δεν ήταν η εταιρεία με κάποιο δικό της άτομο που οδηγούσε κατά την παράβαση και παράλληλα δίνοντας τα στοιχεία του παραβάτη στις αρμόδιες αρχές. Το έντυπο (NIP) τότε, θα εκδοθεί από την αρμόδια αρχή στο όνομα του οδηγού και θα αποσταλεί στη διεύθυνση του προς είσπραξη.

Στη Γαλλία, η εταιρεία ενοικίασης θα λάβει την ενημέρωση για εξώδικο (ΝΙΡ – notice of intended prosecution) εντός 14 ημερών. Συμπληρώνει το έντυπο δηλώνοντας ότι δεν ήταν η εταιρεία με κάποιο δικό της άτομο που οδηγούσε κατά την παράβαση, δίνοντας τα πλήρη στοιχεία του παραβάτη στις αρμόδιες αρχές. Το έντυπο (NIP) θα εκδοθεί τότε στο όνομα του οδηγού και θα αποσταλεί στη διεύθυνση του προς είσπραξη ακόμη και στο εξωτερικό. Η γαλλική κυβέρνηση έχει και ιστοσελίδα για να μπορούν οι παραβάτες από το εξωτερικό να πληρώνουν μέσω πιστωτικής κάρτας τα εξώδικα τους (https://www.amendes.gouv.fr). Το κράτος μπορεί κάλλιστα να δημιουργήσει μια αντίστοιχη ιστοσελίδα εύκολα όπου ο παραβάτης μισθωτής σε όποια χώρα κι αν βρίσκεται θα μπορεί να την επισκεφθεί για να πληρώσει.  

Οι θέσεις του Συνδέσμου μας είναι ξεκάθαρες και συμπίπτουν με ότι ισχύει στις πλείστες χώρες στο εξωτερικό:

  • 1) Οι εταιρείες εκμίσθωσης θα είναι υπόχρεες να προωθούν τα στοιχεία του μισθωτή – παραβάτη στην αρμόδια αρχή για απευθείας είσπραξη.
  • 2) Σε τυχόν περίπτωση που ο μισθωτής ζητήσει από τον εκμισθωτή να πληρώσει το πρόστιμο εκ μέρους του (και μόνο τότε), πχ. κατά την παράδοση του αυτοκινήτου, η διαδικασία είσπραξης θα προβλέπεται στην σύμβαση ενοικίασης.
  • 3) Πρέπει να γίνει ξεκάθαρος διαχωρισμός που να εξηγεί ότι αν το όχημα ανήκει σε επιχείρηση ενοικιάσεως και είναι μισθωμένο, ως παραβάτης είναι πάντα ο μισθωτής ή ο οδηγός που προκύπτει από το ενοικιαστήριο έγγραφο και πως απαλλάσσεται με τη παρούσα σύμβαση ο αδειοδοτημένος Εκμισθωτής ( εταιρεία Ζ) από οποιαδήποτε ευθύνη για εξώδικο πρόστιμο συνέπεια της παράβασης του μισθωτή.

Ο Σύνδεσμος μας είναι έτοιμος να βοηθήσει τις Αρχές για την όσο το δυνατόν αποτελεσματικότερη είσπραξη εξωδίκων που προκύπτουν από μισθωμένα οχήματα δίνοντας στις αρχές τα στοιχεία του παραβάτη, σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί και δεν θα αποδεχθεί την όποια ευθύνη για ανείσπρακτα ποσά εξωδίκων.

Tags