Κύπρος/Μικρομεσαίοι: Η αγορά, οι πιστώσεις & λύσεις για comeback

Ποιος είναι ο ιδανικός συνδυασμός για μια επιχείρηση για να κάνει ένα δυναμικό comeback

Το οικονομικό πλήγμα που επέφερε το lockdown λόγω της πανδημίας ήταν μεγάλο και πρωτόγνωρο για σχεδόν όλους τους κλάδους της οικονομίας και στην Κύπρο. Άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο είδαν τον κύκλο εργασιών τους να ελαχιστοποιείται ή και να μηδενίζεται λόγω των μέτρων που λήφθηκαν για αντιμετώπιση της εξάπλωσης του Covid19.

Πλέον όμως πάτησαν οι περισσότεροι το κουμπί του restart και ευελπιστούν σε ένα γρήγορο comeback στο καλύτερο κατά το δυνατό επίπεδο το συντομότερο. Ήδη πάντως φαίνεται ότι η εικόνα βελτιώνεται για τους περισσότερους τομείς αλλά ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς. 

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν έχουν πολλές επιλογές και εναλλακτικές επηρεάστηκαν περισσότερο. Υπάρχουν όμως λύσεις και αξιόλογες επιλογές που μπορούν να βοηθήσουν π.χ. στην άμεση χρηματοδότηση, και από κρατικούς φορείς αλλά και από ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Θα δούμε περισσότερα γι’ αυτό πιο κάτω.

Πώς κινείται γενικά η αγορά των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Κύπρο

Κάθε οικονομία και αγορά κινείται στους δικούς της ρυθμούς με βάση τα δικά της χαρακτηριστικά. Σαφώς επηρεάζεται π.χ. από την έκταση της προμηθευτικής αλυσίδας, την συνήθη περίοδο πίστωσης, τις κινήσεις/επιλογές κάθε εταιρείας, τους συνεργάτες της κ.α.

Στην Κύπρο, σε σχέση με άλλες αγορές της ευρύτερης περιοχής υπάρχει πιο συχνά μεγαλύτερη προμηθευτική αλυσίδα από τον παραγωγό, ή αρχικό εισαγωγέα, μέχρι τον τελικό πελάτη. 
 
Έτσι βλέπουμε πιο πολλές περιπτώσεις όπου μικρές επιχειρήσεις έχουν διανομείς ή εταιρείες trading ως άμεσους πελάτες παρ’ ότι τα προϊόντα τους καταλήγουν για παράδειγμα σε υπεραγορές, ή μεγάλες αλυσίδες λιανικής. 
 
Αυτό επιτρέπει στις μικρές επιχειρήσεις να έχουν καλύτερη πρόσβαση στους μεγάλους πελάτες, μειώνοντας όμως τα περιθώρια.
 
Η περίοδος πίστωσης στην αγορά της Κύπρου

Η οικονομική πράξη της «πίστωσης» αποτελεί για πολλές οικονομίες το «κλειδί» που είτε μπορεί να οδηγήσει μια επιχείρηση μπροστά είτε να την μπλοκάρει οικονομικά αναλόγως της στρατηγικής διαχείρισης που θα επιλέξει η ίδια η εταιρεία. 
 
Το γεγονός ότι η «πίστωση» δεν μπορεί να παρακαμφθεί στο εμπόριο καθιστά την σωστή στρατηγική για την πιστωτική πολιτική της κάθε εταιρείας ακόμη πιο επιτακτική ανάγκη. 
 
Η περίοδος πίστωσης προμηθευτών ποικίλει με το μικρότερο διάστημα να είναι πέραν των 30 ημερών και το μεγαλύτερο πέραν των 150 ημερών χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν υπάρχουν και κάποιες εξαιρέσεις .   
 
Η περίοδος Covid19 συνέβαλε αρνητικά στο κεφάλαιο της Πίστωσης. Αναπόφευκτα χωρίς την αγορά να λειτουργεί στους φυσιολογικούς της ρυθμούς, επήλθε απορρύθμιση σχεδόν σε όλες τις εμπορικές ενέργειες κάτι που ως συνεπακόλουθο είχε και τον εγκλωβισμό της «πίστωσης» με δυο σοβαρότατες συνέπειες: Α/ Επιμήκυνε κατά πολύ την περίοδο πίστωσης και Β/ Τα υπάρχοντα ποσά που ήταν υπό πίστωση δεν μπορούσαν να αποπληρωθούν παρά το γεγονός ότι είχαν ξεπεραστεί τα συμφωνημένα μεταξύ των συμβαλλομένων μερών χρονικά πλαίσια πίστωσης.  

Πως εξελίχθηκε η αγορά κατά τη διάρκεια του Covid19 - Οι συνέπειες και η επόμενη μέρα

Πώς έζησαν όμως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και όχι μόνο, την πανδημία και τις συνέπειες της; Μπορούν να επανεκκινήσουν δυναμικά παρά το ‘’βαρύ’’ χτύπημα και πώς επιχειρούν να το πράξουν; Υπάρχουν κάποια ‘’εργαλεία’’ που μπορούν να τους δώσουν ώθηση;

Ομολογουμένως ήταν μια περίοδος που είναι πιθανό να μη ζήσουμε παρόμοια της. Ένα δίμηνο περίπου με τον κόσμο κλεισμένο στο σπίτι και να δραστηριοποιείται ελάχιστα ήταν φυσιολογικό επακόλουθο το μπλοκάρισμα των επιχειρήσεων. 
 
Παρ’ όλα αυτά το ενθαρρυντικό είναι ότι, γενικά έγινε καλή διαχείριση από την πολιτεία, πολλοί κλάδοι συνέχισαν να λειτουργούν και προσαρμόστηκαν τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές. 

Για εταιρείες που ήταν προετοιμασμένες με καλή οργάνωση σε καταστήματα που έμειναν ανοιχτά ή με εύχρηστο e-shop η μείωση τζίρου ήταν πολύ χαμηλότερη από την αναμενόμενη. 

Αξίζει να αναφέρουμε χαρακτηριστικά ότι μεγάλες επιχειρήσεις της λιανικής που αναγκάστηκαν να κλείσουν καταστήματα είδαν μείωση της τάξεως μόνο του 30% τις μέρες του απόλυτου lockdown, όταν την αντίστοιχη εποχή του 2019, το ποσοστό ηλεκτρονικών πωλήσεων τους δεν ξεπερνούσε το 15%. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν 60% των πελατών τους που πριν το lockdown θα πήγαιναν στο κατάστημα, ένα πολύ υψηλό ποσοστό, αποφάσισαν λόγω του ιού να χρησιμοποιήσουν το internet για τις αγορές τους. Υπάρχουν βέβαια και κλάδοι όπως η εστίαση που χτυπήθηκαν πολύ άσχημα και δεν είχαν εναλλακτικές.
 
Αναζητούν άμεση χρηματοδότηση οι επιχειρήσεις 

Όπως είναι αναμενόμενο όλες οι εταιρίες πλέον αναζητούν λύσεις που θα τους δώσουν το απαραίτητο στήριγμα και την απαιτούμενη ώθηση για ένα δυναμικό comeback. Βασικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια σαφώς παίζει η ρευστότητα. Το παζάρι όμως ακόμα έχει δυσκολίες σε αυτό το κομμάτι αφού το πρόβλημα είναι γενικό. Μάλλον το πιθανότερο σενάριο είναι η περίοδος πίστωσης για τους προμηθευτές να μεγαλώσει γι’ αυτό το μουδιασμένο διάστημα.  
 
Σημαντικά τα μέτρα στήριξης της Κυβέρνησης

Σημαντικό στήριγμα για όλες τις επιχειρήσεις όλο αυτό το διάστημα ήταν τα διάφορα μέτρα στήριξης που παρέχει το Κράτος. Τόσο η κάλυψη μισθών εργαζομένων όσο και η απευθείας επιδότηση αλλά και η δυνατότητα για φθηνή δανειοδότηση που ψηφίστηκε πρόσφατα, δίνουν το απαιτούμενο οξυγόνο στις επιχειρήσεις που επιχειρούν να επανεκκινήσουν δυναμικά αφήνοντας πίσω τις πρωτόγνωρες καταστάσεις που ζήσαμε. 
 
Θετικό στοιχείο στα προγράμματα είναι σίγουρα το γεγονός ότι έχει γίνει πρόνοια για να συμπεριληφθούν όσο το δυνατό περισσότεροι δικαιούχοι όπως εταιρείες με μικρές καθυστερήσεις και μικρές επιχειρήσεις, ενώ υπάρχει επίσης πρόνοια για απευθείας παροχή χορηγίας σε πολύ μικρές επιχειρήσεις, αποφεύγοντας έτσι την εγκριτική διαδικασία των τραπεζών. Από την άλλη πολλά από τα μέτρα περνούν μέσα από διαδικασίες τραπεζών οι οποίες είναι συχνά χρονοβόρες ειδικά για νέους πελάτες.
 
Κάποια προγράμματα έχουν ήδη μπει σε εφαρμογή και αιτήσεις έχουν ήδη γίνει ενώ άλλα είναι ακόμα ανοιχτά και διαθέσιμα. Επειδή έχουν γίνει πολλές εξαγγελίες και μπορεί κανείς να έχει μπερδευτεί, η εταιρεία προπληρωμής τιμολογίων Flexfin προετοίμασε μια περίληψη των διαθέσιμων ενεργειών αλλά και αυτών που ήδη έκλεισαν με στόχο να βοηθήσει τους πελάτες της την οποία μπορείτε να βρείτε εδώ.
 
Η Flexfin έχοντας διαπιστώσει και η ίδια τον τρόπο αντίδρασης των υφιστάμενων πελατών οι οποίοι προμηθεύουν τις μεγάλες επιχειρήσεις, σε συνδυασμό με την προσπάθεια κατανόησης και λήψης υποστήριξης από τα κυβερνητικά προγράμματα, παρατήρησε αυξημένο ενδιαφέρον και για χρηματοδότηση τιμολογίων παρ’οτι οι πελάτες τους έχουν υποστεί μείωση εμπορικής δραστηριότητας και καθυστέρησης συμφωνιών. Αυτό είναι απευθείας αποτέλεσμα της αύξησης πιστώσεων και της δυσκολίας εύρεσης εναλλακτικών ρευστότητας για μικρομεσαίες επιχειρήσεις εύκολα προσβάσιμες κατά την περίοδο του Covid 19.

Πρόκειται σαφώς για μια αξιόπιστη λύση. Η Flexfin, παρέχει ρευστότητα σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μέσω προεξόφλησης τιμολογίων. Δίνει δηλαδή την δυνατότητα στους πελάτες της να ανεβάζουν τα τιμολόγια τους στην ηλεκτρονική της πλατφόρμα και να λαμβάνουν άμεση χρηματοδότηση. Διπλό και ουσιαστικό το κέρδος δηλαδή αφού προσφέρει άμεσα χρήματα σε επιχειρήσεις αφού δεν θα περιμένουν 1 και 2 μήνες και από την άλλη τις γλιτώνει από τον πονοκέφαλο να κυνηγούν τους πελάτες τους για εξόφληση. 

Ιδανικός συνδυασμός

Συμπερασματικά με καλή, έγκαιρη οργάνωση και σωστές επιλογές, μια επιχείρηση αξιοποιώντας τα πακέτα στήριξης της κυβέρνησης αλλά και επιπλέον ιδιωτικές πρωτοβουλίες προσαρμοσμένες στις εποχές όπως η χρηματοδότηση τιμολογίων της Flexfin μπορεί να επανεκκινήσει δυναμικά αφού θα έχει τα κατάλληλα εφόδια. 
 
Δείτε περισσότερα για την Flexfin ΕΔΩ 

Tags