Με πολλά μηνύματα η ετήσια γενική συνέλευση του ΣΕΛΚ

Προτάσεις για 6 πυλώνες στήριξης και ανάπτυξης της οικονομίας
  • Πιερής Μάρκου: Με υπευθυνότητα, σύνεση και σωστό σχεδιασμό μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις

Προτάσεις σε 6 πυλώνες για περαιτέρω ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας και του επιχειρείν, κατέθεσε σήμερα ο ΣΕΛΚ κατά τη διάρκεια της 61ης ετήσιας γενικής συνέλευσης του μελών του, που πραγματοποιήθηκε στη Λευκωσία.

Μιλώντας στη συνέλευση, ο Πρόεδρος του ΣΕΛΚ κ. Πιερής Μάρκου υπογράμμισε ότι  η σημερινή συγκυρία περιλαμβάνει πολύ ιδιαίτερες εξελίξεις, οι οποίες απειλούν να ανατρέψουν ισορροπίες δεκαετιών, τόσο στον γεωπολιτικό όσο και στον οικονομικό τομέα διεθνώς. Δυστυχώς, πρόσθεσε, ο πόλεμος στην Ουκρανία, που άρχισε τον περασμένο Φεβρουάριο, συνεχίζεται χωρίς ενδείξεις για γρήγορο τερματισμό, με αποτέλεσμα να προκαλούνται πρωτοφανείς ανατροπές στο παγκόσμιο και ειδικά στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ανατροπές, είπε, που δεν αφήνουν ασφαλώς ανεπηρέαστη ούτε την πατρίδα μας.

Αναφερόμενος στις επιπτώσεις στην οικονομία, τόνισε ότι τομείς, όπως ο τουρισμός, τα ακίνητα, οι επενδύσεις, οι χρηματοοικονομικές και επαγγελματικές υπηρεσίες, η ναυτιλία και άλλοι, βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα, αφού η διεθνής αβεβαιότητα από τη μια και ο αποσυντονισμός της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς από την άλλη, προκάλεσαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία μας. 

Την ίδια ώρα, συμπλήρωσε, η διεθνής ενεργειακή κρίση και η δυσλειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, ως απότοκο και του πολέμου στην Ουκρανία, εκτόξευσε τον πληθωρισμό στα ύψη, υπονομεύοντας την αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας και μειώνοντας την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. 

ΟΙ 6 ΠΥΛΩΝΕΣ

Συνεχίζοντας ο κ. Μάρκου παρουσίασε τους έξι βασικούς πυλώνες, οι οποίοι κατά τον ΣΕΛΚ είναι καταλύτες για τη διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη του οικονομικού και επιχειρηματικού οικοδομήματος.

Ως πρώτο πυλώνα, ο κ. Μάρκου ανάφερε τις μεταρρυθμίσεις της δημόσιας υπηρεσίας, της δικαιοσύνης, της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων θεσμών του κράτους. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές, είπε,  θα καθορίσουν και τον τρόπο με τον οποίο το κράτος και ο πολίτης εφεξής θα λειτουργούν, ενώ, το βάρος της οικονομικής εξίσωσης καλύπτεται μεν, από τον κρατικό προϋπολογισμό, προέρχεται δε από την τσέπη των φορολογουμένων. Συνεπώς, επισήμανε, τυχόν αδράνεια, εφησυχασμός, λάθη, κακοδιαχείριση, αναποτελεσματικότητα, και γραφειοκρατία, πληρώνεται στην ουσία από εμάς τους ιδίους!!!

Ως δεύτερο πυλώνα ανέδειξε το Εταιρικό και Φορολογικό Πλαίσιο που χρήζουν σοβαρής αναδιάρθρωσης.

Όπως είπε, από χρόνια τώρα, τόσο ο ΣΕΛΚ όσο και τα μέλη του, ζητούν σοβαρές αλλαγές στο φορολογικό μοντέλο της χώρας. Διαπιστώνοντας, είπε, ότι, το υφιστάμενο σύστημα έδωσε ότι είχε να δώσει και βλέποντας τις ραγδαίες αλλαγές στο ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για τη μετεξέλιξη του, όπως τον αποκαλούμε, Φορολογικό Μετασχηματισμό. 

Μεταξύ άλλων, οι προτάσεις του ΣΕΛΚ αναδεικνύουν: 

  • Την ανάγκη να σχεδιαστεί ένα σύγχρονο φορολογικό πλαίσιο που να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τόσο της άμεσες όσο και τις μελλοντικές ανάγκες του τόπου, στη βάση του στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της οικονομίας μέχρι το 2035.
  • Την ανάγκη απλοποίησης του φορολογικού συστήματος και την κατάργηση αναχρονιστικών προνοιών της φορολογικής νομοθεσίας.
  • Την πιο αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία του Τμήματος Φορολογίας μέσα από προηγμένης τεχνολογίας μηχανογραφικά συστήματα, φιλικά τόσο προς του λειτουργούς, όσο και προς τον φορολογούμενο.

Στο πλαίσιο αυτό ξεκαθάρισε ότι για τον ΣΕΛΚ δεν αποτελεί μεταρρύθμιση, είτε η επιλεκτική μεταβολή οποιουδήποτε συντελεστή, είτε η ρύθμιση μεμονωμένων σημείων. Για τον ΣΕΛΚ διευκρίνισε, Φορολογικός Μετασχηματισμός σημαίνει μια οριζόντια και ολοκληρωμένη άσκηση, η οποία να προέλθει μέσα από εξειδικευμένη μελέτη, που να διαλαμβάνει όλες τις δυνητικές παραμέτρους, αξιοποιώντας την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία από εξειδικευμένους συμβούλους.

Συνεπώς, υπογράμμισε, η αναφορά από το Υπουργείο Οικονομικών για αύξηση του εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15% δεν μας βρίσκει σύμφωνους. 

Ως τρίτο πυλώνα ανάφερε την ανταγωνιστικότητα, που όπως είπε αποτελεί καίριο στοιχείο επιτυχίας των οικονομιών των χωρών. Σε αυτήν εντάσσονται οι ενέργειες για καινοτομία, τεχνολογική αναβάθμιση, αξιοποίηση των συγκριτικών και ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, για προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων, για την ευκολία εγκαθίδρυσης και άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα, για την ενίσχυση της αξιοπιστίας της και της καλής της φήμης και πολλά άλλα. 

Ο κ. Μάρκου ανάφερε ότι η πτώση της Κύπρου στην κατάταξη της στους διεθνείς δείκτες ανταγωνιστικότητας, προβληματίζει τον ΣΕΛΚ. 

Ο τέταρτος πυλώνας στον οποίο δίνει σημασία ο ΣΕΛΚ είναι η διεθνής φήμη της χώρας. Όπως είπε ο κ. Μάρκου παρόλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πολλούς φορείς της Πολιτείας και του ιδιωτικού τομέα, χρειάζεται να κάνουμε το κάτι παραπάνω για να πετύχουμε την αποκατάσταση της αντίληψης που υπάρχει για τη χώρα μας. Αυτό, τόνισε, προϋποθέτει συνεπή και συστηματική παρακολούθηση των διεθνών μέσων ενημέρωσης και προβολή απαντήσεων, ξεκάθαρη στρατηγική στην οικονομική διπλωματία και, ασφαλώς, να υπάρχει ένα εξαιρετικό προϊόν να προωθήσουμε ή μια εξαιρετική ιστορία να πούμε. 

Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μάρκου ζήτησε να ενισχυθεί η αξιοκρατία και η διαφάνεια, για να περιοριστεί με πρακτικά μέτρα η διαφθορά και « για να λειτουργούμε ως ένα συγκροτημένο κράτος δικαίου είναι εξέχουσας σημασίας, έτσι ώστε, η εικόνα που θα προβάλλουμε να είναι όσο το δυνατόν ομοιόμορφη και πιο ελκυστική για τον ξένο πολιτικό, τον ξένο επενδυτή, τον ξένο επισκέπτη και τον ξένο πελάτη».

Ως πέμπτο πυλώνα ανάφερε τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό, που όπως τόνισε αποτελεί το κύριο εργαλείο για να αναπτυχθεί περαιτέρω το Κράτος, οι θεσμοί, η ανταγωνιστικότητα, η ευκολία στο επιχειρείν και στις συναλλαγές, και ευρύτερα όλη η κοινωνικοοικονομική μας λειτουργία και δράση.. 

Ως έκτο πυλώνα ο κ. Μάρκου ανάφερε την Αειφόρο Ανάπτυξη που αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο από μόνη της. Απαιτείται, είπε, όπως ενσκήψουμε με κάθε σοβαρότητα και με το βλέμμα μας στο μέλλον για να αποφασίσουμε εμείς σήμερα, τι θα βρει η επόμενη γενιά…

ΣΕΛΚ: ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

Αναφερόμενος ο κ. Μάρκου στον ΣΕΛΚ , είπε ότι η χρονιά που έφυγε δεν ήταν εύκολη ούτε για τη χώρα, ούτε για την οικονομία, ούτε για τον ΣΕΛΚ και τα μέλη του. 

Και συμπλήρωσε: 

  • Οι πληγές της πανδημίας, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας ήταν στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μας. Με γνώμονα το ευρύτερο συμφέρον της χώρας διαχειριστήκαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις αρνητικές εξελίξεις, αναλαμβάνοντας ως ΣΕΛΚ πλειάδα πρωτοβουλιών. 

Ακόμα είπε ότι ο ΣΕΛΚ συνέχισε την προσπάθεια διαχείρισης των επιπτώσεων από το Brexit, συμμετείχε σε πολλές συνεδρίες Κοινοβουλευτικών Επιτροπών για νομοθετικά θέματα, συνέβαλε στην προώθηση νέων αλλαγών στη φορολογική νομοθεσία, προώθησε την εταιρική διακυβέρνηση, διαχειρίστηκε θέματα που αφορούν στο ξέπλυμα παράνομου χρήματος, άσκησε σωστά τον εποπτικό του ρόλο, προχώρησε σε νέες συνεργασίες με άλλους οικονομικούς φορείς εντός και εκτός Κύπρου, διεύρυνε την κατάρτιση των μελών μας, ενίσχυσε εσωτερικά τις υπηρεσίες του και γενικά ανέπτυξε μια πολυδιάστατη δράση σε όλους τους τομείς ενδιαφέροντος των μελών του. 

Πρόσθετα, είπε,  ο ΣΕΛΚ συνέχισε την εσωτερική οργανωτική και λειτουργική ενδυνάμωση, ενίσχυσε τον εποπτικό του ρόλο έχοντας εφαρμόσει καινούργιους Πειθαρχικούς και Διοικητικούς Κανονισμούς, ενώ επέδειξε σημαντικό έργο στην πληροφόρηση των μελών του στα θέματα συμμόρφωσης και στων κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, εκδίδοντας πάρα πολλές αναφορές και σχετικό Κανονισμό. Συνεχίζουμε ακάθεκτοι στην ψηφιακή μας μεταρρύθμιση και αναβάθμιση, με σκοπό την όσο το δυνατόν αρτιότερη εξυπηρέτηση των μελών μας.

Καταλήγοντας ο κ. Μάρκου υπογράμμισε ότι ο ΣΕΛΚ που βαδίζει στην 7η δεκαετία του ζωής και προσφοράς του, παραμένει ένας αξιόπιστος και υπεύθυνος φορέας της οικονομίας του τόπου, με έμφαση στην υποστήριξη του Κράτους, του επιχειρείν και της κοινωνίας.

Η περίοδος που διανύουμε, είπε, δεν είναι εύκολη. Τόσο το εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό περιβάλλον, χαρακτηρίζονται από ρευστότητα και αβεβαιότητα. Κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί την επόμενη μέρα. Κάθε μέρα υπάρχουν νέες εξελίξεις που ανατρέπουν τις ισορροπίες. 

Εμείς, τόνισε,  οφείλουμε να αφουγκραζόμαστε αυτά τα μηνύματα και να λαμβάνουμε έγκαιρα τα μέτρα μας. Να είμαστε καλά προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία τις όποιες προκλήσεις. 
Χαιρετισμούς στη συνέλευση του ΣΕΛΚ απηύθυναν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας (αναγνώσθηκε από τον Υπουργό Υγείας κ. Χατζηπαντέλα), η Πρόεδρος της Βουλής και Προεδρεύουσα της Δημοκρατίας κα Αννίτα Δημητρίου και ο Υπουργός Οικονομικών κ. Κωνσταντίνος Πετρίδης (αναγνώσθηκε από τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών κ. Γ. Παντελή).

Στη συνέλευση του ΣΕΛΚ παρευρέθηκαν κυβερνητικοί αξιωματούχοι, εκπρόσωποι επιχειρηματικών οργανώσεων και μέλη του.

Αυτούσια η ομιλία του Προέδρου του ΣΕΛΚ Πιερή Μάρκου

Έντιμη κυρία Πρόεδρε της Βουλής των Αντιπροσώπων, και Προεδρεύουσα της Κυπριακής Δημοκρατίας
Έντιμοι κύριοι Υπουργοί,
Έντιμοι κύριοι Βουλευτές,
Εκλεκτοί προσκεκλημένοι,
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Φίλες και φίλοι, 

Είναι με ιδιαίτερη χαρά που σας καλωσορίζουμε στην 61η Ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου.

Μετά από δύο χρόνια αναγκαστικών περιορισμών λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας έχουμε πάλι μαζί μας.  

Η φετινή μας συνέλευση συμπίπτει με πολύ ιδιαίτερες εξελίξεις, οι οποίες απειλούν να ανατρέψουν ισορροπίες δεκαετιών, τόσο στον γεωπολιτικό όσο και στον οικονομικό τομέα διεθνώς. Δυστυχώς, ο πόλεμος στην Ουκρανία, που άρχισε τον περασμένο Φεβρουάριο, συνεχίζεται χωρίς ενδείξεις για γρήγορο τερματισμό, με αποτέλεσμα να προκαλούνται πρωτοφανείς ανατροπές στο παγκόσμιο και ειδικά στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ανατροπές που δεν αφήνουν ασφαλώς ανεπηρέαστη ούτε την πατρίδα μας.

ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε μια περίοδο που η χώρα μας άρχισε να ανακάμπτει από τα πολλά προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία του κορωνοϊού και να παρουσιάζει θετικό ρυθμό ανάπτυξης, εκδηλώθηκε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Οι μετέπειτα αντιδράσεις είτε από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων χωρών με την επιβολή κυρώσεων στην Ρωσία, είτε από πλευράς της ίδια της Ρωσίας με τα αντίμετρά της, έφεραν την Κυπριακή οικονομία σε νέες πιέσεις και νέες συμπληγάδες.

Τομείς, όπως ο τουρισμός, τα ακίνητα, οι επενδύσεις, οι χρηματοοικονομικές και επαγγελματικές υπηρεσίες, η ναυτιλία και άλλοι, βρέθηκαν στο μάτι του κυκλώνα, αφού η διεθνής αβεβαιότητα από τη μια και ο αποσυντονισμός της ρωσικής και ουκρανικής αγοράς από την άλλη, προκάλεσαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομία μας. 

Την ίδια ώρα, η διεθνής ενεργειακή κρίση και η δυσλειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων, ως απότοκο και του πολέμου στην Ουκρανία, εκτόξευσε τον πληθωρισμό στα ύψη, υπονομεύοντας την αναπτυξιακή πορεία της οικονομίας και μειώνοντας την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. 

Η Κύπρος σήμερα «τρέχει» με πληθωρισμό άνω του 9%, ποσοστό που δημιουργεί σοβαρές αναταράξεις στην οικονομία και στην κοινωνία.

Παρά τα θετικά μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση για στήριξη των καταναλωτών και των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού, οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται. Κι αυτό επειδή, η δημιουργία τους οφείλεται σε εξωγενείς παράγοντες, και η Κύπρος, ως μια ανοικτή πλην όμως μικρή και ευάλωτη οικονομία, επηρεάζεται από τους παράγοντες που επικρατούν στη διεθνή σκηνή και αγγίζουν αναπόδραστα τη δραστηριότητα και ευημερία επιχειρήσεων και πολιτών.

ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΥΛΩΝΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Η διατήρηση της ευρωστίας της οικονομίας μας, δεν εξαρτάται μόνο από το έξωθεν περιβάλλον και τις επιδράσεις του. Καθοριστικός παράγοντας είναι και οι δικές μας προσπάθειες για εκσυγχρονισμό, για προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων και για αξιοποίηση των νέων τομέων οικονομικής δραστηριότητας. Έχουμε κατά καιρούς, καταθέσει αρκετές εισηγήσεις για την ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας. Από το σημερινό βήμα θα επικεντρωθούμε σε έξι βασικούς πυλώνες, οι οποίοι πιστεύουμε ότι είναι καταλύτες για τη διατήρηση και περαιτέρω ανάπτυξη του οικονομικού και επιχειρηματικού οικοδομήματος: 

1ος Πυλώνας: Μεταρρυθμίσεις 

Υπάρχει αδήριτη ανάγκη για τον εκσυγχρονισμό της δημόσιας υπηρεσίας, της δικαιοσύνης, της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων θεσμών του κράτους. Οι μεταρρυθμίσεις αυτές θα καθορίσουν και τον τρόπο με τον οποίο το κράτος και ο πολίτης εφεξής θα λειτουργούν, ενώ, το βάρος της οικονομικής εξίσωσης καλύπτεται μεν, από τον κρατικό προϋπολογισμό, προέρχεται δε από την τσέπη των φορολογουμένων. Συνεπώς, τυχόν αδράνεια, εφησυχασμός, λάθη, κακοδιαχείριση, αναποτελεσματικότητα, και γραφειοκρατία, πληρώνεται στην ουσία από εμάς τους ιδίους!!!

Η κυβέρνηση προώθησε διάφορες μεταρρυθμιστικές προτάσεις, κάποιες έχουν εγκριθεί, άλλες εκκρεμούν ενώπιον της Βουλής, ενώ άλλες βρίσκονται ακόμα σε πρώιμο στάδιο. Εμείς, υποστηρίζουμε τις μεταρρυθμίσεις. Τονίζουμε όμως ταυτόχρονα ότι, για να υπάρξει το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η διαβούλευση και η θεώρηση των θεμάτων με εμπειρογνωμοσύνη, ανιδιοτέλεια και διορατικότητα.

2ος Πυλώνας: Εταιρικό και Φορολογικό Πλαίσιο 

Για να είναι δυνατή η συνέχιση της προβολής της Κύπρου ως διεθνές επιχειρηματικό κέντρο και κέντρο παροχής υπηρεσιών ποιότητας, τόσο το εταιρικό όσο και το φορολογικό πλαίσιο χρήζουν σοβαρής αναδιάρθρωσης.

Σε ότι αφορά στο εταιρικό δίκαιο, άρχισε μια διαδικασία εκσυγχρονισμού του, όμως φαίνεται ότι η εργασία αυτή δεν θα ολοκληρωθεί σε ένα επιθυμητό χρονικό ορίζοντα. Την ίδια ώρα, μεγάλος είναι ο όγκος εργασίας και η σημασία τόσο του Τμήματος Εφόρου Εταιρειών και Διανοητικής Ιδιοκτησίας όσο και του Τμήματος Αφερεγγυότητας, ενώ η μηχανογραφική τους υποδομή χρήζει σημαντικής βελτίωσης.

Από χρόνια τώρα τόσο ο ΣΕΛΚ όσο και τα μέλη του ζητούμε σοβαρές αλλαγές στο φορολογικό μοντέλο της χώρας. Διαπιστώνοντας ότι, το υφιστάμενο σύστημα έδωσε ότι είχε να δώσει και βλέποντας τις ραγδαίες αλλαγές στο ευρύτερο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον, καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για τη μετεξέλιξη του, όπως το αποκαλούμε, Φορολογικό Μετασχηματισμό. 

Μεταξύ άλλων, οι προτάσεις μας υποδεικνύουν : 

  • Την ανάγκη να σχεδιαστεί ένα σύγχρονο φορολογικό πλαίσιο που να είναι σε θέση να εξυπηρετήσει τόσο της άμεσες όσο και τις μελλοντικές ανάγκες του τόπου, στη βάση του στρατηγικού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της οικονομίας μέχρι το 2035.
  • την ανάγκη απλοποίησης του φορολογικού συστήματος και την κατάργηση αναχρονιστικών προνοιών της φορολογικής νομοθεσίας, 
  • την πιο αποδοτική και αποτελεσματική λειτουργία του Τμήματος Φορολογίας μέσα από προηγμένης τεχνολογίας μηχανογραφικά συστήματα, φιλικά τόσο προς του λειτουργούς, όσο και προς τον φορολογούμενο.

Θα θέλαμε να τονίσουμε ότι, για μας δεν αποτελεί μεταρρύθμιση είτε η επιλεκτική μεταβολή οποιουδήποτε συντελεστή είτε η ρύθμιση μεμονωμένων σημείων. Για μας, Φορολογικός Μετασχηματισμός σημαίνει μια οριζόντια και ολοκληρωμένη άσκηση η οποία να προέλθει μέσα από εξειδικευμένη μελέτη η οποία να διαλαμβάνει όλες τις δυνητικές παραμέτρους, αξιοποιώντας την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία από εξειδικευμένους συμβούλους.

Συνεπώς, η αναφορά από το Υπουργείο Οικονομικών για αύξηση του εταιρικού φόρου από 12,5% σε 15% δεν μας βρίσκει σύμφωνους, για τους λόγους που έχω ήδη εξηγήσει. 

Ως ΣΕΛΚ διατυπώνουμε ευθαρσώς ότι, είμαστε στη διάθεση της Πολιτείας και όλων των φορέων για διαβούλευση, με σκοπό, το συντομότερο πρακτικά δυνατό, να έχουμε μια επιθυμητή κατάληξη σε ότι αφορά τον Φορολογικό Μετασχηματισμό.

Στο σημείο αυτό, θα θέλαμε να συγχαρούμε τον κ Σωτήρη Μαρκίδη για το διορισμό του ως Έφορος Φορολογίας και να του ευχηθούμε κάθε επιτυχία στο έργο του. Είμαστε βέβαιοι ότι, με την πλήρωση της θέσης του Εφόρου, το Τμήμα Φορολογίας θα μπορέσει να εφαρμόσει απρόσκοπτα και αποτελεσματικά τις πολιτικές του.

3ος Πυλώνας: Ανταγωνιστικότητα

Ο όρος ανταγωνιστικότητα αναφέρεται στο πως οι χώρες δημιουργούν τις καλύτερες δυνατές οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές συνθήκες για να υπάρχει οικονομική ανάπτυξη. Η επιζήτηση για ανταγωνιστικότητα, σημαίνει επιζήτηση για αυξημένη ευημερία για τη χώρα. 

Παράλληλα, αποτελεί καίριο στοιχείο επιτυχίας των οικονομιών των χωρών. Σε αυτήν εντάσσονται οι ενέργειες για καινοτομία, τεχνολογική αναβάθμιση, αξιοποίηση των συγκριτικών και ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, για προσέλκυση επενδύσεων και επιχειρήσεων, για την ευκολία εγκαθίδρυσης και άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας στη χώρα, για την ενίσχυση της αξιοπιστίας της και της καλής της φήμης και πολλά άλλα. 

Λέγοντας τα αυτά, παρατηρήσαμε το τελευταίο διάστημα ότι, η Κύπρος έχασε έδαφος στην κατάταξη της στους διεθνείς δείκτες ανταγωνιστικότητας, κάτι που ασφαλώς μας προβληματίζει. Το Συμβούλιο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Κύπρου που παρακολουθεί στενά το όλο θέμα έχει εκπονήσει μια μελέτη για την ανάπτυξη της οικονομίας της Κύπρου μέχρι το 2035. Ένα φιλόδοξο μεν, εφαρμόσιμο δε πλάνο, το οποίο έχει ανάγκη από την στήριξη όλων μας για να ευοδωθεί. 

Παραμένουμε παρά τω πλευρώ του Συμβουλίου και υπογραμμίζουμε την αναγκαιότητα έμπρακτης στήριξής του από όλους.

4ος Πυλώνας: Φήμη

Ένας παράγοντας που έχει τα τελευταία χρόνια πληγεί και ταλαιπωρηθεί σημαντικά είναι η φήμη και η εικόνα της Κύπρου στη διεθνή πολιτικοοικονομική σκηνή.

Παρόλες τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πολλούς φορείς της πολιτείας και του ιδιωτικού τομέα, χρειάζεται να κάνουμε το κάτι παραπάνω για να πετύχουμε την αποκατάσταση της αντίληψης που υπάρχει για τη χώρα μας. Αυτό προϋποθέτει συνεπή και συστηματική παρακολούθηση των διεθνών μέσων ενημέρωσης και προβολή απαντήσεων, ξεκάθαρη στρατηγική στην οικονομική διπλωματία και, ασφαλώς, να υπάρχει ένα εξαιρετικό προϊόν να προωθήσουμε ή μια εξαιρετική ιστορία να πούμε. 

Συνεπώς, όλα όσα έχουμε αναφέρει σε σχέση με τις μεταρρυθμίσεις αλλά και τα όσα ενδεχομένως θα πρέπει να κάνουμε για να ενισχυθεί η αξιοκρατία και η διαφάνεια, για να περιοριστεί με πρακτικά μέτρα η διαφθορά και για να λειτουργούμε ως ένα συγκροτημένο κράτος δικαίου είναι εξέχουσας σημασίας, έτσι ώστε, η εικόνα που θα προβάλλουμε να είναι όσο το δυνατόν ομοιόμορφη και πιο ελκυστική για τον ξένο πολιτικό, τον ξένο επενδυτή, τον ξένο επισκέπτη και τον ξένο πελάτη.

5ος Πυλώνας: Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Παρόλο που εμπίπτει στο γενικό πλαίσιο μεταρρυθμίσεων, ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί το κύριο εργαλείο για να αναπτυχθεί περαιτέρω το Κράτος, οι θεσμοί, η ανταγωνιστικότητα, η ευκολία στο επιχειρείν και στις συναλλαγές, και ευρύτερα όλη η κοινωνικοοικονομική μας λειτουργία και δράση. Ήδη καταβάλλεται μια αξιόλογη προσπάθεια από το αρμόδιο Υφυπουργείο, αλλά απαιτούνται περισσότερα για να μη χάσουμε το τρένο της τεχνολογικής αναβάθμισης. 

Το Κράτος αποτελεί τον κύριο επιταχυντή στην προσπάθεια αυτή, οπότε, όσο πιο έγκαιρα αυτό και οι υπηρεσίες του λειτουργήσουν στο νέο περιβάλλον, τόσο πιο γρήγορα θα προσαρμοστεί και η κοινωνία. Τα όρια των ψηφιακών μας δυνατοτήτων, καθορίζουν και τα «εικονικά γεωγραφικά όρια» της οικονομίας, της επιρροής και της φήμης της Κύπρου.

6ος Πυλώνας: Αειφόρος Ανάπτυξη

Πρόκειται για ένα, σχετικά νέο, πυλώνα, στον οποίο όλα όσα αναφέραμε πιο πάνω σύντομα θα εδράζονται. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εξαγγείλει την «Πράσινη Συμφωνία» και έχει συνδέσει τη χρηματοδότηση των κρατών μελών με την επιτυχή εφαρμογή των προϋποθέσεων του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάπτυξης,

Τα τελευταία χρόνια παρατηρήσαμε διάφορες χώρες να τείνουν να εφαρμόσουν μέτρα εμπορικού προστατευτισμού, ενώ με το αυξημένο κόστος και χρόνο που απαιτείται στην εφοδιαστική αλυσίδα, άλλες χώρες φαίνεται να εξετάζουν το ενδεχόμενο να καταστούν αυτάρκεις σε πολλά είδη πρώτης ανάγκης, συμπεριλαμβανομένων της διατροφής και της ενέργειας. 

Η αειφορία αποτελεί ένα σημαντικό κεφάλαιο από μόνη της. Απαιτείται όπως ενσκήψουμε με κάθε σοβαρότητα και με το βλέμμα μας στο μέλλον για να αποφασίσουμε εμείς σήμερα, τι θα βρει η επόμενη γενιά…

Ο ΣΕΛΚ δηλώνει παρών σε κάθε πρωτοβουλία και ενέργεια όχι μόνο στα θέματα της αειφορίας, αλλά και σε κάθε δράση που εμπίπτει στους πυλώνες που αναφέραμε πιο πάνω. 

Αγαπητές φίλες και φίλοι,

ΣΕΛΚ: ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Η χρονιά που έφυγε δεν ήταν εύκολη ούτε για τη χώρα, ούτε για την οικονομία, ούτε για τον ΣΕΛΚ και τα μέλη του. Οι πληγές της πανδημίας, ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας ήταν στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μας. Με γνώμονα το ευρύτερο συμφέρον της χώρας διαχειριστήκαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις αρνητικές εξελίξεις, αναλαμβάνοντας ως ΣΕΛΚ πλειάδα πρωτοβουλιών. 

Πέραν των πιο πάνω, την προηγούμενη περίοδο συνεχίσαμε την προσπάθεια διαχείρισης των επιπτώσεων από το Brexit, συμμετείχαμε σε πολλές συνεδρίες Κοινοβουλευτικών Επιτροπών για νομοθετικά θέματα, συμβάλαμε στην προώθηση νέων αλλαγών στη φορολογική νομοθεσία, προωθήσαμε την εταιρική διακυβέρνηση, διαχειριστήκαμε θέματα που αφορούν στο ξέπλυμα παράνομου χρήματος, ασκήσαμε σωστά τον εποπτικό μας ρόλο, προχωρήσαμε σε νέες συνεργασίες με άλλους οικονομικούς φορείς εντός και εκτός Κύπρου, διευρύναμε την κατάρτιση των μελών μας, ενισχύσαμε εσωτερικά τις υπηρεσίες του ΣΕΛΚ και γενικά αναπτύξαμε μια πολυδιάστατη δράση σε όλους τους τομείς ενδιαφέροντος των μελών μας. 

Είμαι επίσης στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω ότι, μετά από αρκετά χρόνια προεργασίας και συστηματικής παρακολούθησης του θέματος από τον ΣΕΛΚ, ψηφίστηκε πρόσφατα από την Βουλή των Αντιπροσώπων η τροποποίηση της νομοθεσίας, έτσι ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος πολύ μικρών εταιρειών με εναλλακτική διαδικασία, δηλαδή με την εφαρμογή του Διεθνούς Προτύπου Διαβεβαίωσης ISRE 2400 on Review Engagements. Έτσι επιτυγχάνεται η εφαρμογή της αρχής της αναλογικότητας για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, με κύριους στόχους τη μείωση του διοικητικού φόρτου, της αχρείαστης ταλαιπωρίας και ευθύνης, καθώς και της μείωσης του ευρύτερου λειτουργικού κόστους. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί οιονεί μεταρρυθμιστική πράξη, η οποία συνάδει και με τη σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία. 

Επιθυμώ να ευχαριστήσω όλους τους φορείς που ασπάστηκαν την πρόταση του ΣΕΛΚ και ιδιαίτερα την Βουλή των Αντιπροσώπων, το Υπουργείο Οικονομικών, το Τμήμα Φορολογίας και την ΑΔΕΕλΕπ για την εμπιστοσύνη και την συναίνεση που επέδειξαν.

Πρόσθετα, ο ΣΕΛΚ συνέχισε την εσωτερική οργανωτική και λειτουργική ενδυνάμωση, ενίσχυσε τον εποπτικό του ρόλο έχοντας εφαρμόσει καινούργιους Πειθαρχικούς και Διοικητικούς Κανονισμούς, ενώ επέδειξε σημαντικό έργο στην πληροφόρηση των μελών του στα θέματα συμμόρφωσης και στων κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας, εκδίδοντας πάρα πολλές αναφορές και σχετικό Κανονισμό. Συνεχίζουμε ακάθεκτοι στην ψηφιακή μας μεταρρύθμιση και αναβάθμιση, με σκοπό την όσο το δυνατόν αρτιότερη εξυπηρέτηση των μελών μας.

Όπου ήταν δυνατό, δείξαμε και το κοινωνικό μας πρόσωπο, προσφέροντας οικονομική βοήθεια σε ευπαθή σύνολα όπως τους πληγέντες από τις τελευταίες πυρκαγιές και κοινωνική εργασία μέσω των μελών μας. Σημειώνουμε ότι το Ταμείο Ανακούφισης Μελών ΣΕΛΚ εξυπηρετεί μέλη και φοιτητές που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες ανάγκες.

Την ίδια ώρα, είμαστε πλήρως ενήμεροι για τις επιμέρους προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο λογιστικός κλάδος, τα λογιστικά και ελεγκτικά γραφεία, τις νέες κανονιστικές και ρυθμιστικές απαιτήσεις που έρχονται. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να τα διαχειριστούμε όσο πιο αποτελεσματικά είναι δυνατόν. 

Εν κατακλείδι, κρίνοντας σήμερα τα όσα έγιναν τη χρονιά που πέρασε, εν μέσω της πανδημίας και της διεθνούς οικονομικής αβεβαιότητας, πιστεύω ότι καταφέραμε να κρατήσουμε ψηλά τη σημαία του ΣΕΛΚ. Τα μέλη μας πρέπει να αισθάνονται ικανοποίηση απ’ όσα επιτεύχθηκαν σε μια όντως πολύ δύσκολη συγκυρία.  
Κυρίες και κύριοι

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο ΣΕΛΚ βαδίζει στην 7η δεκαετία του ζωής και προσφοράς, παραμένοντας ένας αξιόπιστος και υπεύθυνος φορέας της οικονομίας του τόπου με έμφαση στην υποστήριξη του Κράτους, του επιχειρείν και της κοινωνίας.

Ο ΣΕΛΚ ήταν παρών σε όλα τα μεγάλα ραντεβού της σύγχρονης ιστορίας της Κυπριακής Δημοκρατίας, συμβάλλοντας πραγματικά και ουσιαστικά στη επίμοχθη πορεία της οικονομικής ανάπτυξης. Από το βήμα αυτό δηλώνουμε έσω έτοιμοι και σε όλες τις επόμενες δοκιμασίες που τυχόν θα αντιμετωπίσουμε.

Αυτό θα το πράξουμε υλοποιώντας τον στρατηγικό μας προγραμματισμό και φέρνοντας εις πέρας τις στρατηγικές μας επιδιώξεις!

Η περίοδος που διανύουμε δεν είναι εύκολη. Τόσο το εσωτερικό, όσο και το εξωτερικό περιβάλλον, χαρακτηρίζονται από ρευστότητα και αβεβαιότητα. Κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί την επόμενη μέρα. Κάθε μέρα υπάρχουν νέες εξελίξεις που ανατρέπουν τις ισορροπίες. 

Εμείς οφείλουμε να αφουγκραζόμαστε αυτά τα μηνύματα και να λαμβάνουμε έγκαιρα τα μέτρα μας. Να είμαστε καλά προετοιμασμένοι για να αντιμετωπίζουμε με επιτυχία τις όποιες προκλήσεις. Έχουμε όμως και το καθήκον να υποβάλλουμε τις προτάσεις μας, να παρεμβαίνουμε όπου απαιτηθεί, και να αρθρώνουμε το λόγο μας, είτε για να εισηγηθούμε κάτι, είτε για να επαινέσουμε, είτε για να προβληματίσουμε.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ

Αγαπητοί φίλοι

Ολοκληρώνοντας, θα ήθελα να εκφράσω τις ευχαριστίες μου προς όλα τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου για τη στενή και αγαστή συνεργασία, με ιδιαίτερη μνεία στους δύο συνάδελφους που αποχωρούν, τον Σταύρο Παντζαρή και Κάρλο Ζάγκουλο. Επίσης, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Γενικό Διευθυντή και τους λειτουργούς του ΣΕΛΚ για τη σκληρή εργασία που επιτελούν για το καλό του Συνδέσμου και των μελών μας. Πρόσθετες ευχαριστίες απευθύνω και στα μέλη των Επιτροπών του Συνδέσμου που αφιλοκερδώς προσφέρουν χρόνο και γνώση προς όφελος του ΣΕΛΚ και των μελών. 

Θα ήταν παράληψή μου να μην ευχαριστήσω την κυβέρνηση και τα  αρμόδια Υπουργεία, το Κοινοβούλιο, άλλα κυβερνητικά τμήματα και υπηρεσίες, ως επίσης θεσμικά, επαγγελματικά, ακαδημαϊκά ιδρύματα και οργανισμούς, για τη στενή και αγαστή συνεργασία που διαχρονικά έχουμε. 

Το μεγαλύτερο, όμως, ευχαριστώ ανήκει σε εσάς τα μέλη μας που στηρίζετε τον ΣΕΛΚ και είστε πάντα δίπλα μας κάθε στιγμή.
 
Σας ευχαριστώ πολύ. 

Χαιρετισμός της Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Αννίτας Δημητρίου στην 61η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΣΕΛΚ

Έντιμε κύριε Υπουργέ Υγείας, 

Αξιότιμοι συνάδελφοι βουλευτές, 

Αξιότιμε κύριε Γενικέ Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, 

Αξιότιμε κύριε πρόεδρε του ΣΕΛΚ, 

Αξιότιμε κύριε Γενικέ Διευθυντή του ΣΕΛΚ, 

Κυρίες και κύριοι, 

Διαχρονικά, ο Σύνδεσμος Εγκεκριμένων Λογιστών Κύπρου, αποτελεί έναν εξαίρετο συνεργάτη και σύμβουλο της πολιτείας στον χρηματοοικονομικό τομέα, γι’ αυτό και είναι με μεγάλη χαρά που δέχτηκα την πρόσκληση να παρευρεθώ στην 61η Ετήσια Γενική σας Συνέλευση. Ως εκ τούτου θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά, και εκ μέρους ολόκληρου του νομοθετικού σώματος τον ΣΕΛΚ, για την προσφορά του στην Κύπρο και την οικονομία ευρύτερα, μέσα από μια μακρά διαδρομή, που έχει την αφετηρία της στο 1961, έτος ίδρυσής του.

Έκτοτε ως ένας από τους πλέον ισχυρούς κυπριακούς επαγγελματικούς συνδέσμους, συμμετέχει ενεργά στην οικονομική ζωή του τόπου, διασφαλίζοντας την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας και την προαγωγή του δημόσιου συμφέροντος, μέσω υψηλών επιπέδων επαγγελματισμού, σύμφωνα πάντοτε με τα διεθνή πρότυπα.

Εξήντα ένα χρόνια μετά, ο σύνδεσμος συνεχίζει να ενισχύει τα μέλη του, παρέχοντάς  την απαιτούμενη γνώση, εκπαίδευση, καθοδήγηση και στήριξη, ενώ παράλληλα παραμένει απαραίτητος και πολύτιμος συνεργάτης της πολιτείας σε θέματα λογιστικής φύσης, προάγοντας ταυτόχρονα επαγγελματικά και ηθικά ιδεώδη. Αναγνωρίζοντας τον σημαντικό αυτό ρόλο, το κράτος έχει παραχωρήσει περαιτέρω αρμοδιότητες στον ΣΕΛΚ δυνάμει του άρθρου 113 του περί Ελεγκτών Νόμου του 2017, ως το μόνο αναγνωρισμένο από το Υπουργικό Συμβούλιο κυπριακό σώμα λογιστών.

Αγαπητές κυρίες / αγαπητοί κύριοι,

Η κυπριακή οικονομία έχει αναντίλεκτα υποστεί πολλά πλήγματα, από την τουρκική εισβολή του 1974 μέχρι και πρόσφατα με τη διεθνή χρηματοοικονομική κρίση. Τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια δε, το κτύπημα ήταν τεράστιο λόγω της παρατεταμένης υγιειονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα οι δείκτες της οικονομίας να δοκιμάζονται, παρά την εφαρμογή γενναιόδωρων κυβερνητικών μέτρων στήριξης στις επιχειρήσεις και στους εργαζομένους. Σε αυτή την οργανωμένη κρατική προσπάθεια σημαντικοί αρωγοί υπήρξατε εσείς και ο ίδιος ο σύνδεσμος, ο οποίος παρείχε τις απαραίτητες διευκολύνσεις για την κατανόηση των σχετικών διαταγμάτων και τη διεκπεραίωση της υποβολής των αιτήσεων από τους επηρεαζόμενους.

Παράλληλα, με τις καταιγιστικές γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και την αβεβαιότητα που υπονομεύει τις οικονομικές προοπτικές όχι μόνο της χώρας μας, αλλά διεθνώς, ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία, ο ρόλος του λογιστή/λογίστριας γίνεται ολοένα και πιο βαρυσήμαντος. Μπορεί να δώσει λύσεις σε καίρια ζητήματα που απασχολούν το κράτος γενικότερα, όντας ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στον φορολογούμενο και την κρατική μηχανή. Θα πρέπει να λειτουργεί συνεπώς με αξιοπιστία, ακεραιότητα και διαφάνεια.

Εξ ορισμού η ενάσκηση του λογιστικού επαγγέλματος καλύπτει ένα ευρύ φάσμα εργασιών, γεγονός που απαιτεί άρτια επιστημονική επάρκεια, ικανότητα αλλά και δυνατότητα συνεχούς εξέλιξης και ευελιξίας με στόχο την αντιμετώπιση των μεταβαλλόμενων απαιτήσεων της οικονομίας και του νομικού πλαισίου που τη διέπει. Στο σημείο αυτό θα ήθελα να επισημάνω τη σημασία του Κώδικα Δεοντολογίας ως προς τις προϋποθέσεις υγιούς άσκησης του λογιστικού επαγγέλματος.

Φίλες και φίλοι,

Η τεχνολογική και ψηφιακή ανάπτυξη που χαρακτηρίζει την εποχή μας, διεισδύοντας σε όλους τους τομείς και πτυχές της κοινωνίας, δημιουργεί περισσότερο την ανάγκη για άμεση και πολυεπίπεδη διαχείριση και πληροφόρηση, σε σχέση με τα χρηματοοικονομικά δεδομένα, αναδεικνύοντας το επάγγελμα του λογιστή και τις λογίστριας ως ένα από τα πιο υποσχόμενα του μέλλοντος. Όπως στοχευμένα επισημαίνει άλλωστε ο Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, η λογιστική «είναι μία από τις ωραιότερες επινοήσεις του ανθρώπινου μυαλού».

Ως Βουλή των Αντιπροσώπων, κατανοώντας τη σπουδαιότητα του λογιστικού επαγγέλματος και τη συνεισφορά του ίδιου του συνδέσμου, καθώς με τις εισηγήσεις του διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη συζήτηση σχετικών νομοσχεδίων και προτάσεων νόμου, εκφράζουμε γι’ ακόμη μια φορά την ετοιμότητα μας να εργαστούμε στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων μας, με στόχο τη διαμόρφωση των βέλτιστων νομοθετικών ρυθμίσεων για την περαιτέρω ενίσχυση του ΣΕΛΚ πάντα προς όφελος της οικονομίας και της αξιοπιστίας του κράτους. Η χώρα επιβάλλεται να συνεχίσει σε πορεία σταθερότητας αλλά και ανάπτυξης και εσείς -μέσα από συλλογική δράση- μπορείτε να αναμοχλεύσετε τις κινητήριες δυνάμεις του τόπου..       

Εύχομαι κάθε επιτυχία στις εργασίες της συνέλευσης του συνδέσμου σας.