Τρ. Κύπρου: Πώς να αποφύγετε τις τραπεζικές χρεώσεις

Η Τράπεζα Κύπρου προσφέρει εναλλακτικές επιλογές για χαμηλότερα τέλη

Αντιδράσεις σε διάφορα μέτωπα προκαλούν οι αυξήσεις στα τέλη και τις χρεώσεις των τραπεζών, με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να δηλώνουν ότι οι χρεώσεις τους δεν είναι όλες αυξημένες, επισημαίνοντας παράλληλα ότι υπάρχουν και φθηνότερες επιλογές. Εναπόκειται στον κάθε πελάτη να επιλέξει το προϊόν που του ταιριάζει, ανάλογα με τις ανάγκες του.
Όπως με όλες τις υπηρεσίες και τα προϊόντα που προσφέρονται στον καταναλωτή, έτσι και οι τραπεζικές χρεώσεις ποικίλουν ανάλογα με το κόστος, όπως συμβαίνει παντού, σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες. 

Το παράδειγμα του γάλακτος

Για παράδειγμα, η τιμή του γάλακτος και του ψωμιού, που είναι απαραίτητα στην καθημερινότητά μας, διαφοροποιείται ανάλογα με την ποιότητά και το είδος τους. Το αγελαδινό γάλα  δεν πωλείται στην τιμή του γάλακτος βανίλιας ή του γάλακτος σόγιας. Το λευκό απλό ψωμί δεν προσφέρεται στην ίδια τιμή με το πολύσπορο, ή το ψωμί φτιαγμένο από παντζάρι ή ηλιόσπορους.

Χρεώσεις αναλόγως υπηρεσιών

Αν πάρουμε τις υπηρεσίες που προσφέρουν άλλοι επαγγελματίες, διαπιστώνουμε ότι οι χρεώσεις που επιβάλλουν τα λογιστικά γραφεία στους πελάτες τους επίσης ποικίλουν. Άλλη είναι η χρέωση για τον αυτοεργοδοτούμενο, άλλη για μια επιχείρηση με 10 υπαλλήλους, και άλλη για ένα μεγάλο συγκρότημα. Το ίδιο ισχύει και για τα δικηγορικά γραφεία, που χρεώνουν ανάλογα με τον πελάτη και τις προσφερόμενες υπηρεσίες. 

Ψηφιακά κανάλια για δωρεάν και μειωμένες χρεώσεις

Στην περίπτωση των τραπεζών, οι πελάτες έχουν ακόμη μια εναλλακτική επιλογή που μπορούν να την αξιοποιούν και να πληρώνουν λιγότερα. Οι τράπεζες προσφέρουν σύγχρονα ψηφιακά κανάλια π.χ. mobile APP και ηλεκτρονικές πλατφόρμες, απ’ όπου οι πελάτες τους μπορούν να πραγματοποιούν περισσότερες συναλλαγές δωρεάν ή με χαμηλότερες τιμές από τις υπηρεσίες που προσφέρονται στο φυσικό κατάστημα, δηλαδή στο ταμείο. Παρόμοια δυνατότητα προσφέρει και η ΑΤΜ για δωρεάν αναλήψεις και καταθέσεις.

Επιλέξτε μόνο ό,τι χρειάζεστε 

Η Τράπεζα Κύπρου προσφέρει μια γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών με πολλές επιλογές χρέωσης και ο  κάθε πελάτης έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την υπηρεσία/λογαριασμό που επιθυμεί ανάλογα με τις ανάγκες του και τις οικονομικές του δυνατότητες. Το κόστος του κάθε λογαριασμού είναι ανάλογο με τις υπηρεσίες που προσφέρονται. Όπως και σε άλλους τομείς έτσι και στην Τράπεζα, όταν αυξάνονται οι παρεχόμενες υπηρεσίες αυξάνεται και το κόστος. 
Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα για μετατροπή των λογαριασμών του πελάτη σε βασικό, σε περίπτωση που διαπιστώνει ότι δεν χρειάζεται επιπλέον υπηρεσίες, π.χ. όριο στην κάρτα και πολλούς λογαριασμούς.

Τα είδη των λογαριασμών που προσφέρονται

Ανάμεσα στους λογαριασμούς που προσφέρει η Τράπεζα μπορούμε να ξεχωρίσουμε:

Ο Bασικός Λογαριασμός
Ο λογαριασμός αυτός είναι σχεδιασμένος βάσει του διατάγματος. Ο πελάτης μπορεί να επωφεληθεί από χρεωστική κάρτα την οποία μπορεί να χρησιμοποιεί για τις συναλλαγές του σε εμπόρους και σε ΑΤΜ, όμως δεν δικαιούται βιβλιάριο  επιταγών. Τα έξοδα διαχείρισης για τον λογαριασμό ανέρχονται σε €5 το τρίμηνο / €1,7 τον μήνα / €20 τον χρόνο. Ακόμη κι αν πραγματοποιήσετε 100 συναλλαγές ετησίως (π.χ. καταθέσεις, αναλήψεις από κατάστημα, εμβάσματα μέχρι €5.000 όπως προνοεί το διάταγμα), το τελικό κόστος δεν ξεπερνά τα €36. Παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα για συναλλαγές μέσω ηλεκτρονικών καναλιών (π.χ. δωρεάν εμβάσματα μέχρι €1.000 από την 1bank). 
Αν ο πελάτης είναι λήπτης Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ) οι  χρεώσεις είναι μηδενικές για τις 100 συναλλαγές. Δηλαδή δεν χρεώνονται τα €36 και το κόστος μένει στα €20 τον χρόνο. 

Ο κάθε πελάτης δικαιούται να διατηρεί ένα βασικό λογαριασμό σε μία μόνο Τράπεζα. Ο βασικός λογαριασμός μπορεί να είναι κοινός λογαριασμός αλλά δεν μπορεί να είναι συνδεδεμένος με πιστωτική διευκόλυνση (όριο). Να σημειωθεί πως ο λογαριασμός αυτός μπορεί να καλύψει τις βασικές ανάγκες του πελάτη, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία των τραπεζών, ο μέσος όρος συναλλαγών που πραγματοποιεί ετησίως ένας μέσος πελάτης ανέρχεται σε 10 πράξεις μόνο. Επομένως, οι 100 συναλλαγές που δικαιούται μπορούν να υπερκαλύψουν τις ανάγκες του. 

Ο Τρεχούμενος Λογαριασμός χωρίς όριο
Ο λογαριασμός αυτός προσφέρεται σε πελάτες που δεν χρειάζονται το όριο, μόνο το βιβλιάριο επιταγών (για αυτό και η χρέωση είναι αυξημένη).Τα έξοδα διαχείρισης  ανέρχονται στα €6 το τρίμηνο /€2 τον μήνα /€24 τον χρόνο. Σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει το  πλαφόν των €36, αλλά εκδίδεται χρεωστική κάρτα και δίδεται βιβλιάριο επιταγών. 

Ο Τρεχούμενος Λογαριασμός με όριο
Ο λογαριασμός προσφέρεται σε πελάτες που χρειάζονται όριο  και  βιβλιάριο επιταγών. Η χρέωση είναι αυξημένη σε σχέση με τον τρεχούμενο λογαριασμό χωρίς όριο λόγω του ορίου που προσφέρεται. Χρεώνεται ανάλογα με το ύψος του ορίου που του παρέχεται. Όσο μεγαλύτερο είναι το όριο τόσο μεγαλύτερη είναι και η χρέωση. Η Τράπεζα χρεώνει με υψηλότερο τέλος τους λογαριασμούς αυτούς, επειδή έχει υποχρέωση να  διατηρεί, ανά πάσα στιγμή, τα χρήματα διαθέσιμα, ώστε να τα χρησιμοποιήσει  ο πελάτης όποτε το επιθυμεί. Όπως εξηγούν κύκλοι της Τράπεζας «αυτό έχει κόστος για την τράπεζα καθώς πρέπει να διατηρεί τη ρευστότητα με το ανάλογο κόστος». Στον λογαριασμό εκδίδεται χρεωστική κάρτα.
 
Ο Λογαριασμός Ταμιευτηρίου
Ο λογαριασμός προσφέρεται σε πελάτες που δεν χρειάζονται όριο ούτε και  βιβλιάριο επιταγών και επιθυμούν να προβαίνουν σε αποταμίευση με άμεση πρόσβαση και με όφελος το εκάστοτε πιστωτικό επιτόκιο. 
Τα έξοδα διαχείρισης του λογαριασμού ανέρχονται στα €5 ευρώ το τρίμηνο /€1,7 τον μήνα /€20 τον χρόνο, όπως και στην περίπτωση του βασικού λογαριασμού. Δεν υπάρχει το πλαφόν των €36. Για τον λογαριασμό αυτό εκδίδεται χρεωστική κάρτα. Από το κόστος διαχείρισης εξαιρούνται άτομα μέχρι 26 ετών και άτομα άνω των 65.  

Μεγαλύτερο το κόστος
Από όσα έχουν λεχθεί είναι εμφανές ότι η Τράπεζα έχει κόστος (π.χ. κόστος τεχνολογίας, υπαλλήλων, ΑΤΜ, self service μηχανές  και cyber security) για να διατηρεί  πολλαπλούς λογαριασμούς των πελατών της, γι’ αυτό και επιβάλλει τις ανάλογες χρεώσεις.

Μια άλλη παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη είναι ότι στην Κύπρο το κόστος επένδυσης για κάθε πελάτη είναι πολύ μεγαλύτερο από άλλες χώρες της Ευρώπης. Ένας από τους λόγους είναι ότι ο  πληθυσμός της Κύπρου είναι πολύ μικρότερος από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ωστόσο, οι τράπεζες της Κύπρου έχουν υποχρέωση να διατηρούν τα ίδια συστήματα με τράπεζες - κολοσσούς και να συμμορφώνονται με το ίδιο εποπτικό πλαίσιο. Έτσι, το κόστος επενδύσεων τους είναι  μεγαλύτερο σε σχέση με το μέγεθος της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούνται.

«Συγύρισμα» λογαριασμών και από τον Ηροδότου

Υπενθυμίζουμε τη δήλωση του Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κωνσταντίνου Ηροδότου στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής με την οποία παροτρύνει τον κόσμο να κλείσει και να συγυρίσει τους λογαριασμούς του, όπως θα κάνει και ο ίδιος.

Κρατήστε, λοιπόν, μόνο τους λογαριασμούς και τα όρια παρατραβήγματος που χρειάζεστε και κλείστε τους λογαριασμούς που δεν έχετε ανάγκη για λιγότερα έξοδα και μικρότερες χρεώσεις. Εσείς αποφασίζετε για τον προϋπολογισμό σας, εσείς αποφασίζετε για τα ποσά χρέωσής σας!

Α.Α. 

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ