Άλλη μία χρονιά οδεύει προς το τέλος της και οι προβλέψεις αναφορικά με την τιμή του πετρελαίου «δίνουν και παίρνουν». Το επίπεδο στο οποίο θα διαμορφωθεί η ζήτηση δείχνει να αποτελεί έναν ασφαλή τρόπο πρόβλεψης των τιμών κάτι το οποίο κατ' επέκταση «δείχνει» το σημαίνοντα ρόλο των κρατών που αναμένεται να διεκδικήσουν τη μερίδα του λέοντος όσον αφορά στην κατανάλωση.
>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<
Σε ελαφρά πτώση βρίσκονται στις τελευταίες συνεδριάσεις του έτους οι τιμές του πετρελαίου, αλλά στο σύνολο των πέντε συνεδριάσεων εξασφαλίζουν κέρδη για τρίτη διαδοχική εβδομάδα, καθώς η αποκλιμάκωση της εμπορικής έντασης ανάμεσα σε ΗΠΑ και Κίνα φαίνεται να έχει βελτιώσει τις προσδοκίες για την παγκόσμια οικονομία και τη ζήτηση ενέργειας.
Το μπρεντ είναι 23% πιο ακριβό από ό,τι ήταν στις αρχές του έτους. Αξίζει να θυμίσουμε ότι το 2018 οι τιμές του πετρελαίου έκαναν βουτιά σχεδόν 20%, Φέτος κατάφεραν παρά τα άκρως απογοητευτικά δεδομένα για την παγκόσμια οικονομία και τον εμπορικό πόλεμο να ανακτήσουν το χαμένο έδαφος.
Οι γεωπολιτικές εντάσεις στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, αλλά και η συμφωνία του ΟΠΕΚ με τη Ρωσία για μείωση της προσφοράς κράτησαν τις τιμές σε σχετικά υψηλά επίπεδα. Τα σενάρια τρόμου για εκτίναξή τους στα 100 δολάρια, που έρχονταν ανά καιρούς στο προσκήνιο ύστερα από επιθέσεις σε σαουδαραβικά τάνκερ και πολύ περισσότερο μετά την μεγάλη επίθεση με drones στις μεγαλύτερες πετρελαϊκές εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας δεν έγιναν ποτέ πραγματικότητα.
Για τους παραγωγούς η αύξηση των τιμών κατά 23% ήταν μία καλοδεχούμενη ένεση στα κρατικά ταμεία. Για τις χώρες- εισαγωγείς ήταν μία ελεγχόμενη εξέλιξη. Οι κινήσεις των παραγωγών και η «υγεία» των καταναλωτών επηρέασαν στον ίδιο βαθμό την εξέλιξη. Καίριο ρόλο είχε πολύ συχνά και ένας πρόεδρος. Δεν είναι άλλος από τον Ντόναλντ Τραμπ, που με τα «τιτιβίσματά» του και τις απρόβλεπτες αποφάσεις του έδινε άλλοτε ώθηση και άλλοτε έριχνε στις τιμές.
Αναβαθμίζουν τις προβλέψεις για πετρέλαιο μετά τον ΟΠΕΚ
Τις προβλέψεις της για την πορεία του πετρελαίου το 2020 αναβάθμισε η Goldman Sachs, με την επενδυτική τράπεζα να επικαλείται μικρότερη του αναμενομένου προσφορά, μετά και την πρόσφατη συμφωνία του ΟΠΕΚ και των συμμάχων για πιο γενναίες μειώσεις στην παραγωγή έως το πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς.
«Αναθεωρούμε προς τα πάνω την πρόβλεψή μας για το 2020, αν και σε μακροπόθεσμη βάση, οι προβλέψεις μας παραμένουν σταθερές», αναφέρουν οι αναλυτές της Goldman σε υπόμνημά τους. Η αμερικανική επενδυτική τράπεζα αναθεώρησε την εκτίμησή της για το μπρεντ στα 63 δολάρια το βαρέλι το 2020, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για 60 δολάρια το βαρέλι, ενώ αναβάθμισε την πρόβλεψή της και για το αμερικανικό αργό, στα 58,5 δολάρια το βαρέλι, από 55,5 δολάρια.
Οι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες -με πρωτοβουλία κυρίως της Σαουδικής Αραβίας και της Ρωσίας- συμφώνησαν για πιο βαθιές μειώσεις στην παραγωγή κατά 500.000 βαρέλια επιπλέον στο πρώτο τρίμηνο του 2020, δεν υπήρξε όμως κάποια δέσμευση για ανάληψη πρόσθετης δράσης πέραν του Μαρτίου. Η απόφαση της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ «αποκρυσταλλώνει τη σημαντική μεταστροφή στη στάση του ΟΠΕΚ+ για τη βραχυπρόθεσμη διαχείριση των πλεονασμάτων και ελλειμμάτων αντί να προσπαθεί να διορθώσει ανισορροπίες μέσω ανοικτών δεσμεύσεων», υπογραμμίζουν οι αναλυτές της Goldman Sachs. H αμερικανική επενδυτική τράπεζα αναθεώρησε και την πρόβλεψή της για την προσφορά και ζήτηση, ανταποκρινόμενη στη μείωση της παραγωγής από τις χώρες της συμμαχίας ΟΠΕΚ+ στο πρώτο ήμισυ του 2020.
Συγκεκριμένα, η Goldman υποβάθμισε την πρόβλεψή της για την αύξηση της ζήτησης κατά 50.000 βαρέλια ημερησίως επικαλούμενη ήπιους ρυθμούς της παγκόσμιας ανάκαμψης. Με βάση τις νέες προβλέψεις, η Goldman "βλέπει" αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης στα 0,9 εκατ. βαρέλια ημερησίως για φέτος και 1,2 εκατ. βαρέλια για το 2020.
IEA: Βλέπει πλεόνασμα στην αγορά πετρελαίου το 2020
Οι θετικές εξελίξεις στο «μέτωπο» της σινο-αμερικανικής εμπορικής αντιπαράθεσης έδωσαν ώθηση στις τιμές του πετρελαίου, παρά τις προβλέψεις για προσφορά μεγαλύτερη της ζήτησης το 2020. Παρότι ο ΟΠΕΚ και οι υπολοίπες πετρελαιοπαραγωγοί χώρες έχουν δεσμευθεί για μεγαλύτερες μειώσεις, η παγκόσμια αγορά πετρελαίου θα εμφανίσει πλεόνασμα την επόμενη χρονιά, ακόμη κι αν ο ΟΠΕΚ και οι εταίροι εφαρμόσουν στο ακέραιο τις νέες μειώσεις όπως προβλέπει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας(ΙΕΑ).
>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ <<<
Τα αποθέματα αργού αναμένεται να αυξηθούν κατά 700.000 βαρέλια ημερησίως στο πρώτο τρίμηνο, ακόμη κι αν ο Οργανισμός Πετρελαιοπαραγωγών και Εξαγωγών Κρατών και οι σύμμαχοι -η επονομαζόμενη Συμμαχία ΟΠΕΚ+- εφαρμόσει μειώσεις κατά 2,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, όπως προβλέπει η συμφωνία της προηγούμενης εβδομάδας, σημειώνει η ΙΕΑ στη μηνιαία έκθεσή της. Και αυτό διότι η προσφορά από χώρες εκτός του καρτέλ, και κυρίως η παραγωγή των ΗΠΑ, συνεχίζει να αυξάνεται με ρυθμούς ταχύτερους της παγκόσμιας ζήτησης, τονίζει η ΙΕΑ.
Η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω το 2020, φθάνοντας στο 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως -ή περίπου 1,2%- φθάνοντας κατά μέσο όρο στα 101,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, όπως προβλέπει η ΙΕΑ. Από την άλλη πλευρά, η προσφορά εκτός ΟΠΕΚ προβλέπεται να αυξηθεί με ταχύτερους ρυθμούς, στα 2,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως το 2020, λόγω της αμερικανικής παραγωγής από σχιστολιθικά κοιτάσματα, αλλά και αυξημένη παραγωγή από χώρες όπως η Νορβηγία, Βραζιλία και Γουιάνα.
Ποιες χώρες θα «καθορίσουν» την τιμή του πετρελαίου το 2020
Σύμφωνα με σχετική μελέτη του Reuters, δύο χώρες θα έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα αυτό: η Κίνα και η Ινδία. Οι κορυφαίοι καταναλωτές πετρελαίου παγκοσμίως αντιπροσωπεύουν το ένα πέμπτο περίπου της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου, όπως σημειώνει ο John Kemp από το Reuters σε πρόσφατη στήλη που ασχολήθηκε με το ζήτημα της πολυπλοκότητας των τιμών του πετρελαίου. Σύμφωνα με τον Kemp, η Κίνα και η Ινδία έχουν ξεπεράσει τις Ηνωμένες Πολιτείες όσον αφορά στην επίδρασή τους στις τιμές του πετρελαίου τα τελευταία χρόνια.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η ζήτηση πετρελαίου έχει αυξηθεί πολύ ταχύτερα τόσο στην Κίνα όσο και στην Ινδία. Στην Κίνα, η ζήτηση πετρελαίου αυξάνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό 5,5%, σύμφωνα με στοιχεία της BP. Αντίστοιχα, στην Ινδία, αυξάνεται κατά περίπου 5,1% από το 2008. Εν τω μεταξύ, η ζήτηση πετρελαίου στις ΗΠΑ αυξήθηκε μόνο κατά 0,5% την τελευταία δεκαετία.
>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<
Υπάρχει επίσης ένας άλλος λόγος που η Κίνα και η Ινδία είναι οι χώρες τις οποίες πρέπει να παρακολουθεί όποιος μελετά τις τιμές του πετρελαίου. Και οι δύο χώρες εξαρτώνται συντριπτικά από το εισαγόμενο πετρέλαιο. Στην Κίνα, το ποσοστό του εισαγόμενου πετρελαίου στη συνολική του κατανάλωση είναι σχεδόν 70%. Στην Ινδία, το ποσοστό αυτό είναι ακόμη υψηλότερο και ξεπερνά το 80%.
Η ημερήσια κατανάλωση πετρελαίου της Κίνας ανήλθε σε 13,5 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2018. Η Ινδία ανήλθε σε 5,1 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Δεν είναι λοιπόν περίεργο ότι οποιαδήποτε οικονομική είδηση από την Κίνα και, σε μικρότερο βαθμό, από την Ινδία, κινεί τις τιμές μόλις αυτή έρθει στο φως της δημοσιότητας.