Brexit: Οι γαλατάδες επιστρέφουν στη Βρετανία

1.000 γυναίκες & άνδρες παραδίδουν καθημερινά γάλα  σε περίπου 400.000 νοικοκυριά σε όλη τη χώρα

«Είμαι τόσο χαρούμενος που ο γαλατάς είναι πάλι εδώ κάθε πρωί», λέει ένας συνταξιούχος από το δυτικό Λονδίνο. «Αυτή η παράδοση μας ανήκει όπως και το βρετανικό πρωινό», συμπληρώνει. Κάποτε οι γαλατάδες με τα μεταλλικά καρότσια τους ήταν συνηθισμένο θέαμα στους βρετανικούς δρόμους. Ακόμη και ως σύμβολο της δημόσιας τάξης. «Δημοκρατία σημαίνει όταν χτυπάει η πόρτα στις 3:00 πμ και είναι ο γαλατάς», είχε πει ο Βρετανός Πρωθυπουργός Ουίνστον Τσόρτσιλ. Μέχρι δεκαετία του 1980 υπήρχαν λίγες πόρτες χωρίς ένα έως τέσσερα μπουκάλια γάλα μπροστά.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το 1970 το 99% του γάλακτος παραδινόταν μπροστά στην πόρτα.

Αυτό όμως άλλαξε με τα χρόνια και ήταν κυρίως η άνοδος των σουπερμάρκετ που μπορούσαν να προσφέρουν στην αγορά πολύ φθηνότερα το γάλα. Επιπλέον, υπήρξε έκρηξη στο «εναλλακτικό γάλα» αντί για αγελαδινό, οι πελάτες πλέον αναζητούν γάλα αμυγδάλου, σόγιας ή βρώμης.

Αλλά αυτό φαίνεται να αλλάζει και πάλι. Ίσως σκεφθεί κανείς ότι οφείλεται στην πανδημία. Οι υπηρεσίες παράδοσης γάλακτος ξαφνικά είχαν μεγάλη ζήτηση. Η νεοφυής εταιρεία The Modern Milkman από το Λάνκαστερ της Κεντρικής Αγγλίας με δυσκολία μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση.

Μεγάλη ζήτηση για γαλατάδες

Στην αρχή της πανδημίας οι πελάτες αυξάνονταν κατά 1.200 κάθε μέρα. Μέχρι και δέκα οδηγοί την ημέρα έπρεπε να προσληφθούν και να εκπαιδευτούν. Ένας από τους μεγαλύτερους παρόχους γάλακτος είναι η Milk & More, η οποία έχει παράδοση 130 ετών και χρονολογείται από το 1880. Εν τω μεταξύ, 1.000 γυναίκες και άνδρες παραδίδουν καθημερινά γάλα  σε περίπου 400.000 νοικοκυριά σε όλη τη χώρα, όπως λέει ο επικεφαλής της εταιρείας Πάτρικ Μύλλερ στο Γερμανικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Από τον Φεβρουάριο, η Milk & More ανήκει στον γερμανικό όμιλο Müller. Η πανδημία δεν ήταν το μόνο πράγμα που τροφοδότησε τη ζήτηση. «Εχουμε από το 2017 ένα νέο κύμα ενδιαφέροντος για την παράδοση γάλακτος στην πόρτα», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. Αφορμή στάθηκε το ντοκιμαντέρ του BBC «Ο μπλε πλανήτης». Ξαφνικά πολλοί περισσότεροι καταναλωτές αναζητούσαν προϊόντα βιώσιμης παραγωγής.

Η εταιρεία διαθέτει πλέον έναν από τους μεγαλύτερους στόλους ηλεκτροκίνητων φορτηγών στη χώρα. Και όπως η Milk & More, πολλές εταιρείες γάλακτος έχουν επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια και πλαστικές συσκευασίες κι έτσι διατηρούν και την παράδοση.

Δεν είναι φθηνό ... αλλά καλό

Η ένωση του κλάδου Dairy UK προσφέρει τη δυνατότητα στο διαδίκτυο να βρει κανείς γαλατά. Στο δυτικό Λονδίνο, ο συνταξιούχος Κρις ενθουσιάζεται με τα εμβληματικά μπουκάλια με τα χρωματιστά καπάκια. Εν τω μεταξύ τα καπάκια είναι εδώ και καιρό πιο φιλικά προς το περιβάλλον όπως και τα μπουκάλια.  Επιπλέον, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές προσφέρουν πολύ περισσότερα προϊόντα. Γαλακτοκομικά προϊόντα όπως τυρί, βούτυρο ή γιαούρτι, αλλά και αυγά ή φρέσκους χυμούς, όλα παράγονται τοπικά.

Όλα αυτά δεν είναι βέβαια φθηνά. Σε μια εποχή μάλιστα που οι Βρετανοί διαμαρτύρονται για την αύξηση του ενεργειακού κόστους και των φόρων. Όμως πολλοί πελάτες απολαμβάνουν αυτό το μείγμα παράδοσης και χαλαρότητας μιας άλλης εποχής που προσφέρει ο γαλατάς. Η Τζο Χίτον από το Ντόρσετ στη συζήτηση με το BBC το περιέγραψε σχεδόν με ποιητικά λόγια: «Λες και όλοι βρίσκουμε θησαυρό στο κατώφλι μας το πρωί».

dw.com