Facebook: Πώς Apple και Κογκρέσο απειλούν την κερδοφορία του

Η αλλαγή στους όρους χρήσης του λογισμικού iOS που επιβάλει η Apple, καθώς και το «πακέτο» πέντε νομοσχεδίων του Κογκρέσου αναμένεται να φέρει «τα πάνω-κάτω» στο επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook και να επιφέρει πτώση στην κερδοφορία του – το Facebook στην αντεπίθεση

Τα έσοδα του Facebook σημειώνουν πρωτοφανή αύξηση, ωστόσο, το μέλλον προμηνύεται νεφελώδες για τον τεχνολογικό γίγαντα.

Τα έσοδα του Facebook ανήλθαν περίπου στα 29,1 δισεκατομμύρια δολάρια το τρίμηνο μέχρι τις 30 Ιουνίου, μια αύξηση 56% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, που η μεγαλύτερη πηγή εσόδων του διαδικτυακού κολοσσού, οι διαδικτυακές διαφημίσεις, επλήγησαν λόγω του Covid-19. Η εταιρεία, επίσης, διπλασίασε το τριμηνιαίο κέρδος της σε σχεδόν 10,4 δισεκατομμύρια δολάρια, πολύ πάνω από τα 8,7 δισεκατομμύρια δολάρια που αναμενόταν.

Ωστόσο, οι προοπτικές για το υπόλοιπο 2021 δεν είναι τόσο θετικές, δηλώνει ο CFO Ντέιβιντ Βέχνερ. Ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων θα μπορούσε να πάρει την κάτω βόλτα, δήλωσε ο Βέχνερ, αναφερόμενος στους νέους όρους απορρήτου του λογισμικού iOS της Apple, καθώς και στο πακέτο νομοσχεδίων που αναμένεται να ψηφιστεί στις ΗΠΑ, και το οποίο πρόκειται να προκαλέσει αναταραχές στις διαδικτυακές πλατφόρμες.

Η νέα πολιτική απορρήτου της Apple
Η νέα λειτουργία και ρύθμιση του απορρήτου της Apple απαιτεί από τους προγραμματιστές να ζητούν ρητή άδεια από τους χρήστες του λογισμικού του iOS για την παρακολούθηση των προσωπικών τους δεδομένων, όπως ηλικία, τοποθεσία, συνήθειες δαπανών και πληροφορίες υγείας, και την χρήση τους για σκοπούς πρσωποποιημένης διαφήμισης. Με το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο που εισάγει η Apple, στο εξής κάθε application για iPhone, συμπεριλαμβανομένου και του Facebook, θα πρέπει να εναρμονιστεί με την απαίτηση του λειτουργικού συστήματος iOS 14.5.1, ώστε να δίνει στον χρήστη το δικαίωμα επιλογής αν θα επιτρέψει ή όχι την καταγραφή της δραστηριότητάς του και την περαιτέρω αξιοποίησή της για εμπορικές ή άλλες σκοπιμότητες.

Το διακύβευμα μετά την ισχύ του νέου σχήματος της Apple θα είναι μεγάλο για το Facebook, του οποίου πλέον ο διαφημιστικός κλάδος αποτελεί ραχοκοκαλιά του μηχανισμού κερδοφορίας του. Αυτό αποδεικνύεται και από την πρώτη αντίδραση του επενδυτικού κοινού στην ανακοίνωση της αλλαγής της στάσης της Apple: Οι μετοχές του Facebook υποχώρησαν σχεδόν 4% λίγο μετά το άκουσμα των νέων.

Η πτώση της μετοχή του κοινωνικού μέσου δεν προκαλεί εντύπωση, καθώς είναι γεγονός ότι ο τεχνολογικός κολοσσός μπορεί να χάσει δισεκατομμύρια εάν τεθούν σε ισχύ οι νέοι κανόνες για το iOS. Αυτό γιατί το Facebook βγάζει πλέον αστρονομικά ποσά από την επεξεργασία δεδομένων των χρηστών και την χρήση τους για στοχευμένες διαφημίσεις, με βάση τις προτιμήσεις του κάθε χρήστη.

Το Facebook αντιτάσσεται σθεναρά στις αλλαγές και προειδοποιεί τους επενδυτές ότι η ενημέρωση θα μπορούσε να βλάψει τον κορμό της επιχείρησής του, σε περίπτωση που πολλοί χρήστες επιλέξουν να μην συναινέσουν στην επεξεργασία των δεδομένων τους.

Τα νομοσχέδια του Κογκρέσου
Δεν είναι μόνο η Apple, όμως που απειλεί το μέλλον του διαδικτυακού μέσου. Εδώ και κάποια χρόνια έχει ξεκινήσει πόλεμος μεταξύ ρυθμιστικών αρχών και τεχνολογικών πλατφορμών, παγκοσμίως. Το ότι πρέπει να μπουν όρια στις big tech, ώστε να σταματήσουν να είναι ανεξέλεγκτες, αποτελεί ένα -σπάνιο- σημείο ομοφωνίας μεταξύ ΗΠΑ, και, Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Λίγους μήνες μετά την ανακοίνωση των Βρυξελλών για την θέσπιση δυο νέων κανονισμών με στόχο την τη οριοθέτηση του πεδίου δράσης και των υποχρεώσεων των ψηφιακών κολοσσών, το Κογκρέσο κάνει μια κίνηση-ματ, με αβέβαιες συνέπειες για τη βιωσιμότητα και τη λειτουργεία των διαδικτυακών κολοσσών. Οι Αμερικάνοι νομοθέτες, με ένα «πακέτο» πέντε νομοσχεδίων προκαλούν «εφιάλτες» στους τεχνολογικούς κολοσσούς, απειλώντας να διαταράξουν το επιχειρηματικό μοντέλο που τους έχει εκτοξεύσει στην κορυφή.

Προτεραιότητα της κυβέρνηση Μπάιντεν είναι η αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων. Ο Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν πρόσφατα ισχυρίστηκε, μάλιστα, ότι η παραπληροφόρηση των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης για την υγεία «σκοτώνει ανθρώπους».

Τα νέα νομοσχέδια δεν απειλούν μόνο τον έλεγχο που ασκεί το Facebook στα δεδομένα των χρηστών αλλά και στη στρατηγική εξαγοράς εταιρειών.

«Φρένο» στην πρακτική των εύκολων εξαγορών των αντιπάλων
Το Facebook έχει δεχθεί σειρά καταγγελιών επειδή φέρεται να επιδιώκει να εξαγοράζει επίδοξους ανταγωνιστές του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, για να εξαλείψει τον μελλοντικό ανταγωνισμό. Ένα τέτοιο παράδειγμα, σύμφωνα με επικριτές της πλατφόρμας, είναι η εξαγορά του Instagram για 1 δισεκατομμύριο δολάρια το 2012.

Σύμφωνα με το πακέτο νομοσχεδίων, οι τεχνολογικοί γίγαντες που υπόκεινται στη νομοθεσία δεν θα έχουν την επιλογή να αγοράσουν μελλοντικούς αντιπάλους ή εταιρείες που μπορούν να ενισχύσουν την ικανότητα τους να διατηρήσουν την κυριαρχία τους στην αγορά. Ως απόρροια των νέων μεταρρυθμίσεων, το Facebook θα δυσκολευτεί πολύ να προσωρήσει στην εξαγορά του επόμενου Instagram.

Τέλος του μονοπωλίου του Facebook στα δεδομένα
Επιπλέον τα νομοσχέδια αποσκοπούν στο να λύσουν το πρόβλημα μεταφοράς δεδομένων που αντιμετωπίζουν οι χρήστες, από ένα κοινωνικό μέσο σε άλλο. Οι νομοθέτες έχουν από καιρό εκφράσει έντονες ανησυχίες για τον έλεγχο του Facebook στα δεδομένα των χρηστών. Έτσι, τα νομοσχέδια που εισήχθησαν προς ψήφιση τον περασμένο μήνα αναμένεται να επιβάλουν στο Facebook να μοιραστεί αυτά τα δεδομένα με ανταγωνιστικές εφαρμογές και πλατφόρμες, ένα χαρακτηριστικό γνωστό ως διαλειτουργικότητα.

Ένας εκπρόσωπος του Facebook δήλωσε ότι τα νομοσχέδια «υποτιμούν τον αδιάκοπο ανταγωνισμό στον τομέα της τεχνολογίας», κάνοντας ειδική μνεία και σε ξένες εταιρείες όπως η TikTok, η WeChat και η Alibaba. «Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης των προκλήσεων που αντιμετωπίζει το σημερινό διαδίκτυο είναι να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα που προκαλούν μεγαλύτερη ανησυχία, όπως η ακρίβεια του περιεχομένου, η ακεραιότητα των εκλογών και το απόρρητο – όχι η απόπειρα αποσυναρμολόγησης των προϊόντων και των υπηρεσιών από τα οποία εξαρτώνται οι χρήστες», συμπλήρωσε.

Metaverse: Νέα αρχή στο Facebook
Ωστόσο, το Facebook δηλώνει αποφασισμένο να επιβιώσει και επεκτείνει τη δράση του σε εναλλακτικές αγορές. Σε τηλεδιάσκεψη, ο Μαρ Ζάκερμπεργκ τόνισε τις πρόσφατες επιτυχίες της εταιρείας σε βασικούς τομείς, όπως το ηλεκτρονικό εμπόριο και αναφέρθηκε σε έναν νέο τομέα που ελπίζει ότι θα επαναπροσδιορίσει το ρόλο του Facebook.

«Τα επόμενα χρόνια, ευελπιστώ ο κόσμος να σταματήσει να μας βλέπει ως εταιρεία κοινωνικών μέσων και να μας θεωρεί ως μια εταιρεία metaverse», δήλωσε ο Ζάκερμπεργκ.

Το λεγόμενο “metaverse” είναι ένα σύνολο τεχνολογιών επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας που θα επιτρέπει στους ανθρώπους να αλληλεπιδρούν σε τρισδιάστατους εικονικούς κόσμους στο Διαδίκτυο. Ο Ζάκερμπεργκ επισήμανε ότι η εταιρεία επενδύει στην οικοδόμηση εργαλείων και εμπειριών – τόσο λογισμικού όσο και υλικού – και αναμένει ότι το metaverse θα είναι ο «διάδοχος του διαδικτύου για κινητά». Ωστόσο, ο Ζάκερμπεργκ υπολογίζει ότι θα περάσει λίγος χρόνος μέχρι το Facebook να αποφέρει κέρδη λόγω του metaverse.

Πηγή: newmoney

 
5769