Γιατί η αυτοκινητοβιομηχανία «γυρίζει την πλάτη» στην Κίνα

Οι φόβοι για το κόστος

Να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα ως προς την κατασκευή εξαρτημάτων και ανταλλακτικών επιδιώκουν αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ, της Ευρώπης αλλά και της Ιαπωνίας.

Η αλματώδης ανάπτυξη του εν λόγω τομέα στην Κίνα την τελευταία εικοσαετία, μέσω του ανοίγματος των ευρωπαϊκών και αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη γιγαντιαία ασιατική χώρα, μετέτρεψε το Πεκίνο σε παγκόσμιο ηγέτη στη βιομηχανία ανταλλακτικών αυτοκινήτων.

Όμως τώρα ο φόβος για την κλιμακούμενη ένταση μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας και η είσοδος σε μια νέα εποχή υποχώρησης της παγκοσμιοποίησης, σε συνδυασμό με τα αυστηρά μέτρα μηδενικής ανοχής στην covid19 που βρίσκονταν μέχρι πρόσφατα σε ισχύ στην Κίνα, οδηγούν σε αλλαγή στάσης τους μεγαλύτερους παίκτες του κλάδου, οι οποίοι αποσκοπούν σε αξιοποίηση των μονάδων τους στην Κίνα αποκλειστικά για κάλυψη της ζήτησης στο εσωτερικό της μεγάλης ασιατικής χώρας.

>>> Διαβάστε επίσης: Σε χαμηλά επίπεδα η κίνηση στη βρετανική αγορά την Boxing Day <<<

Μια δύσκολη διαδικασία

Όπως αναφέρουν οι Financial Times, αποκαλυπτική υπήρξε η εμπειρία του πολέμου στην Ουκρανία, όταν μέσα σε λίγες εβδομάδες όμιλοι από τη Renault έως τη Mercedes-Benz αναγκάστηκαν να κλείσουν ή να πουλήσουν εργοστάσια στη Ρωσία, την ίδια στιγμή που κλήθηκαν να βρουν άλλες πηγές προμήθειας κρίσιμης σημασίας πρώτων υλών, όπως το παλλάδιο.

Η διαδικασία μερικής απόσυρσης από την Κίνα, βέβαια, δεν είναι μια επιχείρηση εύκολη, γρήγορη ή φθηνή. Αντιθέτως, θα μπορούσε να αποδειχθεί εξαιρετικά δαπανηρή για μια βιομηχανία που λειτουργεί με χαμηλά περιθώρια κέρδους. Όπως ανέφεραν στελέχη της αγοράς στους FT, αν δεν βρεθεί τρόπος εξοικονόμησης πόρων από άλλες πηγές, δεδομένου ότι η απομάκρυνση από την Κίνα θα αυξήσει το κόστος κατασκευής, οι ευρωπαϊκές και αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κινδυνεύουν να καταστούν μη ανταγωνιστικές. Κάποιες χώρες που μπορούν να αποτελέσουν εναλλακτικές επιλογές έναντι της Κίνας είναι η Ινδία, το Μεξικό, αλλά και περιοχές στη βόρεια Αφρική και την Ασία.

Σε αντίστοιχες κινήσεις προχωρούν και οι ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες – αν και, ανεξαρτήτως των εξελίξεων στον τομέα της παραγωγής, σε κάθε περίπτωση το σύνολο του κλάδου παραμένει εξαρτημένο από τις πωλήσεις στην αχανή κινεζική αγορά.

Κριτήριο για τις κινήσεις των εταιρειών του κλάδου αποτελεί η μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα καθώς νέες σοβαρές αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες θα μπορούσαν να προκληθούν – μεταξύ άλλων – λόγω μια αναζωπύρωσης της πανδημίας του κορωνοϊού, είτε λόγω περαιτέρω όξυνσης του εμπορικού ανταγωνισμού ΗΠΑ – Κίνας.

Πηγή: Ot.gr