Γιατί οι κολοσσιαίες επιχειρήσεις κόβονται στα δύο

Μέσα σε μία εβδομάδα, η Johnson & Johnson, η Toshiba και η GE ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους για διάσπαση

Η διάσπαση φαίνεται να είναι η νέα… μόδα στις κολοσσιαίες επιχειρήσεις παγκοσμίως. Μέσα σε μία εβδομάδα, η Johnson & Johnson, η Toshiba και η GE ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους για διάσπαση και, όπως όλα δείχνουν, η τάση αυτή ίσως να βρίσκεται ακόμα στο ξεκίνημα.

Οι όμιλοι είναι τεράστιοι και δυσκίνητοι. Η Wall Street τους σιχαίνεται, επειδή δεν ξέρει πώς να τους αξιολογήσει σωστά. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι και τα διοικητικά συμβούλια έχουν αρχίσει να πιάνουν το νόημα: Μεγάλες εταιρείες είναι οι ευκίνητες εταιρείες.

Η ανακοίνωσε της Johnson & Johnson ότι διασπάται σε δύο κομμάτια – το ένα θα είναι για τα καταναλωτικά της προϊόντα και το άλλο για τα φάρμακα και τις ιατρικές συσκευές – είναι η πιο πρόσφατη αναταραχή στον τομέα των φαρμακευτικών εταιρειών.

Πολλές άλλες φαρμακευτικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Pfizer, της Merck και της GlaxoSmithKline έχουν ήδη διαχωρίσει μεγάλα κομμάτια τους τα προηγούμενα χρόνια ή σκοπεύουν να το πράξουν στο μέλλον.

Και όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι επενδυτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερη τιμή για μία ταχέως αναπτυσσόμενη επιχείρησης φαρμάκων, βιοτεχνολογίας και ιατρικού εξοπλισμού παρά για μία εταιρεία με επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα. Με την ανακοίνωση της διάσπασης, οι μετοχές της Johnson & Johnson ενισχύθηκαν κατά 2% μέσα σε μερικά λεπτά.

Ταυτόχρονα, όπως δείχνουν οι ανακοινώσεις της Toshiba και της GE για διάσπαση, τα εταιρικά διαζύγια δε σταματούν στον τομέα των φαρμάκων.

Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, οι εταιρείες και τα διοικητά τους συμβούλια θα πρέπει να εξετάσουν ποιες είναι οι πιο επικερδείς γραμμές τους και να αποφασίσουν πού θα ξοδέψουν περισσότερο χρόνο και χρήμα.

Πολλές μεγάλες εταιρείες ανά τον κόσμο που επικεντρώνονται σε διάφορους τομείς αποφασίζουν να γίνουν μικρότερες.

Ο τεχνολογικός κολοσσός, Dell, πρόσφατα αποφάσισε να διαχωρίσει τον τομέα του cloud, την VMWare, σε μία ξεχωριστή επιχείρηση. Οι εταιρεία λιανικής L Brands χώρισε στα δύο τις δύο της φίρμες, την Bath & Body Works και τη Victoria's Secret.

Η IBM διαχώρισε τη μονάδα υπηρεσιών πληροφορικής δημιουργώντας μία νέα εταιρεία, την Kyndryl. Αυτή τη στιγμή, η Kyndryl διαθέτει μεγαλύτερη ευελιξία για να προχωρεί στη δημιουργία κοινοπραξιών με αντιπάλους της IBM. Για παράδειγμα, η Kyndryl ήδη σύναψε συμφωνία με την Microsoft.

Αυτό δείχνει ότι η δημιουργία νέων μονάδων τους δίνει μεγαλύτερη αυτονομία για να φτιάχνουν νέες εταιρικές σχέσεις και στρατηγικές συμμαχίες που θα είναι πιο αποδοτικές από έναν τεράστιο όμιλο.

Ένας άλλος τρόπος για να γίνουν εταιρείες ευέλικτες και πιο αποδοτικές είναι να διαχωρίζουν και κομμάτια, τα οποία είχαν συγχωνεύσει, αλλά οι αποφάσεις αυτές δεν ενθουσίασαν τελικά τους επενδυτές. Για παράδειγμα, η AT&T is ετοιμάζεται να διαχωρίσει τη WarnerMedia και να δημιουργήσει ένα καλωδιακό τηλεοπτικό κολοσσό με το Discovery.

economistas.gr