Κούβα: Ο πόλεμος στην Ουκρανία φέρνει νέες αυξήσεις

Η Κούβα εισάγει περίπου το 60% των καυσίμων και το 65% των τροφίμων που καταναλώνει

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία επιδεινώνει την τριετή συναλλαγματική κρίση της Κούβας, καθώς το κόστος των εισαγωγών εκτινάσσεται, υπονομεύοντας την ανάκαμψη και απειλώντας με περισσότερες δυσκολίες τους κατοίκους, σύμφωνα με οικονομικούς εμπειρογνώμονες και επιχειρηματίες, μεταδίδει το Reuters.

Οι ζωτικής σημασίας εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και των σιτηρών, έχουν εκτοξεύσει τις τιμές μεταξύ 25% και 40% φέτος, ασκώντας νέα πίεση σε μια κυβέρνηση που έχει χρόνια έλλειψη δολαρίων, είπαν οι επιχειρηματίες, μεταξύ των οποίων τρεις αλλοδαποί με χρόνια εργασίας σε κοινοπραξίες καθώς και ο επικεφαλής ενός κουβανικού εργοστασίου.

«Η κουβανική κυβέρνηση αισθάνεται το κόστος, όπως και ο γενικός πληθυσμός και ο εκκολαπτόμενος τομέας των ιδιωτών Κουβανών επιχειρηματιών. Τα πράγματα φαίνονται πολύ δύσκολα για την Κούβα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα», δήλωσε ο Καναδός δικηγόρος Gregory Biniowsky, ο οποίος υπήρξε σύμβουλος σε επιχειρήσεις και επενδύσεις στην Κούβα εδώ και δεκαετίες.

Ο Κουβανός επιχειρηματίας, ο οποίος όπως και οι ξένοι ομόλογοί του ζήτησαν ανωνυμία, είπε ότι οι κρατικές εταιρείες εργάζονταν ήδη σε δύσκολες συνθήκες προτού η μακροχρόνια σύμμαχος της Αβάνας, Ρωσία, επιτεθεί στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο και αυτές οι συνθήκες χειροτέρευαν.

Η Κούβα εισάγει περίπου το 60% των καυσίμων και το 65% των τροφίμων που καταναλώνει, σύμφωνα με την κυβέρνηση. Η άνοδος του κόστους εισαγωγής κινδυνεύει να επιδεινώσει τις ελλείψεις που ήδη αναγκάζουν τους πολίτες να παραταχθούν για τρόφιμα, φάρμακα και άλλα βασικά αγαθά.

Ο Υπουργός Οικονομίας Αλεχάντρο Γκιλ στα τέλη Μαρτίου είπε ότι οι υψηλότερες τιμές υπονομεύουν τα σχέδια για μείωση του κόστους εισαγωγής, προσθέτοντας ότι η έλλειψη φυσικού αερίου και οι διακοπές ρεύματος οφείλονται εν μέρει στις υψηλότερες τιμές των καυσίμων και στις διακοπές στη ναυτιλία.

«Μέχρι τον προηγούμενο μήνα... ένα δεξαμενόπλοιο ντίζελ 40.000 τόνων μας κόστιζε 35-36 εκατομμύρια δολάρια», είπε, «και σήμερα το ίδιο πλοίο κοστίζει 58 εκατομμύρια δολάρια».

Οι τιμές της βενζίνης και ηλεκτρικής ενέργειας στην Κούβα καθορίζονται από το κράτος το οποίο απορροφά το υψηλότερο κόστος εισαγωγής. Το ίδιο ισχύει και για ορισμένα τρόφιμα, τα οποία η κυβέρνηση διανέμει μέσω ενός συστήματος σιτηρεσίου, οδηγώντας σε ελλείψεις και σε ψηλές τιμές στην άτυπη αγορά, όταν υπάρχει έλλειψη μετρητών.

«Η κατάρρευση της ρωσικής οικονομίας θα επηρεάσει σοβαρά τις εμπορικές και οικονομικές σχέσεις με την Κούβα. Και υπάρχουν επίσης πιο έμμεσες επιπτώσεις μέσω των αυξημένων τιμών», δήλωσε ο Κουβανός οικονομολόγος Ρικάρντο Τόρες.

Οι αυξήσεις των τιμών που προκλήθηκαν από τον πόλεμο είναι μόνο το τελευταίο πλήγμα στα οικονομικά της χώρας, που έχουν ήδη πληγεί από τις κυρώσεις του πρώην προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στον τουρισμό και τα εμβάσματα και από την πανδημία του κορωνοϊού, που έκλεισε τον τουρισμό από αλλού.

Το Reuters αναφέρει ότι η κυβέρνηση της Κούβας δεν ανταποκρίθηκε όταν της ζητήθηκε σχετικό σχόλιο.

Η Κούβα δεν είναι μέλος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου ή άλλων παγκόσμιων δανειστικών οργανισμών από τους οποίους θα μπορούσε να ζητήσει βοήθεια για να μετριάσει την κρίση.

Τα κουβανικά πέσο δεν ανταλλάσσονται εκτός του νησιωτικού έθνους της Καραϊβικής, γεγονός που το καθιστά εξαρτημένο από τα δολάρια που κερδίζονται από εξαγωγές και υπηρεσίες όπως ο τουρισμός για να πληρώσει για τα πάντα, από καύσιμα, τρόφιμα και φάρμακα μέχρι γεωργικές προμήθειες, μηχανήματα και ανταλλακτικά.

Η κρίση μετρητών οδήγησε σε πτώση 40% των εισαγωγών κατά την περίοδο 2020-21, ανέφερε η κυβέρνηση, παρόλο που δεν κατάφερε να ανταποκριθεί σε αμέτρητες πληρωμές σε πιστωτές και προμηθευτές, δήλωσαν στο Reuters τότε περισσότεροι από δώδεκα διπλωμάτες και επιχειρηματίες και σταμάτησε να ανταλλάσσει ξένο νόμισμα για πέσος στην εγχώρια αγορά.

Η οικονομία της Κούβας συρρικνώθηκε κατά 9% κατά τα δύο πρώτα χρόνια της πανδημίας, σύμφωνα με επίσημους αριθμούς, με ελλείψεις που προκλήθηκαν από τον σφιχτό προϋπολογισμό της κυβέρνησης που οδήγησαν σε μπλακ άουτ και άνευ προηγουμένου διαδηλώσεις τον περασμένο Ιούλιο.

Η κυβέρνηση προέβλεψε ανάπτυξη 4% φέτος, αλλά οι επιδόσεις του τουρισμού και ορισμένων άλλων τομέων, όπως η ζάχαρη, ήταν πολύ χαμηλότερες από τις προσδοκίες το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με δημοσιεύματα των κρατικών μέσων ενημέρωσης.

«Οι επενδυτές είναι όλοι πολύ ανήσυχοι γιατί οι υψηλότερες τιμές μπορούν μόνο να επιδεινώσουν ελλείψεις, διακοπές ρεύματος, προβλήματα στις μεταφορές και την ικανότητα των κρατικών εταίρων μας να μας πληρώσουν», είπε ένας από τους ξένους επιχειρηματίες.

KYΠΕ