Μεταφορικά: Δεν θα πέσουν οι τιμές για τα επόμενα 4 χρόνια

Η νέα πρακτική των ναυτιλιακών που ανατροφοδοτεί τον πληθωρισμό – Τι λένε οι ειδικοί για το φαινόμενο

Οι ναυτιλιακές εταιρείες μετατρέπουν παλιά φορτηγά – πλοία σε χρυσορυχεία. Μια πρακτική που θα μπορούσε να ανατροφοδοτήσει τον ήδη ανεξέλεγκτο πληθωρισμό για τα επόμενα χρόνια, όπως αναφέρουν οι ειδικοί. 

Η έλλειψη νέων φορτηγών πλοίων, λόγω πανδημίας, σύμφωνα με το Reuters, έχει οδηγήσει τους ναύλους σε γερασμένα φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε ιστορικά υψηλά, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η αξία αυτών των πλοίων έχει 10πλασιαστεί. 

Εξαργυρώνοντας αυτή την έκρηξη, οι ναυτιλιακές εταιρείες «κλειδώνουν» μακροχρόνιες μισθώσεις τριών έως τεσσάρων ετών, κάτι που σημαίνει πως οι καταναλωτές θα μπορούσαν να συνεχίσουν να πληρώνουν το τίμημα των αυξήσεων του κόστους, έως ότου τεθούν σε λειτουργία εκατοντάδες νέα πλοία. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το μέσου μεγέθους μεταφορικό πλοίο Synergy Oakland, υπό σημαία Κύπρου, το οποίο εξαγοράστηκε το 2019 από την ελληνική εταιρεία Euroseas προς 10 εκατ. δολάρια, και είχε ναυπηγηθεί 10 χρόνια πριν. Το πλοίο είχε φέρει το προηγούμενο έτος εν μέσω πανδημίας και σε μόλις 100 ημέρες έσοδα  ύψους 21 εκατ. δολαρίων , καταγράφοντας έτσι τον υψηλότερο ημερήσιο ναύλο στην ιστορία για ένα πλοίο του μεγέθους του. 

Το εν λόγω πλοίο απέφερε σε διάστημα περίπου 2 μηνών ακόμη 10 εκατ. δολάρια από μια βραχυπρόθεσμη ναύλωση, προτού βγει σε τετραετή μίσθωση τον Μάιο προς 61 εκατ. δολάρια. Δηλαδή εξαπλάσια απόδοση στην τιμή αγορά του πριν από τρία χρόνια. 

Θα συνεχιστεί το πλήγμα στους καταναλωτές, λένε οι ειδικοί 

Τα ποσοστά ρεκόρ έχουν ήδη συμβάλει σε υψηλότερες τιμές για τα πάντα, από μεταχειρισμένα αυτοκίνητα μέχρι τραπέζια φαγητού και ποδήλατα και το πλήγμα για τους καταναλωτές πρόκειται να συνεχιστεί, λένε οι ειδικοί.

Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) εκτιμά ότι η έκρηξη των θαλάσσιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων το 2021 αντιπροσώπευε 1,5 ποσοστιαίες μονάδες της παγκόσμιας αύξησης των τιμών φέτος, ή περίπου το ένα τέταρτο του ρυθμού πληθωρισμού στις ΗΠΑ.

Brief / Reuters