Ποιους κλάδους «σφυροκοπά» η χαμηλή τιμή του πετρελαίου

Στους μεγάλους χαμένους της κρίσης οι πετρελαϊκές και η αεροναυπηγική

Η πετρελαϊκή βιομηχανία διέρχεται, σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές, τη χειρότερη κρίση της από τη Μεγάλη Ύφεση του 1929. Η αγορά είναι γεμάτη από πετρέλαιο το οποίο κανείς δεν θέλει να αγοράσει. Τα αεροπλάνα δεν πετούν, η ναυτιλία καταγράφει επιβράδυνση και οι καταναλωτές-οδηγοί παραμένουν κλεισμένοι στα σπίτια τους.

Ενδεικτική ήταν η εικόνα που επικράτησε στην αγορά τη Δευτέρα όπου η αξία του συμβολαίου μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου του Μαΐου έπεσε κατά 300% προμηνύοντας ακόμη πιο δύσκολες ημέρες για τη βιομηχανία. 

«Ποτέ μέχρι τώρα ο κόσμος δεν είχε σταματήσει όπως συνέβη δεν σταμάτησε τις τελευταίες εβδομάδες», δήλωσε ο Francisco Blanch, επικεφαλής εμπορευμάτων της Bank of America. «Το 60% της ζήτησης πετρελαίου προέρχεται από τις μεταφορές. Οι πωλήσεις βενζίνης μειώθηκαν περισσότερο από 50%. Οι πτήσεις σε όλο τον κόσμο μειώνονται κατά 80 ή 90%. Η κατάρρευση της κατανάλωσης οφείλεται στην κίνηση, τις μεταφορές και αυτό είναι που καθιστά τη σημερινή κρίση ακόμη πιο έντονη.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Αδυναμία της αγοράς να «ορίσει τη μοίρα της»

Η πανδημία του κορονοϊού επισκίασε ακόμη και την καλή είδηση της ενδιάμεσης εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Κίνας που θα βοηθούσε την παγκόσμια ανάπτυξη. Τα πράγματα έγιναν ακόμη χειρότερα όταν η Σαουδική Αραβία και η Ρωσία απέτυχαν να καταλήξουν σε μια νέα συμφωνία σχετικά με τις περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου, και ως αποτέλεσμα η Σαουδική Αραβία αύξησε την παραγωγή της τον Μάρτιο. Έκτοτε συμφώνησαν σε μια νέα περικοπή του ΟΠΕΚ ύψους 9,7 εκατομμυρίων βαρελιών, αλλά αυτό όπως εκτιμά η αγορά δεν είναι αρκετό για να επιτρέψει την απορρόφηση της υπερπροσφοράς. Η συμφωνία είχε ως στόχο να αγοράσει χρόνο, αλλά δεν επιλύει με μαγικό τρόπο αυτό που συμβαίνει σήμερα», δήλωσε ο Daniel Yergin της IHS Markit.

Λουκέτα σε πετρελαϊκές εταιρείες

Μέχρι πριν από λίγο καιρό η αμερικανική βιομηχανία σχιστόλιθου αναπτυσσόταν με γοργούς ρυθμούς χρησιμοποιώντας χάρη στην τεχνολογία και το «άνοιγμα» των εξαγωγών.
Αλλά παρά το άλμα που κατάφερε να επιτύχει σε μόλις δύο δεκαετίες, πλέον αντιμετωπίζει πρωτόγνωρες πιέσεις.

«Θα πρέπει να κλείσουν κοιτάσματα. Θα πρέπει να απολυθεί κόσμος. Τα πάντα εξαρτώνται από το ρυθμό ανάκαμψης της ζήτησης», δήλωσε ο Francisco Blanch, από την Bank of America

Michael Bradley, διευθύνων σύμβουλος της Tudor Pickering Holt, δήλωσε ότι εταιρείες όπως η Conoco Philips και η Continental έχουν ήδη αναφέρει ότι θα κλείσουν το 25% έως το 30% της παραγωγής τους ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες. Αλλά θα υπάρξουν επίσης εταιρείες που αναγκάζονται να κλείσουν όλη την παραγωγή τους, εκτιμά.

Όπως εκτιμά θα γίνουν σύντομα πολλές ανακοινώσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων. Κάποιες θα χρεοκοπήσουν και κάποιες άλλες θα αντέξουν. 

«Τα ποιοτικά ονόματα θα επιβιώσουν», εκτιμά ο Bradley ενώ προβλέπει ότι το 25 ή το 30% του κλάδου θα οδηγηθεί σε αναδιάρθρωση ή χρεοκοπία μέσα στους επόμενους εννέα με 12 μήνες.

Στο χείλος του γκρεμού οι εταιρείες κατασκευής αεροπλάνων

Στους μεγάλους χαμένους από τις χαμηλές τιμές του πετρελαίου συγκαταλέγονται και κατασκευάστριες εταιρείες αεροπλάνων όπως είναι η Boeing και η Airbus καθώς δέχονται μαζικές ακυρώσεις παραγγελιών λόγω του lockdown και των δυσμενών προβλέψεων για την πτώση της ζήτησης. 

«Ένα πράγμα που παρέμεινε ψηλά στη βιομηχανία κατά τη διάρκεια της μεγάλης οικονομικής ύφεσης (το 2008) είναι οι τιμές των καυσίμων», δήλωσε ο Richard Aboulafia, από την Teal Group, αναφερόμενος στις υψηλές τιμές που είχε καταγράψει τότε το πετρέλαιο.Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου μπορεί να συμβάλει στην αύξηση των πωλήσεων αεροσκαφών με αποδοτικότερο καύσιμο, κάτι το οποίο συμβαίνει και στην αυτοκινητοβιομηχανία. 

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Το Airbus A320neo και το Boeing 737 Max είναι αεροπλάνα τα οποία αναπτύχθηκαν μετά τη Μεγάλη Ύφεση, όταν οι τιμές των καυσίμων αυξάνονταν ξανά και οι αεροπορικές εταιρείες αναζητούσαν μοντέλα που θα τους βοηθήσουν να μειώσουν το κόστος των καυσίμων. Και οι δύο εταιρείες πούλησαν τα τελευταία χρόνια εκατοντάδες αεροπλάνα. 

Ωστόσο, οι κατασκευαστές σήμερα έχουν να αντιμετωπίσουν μια σειρά από προκλήσεις που αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον έως το 2021, αν όχι περισσότερο. 

Ο  Aboulafia εκτιμά ότι οι κατασκευαστές μεγάλων αεροσκαφών, όπως η Airbus και η Boeing, θα έχουν δεχθεί περίπου 1.000 ακυρώσεις σε παραγγελίες φέτος.

Πηγή: Insider.gr