Έρευνα σε 1.000 τράπεζες παγκοσμίως έδειξε ότι μπορεί να αποδειχθούν μη βιώσιμες

Το περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων αποτελεί μια σοβαρή απειλή για τις τράπεζες διεθνώς, ιδιαίτερα για τις ευρωπαϊκές, καθώς πλήττει την κερδοφορία τους και η κατάσταση αυτή μπορεί να εξελιχθεί σε παράγοντα ανισορροπίας του χρηματοπιστωτικού συστήματος.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Η διαπίστωση αυτή συζητείται όλο και συχνότερα στα διεθνή οικονομικά fora. Προ ημερών παρόμοιοι προβληματισμοί εκφράστηκαν στη συνεδρίαση επιτροπής της Ευρωπαϊκής Τραπεζικής Αρχής (European Banking Authority – ΕΒΑ) που είναι η ρυθμιστική αρχή του ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος με αντικείμενο της διασφάλιση της σταθερότητας του τελευταίου.

Ύστερα από μια δεκαετία χαμηλών έως και αρνητικών επιτοκίων (η ΕΚΤ έχει φτάσει να χρεώνει με αρνητικό επιτόκιο τις καταθέσεις των εμπορικών τραπεζών) αποδεικνύεται ότι το χαμηλό κόστος χρήματος πλήττει τα έσοδα των τραπεζών, τα οποία κατά το μεγαλύτερο μέρος (περίπου 60% στην Ευρώπη) προέρχονται από τη διαφορά ανάμεσα στο επιτόκιο με το οποίο δανείζονται χρήματα και εκείνο με το οποίο δανείζουν.

Παρόμοιες ανησυχίες διατυπώθηκαν την περασμένη εβδομάδα στο Financial Stability Report που έδωσε στη δημοσιότητα το ΔΝΤ, ενώ μόλις χθες η διεθνής εταιρεία συμβούλων McKinsey ανακοίνωσε τα αποτελέσματα έρευνας σε 1.000 τράπεζες παγκοσμίως, από την οποία προκύπτει ότι η πλειονότης μπορεί να αποδειχθούν μη βιώσιμες σε περίπτωση που η οικονομική κατάσταση επιδεινωθεί.

Και… όλες οι προβλέψεις δείχνουν ότι η οικονομική κατάσταση θα επιδεινωθεί.

Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey η μέση απόδοση ιδίων κεφαλαίων για τις 1.000 τράπεζες του δείγματος ήταν μόλις 1,6%, ενώ περίπου το 20% των τραπεζών με τις καλύτερες επιδόσεις η απόδοση έφτανε το 16%. 

Για το 80% των τραπεζών η απόδοση ιδίων κεφαλαίων ήταν χαμηλότερη από το κόστος που είχαν τα κεφάλαια αυτά, πράγμα που σημαίνει ότι οι τράπεζες αυτές καταστρέφουν αξία αντί να δημιουργούν. 

Η εικόνα του κλάδου παραπέμπει σε επερχόμενη συρρίκνωση η οποία υποβοηθείται και από τις τεχνολογικές εξελίξεις, καθώς πλέον ο ανταγωνισμός προέρχεται και από τις νέες εταιρείες FinTech. Οι τράπεζες προσαρμόζονται μειώνοντας τα έξοδα (στην Ευρώπη χάθηκαν 600.000 θέσεις εργασίας στις τράπεζες τα τελευταία δέκα χρόνια), αλλά αυτό δεν αρκεί πλέον.

Ο συνδυασμός της οικονομικής επιβράδυνσης, των μηδενικών επιτοκίων και ο ανταγωνισμός από τις τεχνολογικές εταιρείες δημιουργούν μεγάλες προκλήσεις για τον τραπεζικό κλάδο.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Προς το παρόν, η ανανέωση των προγραμμάτων νομισματικής χαλάρωσης από τις κεντρικές τράπεζες εκτονώνει μέρος της πίεσης, αλλά είναι πολύ πιθανό ότι η πίεση στον κλάδο θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια.


Γιώργος Χ. Παπαγεωργίου/newmoney

 
3995
Thumbnail

Η αμερικανική κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ θα απαγορεύσει προσωρινά πτήσεις από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες προς και από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, καθώς το Πεκίνο δεν έχει ακόμη επιτρέψει στους Αμερικανούς αερομεταφορείς να επαναφέρουν τις δραστηριότητές τους στην Κίνα παρά την χαλάρωση των περιοριστικών μέτρων.

ad1mobile

Αυτή η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ στις 16 Ιουνίου, αλλά δεν αποκλείεται ότι η εφαρμογή αυτού του μέτρου να γίνει πριν αυτήν την ημερομηνία, αν ο Αμερικανός πρόεδρος το αποφασίσει, ανακοίνωσε σήμερα το υπουργείο Μεταφορών.

"Οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες ζήτησαν να επαναφέρουν τις δραστηριότητές τους (στην Κίνα), από την 1η Ιουνίου. Η αποτυχία της κινεζικής κυβέρνησης να εγκρίνει τα αιτήματά τους αποτελεί μια παραβίαση της συμφωνίας" για τις αεροπορικές μεταφορές, αποδοκίμασε το υπουργείο.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Η Delta Air Lines και η United Airlines ανέστειλαν τις πτήσεις τους από και προς την Κίνα τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο λόγω της πανδημίας Covid-19, αλλά επιθυμούσαν να επαναφέρουν τις πτήσεις τους στη χώρα αυτό το μήνα. Δεν έχουν ακόμη λάβει το πράσινο φως από τις κινεζικές αρχές Πολιτικής Αεροπορίας, οι οποίες από την άλλη πλευρά εξουσιοδότησαν τον Μάρτιο τις τοπικές αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν μια πτήση ανά εβδομάδα από και προς μια ξένη χώρα.

ad2mobile

Αυτός ο περιορισμός προορίζεται να περιορίσει την εξάπλωση του ιού. Επί του παρόντος, τέσσερις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες εκτελούν πτήσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έναντι καμίας αμερικανικών εταιρειών, σύμφωνα με το αμερικανικό υπουργείο Μεταφορών. Η αμερικανική απόφαση έρχεται μεσούσης κλιμακούμενων εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον.

(ΚΥΠΕ)
 

article 1