Εισαγόμενος πληθωρισμός-Ελλάδα: «Φούντωσε» η ακρίβεια παρότι «ξεφούσκωσε» η Ενέργεια

4,5% του ΑΕΠ γλίτωσε η Ελλάδα από την πτώση των διεθνών τιμών στα καύσιμα, αλλά δεν είναι αρκετό

Η εισαγόμενη ακρίβεια καλά κρατεί και διαχέεται παντού στην αγορά. Οι διεθνείς τιμές φυσικού αερίου και ενεργειακών προϊόντων κατέρρευσαν μετά το «τσουνάμι» αυξήσεων του 2022, προκάλεσαν όμως ένα δευτερογενές κύμα ανατιμήσεων, που κοστίζει πανάκριβα στη χώρα και μετακυλίεται στα ράφια των καταστημάτων και την τσέπη του Έλληνα καταναλωτή.

Τα στοιχεία τρεχουσών συναλλαγών που ανακοίνωσε η ΤτΕ δείχνουν ότι το 2023 η χώρα πλήρωσε 9,7 δις ευρώ λιγότερα από το 2022, για να εισαγάγει καύσιμα από το εξωτερικό.

Η εξοικονόμηση αυτή αντιστοιχεί σε σχεδόν 4,5% του ΑΕΠ της Ελλάδας, αποδίδεται σχεδόν αποκλειστικά στη μείωση της τιμής και όχι μείωση των ποσοτήτων που εισήχθησαν στη χώρα πέρυσι.

«Ακρίβεια Πούτιν»

Η εξοικονόμηση ήταν τεράστια, αν σκεφθεί κανείς πως το 2021 η Ελλάδα δαπάνησε μόλις 16 δις για να εισαγάγει καύσιμα, αλλά το 2022 σχεδόν τα διπλάσια (30,8 δις ευρώ). Η εισαγόμενη ακρίβεια «κατάπιε» 14,8 δις που διέφυγαν στο εξωτερικό (κυρίως προς Ρωσία λόγω αερίου). Το 2023 που οι τιμές καυσίμων υποχώρησαν, η χώρα κατέβαλε για καύσιμα 21,1 δις ευρώ και η άμεση «ζημιά» λόγω καυσίμων περιορίστηκε στα 5 δις ευρώ, εν σχέσει με πριν την εισβολή στην Ουκρανία.

Αυτή είναι η μία όψη του νομίσματος όμως μόνον. Η ακρίβεια στην Ενέργεια, καθώς και σε εισαγόμενα τρόφιμα και λιπάσματα (επίσης λόγω εισβολής στην Ουκρανία) οδήγησε σε άλμα τιμών και σε όλα τα εισαγόμενα άλλα είδη και πρώτες ύλες. Από 49,8 δις ευρώ το 2021, η Ελλάδα έφτασε να πληρώνει για εισαγωγές από το εξωτερικό 62 δις το 2022 και 60,4 δις το 2023.

Όταν η χώρα πληρώνει 10-12 δις ευρώ περισσότερα κάθε χρόνο για είδη που έρχονται από το εξωτερικό, στο εσωτερικό της χώρας ο τελικός καταναλωτής θα πληρώσει τα 10-12 δις με «καπέλο» κέρδη και φόρους που επιβάλλονται στα επόμενα στάδια μέχρι να φτάσουν στον αγοραστή.

Αν και κατά ένα μέρος η αυξημένη δαπάνη εξισορροπείται από την παραγόμενη ανάπτυξη (δουλειές και μισθούς) δεν παύει να είναι μια δυσβάσταχτη επιβάρυνση για νοικοκυριά, επιχειρήσεις.

Αντιθέτως όμως, ο Έλληνας καταναλωτής δεν ένιωσε ίσως το πολύ μεγάλο όφελος που είχε από την ομαλοποίηση των τιμών καυσίμων κατά 10 δις ευρώ, γιατί μέρος της επιβάρυνσης αυτής το είχε σηκώσει ο κρατικός προϋπολογισμός, με τα επιδόματα fuel pass και τις άμεσες επιδοτήσεις λογαριασμών ρεύματος μέχρι 31.12.2023.

Επιπλέον το δευτερογενές κύμα ανατιμήσεων από το εξωτερικό (πλην καυσίμων) παραμένει ανυποχώρητο για δεύτερο συνεχόμενο χρόνο, προκαλώντας παρατεταμένη πίεση και οικονομική ασφυξία στο εσωτερικό της χώρας.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr