Ελλάδα: Αλλάζει "ρότα" η κρουαζιέρα

Oι επενδύσεις και το θετικό momentum

Μετά από δύο χρόνια ύφεσης για τα ελληνικά λιμάνια, συνέπεια της μείωσης της παρουσίας των μεγάλων ομίλων στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, κυρίως λόγω της Τουρκίας και της Αιγύπτου, που επηρέασε και τα συνδυαστικά προγράμματα στο Αιγαίο, η αγορά της κρουαζιέρας παρουσιάζει φέτος ισχυρά σημάδια ανάκαμψης. Παράγοντες του κλάδου μάλιστα ανεβάζουν τις προσδοκίες τους για φέτος, σημειώνοντας πως η χρονιά θα κλείσει με αύξηση 10% σε σύγκριση με το 2018, από 8% που έδειχναν οι υπολογισμοί νωρίτερα, ενώ ο αριθμός των επιβατών μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να ξεπεράσει τα πέντε εκατομμύρια, φτάνοντας μέχρι και τα 5,2 εκατομμύρια.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Στελέχη της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας τόνιζαν το προηγούμενο διάστημα πως η Ελλάδα, αλλά και η ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, θα επωφεληθούν σημαντικά από την προβλεπόμενη αύξηση κατά 22% σε αριθμούς επιβατών και κατά 19,8% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για το σύνολο της περιοχής της Μεσογείου φέτος. Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τις προβλέψεις, όπως και η επέκταση των προγραμμάτων από τους μεγάλους ομίλους. Μύκονος, Κέρκυρα, Ρόδος, Κρήτη και Κεφαλλονιά καταγράφουν αυξημένη κίνηση, αντισταθμίζοντας τις απώλειες των προηγούμενων σεζόν.

Στο πλαίσιο της ανάκαμψης της αγοράς και των επενδύσεων από τους μεγάλους παίχτες του χώρου ήταν η συνάντηση που είχε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης την Παρασκευή με τη διοίκηση της Royal Caribbean Cruises. H δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο προγραμματίζει αύξηση αφίξεων κατά 19,77% για το 2020 στην Ελλάδα. Με το άνοιγμα νέων προορισμών και τη σημαντική αύξηση των αφίξεων τουριστών θα ενισχυθούν ήδη από το 2020 περιοχές της Ελλάδας που είναι λιγότερο γνωστές στο διεθνές κοινό. Τον Απρίλιο, το νέο απόκτημα του αμερικανικού ομίλου, που αποτελεί από τους κορυφαίους παγκοσμίως, το "Spectrum of the Seas", είχε προσεγγίσει το λιμάνι του Πειραιά, έχοντας αποπλεύσει από τη Βαρκελώνη. Το κρουαζιερόπλοιο έχει μήκος 347,1 μέτρα και μπορεί να μεταφέρει έως και 4.246 επιβάτες.

Ήδη άλλωστε το πρώτο τρίμηνο ήταν θετικό για τον κλάδο. Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου, όπως έδειξαν στοιχεία της ΤτΕ, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 64,9% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018 και ανήλθαν στα 12,4 εκατ. ευρώ. Κατά την επισκοπούμενη περίοδο καταγράφηκαν 68 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (Ιανουάριος-Μάρτιος 2018: 41 αφίξεις), με 91,8 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 67,2 χιλ. επισκέψεων επιβατών την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 82,2% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 2,4 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, έναντι 1,5 στάσεων την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Σημειώνεται πως το 2018 ο αριθμός των επισκεπτών κρουαζιέρας άγγιξε τα 4,78 εκατoμμύρια, ενώ σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος, πέρσι καταγράφηκαν στο σύνολο των προορισμών κρουαζιέρας 3.410 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (έναντι 3.415 το 2017). Το 2017, που η αγορά κινήθηκε έντονα πτωτικά, οι απώλειες στον κλάδο άγγιζαν το 20%.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Στελέχη του χώρου υπογραμμίζουν, εντούτοις, πως πρέπει να διατηρηθεί το θετικό momentum για την ελληνική κρουαζιέρα, επικεντρώνοντας τις ενέργειές τους στο σκέλος της βελτίωσης των υποδομών, ώστε τα λιμάνια να υποδέχονται και μεγαλύτερου μεγέθους κρουαζιερόπλοια. Επίσης, επείγουν θέματα διαχείρισης των προορισμών, φέρνοντας ως παράδειγμα τον "συνωστισμό” στο λιμάνι της Σαντορίνης, και τονίζουν τη σημασία των επενδύσεων στο λιμάνι του Πειραιά.

Πηγή: capital.gr