Η έλλειψη ρευστότητας μείζον κίνδυνος για τα ξενοδοχεία

Φόβοι για πτωχεύσεις T.O.’s

Γράφει ο  Ιωάννης Χατζής (*), CFA

Μετά το πρώτο σοκ που έχει προκληθεί στην αγορά από την πανδημία του COVID-19, τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση, είναι σίγουρα μια ανάσα, άλλα είναι πολύ μακριά από βιώσιμη λύση για τον κλάδο.

Και ενώ κάθε εβδομάδα που περνάει οι απόψεις αλλάζουν, σήμερα η κατάσταση στην αγορά είναι δύσκολη. Ο κλάδος των ξενοδοχείων βασίζεται στην συνεχόμενη ροή του χρήματος. Η αναπτυξιακή πορεία των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια τις έχει οδηγήσει να βασίζονται στις προπληρωμές των προ-κρατήσεων, για να εξοφλήσουν υποχρεώσεις προμηθευτών από προηγούμενες χρήσεις, καθώς και το Cap.Ex.

Το σπιράλ ρευστότητας στο οποίο βρίσκονται οι περισσότερες εταιρείες δεν αντέχει οποιαδήποτε ανωμαλία στη ροή χρήματος. Όλοι οι Tour Operators πάγωσαν τις πληρωμές τους.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Η ροή χρήματος δηλαδή παύει να υφίσταται. Ειδικοί αναλυτές του κλάδου ανά τον κόσμο υπολογίζουν την επαναφορά της ζήτησης σταδιακά από τον Ιούνιο.

Στο πλέον εξαιρετικό σενάριο που η ζήτηση θα επανέλθει σιγά σιγά και οι πληρωμές των πρακτορείων θα επανέλθουν στην κανονικότητα, οι πρώτες εξοφλήσεις αναμένονται στο τέλος του Αυγούστου, τζίρος Ιουνίου, και οι πρώτες ουσιαστικές εξοφλήσεις θα πραγματοποιηθούν τέλος Οκτωβρίου, τζίρος Αυγούστου.

Στην πραγματικότητα αυτή έρχεται να προστεθεί ο κίνδυνος του να απαιτηθούν οι προκαταβολές που έχουν ήδη πληρωθεί.  Τα μέτρα της κυβέρνησης και των τραπεζών για πάγωμα των πληρωμών για κάποιους μήνες όπως καταλαβαίνετε δεν εξυπηρετούν ουσιαστικά τις επιχειρήσεις στον ξενοδοχειακό κλάδο.

Αφενός γιατί οι φορολογικές και ασφαλιστικές εισφορές των μηνών Μάρτιου και Απριλίου είναι πολύ χαμηλότερες από τις αντίστοιχες υποχρεώσεις των καλοκαιρινών μηνών, και αφετέρου γιατί οι εταιρείες μας θα βρεθούν αντιμέτωπες με τεράστιες συσσωρευμένες εκροές ρευστότητας τον Αύγουστο, χωρίς ουσιαστικά να υπάρχει νέα ροή χρήματος.

Στο ίδιο μοτίβο, η λύση για τη  χρήση των κεφαλαίων κίνησης δεν είναι σε απόλυτη ευθυγράμμιση με το πρόβλημα. Τα κεφάλαια κίνησης είναι βραχυπρόθεσμα, και αν δεν υπάρξουν οριζόντιες επιχορηγήσεις επιτοκίων, ο δανεισμός θα είναι πολύ ακριβός.

Αυτή τη στιγμή οι επιχειρήσεις έχουν ένα βραχυπρόθεσμο πρόβλημα με μακροπρόθεσμες συνέπειες.

Οι συνεπείς εταιρείες πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μακροπρόθεσμο δανεισμό με ωριμάνσεις πάνω από 10 χρόνια, περίοδο χάριτος για τουλάχιστον 1 έτος και χαμηλότερα χρεολύσια κατά τα πρώτα χρόνια. Το μοντέλο ρευστότητας στο οποίο έχουμε προσαρμοστεί μπορεί να αλλάξει για πάντα. Οι επιχειρηματίες πρέπει να αποτυπώσουν την πραγματική κατάσταση ρευστότητας και οι τράπεζες να χρηματοδοτήσουν τις «τρύπες» για να προστατευτεί η οικονομία.

Η διακοπή ροής ρευστού, αναγκάζει και πολλούς να γυρίσουν τις επιταγές που έχουν δώσει σε προμηθευτές τροφίμων κ.α.. Με τη  σειρά τους όμως οι προμηθευτές χρησιμοποιούν την εξόφληση των προϊόντων της χρήσης 2019 για να ξεκινήσουν τις παραγγελίες για το στοκ των τροφίμων του 2020. Συνεπώς, όσες από αυτές τις επιχειρήσεις αντέξουν και καταφέρουν να προμηθευτούν τα αναλώσιμα της σεζόν, θα επιμερίσουν το χρηματοοικονομικό κόστος στα ξενοδοχεία και θα ζητήσουν αμεσότερες εξοφλήσεις.

Το κερασάκι στην τούρτα είναι ότι το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα υπάρχει στις αεροπορικές  εταιρείες και στους Tour Operators οι οποίοι είναι αντιμέτωποι με πολύ άμεσα θέματα επιβίωσης.

Ο φόβος ο δικός μου είναι ότι κάποιες από αυτές τις επιχειρήσεις θα λάβουν μέτρα στήριξης για να επιβιώσουν το Καλοκαίρι ,αλλά επειδή η ζήτηση για προ-κρατήσεις 2021 καθώς και η διάθεση των Ευρωπαίων για προπληρωμή των διακοπών αναψυχής θα μειωθεί, θα αναγκαστούν να πτωχεύσουν το Φθινόπωρο, αφήνοντας τις οφειλές του Αυγούστου προς τα ξενοδοχεία, απλήρωτες, με ότι αυτό θα σημαίνει για την επιβίωση των ξενοδοχείων.

Τα περισσότερα ξενοδοχεία δεν θα μπορέσουν να αντέξουν και αυτό το χτύπημα και συνεπώς για πολλούς η λύση είναι είτε να προπληρωθούν τις κρατήσεις πριν την άφιξη, είτε να κρατήσουν τα ξενοδοχεία κλειστά, για λόγους επιβίωσης. Σε κάθε περίπτωση το πρόβλημα του κορωνοϊού  θα αλλάξει τον τρόπο που ρέει το χρήμα και συνεπώς θα επηρεάσει πολλές ακόμα σεζόν.

Η αγορά εργασίας της Ρόδου έχει πάνω από 30000 εποχιακά εργαζόμενους που εξαρτώνται άμεσα από τον Τουρισμό. Θα ήταν παράλογο να πιστεύουμε ότι δεν θα επηρεαστεί η τοπική οικονομία σε όλα τα επίπεδα. Η πρόσβαση στο ρευστό θα γίνει τρομερά δύσκολη και όλοι μαζί πρέπει να βάλουμε πλάτη για να κρατηθεί ο κλάδος μας ζωντανός.

Από πολύ απλά πράγματα, όπως να μείνουμε σπίτι για πρόληψη σήμερα, σε πιο σύνθετα, όπως να καταλάβουμε σε όλα τα επίπεδα ότι αυτή η πρωτοεμφανιζόμενη καταστροφή θα έχει απόνερα για πολύ καιρό μετά την πανδημία. Σε κάθε περίπτωση ο Ροδίτης επιχειρηματίας πρέπει σήμερα περισσότερο από ποτέ, να στηρίξει τον Ροδίτη εργαζόμενο.

Εάν αποφύγουμε τα χειρότερα και λειτουργήσουν τα ξενοδοχεία μας, φέτος θα πρέπει όλοι οι επιχειρηματίες να αποφύγουμε τους ξένους μαθητές και το ενοικιασμένο προσωπικό και να δοθεί προτεραιότητα στον Ροδίτη εργαζόμενο για να κινηθεί, έστω και λίγο, η οικονομία τον Χειμώνα 2020/21.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Και ενώ έχουμε όλοι τρομοκρατηθεί από το τι περιμένουμε να συμβεί στους Tour Operator το χειμώνα υπάρχει κάποιο φως στο βάθος του τούνελ. Γενικότερα πολλές εταιρείες Super Market στη  Γερμανία (π.χ. Lidl) δραστηριοποιούνται στην πώληση πακέτων διακοπών. Για παράδειγμα, ο δεύτερος σε μέγεθος Γερμανός Tour Operator αποτελεί και μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες Super Market.

Συνεπώς, ενώ οι πωλήσεις των tour operator έχουνε πιάσει πάτο οι πωλήσεις στα Super Market έχουν αυξηθεί. Πιστεύω ότι θα δούμε άλλες εταιρείες σαν τη REWE να μπαίνουν πιο δυναμικά στον χώρο. Σε κάθε περίπτωση μεταξύ των Tour Operators και μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών η εικόνα είναι πολύ διαφορετική. Για παράδειγμα, η FINAIR και RYANAIR έκλεισαν τη χρήση του 2019 με πολύ υψηλούς αριθμοδείκτες ρευστότητας (στο +40%) σε αντίθεση με τη Lufthansa και τη Norwegian (στο +12%).

Σίγουρα σε αυτή την συγκυρία προέχει η δημόσια υγεία και ασφάλεια όλων των πολιτών. Το #μένουμεσπίτι των Ελλήνων κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσης δεν είναι μόνο θέμα δημόσιας υγείας και ασφάλειας αλλά και καθρέπτης του προορισμού μας για τους μήνες Ιουνίου και Ιουλίου. Μόλις όμως ξεπεραστεί το σοκ, πρέπει πραγματικά το κράτος να δει τις ιδιαιτερότητες του κλάδου μας και να απαντήσει στο ερώτημα εάν θέλει πραγματικά να υπάρχει Ελληνικός τουρισμός με Έλληνα Ξενοδόχο.

(*) Ο κ. Ιωάννης Χατζής, CFA, είναι πρόεδρος Δ.Σ. της ξενοδοχειακής εταιρίας Διακομιχάλης Α.Ε..

Πηγή: Money-tourism.gr