Ελλειμματικός ο πρώτος προϋπολογισμός των νέων Δήμων

Αναπροσαρμοσμένη η κρατική χορηγία, φθάνει τα 58,5 εκατ. για το β’ εξάμηνο του έτους
  • Αυστηρές συστάσεις από τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών
  • Ρεαλιστικές εκτιμήσεις για τα έσοδα 
  • Έγκριση δαπανών με ορθολογισμό και συνέπεια 

ΓΡΑΦΕΙ Η ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Το Υπουργείο Οικονομικών εκτιμά ότι, ο προϋπολογισμός εσόδων και εξόδων των νέων Δήμων για το δεύτερο εξάμηνο του 2024, ενδεχομένως να είναι ελλειμματικός λόγω του ότι τα τέλη και οι φορολογίες του έτους επιβάλλονται από τις υφιστάμενες τοπικές αρχές εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024. 

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργος Παντελή, σε εγκύκλιό του προς τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Εσωτερικών εξηγεί το περίγραμμα των προϋπολογισμών των νέων Δήμων, τονίζοντας πως «οι προϋπολογισμοί των νέων Δήμων θα πρέπει να ετοιμαστούν σε ενιαία βάση, αφού ληφθεί υπόψη η κρατική χορηγία που έχει αναπροσαρμοστεί για το β’ εξάμηνο του έτους και η οποία φθάνει στα 58,5 εκατ. ευρώ».

Ως γενική αρχή αναφέρει πως «οι προϋπολογισμοί διέπονται από την αρχή του ισοσκελισμένου προϋπολογισμού, δηλαδή τα έσοδα που θα προϋπολογίζονται, συμπεριλαμβανομένης και της χορηγίας του κράτους, θα πρέπει να καλύπτουν τουλάχιστον τις προϋπολογιζόμενες δαπάνες για τη λειτουργία του κάθε Δήμου». 

Συστάσεις Παντελή

Ειδικότερα, οι κύριες συστάσεις του Γενικού Διευθυντή επικεντρώνονται στα πιο κάτω:
Πρώτο
, οι εκτιμήσεις για τα έσοδα θα πρέπει να είναι ρεαλιστικές και να λαμβάνουν υπόψη την παρούσα οικονομική κατάσταση, τις εκτιμήσεις και την πορεία της οικονομίας αλλά και τις εισπρακτικές δυνατότητες του κάθε Δήμου.
Δεύτερο, οι δαπάνες θα πρέπει να υπολογίζονται με ορθολογισμό και συνέπεια και σύμφωνα με τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε Δήμου.
Τρίτο, οποιεσδήποτε υφιστάμενες συμβατικές ή κανονιστικές υποχρεώσεις των οργανισμών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στο προσωπικό τους, οι οποίες δεν καλύπτονται από το ΓεΣΥ, μπορούν να συνεχίσουν να παρέχονται μέσω μετεξέλιξης των υφιστάμενων Ταμείων Υγείας ή άλλων διεργασιών, κατόπιν συμφωνίας με τις συντεχνίες.
Τέταρτο, σύμφωνα με τη διαδικασία αξιολόγησης δημοσίων επενδυτικών έργων, για τα νέα έργα θα πρέπει να γίνεται αξιολόγηση με την οποία θα διαφαίνεται εάν το έργο που προτείνεται είναι οικονομικά προσιτό και βιώσιμο, έχει υψηλή προστιθέμενη αξία και συνάδει με τις προτεραιότητες του Δήμου. Προτρέπονται οι Δήμοι να περιλάβουν έργα απαραίτητα και ώριμα και κατά προτεραιότητα αυτά που χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια και νοουμένου ότι υπάρχουν ρευστά διαθέσιμα.
Πέμπτο, συμπεριληφθεί πρόβλεψη για φιλοδωρήματα και συντάξεις Δημάρχων ή και Κοινοταρχών.
Έκτο, να γίνει ανακατανομή καθηκόντων ή διαρθρωτικών αλλαγών, ώστε οι δαπάνες για υπερωρίες να περιορίζονται στο ελάχιστον.
Έβδομο, οι αναλογιστικές μελέτες να επικαιροποιούνται και οι εισηγήσεις που προτείνονται σε αυτές να εφαρμόζονται από τους Δήμους, με τη συμπερίληψη των προνοιών στον προϋπολογισμό. Σε περίπτωση που υπάρχουν αναλογιστικά ελλείμματα να λαμβάνονται μέτρα.
Όγδοο, τα τραπεζικά παρατραβήγματα δεν θα καλύπτονται από το Υπουργείο Οικονομικών και δεν θα παραχωρούνται εγκρίσεις για μετατροπές τους σε δάνεια για κάλυψη λειτουργικών αναγκών.

Σε σχέση με το προσωπικό, το ύψος των απολαβών του θα περιλαμβάνει τόσο τις ετήσιες προσαυξήσεις, με βάση την υφιστάμενη προσαύξηση που αναλογεί σε κάθε μισθολογική κλίμακα που είναι τοποθετημένο, ο οποίος από την 1η Ιανουαρίου 2024 αυξήθηκε στο 11,17% με κατώτατο τιμαριθμικό επίδομα για βασικούς μισθούς τα 1,721 ευρώ. 

Για τους αξιωματούχους, που το τιμαριθμικό τους επίδομα υπολογίζεται κατ’ αναλογία του τιμαρίθμου των μελών της Βουλής, το επίδομα αυτό εκτιμάται ότι θα φτάσει το 26,21% για το 2024.

Η ημερομηνία υποβολής των προϋπολογισμών είναι η 22η Απριλίου 2024 το αργότερο, καθώς πρέπει να εγκριθούν μέχρι τις 30 Ιουνίου 2024 αφού δεν θα υπάρχει η ευχέρεια χρήσης δωδεκατημορίων.

ΧΡΥΣΩ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Χρύσω Αντωνιάδου