ΑΗΚ: Αν δεν αυξηθεί το ρεύμα 6% θα έχουμε πρόβλημα με αναπτυξιακά έργα

Η ΑΗΚ προειδοποιεί ότι ενδεχομένως να μην καταφέρει να υλοποιήσει έργα €1,7 δις μέχρι το 2032, εάν δεν αυξηθεί το ρεύμα

UPD: Καμία απόφαση ακόμη από ΑΗΚ για αύξηση 6% - Συνεχίζεται η μελέτη των οικονομικών της

Τις τελικές της αποφάσεις για το κατά πόσον θα εμμείνει στο αίτημά της για αύξηση 6% στις διατιμήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, ενδεχομένως να ανακοινώσει σήμερα (20/2) η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) στο πλαίσιο της συζήτησης του θέματος στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ενέργειας.

Υπενθυμίζεται ότι, κατά τη συζήτηση του θέματος την προηγούμενη εβδομάδα στην ίδια Επιτροπή, η ΑΗΚ είχε ζητήσει μερικές μέρες διορία για να εξετάσει τα οικονομικά της δεδομένα, προαναγγέλλοντας ότι οι τελικές της αποφάσεις θα γνωστοποιηθούν σήμερα ή το αργότερο εντός της τρέχουσας εβδομάδας.

Όπως είχε αναφέρει σε δηλώσεις του ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΑΗΚ, Γιώργος Πέτρου, την προηγούμενη Πέμπτη (15/2) θα συνεδρίαζε η Επιτροπή Οικονομικών της Αρχής, η οποία και θα εξέταζε τα οικονομικά δεδομένα του Οργανισμού και να επιβεβαιώσει, να αλλάξει ή να ακυρώσει το αίτημα για αύξηση 6% και ότι η απόφασή της θα μπορούσε να δοθεί στην ΡΑΕΚ εντός αυτής της εβδομάδας. 

Τα επιτρεπόμενα έσοδα και οι διατιμήσεις

Πάντως, η Αρχή σε υπόμνημα που κατέθεσε στη Βουλή, αφού εξηγεί τους λόγους που την ώθησαν να υποβάλει αίτημα στην ΡΑΕΚ για αυξήσεις 6% στο ηλεκτρικό ρεύμα, καθώς και τις διαδικασίες που ακολούθησε, προειδοποιεί ότι ενδεχομένως να μην καταφέρει να υλοποιήσει έργα συνολικού κόστους 1,7 δισεκατομμυρίων ευρώ που προγραμματίζει μέχρι το 2032.

Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τα επιτρεπόμενα έσοδα που μπορεί να έχει η ΑΗΚ, καθώς και τον τρόπο υπολογισμού των διατιμήσεων ηλεκτρικού ρεύματος, η Αρχή αναφέρει ότι οι διατιμήσεις της καθορίζονται με βάση τις Ρυθμιστικές Αποφάσεις που έχουν ως σκοπό να ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο η ΡΑΕΚ καθορίζει τα επιτρεπόμενα έσοδα και τις διατιμήσεις κάθε ρυθμιζόμενης δραστηριότητας του Οργανισμού για κάθε έτος.

Οι διατιμήσεις, προσθέτει η ΑΗΚ στο υπόμνημα της, καθορίζονται με τέτοιο τρόπο ούτως ώστε κάθε ρυθμιζόμενη δραστηριότητα να ανακτά τις εύλογες λειτουργικές δαπάνες, τις αποσβέσεις του εξοπλισμού και εγκαταστάσεων και την εγκεκριμένη απόδοση επί του απασχολούμενου κεφαλαίου. 

«Η απόδοση επί του απασχολούμενου κεφαλαίου με βάση την μεθολογία που εγκρίθηκε από την ΡΑΕΚ βασίζεται στο μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου, το οποίο εξαρτάται από το συσχετισμό δανεισμού και των ιδίων κεφαλαίων, καθώς και από το κόστος δανεισμού και το κόστος ιδίων κεφαλαίων», εξηγεί περαιτέρω υπογραμμίζοντας πως το εγκεκριμένο από τη ΡΑΕΚ ποσοστό απόδοσης επί του απασχολούμενου κεφαλαίου των Δραστηριοτήτων Παραγωγής, Μεταφοράς και Διανομής ανέρχεται σε 4,6%.

Σύμφωνα με την ΑΗΚ, κάθε έτος οι Δραστηριότητες της Αρχής υποβάλλουν στη ΡΑΕΚ τα επιτρεπόμενα έσοδα τους για το επόμενο έτος για εξέταση και έγκριση. Τα επιτρεπόμενα έσοδα, σημειώνει, καθορίζονται βάσει των προϋπολογισμών των εξόδων των Δραστηριοτήτων της Αρχής και η ΡΑΕΚ έχει το δικαίωμα να τροποποιήσει τα προϋπολογισθέντα έξοδα των Δραστηριότητων, σε περίπτωση που τα θεωρεί ως μη εύλογα, και να υποδείξει αλλαγές.

Περαιτέρω, συνεχίζει, με βάση τις Ρυθμιστικές Αποφάσεις, για στοιχεία που δεν είναι υπό τον έλεγχο τους, με δύο έτη οι ρυθμιζόμενες Δραστηριότητες της ΑΗΚ μπορούν να ανακτήσουν απολογιστικά τις αποκλίσεις καθυστέρηση, φέρνοντας ως παράδειγμα ότι αιτιολογικές αναπροσαρμογές του έτους 2022 δύναται να περιληφθούν στα επιτρεπόμενα έσοδα του 2024.

Όπως σημειώνει, οι ρυθμιζόμενες Δραστηριότητες της ΑΗΚ υπέβαλαν τα αιτήματά τους για τα επιτρεπόμενα έσοδα του 2024 τον Ιούλιο του 2023, ενώ αφού έτυχαν εξέτασης από την ΡΑΕΚ και παρασχέθηκαν από την Αρχή όλες οι πρόσθετες πληροφορίες και διευκρινίσεις που ζητήθηκαν, τα έσοδα έτυχαν προκαταρκτικής έγκρισης από την ΡΑΕΚ, υποδεικνύοντας μειώσεις σε συγκεκριμένες δαπάνες. Τον Δεκέμβριο του 2023, συμπληρώνει η ΑΗΚ, υποβλήθηκαν από τις Δραστηριότητες της Αρχής τα αναθεωρημένα επιτρεπόμενα έσοδα, ενώ παράλληλα υποβλήθηκαν και οι διατιμήσεις που προκύπτουν από τα εγκριθέντα από τη ΡΑΕΚ επιτρεπόμενα έσοδα και την αναμενόμενη ενεργειακή ζήτηση.

Οι νέες διατιμήσεις, αναφέρει περαιτέρω η ΑΗΚ, επιφέρουν αύξηση 6% στον συνολικό λογαριασμό ενός ενδεικτικού οικιακού καταναλωτή, με σημαντικό μέρος της αύξησης αυτής να οφείλεται στις Απολογιστικές Αναπροσαρμογές του έτους 2022 ύψους 54 εκατομμυρίων ευρώ. Το ποσό αυτό, εξηγεί η Αρχή, δαπανήθηκε από την ΑΗΚ το 2022 χωρίς να μπορέσει να το ανακτήσει μέσω των διατιμήσεων του 2022 και ως εκ τούτου, με βάση τη Ρύθμιση, δικαιούται να το ανακτήσει το έτος 2024.

Παράλληλα, η ΑΗΚ υπενθυμίζει πως η έκπτωση στα τιμολόγια της κατά τα έτη 2020-2022, στοίχισε στην Αρχή 53 εκ. ευρώ, ένα ποσό, όμως, που δεν διεκδικεί. Επίσης, η ΑΗΚ απώλεσε έσοδα 24 εκ. ευρώ λόγω της καθυστέρησης της ΡΑΕΚ να εγκρίνει τις νέες διατιμήσεις του 2022, ποσό το οποίο δεν περιλήφθηκε στα επιτρεπόμενα έσοδα για το 2023 και επομένως δεν διεκδικείται. Ακόμη, η ΑΗΚ υπενθυμίζει πως δεν εγκρίθηκαν νέες διατιμήσεις για το έτος 2023, παρόλο που η ΡΑΕΚ είχε εγκρίνει τα επιτρεπόμενα έσοδα του υπό αναφορά έτους.

Θέλει να «τρέξει» έργα 1,7 δις ευρώ μέχρι το 2032 η ΑΗΚ

Στο υπόμνημά της η ΑΗΚ αναφέρεται και στο Δεκαετές Αναπτυξιακό Πρόγραμμα των Ρυθμιζόμενων Δραστηριοτήτων της, σημειώνοντας πως έχει να υλοποιήσει από το 2024 έως το 2023 έργα συνολικής αξίας 1,7 δισεκατομμυρίου ευρώ.

Έργα 1 δις ευρώ αφορούν έργα που επιβάλλεται να υλοποιηθούν για την επέκταση και ενίσχυση του Δικτύου της, σύμφωνα με τους Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς και Διανομής και τα οποία έχουν εγκριθεί από τη ΡΑΕΚ, ενώ 700 εκ. ευρώ αφορούν κυρίως έργα Παραγωγής, τα οποία είναι απαραίτητα για την πράσινη μετάβαση, η οποία αναμένεται ότι θα επιφέρει μείωση στην τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας.

Κι η προειδοποίηση

Καταληκτικά η ΑΗΚ, μέσω του υπομνήματός της, αναφέρει ότι «παρόλο που τα Ταμειακά Διαθέσιμα της ΑΗΚ είναι σήμερα σε ικανοποιητικό επίπεδο, χωρίς την αύξηση στις Διατιμήσεις που καθορίζονται από την Μεθοδολογία, η Αρχή δεν θα είναι σε θέση να εκτελέσει όλα τα έργα που περιλαμβάνονται στο Αναπτυξιακό της Πρόγραμμα, με τις συνεπακόλουθες επιπτώσεις στους καταναλωτές και την κοινωνία».

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου