Αλλαγές στην νομοθεσία για τις εκπτώσεις – Τι προωθείται

Τι ισχύει τώρα και τι αλλάζει με την νέα νομοθεσία που προωθεί η Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Αλλαγές στην νομοθεσία για τις εκπτώσεις με πρόταση που αναμένεται να βελτιώσει την κατάσταση σχετικά με την παραπλάνηση των καταναλωτών στις τιμές, προωθεί η Υπηρεσία Προστασία Καταναλωτών.

Πιο συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτών Αντώνης Ιωάννου ανέφερε στην Brief ότι γίνεται μια διαφοροποίηση σε νόμο που προκύπτει από Ευρωπαϊκή Οδηγία, η οποία θα κάνει πιο συγκεκριμένη την αναγραφή της προηγούμενης τιμής, πριν την έκπτωση.

Τι ισχύει τώρα

Με τον νόμο όπως είναι τώρα, ανέφερε ο κ. Ιωάννου ο εμπορευόμενος που πωλεί ή εκθέτει σε πώληση οποιοδήποτε προϊόν σε τιμή έκπτωσης, διασφαλίζει ότι σε αυτό αναγράφεται κατ’ ελάχιστον η τρέχουσα τιμή και το ποσοστό της μείωσης στην αμέσως προηγουμένη τιμή. Δηλαδή αν ένα προϊόν ήταν 100 ευρώ και τώρα είναι 90, πρέπει να αναγράφεται ευανάγνωστα και σε καθαρά γράμματα η τρέχουσα τιμή των 90 ευρώ αλλά και η προηγούμενη τιμή των 100 ευρώ ή το 10% έκπτωση: «Οφείλει ο εμπορευόμενος να γράψει την τιμή που το πουλά και την τιμή που το πουλούσε πχ με έκπτωση 10%  ή το πόσο που ήταν αμέσως προηγουμένως».

Όσο αφορά την αμέσως προηγουμένη τιμή, αυτό που γινόταν στις εκπτώσεις ήταν ότι κάποιος μπορεί να έλεγε ότι ένα προϊόν των 700 ευρώ είναι σε έκπτωση και το πουλά 600, αλλά τελικά το 700 ήταν εικονικό και δεν το πουλούσε πότε τόσα, ανέφερε ο αναπληρωτής διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτών, τονίζοντας ότι η υπηρεσία εντόπισε αυτό το κενό ακόμα και στο Black Friday.

Τι θα αλλάξει με τη νέα νομοθεσία

Ο νέος νόμος που τώρα είναι στην Νομική Υπηρεσία και αναμένεται να πάει στην Βουλή, δήλωσε ο κ. Ιωάννου, τροποποιεί τον προηγούμενο νόμο λέγοντας ότι η προηγούμενη τιμή που αναγράφεται στο προϊόν μαζί με την τιμή έκπτωσης θεωρείται η χαμηλότερη τιμή πώλησης για το ίδιο κατά ποιότητα ή ποσότητα προϊόν εντός περιόδου 30 ημερών: «Άρα θα μπορούμε να πηγαίνουμε 30 μέρες πριν, να βρίσκουμε ποια ήταν η χαμηλότερη τιμή και πάνω σε εκείνη την τιμή πρέπει να βάλει έκπτωση. Είναι πιο σαφείς αυτός ο νόμος παρόλο που πάλι για να βρούμε ποια ήταν η χαμηλότερη τιμή πριν από 30 μέρες θέλει έρευνα».

Αυτή η αλλαγή είναι κομμάτι ευρύτερων αλλαγών στο πλαίσιο του λεγόμενου «New Deal», ανέφερε ο κ. Ιωάννου, εξηγώντας ότι αυτό το πλαίσιο αφορά 4 ευρωπαϊκές οδηγίες από τις οποίες η μια που αλλάζει είναι αυτή των εκπτώσεων.

Τι να προσέχουν οι καταναλωτές στις εκπτώσεις

Ερωτηθείς για τα βασικά που πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές για αγορές στην περίοδο των εκπτώσεων, ο κ. Ιωάννου ανέφερε ότι το βασικό είναι ότι πρέπει να δουν την αναγραφή των τιμών: «Πλέον αναγράφονται και πρέπει να αναγράφονται παντού οι τιμές μέχρι και στις υπηρεσίες δηλαδή για παράδειγμα ακόμα και σε ένα κουρείο/κομμωτήριο πρέπει να έχει κατάλογο. Πρέπει πρώτα ο καταναλωτής να δει ότι πάνω στο προϊόν το ίδιο φαίνονται οι 2 τιμές (αρχική και έκπτωσης), πρέπει να κοιτάζουν να φαίνεται πάνω η τιμή. Αν δεν υπάρχει ή δεν φαίνεται η τιμή, τότε πρέπει οι καταναλωτές να το καταγγέλλουν στο 1429». 

Καταληκτικά, ένα άλλο συναφές που πρέπει να προσέχουν οι πολίτες είναι η πολιτική επιστροφών των καταστημάτων, ανέφερε ο αναπληρωτής διευθυντής της υπηρεσίας προστασίας καταναλωτών: «Τα καταστήματα πρέπει να λένε στους καταναλωτές ποια είναι η πολιτική επιστροφή τους, αν δέχονται τα προϊόντα πίσω, ποιες οι προϋποθέσεις τους κτλ. Δεν έχουν υποχρέωση να δέχονται τα προϊόντα πίσω αλλά έχουν υποχρέωση να λένε ποια είναι η πολιτική επιστροφών. Επίσης το να το γράφουν πάνω στην απόδειξη είναι παράβαση, πρέπει να το λένε πριν αγοράσουν το προϊόν».

Κυπριάνα Σταύρου