Άννινος: Η τεχνολογία στα αυτοκίνητα αλλάζει τα πάντα

Ο Αλέξης Άννινος, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων (ΣΕΜΟ) μιλά στην Brief

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Για την κατάσταση γενικότερα στην αγορά αυτοκινήτου , για τις καθυστερήσεις που παρατηρούνται στις παραδόσεις τους, τον ρυθμό στις εγγραφές νέων οχημάτων αλλά και τις νέες τεχνολογίες που έρχονται στα αυτοκίνητα και αλλάζουν όσα ξέραμε, μίλησε στην εκπομπή Business Hour By Brief, o Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων  (ΣΕΜΟ).

>>> Διαβάστε επίσης: Ανάλυση: Η εγγραφή οχημάτων από το 2019 έως το 2022 <<<

Για παράδειγμα αναφέρθηκε σε εφαρμογές που αφορούν την μέτρηση αλκοόλης των οδηγών αυτοκινήτων οι οποίες θα εγκαθίστανται βάσει Ευρωπαϊκών Οδηγιών στα νέα οχήματα ή ακόμη και τεχνολογίες που θα «διαβάζουν» το όριο ταχύτητας στους δρόμους με την δυνατότητα ακόμη και να «ρίχνουν» ταχύτητα αν ο οδηγός δεν συμμορφώνεται. Επεσήμανε όμως πως αυτό πρέπει να ισχύει τόσο για εγγραφές νέων οχημάτων όσο και για μεταχειρισμένα ή πιο παλιά.

Ανάμεσα σε άλλα ο κ, Άννινος αναφέρθηκε στα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα τα οποία θα συνεχίσουν να αυξάνονται στους δρόμους της Κύπρου.

Διαβάστε ολόκληρη την συνέντευξη του κ. Άννινου:

- Αρχικά θα θέλαμε ένα γενικό σχόλιο για την κατάσταση που επικρατεί τώρα στον κλάδο σας, στην αγορά οχημάτων. Αν ικανοποιούν οι πωλήσεις, πόσο σας επηρεάζει το πρόβλημα που προκύπτει με τις καθυστερήσεις κτλ.

Ζήτηση υπάρχει, ανάγκη υπάρχει. Το τι παρουσιάζεται τα τελευταία δύο χρόνια είναι καθυστέρηση στις παραδόσεις των αυτοκινήτων, γιατί προκύπτει καθυστέρηση στην παραγωγή και επίσης στην αποστολή αυτοκινήτων στην Κύπρο. Το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις υφίσταται τα τελευταία χρόνια δεδομένου ότι φέτος θα ομαλοποιείτο η κατάσταση αλλά λόγω της εισβολής στην  Ουκρανία εξακολουθούμε να έχουμε καθυστερήσεις και στις αποστολές και σε αρκετές περιπτώσεις στα εξαρτήματα.

- Με τις καθυστερήσεις στις παραδόσεις οχημάτων τι γίνεται; Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι μπορεί να περιοριστεί αυτό το πρόβλημα; Πόσο σας επηρεάζει και για πόση περίοδο αναμονής μιλάμε περίπου;

Κάθε κατασκευαστής, κάθε μοντέλο έχει διαφορετικό χρόνο αναμονής. Όμως κάτι το οποίο προηγουμένως θα θεωρούσαμε λογικά για 3-4 μήνες, τώρα πάει πέραν των 6-8 μηνών. Υπάρχουν περιπτώσεις που η καθυστέρηση μπορεί να πάει μέχρι 18 μήνες.

Δεν είναι μόνο ανά κατασκευαστή, αλλά ανά μοντέλο, ανάλογα με το που βρίσκεται το εργοστάσιο κατασκευής – καθώς οι κατασκευαστές έχουν εργοστάσια σε πολλές χώρες.  Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που το επηρεάζουν και παρατηρείται τόσο μεγάλη καθυστέρηση, η οποία αργά ή γρήγορα θα βελτιωθεί. 

- Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Στατιστικής υπηρεσίας, τον Σεπτέμβριο είχαμε μια μικρή αύξηση στις εγγραφές οχημάτων σε σχέση με τον περσινό ίδιο μήνα αλλά μέχρι τώρα το 2022 οι εγγραφές είναι στο -4% σε σχέση με την περσινή ίδια περίοδο. Τι σημαίνουν αυτά τα νούμερα.

Οι εγγραφές αφορούν αυτοκίνητα που έχουν έρθει στην Κύπρο και έχουν παραδοθεί στους πελάτες τους. Αντιλαμβάνεστε ότι σε κάποιο βαθμό από την δυνατότητα του κατασκευαστή. Θα δείτε κάποιες φορές, μήνα με μήνα υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις. Αυτό γίνεται διότι εξαρτάται από τις παραλαβές που έχει κάθε κατασκευαστής. Ένας αντιπρόσωπος στην Κύπρο, μπορεί να έχει μειωμένες παραλαβές τον Σεπτέμβριο και αυξημένες τον Οκτώβριο. Δεν υπάρχει σταθερή ροή κατασκευής και παραλαβών γι’ αυτό υπάρχουν οι μεγάλες διαφοροποιήσεις στους αριθμούς εγγραφών στην Κύπρο από μήνα σε μήνα και επίσης σε σχέση με τον περασμένο χρόνο. 

Εκείνο που έχει σημασία που είναι μια πληροφορία που δεν έχουμε – ο καθένας την έχει για την δική του επιχείρηση- είναι το επίπεδο παραγγελιών. Διότι με τις εγγραφές που είπαμε προηγουμένως δεν μπορεί κάποιος να βγάλει ασφαλές συμπέρασμα για την κατάσταση στην αγορά.

- Ποιες οι προβλέψεις σας για το 2023; Θα είναι μια καλή χρονιά για τις αντιπροσωπείες στην Κύπρο;

Δεν εξαρτάται από τις παραγγελίες που παίρνουμε το πόσα αυτοκίνητα θα εγγράψουμε το 2023 στην Κύπρο. Εξακολουθούν να υπάρχουν οι ανάγκες αλλά εξαρτάται από το πόσο θα βελτιωθεί ή θα εξελιχθεί η κατάσταση με την παραγωγή αυτοκινήτων ανά κατασκευαστή και μοντέλων. Υπάρχουν περιπτώσεις που παίρνουμε μηνύματα ότι θα βελτιωθεί η κατάσταση αλλά σε κάποιες άλλες περιπτώσεις θα χειροτερέψει.

- Η ακρίβεια χτύπησε σχεδόν όλους τους κλάδους. Έχουμε αυξήσεις και στις τιμές των αυτοκινήτων; Αν ναι για τι ποσοστά μιλάμε;

Δεν μπορώ να μιλήσω για ποσοστά. Διαφοροποιείται από κατασκευαστή σε κατασκευαστή. Αυτό όμως που γνωρίζω είναι ότι έχουν επιβληθεί αυξήσεις από τους κατασκευαστές όπως και απαντούν, αρκετές φορές τα τελευταία δύο χρόνια. Οι τιμές σήμερα σε σύγκριση με πριν 2μιση χρόνια έχουν σαφώς αυξηθεί και στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

- Σιγά σιγά βλέπουμε τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα να αυξάνονται στους κυπριακούς δρόμους. Είναι σημαντικά τα ποσοστά ή ακόμα έχουμε δρόμο; Έρχονται σε λίγο καιρό και τα νέα σχέδια επιδότησης από το κράτος για τα οχήματα αυτά.

Υπάρχει ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και τα plug in hybrid. Μιλάμε για τα υβριδικά αλλά υπάρχουν 3 είδη υβριδικών. Τα μέτρια / ήπια υβριδικά, τα hybrid γνωστά τα τελευταία χρόνια και τα Plug in hybrid – που έχoυν πιο μεγάλες μπαταρίες και μπορούν να προσφέρουν ουσιαστική χρήσιμη αυτονομία με μηδενικούς ρύπους. Το plug in hybrid είναι και το ακριβότερο από τα υβριδικά και η κατηγορία που έτυχε επιχορήγησης στα τελευταία σχέδια που εξήγγειλε το κράτος.

Ως προς τα σχέδια για plug in hybrid και ηλεκτρικά. Ενδιαφέρον υπάρχει από τον κόσμο, εξακολουθούν να ενημερώνονται. Εξακολουθεί να υπάρχει μια μεγάλη διαφορά όπως και στο εξωτερικό στις τιμές των συμβατικών αυτοκινήτων σε σύγκριση με τα υβριδικά. Ανάλογα με τα λεφτά που έχει ο καθένας επιλέγει το αυτοκίνητο που του ταιριάζει. Τα σχέδια έχουν τρέξει. 

Για την περίπτωση των επιβατικών, ηλεκτρικών saloon αυτοκινήτων ήταν 360 χορηγίες οι οποίες έχουν υπερκαλυφθεί. Στην περίπτωση των Plug in hybrid ήταν 360 αιτήσεις που αρχές του προηγούμενου μήνα ή του Αυγούστου είχαν καλέσει τους 4ους επιλαχόντες να υποβάλουν τις παραγγελίες τους.
Πρώτη φορά γίνεται αυτό το Σχέδιο στην Κύπρο και είναι αναμενόμενο να υπάρχει πρώτο ενδιαφέρον αλλά κάποια  καθυστέρηση.


-    Γιατί φτάσαμε στους 4ους επιλαχόντες;

Παίζει ρόλο το κόστος γιατί η χορηγία που έδωσε το κράτος είναι από τα υψηλότερα ποσά που έχουν δοθεί στην Ευρώπη, €9.000 για ηλεκτρικά και €7.500 για Plug in hybrid. Εκείνο που πρέπει να γίνει αντιληπτό είναι ότι αυτή η χορηγία μετριάζει τη διαφορά μεταξύ του Plug in hybrid και του ηλεκτρικού σε σχέση με τα αυτοκίνητα με συμβατική μηχανή. Δεν την υπερκαλύπτει. Υπήρχε αυτή η σύγχυση στην αρχή από τους καταναλωτές ότι θα αγόραζαν κάτι πιο οικονομικό από ότι προηγουμένως, όμως αυτή η διαφορά των €7.500 ή €9.000 είναι για να καλύψει μέρος της διαφοράς, ώστε καλείται κάποιος να πληρώσει παραπάνω ούτως η αλλιώς. Ανάλογα με το πόσα έχει ο καθένας να διαθέσει για τις ανάγκες του είναι και η απόφαση για το είδος του κινητήρα που θα διαλέξει.


- Να δούμε και ένα άλλο θέμα. Μετά και από παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα νέα οχήματα πρέπει να έχουν πλέον αρκετές νέες τεχνολογίες που θα μειώνουν όσο περισσότερο τους κινδύνους στα τροχαία ατυχήματα. Αν μπορείτε να μας κάνετε μια σύντομη αναφορά στις τεχνολογίες που έρχονται και πότε θα δούμε αυτές τις αλλαγές στα οχήματα που έρχονται στην Κύπρο;  

Αυτά θα τα έχουμε στην Κύπρο και τα βλέπουμε ήδη καθώς είμαστε στην ΕΕ και ακολουθούμε ευτυχώς τις Ευρωπαϊκές προδιαγραφές. Η ΕΕ δουλεύει καθημερινά σε τεράστιο βαθμό για να εξελίξει τις προδιαγραφές για να επιβάλει στους κατασκευαστές να έχουν στον στανταρ εξοπλισμό συστήματα που βοηθούν και τη μείωση των ρύπων αλλά αυξάνουν και την παθητική και ενεργητική ασφάλεια. Υπάρχουν διάφορες τεχνολογίες που μπαίνουν σε ισχύ τώρα. Για παράδειγμα πριν λίγο καιρό είχε αναφερθεί ότι έπρεπε υποχρεωτικά τα νέα μοντέλα από μια ημερομηνία και μετά για τα νέα αυτοκίνητα –από τον Ιούλιο του 2022 για τα νέα αυτοκίνητα και από τον Ιούλιο του 2023 τα νέα μοντέλα- ότι πρέπει να υπάρχει σύστημα στο αυτοκίνητο που θα μπορεί να δεχτεί χωρίς μετατροπή συσκευές για μέτρηση της αλκοόλης. Αυτό το έκαναν για να μπορούν να ελέγξουν εκείνους τους οδηγούς οι οποίοι δεν μπορούν να αποφασίσουν επειδή είναι σε κατάσταση μέθης να επιβάλουν δηλαδή σε κάποιους οδηγούς να κάνουν plug in του συστήματος χωρίς μετατροπές. Άλλο σύστημα που είναι μπροστά μας είναι αυτό που θα διαβάζει και τους χάρτες και διαβάζοντας τις πινακίδες με το όριο ταχύτητας. Αυτό το σύστημα βγάζει προειδοποίηση και σε κάποιες περιπτώσεις θα μπορούσε να μειώσει την ταχύτητα του αυτοκινήτου στο όριο ταχύτητας.

Υπάρχουν πολλά πράγματα που βγαίνουν από την ΕΕ και είναι στους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Το λέμε εδώ και πολλά χρόνια, δεν γίνεται στην Κύπρο να επιβάλλεται η εγγραφή καινούργιων αυτοκινήτων με Ευρωπαϊκές προδιαγραφές αλλά όχι μεταχειρισμένων.
Δεν πρέπει να γίνεται μόνο για τα καινούργια αυτοκίνητα και να υπάρχουν εξαιρέσεις και παραθυράκια για αυτοκίνητα έστω και για αυτοκίνητα μέχρι 5 ετών, χωρίς Ευρωπαϊκές προδιαγραφές.


Δείτε την συνέντευξη του κ. Άννινου: