Αυτό είναι το αναθεωρημένο πλάνο επέκτασης του Λιμανιού Λεμεσού - Οι 3 βασικές αλλαγές

Αναθεωρημένο πλάνο για την επέκταση του Λιμανιού Λεμεσού κατέθεσε η Αρχή Λιμένων – Οι αλλαγές που προωθεί

Αναθεωρημένο πλάνο σχετικά με την επέκταση του Λιμένα Λεμεσού – Τερματικό 2 (Βασιλικό), κατέθεσε ενώπιον της Περιβαλλοντικής Αρχής η Αρχή Λιμένων Κύπρου, με την Περιβαλλοντική Αρχή να θέτει το αίτημα σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 21 Ιανουαρίου 2024.

Όπως αναφέρεται στην αναθεωρημένη Μελέτη Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον (ΜΕΕΠ), αυτή αποτελεί ουσιαστικά επικαιροποίηση της Μελέτης που είχε εκπονηθεί τιο 2017 και για την οποία είχε εκδοθεί θετική Γνωμάτευση από την Περιβαλλοντική Αρχή για την επέκταση του Λιμένα Λεμεσού – Τερματικό 2 (Βασιλικό).

Αξίζει να σημειωθεί ότι, η αρχική επέκταση είχε ως κύριο στόχο την εξυπηρέτηση σε έκτακτη ανάγκου του σκάφους FSRU το οποίο θα είναι μόνιμα προσδεμένο σε προβλήματα επί πασσάλων (Jetty) στην ανοικτή θάλασσα στα δυτικά του λιμένα για την εισαγωγή, αποθήκευση και επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). 

Η επέκταση αφορούσε κυρίως την επέκταση του προσήνεμου (νότιου) κυματοθραύστη προς τα ανατολικά σε μήκος 705 μέτρων, την κατασκευή νέου υπήνεμου κυματοθραύστη 560 μέτρα ανατολικά του υφιστάμενου υπήνεμου (ανατολικού) κυματοθραύστη, την κατασκευή νέου προβλήτα στη θέση του υφιστάμενου υπήνεμου κυματοθραύστη, τη δημιουργία νέας λιμενολεκάνης βάθους 15 μέτρων και σταθερά ναύδετα στη βόρεια πλευρά της λιμενολεκάνης.

Α1
(Χωροταξικό Σχέδιο Διάταξης 2017)
 

Με βάση την νέα ΜΕΕΠ, η Αρχή Λιμένων Κύπρου τροποποίησε τον πιο πάνω σχεδιασμό, αλλά και τις χρήσεις που αυτός καλείται να εξυπηρετήσει, και προγραμματίζει την επέκταση του λιμένα μέσα στα ίδια όρια στα ανατολικά και με κρηπιδώματα στις εσωτερικές πλευρές των κυματοθραυστών και στο βόρειο μέρος της νέας λιμενολεκάνης.

Πιο κάτω παρουσιάζεται το προτεινόμενο χωροταξικό που ετοίμασε αρχικά η Αρχή Λιμένων Κύπρου και προσαρμόστηκε από τους μελετητές της Μελέτης.

Α2
(Χωροταξικό Σχέδιο Διάταξης 2023)
 

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται, οι προσαρμογές αφορούν κυρίως την προέκταση του προσήνεμου κυματοθραύστη, τη μείωση του πλάτους δαπέδου στο νότιο κρηπίδωμα και την αύξηση της ακτίνας καμπυλότητας του διαύλου προσέγγισης.

Οι κύριες διαφορές μεταξύ των έργων που περιλαμβάνονται στην εγκεκριμένη ΜΕΕΠ του 2017 και των νέων προτεινόμενων έργων (2023) παρουσιάζονται στον πιο κάτω πίνακα:
 

Οι διαφορές μεταξύ των λιμενικών λειτουργιών που περιλαμβάνονται στην εγκεκριμένη ΜΕΕΠ και των νέων προτεινόμενων λειτουργιών, παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα:
 

Οι στόχοι και τα κύρια μέρη του έργου

Σημειώνεται πως, το όλο έργο έχει ως κύριο στόχο την επέκταση του λιμένα που να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θαλάσσια έργα για ασφαλή και αποδοτική παροχή των πιο κάτω υπηρεσιών:

  • Η υφιστάμενη χρήση με τα ίδια φορτία παραμένει
  • Εξυπηρέτηση πλοίων υδρογονανθράκων και γενικά τομέα ενέργειας στην περιοχή (Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου, κατά κύριο λόγο)
  • Εξυπηρέτηση πλοίων με φορτία τρίτων που ασχολούνται με προγράμματα ανάπτυξης της περιοχής
  • Μελλοντική δημιουργία ανοικτών και κλειστών αποθηκευτικών χώρων για προσωρινή αποθήκευση φορτίου, αλλά και για μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ανάγκες εταιρειών σε σχέση με φορτία εισαγωγών, και για τις ανάγκες των υπό διαμετακόμιση φορτίων.
  • Περιστατικός ελλιμενισμός πλοίων με μόνη δραστηριότητα την αλλαγή πληρωμάτων ή την αλλαγή σημαίας και την παραλαβή προμηθειών για τις ανάγκες των πλοίων.

Τα κύρια μέρη που αποτελούν το έργο είναι τα εξής:
1/ Αποξήλωση τελευταίου τμήματος του υφιστάμενου προσήνεμου κυματοθραύστη μήκους 400 μέτρων και επέκταση κατά 1.200 μέτρα, με διαφορετική χάραξη
2/ Κατασκευή νέου υπήνεμου κυματοθραύστη 275 μ.
3/ Κατασκευή προβλήτα 230 μ. Χ 125 μ. στη θέση υφιστάμενου υπήνεμου κυματοθραύστη
4/ Επέκταση κρηπιδώματος δυτικά της υφιστάμενης λιμενολεκάνης 115 μ.
5/ Επέκταση του κρηπιδώματος βόρεια της υφιστάμενης λιμενολεκάνης 50 μ.
6/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος βόρεια της νέας λιμενολεκάνης 385 μ.
7/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος ανατολικα της νέας λιμενολεκάνης 195 μ.
8/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος στον νότιο κυματοθραύστη 1.035 μ.
9/ Εκβάθυνση της νέας λιμενολεκάνης μέχρι -15 μ.
10/ Εκβάθυνση μεταξύ υφιστάμενης και νέας λιμενολεκάνης μέχρι -13 μ.
11/ Εκβάθυνση του διαύλου εισόδου/προσέγγισης μέχρι τη στάθμη -16,5 μ.
12/ Διαμόρφωση εκβολής ποταμού – Ανοικτό κανάλι.

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου