Ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού θα βρεθούν σήμερα (21/11) οι Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων (Υ.Μ.Ε.Ε.), Βασιλική Αναστασιάδου, και Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, για να παρουσιάσουν τους προϋπολογισμούς των Υπουργείων/Υφυπουργείων τους.
Η Brief, με αφορμή τη σημερινή συζήτηση έψαξε και αναλύει τις βασικές πτυχές των προϋπολογισμών τόσο του Υπουργείου Μεταφορών όσο και του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, ενώ παρουσιάζει και τις βασικές επιδιώξεις-στόχους των Βασιλικής Αναστασιάδου και Νατάσας Πηλείδου τόσο για το 2020 όσο και για την περίοδο 2021-2022.
>>> Διαβάστε ακόμη: Χαρτογράφηση των προϋπολογισμών από το 2008 μέχρι και το 2020 <<<
Ο προϋπολογισμός του Υπ. Μεταφορών
Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Μεταφορών για το 2020, σύμφωνα και με σημείωμα της αρμόδιας Υπουργού, αυτός προβλέπει δαπάνες ύψους €304 εκατ. έναντι €283,5 εκατ. το 2019. Δηλαδή είναι αυξημένος κατά €20,5 εκατ. ή ποσοστό 7,26%.
Σημειώνεται, ωστόσο, ότι στα προαναφερθέντα ποσά δεν περιλαμβάνονται πιστώσεις ύψους €30,63 εκατ. και €33,6 εκατ., για τα έτη 2020 και 2019, αντίστοιχα, για έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν από τη Γενική Διεύθυνση Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Συντονισμού και Ανάπτυξης (ΓΔ-ΕΠΣΑ) και τα οποία έχουν ήδη εγκριθεί, ενώ οι πιστώσεις θα δοθούν στο Υπουργείο ανάλογα με την πρόοδο των έργων.
Αναλυτικά, οι πάγιες και τακτικές δαπάνες για το έτος 2020, ανέρχονται σε €246 εκατ. έναντι €236,2 εκατ. το 2019 (αύξηση 4,15%) και οι αναπτυξιακές δαπάνες, συμπεριλαμβανομένων των συγχρηματοδοτούμενων έργων, ανέρχονται σε €88,6 εκατ. έναντι €80,84 εκατ. το 2019 (αύξηση 9,6%).
Όπως φαίνεται, εξάλλου, και στον πιο κάτω πίνακα, για το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2020-2022 αναμένεται πως οι δαπάνες του Υπουργείου Μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων και των συγχρηματοδοτούμενων έργων, θα αυξηθούν το 2021 στα €356.8 εκατ. και το 2022 στα €373.5 εκατ., με τις αναπτυξιακές δαπάνες να υπολογίζονται στα €77.6 εκατ. και €92 εκατ. αντίστοιχα.
>>> Διαβάστε επίσης: Τα 20 έργα αξίας 250 εκατ. ευρώ για προώθηση της e-διακυβέρνησης <<<
Επίσης, η κατανομή των δαπανών του προϋπολογισμού ανά Τμήμα και κατηγορία για τα έτη 2019 και 2020 φαίνονται στον ακόλουθο πίνακα:
Τα έσοδα
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως το Υπουργείο Μεταφορών είναι ένα από τα Υπουργεία που παρουσιάζει και έσοδα πέραν από δαπάνες.
Συγκεκριμένα, το Υ.Μ.Ε.Ε., μέσω των Τμημάτων του, έχει σημαντική συμβολή στην ενίσχυση των εσόδων του Κράτους. Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του για το έτος 2020 (αφού αφαιρεθούν τα έσοδα από ενδοκυβερνητικές παραγγελίες που υποβάλλονται στο Τμήμα Δημοσίων Έργων και στην Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία) ανέρχονται στα €330 εκατ. σε σχέση με €302,8 εκατ. το 2019. Δηλαδή, υπολογίζεται πως θα είναι αυξημένα κατά €27.2 εκατ. ή 9% σε σχέση με φέτος.
>>> Διαβάστε ακόμη: Αυτά είναι τα 50 έργα αξίας €1 δις που θα «τρέξουν» το 2020 <<<
Αναλυτικά τα πραγματικά και τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του Υ.Μ.Ε.Ε. ανά Τμήμα, για την περίοδο 2017-2020, φαίνονται στον πιο κάτω πίνακα:
Σημειώνεται πως, τα πραγματικά έσοδα για το έτος 2019, μέχρι τις 21.10.2019, ανέρχονται περίπου στα €246,65 εκατ. και αναλύονται πιο κάτω:
Οι στόχοι
Σύμφωνα, ακόμη, με το σημείωμα της Υπουργού Μεταφορών, οι στρατηγικές επιδιώξεις του Υ.Μ.Ε.Ε. για την τριετία 2020 – 2022 είναι οι ακόλουθες:
1/ Δημιουργία σύγχρονου και ασφαλούς οδικού δικτύου και μεταφορών και προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας.
2/ Σύγχρονες, ασφαλείς και βιώσιμες αερομεταφορές και βελτίωση της συνδεσιμότητας της Κύπρου με τρίτες χώρες.
3/ Προσφορά σύγχρονων και ποιοτικών ταχυδρομικών και ηλεκτρομηχανολογικών υπηρεσιών και διασφάλιση της ασφάλειας του πολίτη.
4/ Προώθηση της ψηφιακής οικονομίας και ανάπτυξη ασφαλών δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και υποδομών.
5/ Αξιοποίηση του αρχαιολογικού μας πλούτου και των πόρων της χώρας.
Για τους προαναφερθέντες στόχους του Υπουργείου η κα Αναστασιάδου αναμένεται πως θα κάνει εκτενή και λεπτομερή ενημέρωση, ενώ θα κληθεί να απαντήσει και σε μία σειρά από σχετικά ερωτήματα.
>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<
Ο προϋπολογισμός του Υφυπουργείου Ναυτιλίας
Όσον αφορά τον προϋπολογισμό του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για το 2020, αυτός προβλέπει δαπάνες €11.082.274 σε σχέση με €9.794.634 το 2019. Δηλαδή, οι δαπάνες του Υφυπουργείου το νέο έτος θα είναι αυξημένες κατά €1.287.640 ή 13% σε σχέση με φέτος.
Αναφορικά με το Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο, σημειώνεται πως οι προβλεπόμενες δαπάνες για το 2021 αναμένεται πως θα φθάσουν τα €11.122.285 και το 2022 τα €11.045.711.
Βάσει, πάντως, του συγκεντρωτικού προϋπολογισμού του κράτους για το 2020, το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών του Υφυπουργείου αφορά την μισθοδοσία και τα διάφορα επιδόματα που παραχωρούνται στο προσωπικό που το στελεχώνει (€4.444.609) και το οποίο ανέρχεται στα 82 άτομα.
Για τις λειτουργικές δαπάνες του Υφυπουργείου προϋπολογίζεται κονδύλι €879.620 εκ των οποίων οι €568.000 αφορούν τα λειτουργικά έξοδα του κεντρικού κτιρίου του Υφυπουργείου.
>>> Οικονομία Κύπρος - Επιλεγμένη ροή ειδήσεων Brief <<<
Στον προϋπολογισμό, εξάλλου, έχουν περιληφθεί δαπάνες €1.165.300 για Συμβουλευτικές Υπηρεσίες και Έρευνες, εκ των οποίων οι €800.000 που προορίζονται να καλύψουν τις πιο κάτω δαπάνες:
- Τα έξοδα πιστοποίησης του συστήματος διαχείρισης ποιότητος του Τμήματος σύμφωνα με το πρότυπο ISO 9001:2000 (υποχρεωτική απαίτηση της Οδηγίας 2009/21/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, για την τήρηση των υποχρεώσεων του κράτους σημαίας).
- Τα έξοδα για τη διενέργεια ετήσιας άσκησης για αντιμετώπιση ρύπανσης με συμμετοχή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Ναυσιπλοΐας και άλλων κυβερνητικών και ημικρατικών οργανισμών.
- Τις μισθωμένες γραμμές σύνδεσης των υποδομών του Κυπριακού Κέντρου Παρακολούθησης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας.
- Τις μισθωμένες γραμμές σύνδεσης του Κυπριακού Κέντρου Παρακολούθησης Θαλάσσιας Κυκλοφορίας με υπηρεσίες της Αστυνομίας και της Εθνικής Φρουράς και το Κέντρο Συντονισμού Ερευνάς και Διάσωσης και της Αρχής Λιμένων Κύπρου.
- Αγορά υπηρεσιών (μίσθωση λάντζων) για μεταφορά επιθεωρητών πλοίων στα αγκυροβόλια για επιθεωρήσεις πλοίων στα πλαίσια του Ελέγχου Κράτους Λιμένα.
- Αγορά Συμβουλευτικών υπηρεσιών για αξιοποίηση του θεσμού E-Marketing.
- Αγορά Συμβουλευτικών υπηρεσιών για ετοιμασία μελέτης για στρατηγική στόχευσης τύπου πλοίων.
- Χρήση Ανεξάρτητων Αντιπροσώπων Νηολογίου με στόχο την περαιτέρω προώθηση της κυπριακής σημαίας και της κυπριακής ναυτιλίας σε συγκεκριμένες αγορές.
- Αγορά υπηρεσιών Media Marketing Controller με στόχο την αναβάθμιση της αλληλεπίδρασης και της εικόνας του Υφυπουργείου διεθνώς, ενισχύοντας το εμπορικό σήμα και τη φήμη της Κύπρου ως παγκόσμιο ναυτιλιακό κέντρο.
- Αγορά υπηρεσιών για εξασφάλιση στατιστικών στοιχείων για τις επιθεωρήσεις Κυπριακών Πλοίων από ξένες Αρχές.
- Αυτοματοποίηση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, με στόχο την ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών ώστε να επιτευχθεί ακόμα μεγαλύτερη απλοποίηση των διαδικασιών.
- Ψηφιοποίηση και φύλαξη εγγράφων του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.
- Εκπόνηση ειδικών μελετών.
Πέραν των προαναφερθέντων, πόσο €275.000 προορίζεται για κάλυψη της ετήσιας αντιμισθίας και των δικαιωμάτων που καταβάλλονται στους κατά τόπους Επόπτες Κυπριακών Πλοίων που έχουν διοριστεί σε διάφορα λιμάνια σ’ όλο τον κόσμο για την υλοποίηση του συστήματος εποπτείας των επιπέδων ασφάλειας, προστασίας θαλάσσιου περιβάλλοντος και προστασίας από παράνομες πράξεις των κυπριακών πλοίων και συνθηκών εργασίας και διαβίωσης των ναυτικών που υπηρετούν πάνω σε κυπριακά πλοία καθώς και οποιεσδήποτε άλλες δαπάνες που απορρέουν από τη λειτουργία του συστήματος.
>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ <<<
Σημειώνεται, επίσης, πως το Υφυπουργείο Ναυτιλίας διαθέτει γραφεία και στο εξωτερικό. Τέτοια γραφεία λειτουργούν στον Πειραιά, στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη, στο Ρόττερνταμ, στο Αμβούργο και στην Άπω Ανατολή, για την λειτουργία των οποίων προϋπολογίζονται δαπάνες ύψους €734.768.
Οι στρατηγικοί στόχοι
Αξίζει, δε, να αναφερθεί πως οι στρατηγικοί στόχοι του Υφυπουργείου Τουρισμού για την επόμενη τριετία είναι:
1/ Περαιτέρω ανάπτυξη του Κυπριακού νηολογίου και του ναυτιλιακού συμπλέγματος της Κύπρου.
2/ Ενίσχυση της θέσης της Κύπρου ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου.
3/ Προώθηση Γαλάζιας Ανάπτυξης.
Επιπρόσθετα, το πλάνο του Υφυπουργείου Ναυτιλίας για το 2020, σύμφωνα με σημείωμα της κας Πηλείδου, περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες ενέργειες:
- Μεταστέγαση Υφυπουργείου Ναυτιλίας. Όπως αναφέρεται, έχει ξεκινήσει μια νέα προσπάθεια για εξεύρεση ενιαίου χώρου για στέγαση όλων των υπηρεσιών του, αφού σήμερα το Υφυπουργείο στεγάζεται σε τρία διαφορετικά κτήρια, ενώ ενοικιάζει και άλλους χώρους.
- Ανάπτυξη νέων διαδικτυακών εφαρμογών που θα προσφέρονται μέσω της αναβαθμισμένης ιστοσελίδας του υφυπουργείου, περιλαμβανομένων εφαρμογών για εγγραφή πλοίων.
- Αγορά υπηρεσιών για εισαγωγή νέου συστήματος/δικτύου ανεξάρτητων επιθεωρητών οι οποίοι θα αναλάβουν να παρέχουν υπηρεσίες στην κυπριακή σημαία σε διάφορα λιμάνια του εξωτερικού, πάνω σε παγκόσμια βάση. Θα γίνει προς τούτο ο απαραίτητος διαγωνισμός.
- Χρήση ανεξάρτητων αντιπροσώπων νηολογίου σε επιλεγμένες χώρες με στόχο την προώθηση της κυπριακής σημαίας.
Περαιτέρω αναφέρεται πως, στις αρχές του 2020 θα οριστικοποιηθεί στοχευμένο πρόγραμμα προώθησης της Κυπριακής Εμπορικής Ναυτιλίας με τη συμμετοχή εκπροσώπων του Υφυπουργείου σε εκδηλώσεις καθώς και προσεγγίσεις ναυτιλιακών εταιρειών τόσο στην Κύπρο, όσο και στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, πάντως, αναφέρεται ότι προγραμματίζονται εκδηλώσεις και συναντήσεις με υψηλόβαθμα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών σε Λονδίνο, Αμβούργο, Σανγκάη, Νορβηγία, Τόκιο, ΗΠΑ και Ρωσία.
>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<
Τόσο για τα προαναφερθέντα όσο και για τους τρεις στόχους του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, καθώς και για μία σειρά από άλλα ζητήματα, όπως η ακτοπλοϊκή σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας και οι αλλαγές που προωθούνται στο κυπριακό νηολόγιο, αναμένεται πως η κα Πηλείδου θα προβεί σε εκτενή ενημέρωση και θα δεχθεί σχετικές ερωτήσεις.