Black Friday: Άρχισαν καταγγελίες για... δήθεν εκπτώσεις

Συνεχίζονται οι έλεγχοι για το Black Friday- Τι αναφέρει η Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών - Συμβουλές

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η 
ΑΛΕΞΙΑ ΜΙΧΑΗΛΙΔΟΥ


Με αφορμή την αντίστροφή μέτρηση για το Black Friday φιλοξενούμενη στην εκπομπή Business Hour by Brief, ήταν Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου για να μας δώσει την κατάσταση στην αγορά, τις καταγγελίες που έχει λάβει η υπηρεσία καθώς και συμβουλές για το τι πρέπει να προσέξουμε ως καταναλωτές πριν τις αγορές της συγκεκριμένης ημέρας αλλά και γενικότερα.

Ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών, αναφέρει ότι έχει πραγματοποιήσει μέχρι στιγμής για την ημέρα του Black Friday δύο τοπικούς ελέγχους σε αρκετές επιχειρήσεις, όπου έχουν εντοπιστεί πρακτικές που θεωρεί ο Σύνδεσμος ως παράνομες εις βάρος των καταναλωτών.

Οι έλεγχοι αυτοί σημείωσε δεν θα σταματήσουν αλλά θα συνεχίσουν και την επόμενη εβδομάδα, αφού η περίοδος του Black Friday στην Κύπρο δεν είναι όπως ακριβώς υπάρχει στο μυαλό μας, όπως τις χώρες εξωτερικού, που έχει διάρκεια 3-4 μέρες. Στην Κύπρο η διάρκεια ξεκινά από πολύ πιο νωρίς και πιθανόν να συνεχιστεί μέχρι και τις 4 με 5 Δεκεμβρίου, για αυτό και ο Σύνδεσμος όπως αναφέρει θα συνεχίσει να το παρακολουθεί. Παράλληλα, η κυρία Χρήστου ξεκαθάρισε ότι ο ρόλος του Συνδέσμου Καταναλωτών είναι συμβουλευτικός και σε καμία περίπτωση ο εντοπισμός αυτών των παραβιάσεων δεν ισοδυναμεί με επιβολή διοικητικών κυρώσεων από την αρμόδια αρχή η οποία θα κάνει και εκείνη τους δικούς της ελέγχους με βάση τα στοιχεία που θα προωθηθούν.

16 καταγγελίες μέχρι στιγμής για καταστήματα τεχνολογίας και ρουχισμού

Σύμφωνα με την κυρία Χρήστου μέχρι στιγμής έχουν καταγραφεί 16 καταγγελίες οι οποίες κάποιες εξ’ αυτών έχουν προωθηθεί στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή για περαιτέρω διερεύνηση και αν κριθεί αναγκαίο να επιβληθούν διοικητικές κυρώσεις. Οι 16 αυτές καταγγελίες όπως δήλωσε αφορούν εικονικές εκπτώσεις οι οποίες εντοπίζονται σε ιστοσελίδες επιχειρήσεων αλλά και περιπτώσεις αναφορών καταναλωτών ότι διάφορα προϊόντα φαίνεται να υπάρχουν σε διαφημιστικά φυλλάδια ως εκπτωτικά, αλλά στην φυσική παρουσία στο κατάστημα διαπιστώνουν δεν υπάρχουν τα συγκεκριμένα προϊόντα.

Κάποιες άλλες περιπτώσεις καταγγελιών αφορούν πιστωτικές σημειώσεις (voucher) που δίνουν οι επιχειρήσεις χωρίς ημερομηνία λήξης με αποτέλεσμα όταν οι καταναλωτές προχωρήσουν στην αγορά προϊόντων και προσπάθεια χρήσης του σημειώματος, η επιχείρηση να αρνείται την εξαργύρωση.

Ως σύνδεσμος εξήγησε, προσπαθούν να ενημερώνουν τις επιχειρήσεις για αποφυγή κυρώσεων.

Η κυρία Χρήστου δήλωσε ότι πολλές από τις καταγγελίες μέχρι στιγμής αφορούν κυρίως καταστήματα τεχνολογίας αλλά και ρουχισμού.

Πέραν όμως του Black Friday , όπως συμπλήρωσε η Σύμβουλος, ο Σύνδεσμος δέχεται ημερησίως 15 με 20 καταγγελίες από καταναλωτές, για διάφορες επιχειρήσεις. Μεγάλο ποσοστό αυτών των καταγγελιών αφορούν τις εγγυήσεις προϊόντων λόγω άρνησης της επιχείρησης να εξυπηρετήσει τον καταναλωτή και προχωρήσεις σε επιδιόρθωση ή αντικατάσταση ενός προϊόντος που κρίνεται ελαττωματικό. 

Όσον αφορά τις εγγυήσεις για καινούργια προϊόντα που θα αγοραστούν από τον καταναλωτή για προσωπική και όχι επαγγελματική χρήση, η νομοθεσία δίνει 2 χρόνια εγγύηση, όπως εξηγεί ενώ για μεταχειρισμένα 1 χρόνος εγγύησης. Η κυρία Χρήστου τόνισε ότι καμία επιχείρηση δεν μπορεί γραπτώς ή προφορικώς να περιορίσει το χρονικό πλαίσιο της εγγύησης. Η συγκεκριμένη πρακτική όπως αναφέρει είναι ξεκάθαρη παραβίαση και τιμωρείται. 

Πώς επιβάλλεται ένα πρόστιμο μετά από καταγγελία καταναλωτή

Αρχικά, όπως εξηγεί η Σύμβουλος θα πρέπει ο καταναλωτής με βάση τους κανόνες που έχουν κοινοποιηθεί σε σχέση με τις αγορές γενικότερα, εάν εντοπίσει οποιαδήποτε παραβίαση να επικοινωνήσει με τον Σύνδεσμο Καταναλωτών στο τηλέφωνο: 22516112 ή απευθείας με την Προστασία Καταναλωτή στο: 1429.

Σε περίπτωση όπως ανέφερε, την καταγγελία την λάβει ο Σύνδεσμος, τότε την εξετάζουν με βάση το νομοθετικό πλαίσιο και εφόσον κριθεί ότι υπάρχει παραβίαση θα προωθηθεί στο Υπουργείο Εμπορίου για να προχωρήσει σε δικούς του ελέγχους.

Το Υπουργείο, σύμφωνα με την κυρία Χρήστου, θα αποφασίσει εάν θα επιβληθεί διοικητικό πρόστιμο στην επιχείρηση, που μπορεί να φτάσει μέχρι και τις €500.000.

Σημαντικές συμβουλές πριν από τις αγορές στο Black Friday αλλά και γενικότερα

Όπως αρχικά ανέφερε η κυρία Χρήστου είναι καλό είναι να ακούμε και άλλες γνώμες καταναλωτών που έχουν προχωρήσει στην αγορά του προϊόντος που μας ενδιαφέρει, για να ξέρουμε ποια είναι η αντιμετώπιση του καταναλωτή.

Πέραν από την έρευνα αγοράς που όπως δήλωσε είναι βασικός κανόνας, θα πρέπει να γίνεται έλεγχος ότι πάνω στην συσκευασία του εκπτωτικού προϊόντος αναγράφονται δύο τιμές: η αρχική τιμή και η τελική τιμή μετά την έκπτωση.

Σύμφωνα και με την Νομική Σύμβουλο, η τιμή του προϊόντος δεν θα πρέπει να είναι καθοριστικός παράγοντας για να προχωρήσει ο καταναλωτής στην αγορά του προϊόντος, ιδιαίτερα αυτή την στιγμή που αγορές επικεντρώνονται σε προϊόντα μεγάλης αξίας. 

Παράλληλα, μια ακόμη συμβουλή που θα πρέπει να ληφθεί υπόψη όπως ανέφερε, είναι κάτι το οποίο ήδη συζητείτε και στην ΕΕ και μεταξύ των οργανώσεων καταναλωτών σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ και είναι οι κριτικές οι οποίες υπάρχουν σε ιστοσελίδες κάτω από ένα προϊόν. Συγκεκριμένα, έχουν εντοπιστεί όπως δήλωσε κάποιες θετικές κριτικές οι οποίες έχουν δημιουργηθεί από τις ίδιες τις επιχειρήσεις για να προσεγγίζουν τους καταναλωτές. 

Τέλος, όσον αφορά την πολιτική επιστροφών προϊόντων η κυρία Χρήστου ξεκαθαρίζει ότι για οποιεσδήποτε αγορές γίνονται εξ αποστάσεως ή εκτός εμπορικού καταστήματος, ο καταναλωτής έχει το δικαίωμα επιστροφής εντός 14 ημερών με επιστροφή χρημάτων χωρίς αιτιολογία. Αυτό όμως εξηγεί δεν ισχύει εφόσον η αγορά έγινε με την φυσική παρουσία του καταναλωτή στο κατάστημα και η πολιτική επιστροφής σε αυτήν την περίπτωση εξαρτάτε εξολοκλήρου από την πολιτική της ίδιας της επιχείρησης, με είτε επιστροφή χρημάτων ή πιστωτικό σημείωμα.

Όπως αναφέρει η κυρία Χρήστου, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι προσεχτικοί και στις διαδικτυακές αγορές. Για το συγκεκριμένο είδος αγορών όπως εξήγησε δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής στατιστικές οι οποίες επιβεβαιώνουν την αύξηση των διαδικτυακών αγορών, όμως ως Σύνδεσμος έχουν διαπιστώσει ότι στις συγκεκριμένες αγορές ο καταναλωτής ενδεχομένως να βρει το προϊόν σε πολύ πιο χαμηλές τιμές παρά κατά την φυσική του παρουσία στο κατάστημα. Θα πρέπει όμως, όπως τόνισε, να γίνεται έλεγχος των στοιχείων του πωλητή γιατί σε περίπτωση απουσίας πληροφοριών μπορεί να πρόκειται και για απάτη, αναφέροντας ότι ήδη έχουν χαθεί πολλά χρήματα μέσω της συγκεκριμένης απάτης.

Σε στάδιο διαβουλεύσεων το «καλάθι του νοικοκυριού»

 Όσον αφορά το «καλάθι του νοικοκυριού» που προωθείται, η κυρία Χρήστου δήλωσε πως πρόκειται για ένα θέμα το οποίο βρίσκεται ακόμα σε στάδιο διαβουλεύσεων με τους αρμόδιους φορείς. Δήλωσε ότι ως Σύνδεσμος το βλέπουν θετικά ως πρόταση όμως λόγω του πρωίμου ακόμα σταδίου που βρίσκεται το θέμα, σχολίασε ότι δεν μπορεί να αναπτυχθεί σε περεταίρω συζήτηση την δεδομένη στιγμή.

Δείτε στο βίντεο όλα όσα δήλωσε η Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου: